Vår fine Rodentopias Avalon har jeg en god stund lurt på om er oddeye. Hennes høyre øye overfor den hvite flekken oppfatter jeg som ruby - noen ganger. Øyet lyser rødt når lyset treffer det på en bestemt måte. Men, jeg spurte om veterinæren kunne se på det forrige gang jeg var der, og når hun lyste på øynene var de begge brune. Så da slo jeg meg til ro med at hun ikke er oddeyed. Men, her hjemme lyser øyet rødt fortsatt. Er det et synsbedrag pga den hvite flekken hun har rett under øyet? Har tenkt på det siden jeg fikk henne, har aldri vurdert det med de andre, og det er alltid det samme øyet som er rødt. Må bare legge til at Anders også oppfatter øyet som rødt noen ganger, ikke bare jeg. Er jo ikke så viktig, men jeg lurer. Hva tror dere?
Det er dette øye jeg oppfatter som ruby (Skal prøve å få tatt en bilde der øyet ser ruby ut senere i kveld).
Hehe.. Skal ta bilde når kamerabatteriene er oppladet. Uvisst om jeg får til et bilde som viser hva jeg mener. Begge øynene henns er mørke, hvis hun er oddeye, et svart og et veldig mørkt ruby. Men, som sagt så lyste veterinæren i øynene og da var begge brune. Men, jeg ser det enda som rødt. Hvorfor det? Hvordan ser ruby øyne ut når de blir opplyst? Hmm.. Noen flere tanker?
Avalon er faktisk oddeyed. Kom mye bedre frem på bilder enn jeg trodde. Er vel ingen tvil? Har problemer med bilderedigeringsprogrammet så legger de store, uredigerte bildene som link. http://www.freewebs.com/randi0403/avalon%20oddeyed.JPG
jøsseball. tenk at jeg ikke har sett det!! men det er jo logisk at hun er/ kan være odd eyed, med den overtegningen hun har.
snodig å se en så mørk odd eyed rotte. sjeldent, men ikke så bra, vel.
hvor er Annbritt når vi trenger henne? Aaaaannnbrriiiitttt?! juhuuu!
I og med, at hendes aftegning er en mismarked blazed, højst sandsynligt recessiv, jeg går ikke ud fra at nogen af hendes forældre er blazed, så lægger odd-eye sig ofte til både dominant og recessiv blaze, dog sjældnere til recessiv blaze. Så selvom hun er agouti, kan hun sagtens være odd-eyed.