Rotteunger

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Locked
SchiZo

Rotteunger

Post by SchiZo »

Når må man skille hann og hunnrottene i et kull?
Har lest at rotter blir kjønnsmodne ved 4 uker, men har samtidig hørt at de ikke skal fjernes fra moren før de er 5 uker.

Kan noen være så snill og oppklare dette for meg, ellers risikerer jeg å få huset fullt av rotter :wink:

Elin

Post by Elin »

de blir kjønnsmodne mellom 5-6 uker, og bør derfor skilles fra hverandre ved 5 ukers alder. De bør gå sammen med moren sin frem til da, de bør ikke skilles fra moren noe tidligere etter min mening. Det er masse rotte-adferd som skal læres, sett bort fra å kunne spise/drikke selv. :wink:

SchiZo

Post by SchiZo »

Men en venninne kjøpte en rotteunge som var 4 uker.
Det viste seg (etter kort tid) at den faktisk var gravid.. :shock:

Var dette et sjeldent unntak?

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

tja ikke så veldig sjeldent..jeg har selv kjøpt rotter i den alderern som har vert drektig.kanhende den hunn rotta var i bur med noen eldre hanner

er det ikke sånn at hunnene ofte blir kjønnsmodene før hannene????

jeg skiller som oftest rottungene når de er ca 5-5 1/2 uker..det pleier å gå greit...

Guest

Post by Guest »

En annen mulig grunn til at du har fått en drektig 4 uker gammel jenterotte kan være at hun var eldre enn dyrebutikken opplyste... Tror ikke alt personellet i dyrebutikkene alltid er like oppdaterte på alderen til dyra de selger. Bare en tanke... Men ifølge en bok jeg har, kan enkelte individer faktisk bli kjønnsmodne så tidlig som ved 4 ukers alder, så du trenger ikke å ha blitt lurt i så fall.

Mvh Ragnhild (som fremdeles ikke får logget inn på forumet idag)

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Slik som jeg har forstått det , er det hannene som blir kjønnsmodne først. Den vanligste alderen er 5-6 uker og jeg har alltid pleid å skille kjønn den dagen ungene blir 5 uker. De er ikke avhengige av morsmelk da, men suger likevel i seg det de kan få helt fram til da.

Som Ragnhild sier, er det et STORT poeng at dyrebutikkene bare sier en alder. Ofte vet de ikke den riktige fødselsdatoen, i andre tilfeller bryr de seg ikke, men noen dyrebutikker er flinke til å sette fødselsdatoen på buret rottene er i. Jeg vil rett og slett ikke anbefale folk å kjøpe en hunnrotte i en dyrebutikk som sitter i bur med rotter av motsatt kjønn. Uansett hva dyrebutikken sier om hunrottas alder, kan hun være drektig...

Jeg har aldri hørt om hunner som har blitt drektige før de har fylt fem uker, så jeg tror ikke man skal bekymre seg så mye for dette.

Flyttet temaet hit, jeg, da jeg mener dette handler om avl! :wink:
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

OKi :wink: jeg har lest det motsatte i en dyrebok engang Melody!!!!! Men da vet jeg det!!!!!

Tine

Post by Tine »

Rotter skal skilles etter fem uker... :)

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Tine : jepp der sa du det...

Locked