Alder og avl

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Jeg glemte selvfølgelig noe viktig her...

La oss si at man har to hunnrotter som egentlig er for gamle til å avles på. Den ene kommer fra en linje der hunnene gjerne har fått kull i høy alder og alle har vært sunne og fine, mens den andre kommer fra en linje der hunnene har slitt med fødselskomplikasjoner, særlig etter fylte 8 måneder. Hvilken hunn burde man bruke da?

Det går litt på erfaring her. Man skal være oppmerksom på at fødselskomplikasjoner oppstår oftere hos eldre hunnrotter, og når man ikke vet mye om rottas linje fra før, kan det være en skummel risiko å ta. Tenk om man mister sin elskede rotte i prosessen?
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Babbett
Sover i do
Posts: 233
Joined: 21 Mar 2006, 19:40
Location: Stockholm
Contact:

Post by Babbett »

Jeg har ingen problem med å ta et kull på en hunn som er 12 mnd. om hun er frisk og pigg :D
Men eldre enn 12 mnd. når parringen blir gjort skulle jeg ikke sjanse på.
Mvh. Ann E.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Jeg ville ikke parret en jente på 12 mnd. dersom det var hennes første kull. Som kull nr. 2 (dersom dette var aktuelt) hadde jeg tatt sjansen på.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Jeg parret Pim første gang da hun var ca 7 mnd! Det gikk fint! :)
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Post Reply