Alder og avl

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Trappetrollet

Alder og avl

Post by Trappetrollet »

Hei!
Jeg er ny på forumet, men førsteinntrykket er at mange her ser ut som dyktige og erfarne avlere. I den anledning ønsker jeg å stille noen spørmål ang. alder på hunnrotter og avl.

Jeg har lang erfaring med dyr, og har hatt rotter i 11 år. Det er imidlertid ikke før nå tanken om avl på rottene har slått meg. Jeg har nå to søstre fra en oppdretter jeg ikke kjenner til (de tilbragte én natt i dyrebutikk) som har et fantastisk gemytt. De er i tillegg svært friske og pene (og av typen svart berkshire). Jeg tenkte en dag at det ville være synd å la dette gemyttet forsvinne i ingenting, og dermed kom tanken på å få et kull på den ene jenten min, for å ha etterkommere fra henne, både for andre å nyte godt av hvis det blir mange, men mest for å kunne beholde selv.

Problemet mitt er at jentene mine er blitt for gamle ifølge avlsveiledningen. De er nemlig over året nå. Og jeg har ingen hann selv som hun kan pares med, og jeg er jo selvfølgelig avhengig av å finne en hann som er god nok til å avles på, og det er vel heller ikke alltid så lett på kort varsel kan jeg tenke meg.

Dersom dette prosjektet skulle bli aktuelt vil jeg prøve å få kontakt med oppdretteren deres, for å få mer info om deres slekt og eventuelle genetiske problemer. Jeg vet at dyrebutikken har oppdretterens kontaktinformasjon. Jeg har god kontakt med min dyrlege ang. rottene mine da jeg er opptatt av deres helse, og hun har god erfaring med behandling av rotter.

Hvis jeg for øyeblikket ser bort fra problemet med å finne en hann med riktig gemytt for dette, er der medisinsk risiko rundt det å avle på årsgamle hunnrotter? Eller er det også andre grunner til denne retningslinjen? Jeg vil ikke risikere helsen deres, selvfølgelig. De er ihvertfall friske og fine nå, aldri hatt sykdom, og er i full vigør begge to. De driver fremdeles og utforsker leiligheten i stor stil, og har ingen synlig reduksjon i aktivitet.

Jeg ønsker gjerne veiledning rundt dette, da jeg svært gjerne ønsker avkom fra min Chili dersom det er mulig.

Mvh,
Kine

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

grunnen til at det er max 10mnd for første parring er fordi bekkenet gror sammen når de blir eldre, hunnrotter kommer i overgangs alderen ved 1 1/2 år ca. Jeg ville ikke ha parret en 10mnd gammel hun på grunn av fødsels komplikasjoner som barna sitter fast og kommer ikke ut. Og risikoen er større for fødsels problemer jo eldre hunnen blir, så hvis hua de er over året hadde jeg ikke vurdert det engang.

Trappetrollet

Post by Trappetrollet »

Ok, da dropper jeg tanken. Takker for raskt svar!

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

Ja jeg er enig der. Jeg hadde vel heller ikke parret en hunn som nærmet seg 10 md engang i tilfelle.

Bra at du har lekt med tanken på oppdrett da, vi trenger sårt flere dyktige oppdrettere så siden du har så god erfaring som du sier så burde du ikke legge fra deg tanken ihvertfall. Det kommer alltids nye hunnrotter :thu:
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Trappetrollet

Post by Trappetrollet »

Takker for det! :oops:
Vi får se om det blir noe utav tanken. I så fall har jeg veldig lyst til å se om jeg finner tak i oppdretteren av de jeg har nå for å få tak i hunner, siden jeg vet at rottene derfra er friske og fine, og flotte i gemyttet, og heller skaffe en godt voksen hann fra et annet sted som man kan se an når det gjelder helse, gemytt og alder.

Det som hindrer meg mest er egentlig frykten for å sende en rotte til et dårlig hjem. Jeg har sett flere tilfeller der rotter behandles dårlig, og jeg er altfor glad i rottene mine til å risikere at de havner i en sånn situasjon! Så resultatet kunne rett og slett endt med at avlen resulterte i eksponentiell økning av mitt eget rottehold. Og det vet jeg ikke helt om samboeren hadde vært så fornøyd med ;)

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Hvor kjøpte du de?
Det kan være jeg har 2 av søsknene deres. Jeg kjøpte de på Oasen, og de var fra privat oppdretter. Har selv fått et kull på hun ene.
Se hjemmesiden min for mer informasjon.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

kikky wrote:grunnen til at det er max 10mnd for første parring er fordi bekkenet gror sammen når de blir eldre
Dette stemmer ikke. Det skjer hos marsvin, men ikke hos rotter. NTFs begrunnelser for anbefalt alder står i avlsveiledningen.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Dette er hva jeg har lest og blitt fortalt andre steder.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Jeg har blitt fortalt det samme som Kikky :?
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

http://www.ratbehavior.org/PubicSymphysis.htm
som jeg anse som en pålitelig kilde, viser til diverse vitenskaplige artikler som sier at størrelsen på bekkenåpningen hos rotter ikke endrer seg nevneverdig under fødselen eller med alder. Derfor har ikke forbeningen noen praktisk betydning. Forbeningen skal fortsatt ikke være fullstendig ved 30 måneder... :les:

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Ja, men da er vell spørsmålet, hvorfor er 10 mnd grensen satt? :?:

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

ah, ja men så flott at vi fikk ordnet opp i det da matmor :)

Da vil jeg anta(uten å ha studert avlsveiledningen til NTf noe grundigere) At jo eldre hunnene blir jo færre unger vil de få, og disse ungene vil vokse seg større. men dette har jeg også bare blitt fortalt og ikke gjort noen reaserch på.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Det viser seg at det ofte oppstår fødselskomplikasjoner hos førstegangsfødende over 10 mnd, men med gode begrunnelser kan man ta sjansen på å bruke hunnen etter det. Rottene har allerede levd halve livet når de er 12 måneder gamle, og da er det ikke lenge igjen til de kommer i overgangsalderen. Å få unger etter fylte 12 måneder, kan påføre hunnen mye unødig stress.
(avlsveiledningen)

Jeg kjenner ikke til bakgrunnen for denne grensen i avlsveiledningen - hvilke erfaringer/artikler som ligger til grunn, men det er sikkert noen her som gjør det ;) Mennesker har en tendens til å få mer fødselskomplikasjoner ved alder, så det ville ikke vært unaturlig om det samme skjedde med rotter.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

ah, men der står det jo ingen spesiell grunn til disse fødsels komplikasjonene.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Punktene i avlsveiledningen er ikke tilfeldige, det er mye diskusjon og erfaringer som ligger bak hvert punkt.

På den tiden da avlsveiledningen ble laget, var det flere erfarne oppdrettere + engasjerte rotteeiere som samarbeidet. Det var også på denne tiden at Ratbase ble opprettet, og vi var flinke til å skrive ned all informasjon vi fikk rundt oss.

Akkurat minimum- og maksimum-alder på hunnrotter som brukes i avl, er noe vi kom fram til ved hjelp av erfaring. Vi så på kull som hadde blitt født hos oss, samt hos oppdrettere vi hadde kontakt med både i Sverige og i Danmark. Det som gikk igjen gang etter gang var at eldre hunnrotter hadde fødselskomplikasjoner oftere enn yngre rotter, samt at det var flere dødfødte. Iblant dreide det seg som babyer som satte seg fast i fødselskanalen og i ekstreme tilfeller var keisersnitt hos dyrlegen nødvendig.

Det er slik at avlsveiledningen ble skapt for å forbedre rottene vi har, særlig med tanke på helse. Vi vil ha friske, sunne rotter som lever lenger, ikke gjentatte dyrlegebesøk for rotter som alltid ser ut til å ha luftveisinfeksjoner.

Med det sagt er det faktisk mulig at ting forandres med tiden. At rottene våre faktisk blir sterkere og bedre, og at erfaringene våre sier noe annet enn det de gjorde for 4-7 år siden. Derfor er det også viktig at oppdrettere engasjerer seg og rapporterer både normale og unormale tilfeller, slik at andre oppdrettere kan lære av det.

Jeg ser det i hvert fall positivt at folk går inn på diverse punkter i avlsveiledningen med et interessant blikk og ønsker diskusjoner på det. Det kan vi lære av, alle sammen! :thu:
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Post Reply