Vær så snill og hjelp oss litt

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Rottatouille

Post by Rottatouille »

kikky wrote:jeg tok mine opp 1 gang om dagen og veide de til de var 1-2 uker for så å ta de oftere opp. bare ta mor ut mens du rører ungene. hadde kanskje vært smart å fjerne flisa og huset? jeg gjorde rent buret dagen etter fødsel. men hvis du ser at rottemor er tydlig stresset ville jeg latt være.
Skal jeg fjerne huset??? Blir de ikke litt "nakne" da? Rottemor er sikkert utslitt, nå ligger hun på øverste hylle og sover litt. Hun har lagt inne med ungene i hele dag, bare vært ute og spist litt og drukket. Hun har en fæl fart i buret, virker ikke rolig, kan man si. Tror vi lar de være i fred til i morgen, så ordner vi det da.
Rotte nummer 2 styrer fælt med å bygge rede nå, så er nok ikke lenge til hun føder også.

Men du, hvorfor skal de ikke ha flis? Altså spon, renger jeg med du mener? Ser på den engelske siden at de har spon i buret i tillegg til avispapir?

Tusen takk for all hjelp dere, setter stor pris på det.

Oda---
River avispapir
Posts: 942
Joined: 05 Apr 2008, 22:28
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: Nesodden
Contact:

Post by Oda--- »

Jeg er ikke så flink til å forklare det men;
Flis støver veldig og gjør sånn at rottene kan få puste problemer (luftveisinfeksjon/LVI).
Mine rotter trives veldig godt med å stå på bare opprevet avispapir, de syns det er veldig morro å lage bol av det og rote rundt med all avisen :)
Oda
: )

Ny hjemmeside --> http://www.kostamrotter.piczo.com

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

De har nok trebiter. Spon/flis inneholder mye støv som kan være farlig for tottenes luftveier, og noen rotter reagerer på fenolene fra gran og furu, som oftest er i spon/flis.

La huset være du, jeg hadde ikke hus, men det var nå det som passet meg best.

Rottatouille

Post by Rottatouille »

ok, da får vi fjerne det i morgen. Har ikke så mye avispapir nå, må ha til hun som ikke har født enda...
Hjelpe meg, dette ble action, gitt ;)

Skal prøve å få tatt bilder, men har litt problemer med kameraet vårt for tiden. Får tatt bilder, men minnebrikken vil ikke godta dataen, og ledningene har vi rota vekk...

Oda---
River avispapir
Posts: 942
Joined: 05 Apr 2008, 22:28
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: Nesodden
Contact:

Post by Oda--- »

Tror nok alle her er villige til å hjelpe deg så mye vi kan :thu:
Hva skal du gjøre med ungene foresten?
Oda
: )

Ny hjemmeside --> http://www.kostamrotter.piczo.com

Rottatouille

Post by Rottatouille »

Oda--- wrote:Tror nok alle her er villige til å hjelpe deg så mye vi kan :thu:
Hva skal du gjøre med ungene foresten?
Dyrebutikken som solgte oss de drektige hunnene har sagt de vil kjøpe ungene. Men når hun får høre hvor mange det ble, så tror jeg hun kommer til å trekke seg. Kanskje vi beholder en eller to, får se. Er jo ikke sikkert at de lever opp, men håper jo det. Da blir det liv her....

Rottatouille

Post by Rottatouille »

Søren, lurer på om vi gjorde noe dumt i går. Ville prøve å få vekk litt spon, og legge ungene på en tøyfille, sånn at de ikke lå direkte på burgulvet. Løftet ut mammaen, og hun var helt hysterisk, klarte ikke sitte i ro hos meg, mens mannen min ordnet i buret. Fikk lagt de på tøystykket, og avis rundt, og satte mammaen tilbake. Da begynte hun å hive ungene ut av huset, en etter en, og var helt vill. Så vi måtte fjerne tøystykket, for det var det hun var sinna på. La avis under de, og mammaen godtok da at de lå inne i huset igjen. Nå tør ikke jeg løfte på huset for å se hvordan det går med de, men hører det er liv der inne. Mammaen virker så stresset, raser rundt i buret, ville helst ut av buret i går.

I natt har jeg drømt om rottebabyer, og at den andre rotta vår fikk 29 unger som alle kom ut med pels og så ut som de var minst 3 uker gamle, hehe

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Post by renya »

29?! Jöss...

Håper det går bra med alle dei små, inklusive begge dei nye mödrene :]

Veit ikkje om du la inn heile aviser eller remser, men å rive avis-sider opp til lange remser er i allefall ein slager. ( Ikkje for det, dei gjör det jo ofte sjölv av heile sider :) )

Det er veldig fristande å tilby hjelp, men eg har ingen erfaring med nyfödte rottepluttar. Bur i Bergen, så eg kan i allefall sende ut lykkeönskingsvibbar over heile vestlandet!

Rottatouille

Post by Rottatouille »

Renya wrote:29?! Jöss...

Håper det går bra med alle dei små, inklusive begge dei nye mödrene :]

Veit ikkje om du la inn heile aviser eller remser, men å rive avis-sider opp til lange remser er i allefall ein slager. ( Ikkje for det, dei gjör det jo ofte sjölv av heile sider :) )

Det er veldig fristande å tilby hjelp, men eg har ingen erfaring med nyfödte rottepluttar. Bur i Bergen, så eg kan i allefall sende ut lykkeönskingsvibbar over heile vestlandet!
Ja, 29 stk var i drømmen da, håper virkelig ikke hun får så mange :lol:

La inn hel avissider under ungene, men masse remset avis som hun kan bygge rede med. Må le av henne og da, hvordan hun lukker igjen inngangen til huset når hun går ut. Og graver seg inn igjen til de.

Vil ikke være så mye borti buret hennes, føler hun må få fred på seg. Men må jo sjekke de en gang om dagen, men det får bli senere når vi er flere her. var ikke lett å holde henne i sjakk i går, hun prøver å stikke av hvis hun får sjansen.

Den andre bare sover i dag, håper hun bare henter seg inn til fødselen, at det ikke er noe galt med henne. Blir spennende å se hvor mange hun får.... Tjukk som hun er ;)

Takk for lykkeønskninger, og siden du ikke bor så langt unna, så kanskje du vil ha noen rottebabyer når de blir store nok ? ;)

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Post by renya »

Eg har veldig vanskelig for å seie nei til söte små tryner :]

Rottatouille

Post by Rottatouille »

Renya wrote:Eg har veldig vanskelig for å seie nei til söte små tryner :]
Skal huske på det, når vi sitter her med langt over 20 tryner :shock: ;) :P

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

viktig

Post by torasrotter »

Så bra at de lever alle sammen og har det bra!!
Det er jo viktig at du tar mye på de, og gjør de vandt til å bli håndtert ;)
Jeg vil ikke annbefale at du selger de tilbake til dyrebutikken, da de ikke virker som spessielt seriøse mennesker :?
Da ville jeg heller forsøkt å selge de her inne på forumet :D
De går nok fort hvis de kommer fra gode hjem ;)

Har du husket å skille de to hunnene? Kan bli litt kluss hvis begge har et kull i samme bur :akt:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

åja

Post by torasrotter »

Åja foresten.. Glømte helt det, men et lite tips ;)
Du kan jo prøve å sette inn moren i et lite bur å gi ho noe skikkelig god mat mens du holder på med ungene... Feks babymat :bravo:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Rottatouille

Post by Rottatouille »

Jeg tror nok hun er seriøs, hun gjør virkelig godt arbeid med dyrene sine. Men rotter var ikke favorittdyret hennes, og det tok derfor en stund før hun tok dette inn i butikken. Dette var første rottene hun hadde, og hun sier at nå har hun lært en lekse. Men det blir ikke aktuelt å selge alle til henne, for her er ikke marked for så mange dyr, og vi vil ikke at de skal bli stående i en dyrebutikk resten av livet. Så alle som er interessert, må bare sende meg en melding, for her kommer det snart flere. Ser rotte 2 ligger og peser i huset hun har laget, så håper det er fødsel snart på gang. Hun er så tjukk at hun ikke kommer seg inn i lekerørene sine, og i dag når hun skulle ut av huset sitt, så satt huset fast rundt magen :lol:

Ja, vi har skilt rottene, og som jeg forstår, så må de være fra hverandre i rundt 3 uker. Men får se hvordan det blir, siden begge to har fått unger. Tror hun som har født leitet etter søsteren sin i går

Rottatouille

Re: åja

Post by Rottatouille »

torasrotter wrote:Åja foresten.. Glømte helt det, men et lite tips ;)
Du kan jo prøve å sette inn moren i et lite bur å gi ho noe skikkelig god mat mens du holder på med ungene... Feks babymat :bravo:
Takk for tips, det skal prøves. Hun liker iallefall kattungemat, hun var helt i hundre her :P

Post Reply