Vær så snill og hjelp oss litt

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Post by torasrotter »

så bra!! kattungemat funker bra hos oss også ;)
ja jeg tenkte på det, at når begge har født, kan du jo sette de sammen mens du steller ungene.. så får de vært litt med hverandre..
Hvis du vil snakke mer, kan du legge til msn min hvis du vill...
Den er nemi_89_15@hotmail.com :akt:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Ville prøve å få vekk litt spon, og legge ungene på en tøyfille, sånn at de ikke lå direkte på burgulvet. Løftet ut mammaen, og hun var helt hysterisk, klarte ikke sitte i ro hos meg, mens mannen min ordnet i buret. Fikk lagt de på tøystykket, og avis rundt, og satte mammaen tilbake. Da begynte hun å hive ungene ut av huset, en etter en, og var helt vill. Så vi måtte fjerne tøystykket, for det var det hun var sinna på.
Det er rottemamma'en sin, det :thu: Tøystykket er antagelig ikke så bra for ungene å ligge på. Vanlig vevet tøy består jo av lange, tynne tråder. Det har skjedd at trådene surrer seg rundt føttene til de små rotteungene og snører av blodtilførselen slik at de amputerer bena, så dette er kanskje et tilfelle av av rottemamma vet best 8)

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Post by torasrotter »

Jepp :akt:
Power to the rat mother!! :bravo:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Rottatouille

Post by Rottatouille »

Kanskje det er det hun tenkte på ja. Jeg synes jo det ser så kaldt ut når de ligger direkte på burgulvet, men men, hun styrer nå på.
Vi er jo nybegynnere i dette, men vi lærer så fort vi kan ;) Med god hjelp fra dere :akt:

Oda---
River avispapir
Posts: 942
Joined: 05 Apr 2008, 22:28
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: Nesodden
Contact:

Post by Oda--- »

Bare et lite tips er å ikke gi rottene bomull! En veninne av meg la dette under ungene, den ene gutten surret bene fast så foten "døde", han måtte desverre bli avlivet pga. det :(
Oda
: )

Ny hjemmeside --> http://www.kostamrotter.piczo.com

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Har akkurat hatt et kull på tre selv, og rørte ikke ungene før de var tre dager gamle! Holdt øye med mor og barn de første dagene men passet godt på og ikke forstyrre for mye! Når ungene er mellom 5-6 uker gamle kan du tenke på og selge de :) Lykke, lykke til :bravo:
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Rottatouille

Post by Rottatouille »

Karen--- wrote:Har akkurat hatt et kull på tre selv, og rørte ikke ungene før de var tre dager gamle! Holdt øye med mor og barn de første dagene men passet godt på og ikke forstyrre for mye! Når ungene er mellom 5-6 uker gamle kan du tenke på og selge de :) Lykke, lykke til :bravo:
Har sett på de i går og i dag, men prøver å ikke røre de. Alle lever, og mødrene ser ut til å ta jobben sin på alvor, selv om de er barn selv.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

burde tenke på å selge de en god del tidligere enn da, ellers blir man sittandes igjen med hele bunken. De burde skilles i kjønn ved 5 ukers alder og klare til salg når de veier minimum 80g.

Edit: er ikke farlig å ta på ungene hvis mor ikke virker stresset.

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Så bra :D Prøv å legge inn mye sunt og bra til mor! Mødre klarer seg veldig bra selv og ordner og styrer men man skal alikevel sjekke i tilfelle døde osv...Er ikke noe problem og ta på de egentlig, men de skal ikke være for lenge fra rede og mamma og man må passe på å holde de varme ;) Når var det de var født igjen? :)
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Rottatouille

Post by Rottatouille »

kikky wrote:burde tenke på å selge de en god del tidligere enn da, ellers blir man sittandes igjen med hele bunken. De burde skilles i kjønn ved 5 ukers alder og klare til salg når de veier minimum 80g.

Edit: er ikke farlig å ta på ungene hvis mor ikke virker stresset.
Hva mener du, er de klare for salg før de er 5 uker? Altså når de når 80 gram så er de klare, uansett alder?
Må høre med butikken i morgen, om hun har andre kontakter og, for å selge 24 til henne er det samme som at de blir stående i butikken eller ender opp som slangemat. Så stort marked er det ikke her.

Mor 1 er roligere i dag enn i går. Mor 2 virker veldig rolig, men vi vil ikke plage de for mye. De er tross alt bare barn selv, og vi har ikke hatt de mer enn 17 dager, så de er jo ikke helt "stuevarme" kan jeg tenke meg. Men må jo se til de, om de lever og om de får mat. Ser ut som de som ble født i går har fått melkebåndet, hvis jeg ser riktig. De i dag er nett født, så de kan ikke sjekkes enda.

Marianne
Stjeler mat
Posts: 67
Joined: 23 May 2007, 14:28
Location: Nes i Akershus

Post by Marianne »

Nei, de skal ikke selges før de er fem uker gamle. Men du bør begynne å legge ut annonse osv. (Vet ikke om det var det hun mente, men slik tolket jeg det) ang. vekt har jeg ikke peiling

Rottatouille

Post by Rottatouille »

Marianne wrote:Nei, de skal ikke selges før de er fem uker gamle. Men du bør begynne å legge ut annonse osv. (Vet ikke om det var det hun mente, men slik tolket jeg det) ang. vekt har jeg ikke peiling
Var det jeg trodde, at minimum var 5 uker. Men så er jo ikke jeg så bevandret i rotteverdenen enda, men det kommer, det kommer ;)

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Du får forresten ha masse lykke til og kjefte huden full på de som ga deg to gravide rotter ;)
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Rottatouille

Post by Rottatouille »

Karen--- wrote:Du får forresten ha masse lykke til og kjefte huden full på de som ga deg to gravide rotter ;)
Tror faktisk hun synes det er like kjedelig som oss, var ikke dette som var planen. Men har nå lært masse om rotter disse døgnene, om ikke annet.

Takk for lykkeønskninger

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

hehe ja jeg mente at du skulle legge ut annonser og slikt, barna burde ikke skilles fra mor før fyllte 5 uker og minimum 80g :)

Post Reply