Ungene er snart kjønnsmodne

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Rottatouille

Ungene er snart kjønnsmodne

Post by Rottatouille »

Om 2 uker er ungene til Dolly og Pippi kjønnsmodne (sprøtt :shock: )
Hva gjør jeg da? Kan jo ikke ha jentene og guttene i samme bur lenger da :?: Må jeg da ha 4 bur? To til hver mor, ett til jenter og ett til gutter, og putte mammaen over fra bur til bur?
For her skal IKKE flere rottekull i hus, iallefall ikke på lenge. Misforstå meg rett, de er herlige, men det var ikke det vi hadde planlagt.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Bør vel ikke sette mamma inn til de små guttetassene da nei.... ;) :lol:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Rottatouille

Post by Rottatouille »

tantepose wrote:Bør vel ikke sette mamma inn til de små guttetassene da nei.... ;) :lol:
Oooops, nei der sa du noe, ja. Tenkte bare jentebaby-guttebaby jeg, hehe. Men de skal jo være med mammen til de er 5 uker, hva da?

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Da må vel alle gutter i ett bur,og mammaer + jenter i ett.Syns jo det er trist for de små guttene at de ikke får være sammen med mamma lengre,men når de er så uskikkelige så...... ;) :lol:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Wow er de 3 uker allerede? når de er 3 uker, så kan du begynne å ha begge mødre + barn ute samtdidg så de blir vant til hverandre. Da er det lettere å sette de to mødrene og jentene sammen mens gutte barna i et annet :)

Rottatouille

Post by Rottatouille »

kikky wrote:Wow er de 3 uker allerede? når de er 3 uker, så kan du begynne å ha begge mødre + barn ute samtdidg så de blir vant til hverandre. Da er det lettere å sette de to mødrene og jentene sammen mens gutte barna i et annet :)
Nei, de er bare 2 uker. Men er de ikke kjønnsmodne fra 4-5 uker alder?
Mødre og barn ute samtidig, ja. Hmmm, klarer jeg å holde styr på 26 rotter? Synes jeg ser meg selv, stormer fra ene hjørnet til det andre, hehe :lol:

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

De trenger ikke skilles før 5 uker, hvis du da ikke ser parring så klart. Er mange oppdrettere som har avlet rotter i mange år som sier de aldri skiller før 5 uker, gjerne venter til helgen etter de har blitt 5 uker også.

Når du har de ute kan du jo starte med en mindre gruppe, kanskje smart å se om begge mammene kjenner hverandre igjen og går godt sammen før du tar ut noen unger. Alle trenger jo ikke være ute samtidig :)

Rottatouille

Post by Rottatouille »

Får prøve med noen om gangen ja :thu:
Kan ikke vente med å skille de til helga etter de er fylt 5 uker, da de er født en helg. Det vil si at de er 6 uker, og da er nok løpet kjørt :lol:
Får se vente til de er 5, og så skille de.
Tenkte de skulle få beholde hver sin datter, at vi har 4 igjen.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Det hørtes bra ut :)

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Oi! Så store de har blitt! Det er jo super morro :D Når du skiller guttene fra mor er det gjerne sånn at man må vende moren fra guttene, sakte men sikkert! Prøv å sette moren inn til dem litt og litt og flytt hun tilbake til jentene igjen!(Dette har jeg i hvertfall lest i en bok om tamrotter jeg har...) Sånn at det ikke blir et "sjokk" for guttaboys og gå fra mamma :)
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Jeg opplevde ikke noen problemer med mine guttebarn når jeg fjernet mor fra dem, ikke jentene heller.

rottegal
Alfatryne
Posts: 1352
Joined: 10 Mar 2006, 09:01

Post by rottegal »

Det beste er nok å kutte tvert av,i naturen jager jo moren vekk ungene ;)
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

Post Reply