spørsmål

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Sonija

spørsmål

Post by Sonija »

nr 45 ...neida ... hehe

lurer på en ting til jeg angående avl.

Nå har jeg jo to jenter, og etterhvert når Sonija blir stor nok til å ha unger,vil jeg ha et kull på henne!
Men: etter hun er avvent med ungene,kan da disse to jentene stå sammen igjen?
Hvis jeg har to bur som står vedsiden av hverandre mens Sonija har unger -Kan hun stå alene i ett bur mens Sonija har unger?
Eller bør hu ha en ny rom kamerat ?
oii dette ble innvikla.. :oops: håper dere skjønte tegninga

Oda---
River avispapir
Posts: 942
Joined: 05 Apr 2008, 22:28
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: Nesodden
Contact:

Post by Oda--- »

Du bør lese litt "avlsarbeid" på hovedsiden til NTF...
Noen dager før Sonija får unger bør du skille de. Når du skal se på ungene hennes etter ca. 3 dager kan du la de to jentene få være sammen sånn at Sonija kan få seg en liten "pause" fra de. Noen dager etter at ungene har åpnet øynene kan du nok sette de sammen hvis tante, mor og ungene syns det er greit ;) Ellers så tror jeg nok at hun som ikke skal ha unger klarer seg fint uten veninnen sin i noen uker, bare du leker masse med henne
:D
Hor gamle er de nå? Du må huske at rottemamma må være minst 5 mnd og over 300 g
Oda
: )

Ny hjemmeside --> http://www.kostamrotter.piczo.com

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Tror ikke du burde bestemme deg allerede nå at hun skal ha kull.

Sonija

Post by Sonija »

Sonija er snart 4 mnd og lille Martha er tatt fra moren for ca 3 uker siden!

Jo må nok tenke på at jeg skal ha kull på henne, men som sagt ikke enda.
Lovet oppdretter at hun skulle ha et kull!

men takk for svar!

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

ah ok, regnet med at hun bare var noen uker siden hun hadde vært alene hos deg. litt av en oppdretter :roll:

Sonija

Post by Sonija »

Når jeg fikk Sonija hadde jeg ikke bur til 2.
Vi var flere som hadde lyst på henne en jeg stod som første valget.
Var å besøkte henne & ble kjent med henne i 3 uker før jeg fikk henne.
Aktiviserte henne minst 5 timer hver dag i disse dagene jeg bare hadde henne.
Hun er kjempe kjelen og har vært til og med ute sammen med meg!
Har hatt et stort bur på loftet med masse leiker osv.(tomt fuglebur,men kunne ikke ha hene der alene)
.. så hun har hatt det godt selv om hun har vært alene i to uker.

Pilte ut en ny hue for 1 uke siden,men måtte vente med å få henne hjem,til hun var gamel nok!
Tror jeg og oppdretter har tatt den beste tilsyn til dyrene her.
Nå har dem også som sagt et stort bur som dei koser seg i.
Tror ikke dei har lidd noe :roll:

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Har da ikke sagt at rotta lider, jeg tror da du har gjort ditt aller beste for snuppa. men jeg vill aldri, og da mener jeg aldri, solgt en rotte til å gå alene hos noen i flere uker, da ville jeg heller beholdt denne til kjøperen hadde fått kjøpt stort nok bur og funnet en venninne :)

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Kanskje du burde vente litt? :)
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Sonija

Post by Sonija »

kikky wrote:Har da ikke sagt at rotta lider, jeg tror da du har gjort ditt aller beste for snuppa. men jeg vill aldri, og da mener jeg aldri, solgt en rotte til å gå alene hos noen i flere uker, da ville jeg heller beholdt denne til kjøperen hadde fått kjøpt stort nok bur og funnet en venninne :)
Leste et sted at man kunne ha en rotte.
Så da trodde jeg det var slik, hadde ingen aning da jeg kjøpte henne at de måtte være to.
Oppdretter sa jeg burde ha to rotter og sa jeg ville ha en til men fra et annet kull!
Hadde man en rotte måtte man passe på at rotten hadde mye muligheter til å bevege seg og bli aktivisert i minst 5 timer hver dag!
Så jeg gjorde som jeg fikk beskjed om.

Karen--- wrote:Kanskje du burde vente litt? :)
kanskje du skulle lese inlegget mitt en gang til ?

Rottatouille

Post by Rottatouille »

Tror vel de fleste mener at du bør vente litt med å planlegge for mye nå, siden du nettopp har fått deg rotter.
Ser jo at du har lest masse og skaffet deg masse kunnskap før du fikk rottene i hus, og det er jo supert.
Vi har kun hatt rotter en mnd, og fikk plutselig to kull med på kjøpet. Selv om vi leste og prøvde å være forberedt så godt som mulig, så er det masse som kommer etter hvert. Skulle ønske vi ikke hadde fått disse kullene, selv om de er veldig søte, nydelige små. Men man må bli kjent med rottene, bli kjent med å leve med rotter, ha overskudd og penger ikke minst til å få kull. Og ha kjøpere til opp mot 20 rotter. Vi sliter med hva vi skal gjøre med de, og det er IKKE en god følelse.

Du er sikkert veldig god med rottene dine, og du kommer nok til å bli en flott oppdretter etter hvert. Men ta det litt med ro, bruk tiden frem til Sonija er klar for å få kull til å nyte "baby"rotta, og når hun er gammel nok, da kan du starte planlegginga.

Sonija

Post by Sonija »

Planlegger kull forde oppdretter vil ha avkom etter Sonija.
Har ikke tenkt å bli oppdretter på rotter også, nok med de andre!
Men spørr litt spørsmål om hvordan jeg skal gå frem, ville gjerne vite hva jeg går til og hvordan det bør være!

Trenger ikke svar på om jeg bør vente,men hvordan man skal gå frem!!
føler meg ganske overkjørt nå :roll:

tror jeg ikke vil få noen problem med å kvitte meg med kullet etter oppdretter skal ha sitt!!!

Rottatouille

Post by Rottatouille »

Sonija wrote:Planlegger kull forde oppdretter vil ha avkom etter Sonija.
Har ikke tenkt å bli oppdretter på rotter også, nok med de andre!
Men spørr litt spørsmål om hvordan jeg skal gå frem, ville gjerne vite hva jeg går til og hvordan det bør være!

Trenger ikke svar på om jeg bør vente,men hvordan man skal gå frem!!
føler meg ganske overkjørt nå :roll:

tror jeg ikke vil få noen problem med å kvitte meg med kullet etter oppdretter skal ha sitt!!!
Var slett ikke meningen som noe kritikk til deg, bare så du vet det. Og hvis det er oppdretter som skal ha de, så er det jo greit.
Jeg har ikke svar på det du spør om, siden jeg er ny med rotter. Ville bare si hvorfor jeg trodde du fikk så mange svar om at du burde vente.
Håper du finner ut av det.
Her står rottene i hvert sitt bur ved siden av hverandre, men de har jo begge unger, så de er ikke aleine. Vet ikke hva du må gjøre når den ene står aleine.
Lykke til da, ikke meningen å overkjøre deg, altså :)

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Leste et sted at man kunne ha en rotte.
Så da trodde jeg det var slik, hadde ingen aning da jeg kjøpte henne at de måtte være to.
Oppdretter sa jeg burde ha to rotter og sa jeg ville ha en til men fra et annet kull!
Hadde man en rotte måtte man passe på at rotten hadde mye muligheter til å bevege seg og bli aktivisert i minst 5 timer hver dag!
Så jeg gjorde som jeg fikk beskjed om.
Var ikke mente som kritikk til deg overhodet, var oppdretter jeg siktet til. Som oftest skal man gjøre som oppdretter sier, var riktig av deg det.

Sonija

Post by Sonija »

Takk. godt ikke var meg som hadde feil her.

Men nå vet jeg det og da vil jeg bringe det videre på min vei!

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Aha :thu: Nå skjønte jeg greia! Går litt fort i svingende her!
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Post Reply