Bærer av rex?

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Bærer av rex?

Post by Stine »

Fikk vite at den ene rotta mi er bærer av rex... Går det an?? Rex er jo en dominant variant?

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Hvis det er den dominante versjonen går det ikke ann å bære den nei. men det finnes visst også en resessiv variant, men denne har jeg ikke sett eller hørt om i Norge.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Regner med det var den dominante versjonen de mente, siden de sa iallefall ikke noe annet...

Pirats
Stjeler mat
Posts: 68
Joined: 23 Sep 2008, 12:34
Location: Danmark
Contact:

Post by Pirats »

Det kan være at din rotte bærer wavy, må så behøver du endnu en bærer eller en wavy, for at det kommer til udtryk.

Det kan også være at den avler du har købt hos har været uviden, og måske troet at fordi moderen er rex, så bærer ungerne det, og så har kommet til at fejlinformere dig.
http://www.petpile.dk
PetPile
Hengekøyer, huler og senger til dine rotter

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Og gav er wawy da? Er det noe slags krølletegreier :P?
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Pirats
Stjeler mat
Posts: 68
Joined: 23 Sep 2008, 12:34
Location: Danmark
Contact:

Post by Pirats »

Wavy kan let forveksles med rex. Personligt synes jeg at de ligner hinanden på en prik, forskellen er jo så bare at det er recessivt, og ikke dominant. Det kaldes også for Velveteen, hvis du har hørt om det.

http://jhered.oxfordjournals.org/cgi/co ... t/72/4/291
http://www.petpile.dk
PetPile
Hengekøyer, huler og senger til dine rotter

tore
Sover i do
Posts: 234
Joined: 23 Jul 2005, 19:41
Location: Oslo

Post by tore »

Rex er ikke dominant. Det "vanlige" rex-genet de fleste tenker på som rex nedarves ikke på vanlig dominant vis. Istedet for å skjule allelet det blir paret opp med kommer begge til uttrykk. Dette kalles iblant for ufullstendig dominans.

I praksis betyr det at 3 genotyper har 3 fenotyper.

re re - vanlig pels
RE re - Rex
RE RE - Dobbel rex

Hadde dette vært dominant / recessivt forhold hadde man bare hatt to fenotyper, enten vanlig eller dobbelrex. RE re ville vært bæreren med fenotypen "vanlig".

Jeg har skjønt at de fleste her er mest kjent med dominant / recessive forhold, men det finnes altså fler som dukker opp i flere sammenhenger enn bare rex. Tegninger er et annet eksempel på egenskaper som kan nedarves slik.

Pirats
Stjeler mat
Posts: 68
Joined: 23 Sep 2008, 12:34
Location: Danmark
Contact:

Post by Pirats »

Almindeligvis kommer rex til udtryk, sålænge den ene af forældrene er det. Men hvis det bæres er der ikke tale om rex jo. Så er der tale om Velveteen/Wavy

De genotyper for rex du har skrevet er ukorrekte. De rigtige er:

re/re = standard pels, har ingen gener for rex
Re/re = rex, en kopi af rex-genet og en kopi af standard pels genet
Re/Re = dobbeltrex, to kopier af det dominante rex-gen
http://www.petpile.dk
PetPile
Hengekøyer, huler og senger til dine rotter

tore
Sover i do
Posts: 234
Joined: 23 Jul 2005, 19:41
Location: Oslo

Post by tore »

Miss Gore wrote:De genotyper for rex du har skrevet er ukorrekte. De rigtige er:

re/re = standard pels, har ingen gener for rex
Re/re = rex, en kopi af rex-genet og en kopi af standard pels genet
Re/Re = dobbeltrex, to kopier af det dominante rex-gen
Javel, forstår ikke hvordan dette skiller seg fra det jeg skrev i noen signifikant grad. For meg virker det som om vi er enige. :p

Sigge

Post by Sigge »

Miss Gore: Jeg bliver nødt til at korrekse dig. velveteen og Wavy er ikke det samme gen.

Velveteen er dominant og skrives K/k, Wavy er ressessivt og skrives w/w.

Der findes et hav af pelstyper, og nogle er dominante og andre er ressessive.

Rex er dominant, skrives Re/re, Satin er ressessivt, skrives s/s, Long Hair er ressessivt skrives l/l

Derefter kommer der rigtige mange hårløse gener også, og dem ved jeg ikke så meget om, men der er mange.;)

Jeg har aldrig hørt begrebet ufuldstændig dominant. Enten er et gen dominant, hvilket betyder at der bare skal en forældre til der har genet, før det kommer til udtryk i fænotypen, eller også er det ressessivt, hvilket betyder at begge forældre skal være eller bære på genet for at det kommer til udtryk i fænotypen. ;)

Men jeg er da klart åben overfor ny læring. :D
Last edited by Sigge on 30 Oct 2008, 18:39, edited 1 time in total.

Sigge

Post by Sigge »

tore wrote:Rex er ikke dominant. Det "vanlige" rex-genet de fleste tenker på som rex nedarves ikke på vanlig dominant vis. Istedet for å skjule allelet det blir paret opp med kommer begge til uttrykk. Dette kalles iblant for ufullstendig dominans.

I praksis betyr det at 3 genotyper har 3 fenotyper.

re re - vanlig pels
RE re - Rex
RE RE - Dobbel rex

Hadde dette vært dominant / recessivt forhold hadde man bare hatt to fenotyper, enten vanlig eller dobbelrex. RE re ville vært bæreren med fenotypen "vanlig".

Jeg har skjønt at de fleste her er mest kjent med dominant / recessive forhold, men det finnes altså fler som dukker opp i flere sammenhenger enn bare rex. Tegninger er et annet eksempel på egenskaper som kan nedarves slik.
Iøvrigt tror jeg, at det Miss gore opponerer imod er, når du skriver at Rex ikke er dominant, hvilket det rent faktisk er. ;)

Når et gen er dominant betyder det, at det ikke kan bæres, som ressessive gener kan. Rex kommer til udtryk, bare den ene forældre er det, og de unger der ikke er rex i et kuld, kan ikke bære genet videre til næste generation. ;)

Man skriver aldrig re/re, da det sådan set bare betyder standard, altså en glathåret rotte, netop fordi rex genet er dominant, og der ikke findes en ressessiv genotype for glatåret.

Post Reply