Hjelp, blitt fostermor for 8 små!

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Cams
Stjeler mat
Posts: 63
Joined: 30 Mar 2007, 15:42
Location: Strømmen/Lørenskog
Contact:

Hjelp, blitt fostermor for 8 små!

Post by Cams »

Siden jeg ikke finner noe sted som heter "museforum" så prøver jeg her.
Jeg har i dag tatt over 8 små mus, 3-4 dager gamle, ettersom moren døde og eier ikke ville ta seg av dem.

Hva gjør jeg? :O jeg har ringt til Oslo Dyreklinikk, men de kunne ikke hjelpe meg med hva som blir riktig morsmelkerstatning, så derfor spørr jeg her.

Gjelder det samme for mus som med rotter? Hva med morsmelkerstatning som gies til katter, kan det fungere?

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Soya melkeerstatning for menneske babier skal visst fungere godt :)
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Cams
Stjeler mat
Posts: 63
Joined: 30 Mar 2007, 15:42
Location: Strømmen/Lørenskog
Contact:

Post by Cams »

Hvor kjøper man det?? o.O

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

matbutikken ;)
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Oda---
River avispapir
Posts: 942
Joined: 05 Apr 2008, 22:28
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: Nesodden
Contact:

Post by Oda--- »

Lykke til :D
Oda
: )

Ny hjemmeside --> http://www.kostamrotter.piczo.com

Cams
Stjeler mat
Posts: 63
Joined: 30 Mar 2007, 15:42
Location: Strømmen/Lørenskog
Contact:

Post by Cams »

Takk. :)

De åtte små har det fint, ser at det ikke er lenge igjen før de åpner øynene. har ikke funnet soya melkeerstatning i butikken enda :?: så hittil har de fått i seg kattungemelk erstatning. Antar det er bedre enn ingenting, liksom.

Men jeg lurer litt på.. kan de få bivirkninger av det? syns noen av dem har fått små flekker med litt tynnere pels enn normalt? Eller så er det vi som bare har grisa litt mye under foringen...? :p Merket det først i går kveld rett før jeg la meg, så jeg tenkte jeg skulle prøve å vaske dem forsiktig med en fuktig klut i dag og se om det kanskje bare er melkegris, og ikke "tynn" pels.


Hvor lenge bør jeg fore dem med melk, før jeg begynner å blande inn litt vanlig musemat? Hva gjør dere med rottene?

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Meny har soya melke erstatning, i hvertfall her i byen.

Rotteungene begynner å smake på fast føde når de er en 16 dager ca. melk skal de nok ha til de er hvertfall 4 uker i tilleg til fast føde.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Cams
Stjeler mat
Posts: 63
Joined: 30 Mar 2007, 15:42
Location: Strømmen/Lørenskog
Contact:

Post by Cams »

ok!
Da skal jeg ta en tur og se hva de har på menyen i nærheten her. :)

Hva er egentlig sjansen for at disse små overlever? De er vel ca en uke gamle nå. Syns alle virker gjevnt kraftige, lubben og livlige, og overraskende sterke i de små armene. o.o

KineA
Sover i do
Posts: 211
Joined: 24 May 2008, 14:14
Location: Oppland

Post by KineA »

Helsekosten har garantert Soyamelk :)

Har ikke peiling på de små du har,men legger de på seg og drikker godt er det vel sjangs for at de skal klare seg.
Lykke til med de små :akt:

Cams
Stjeler mat
Posts: 63
Joined: 30 Mar 2007, 15:42
Location: Strømmen/Lørenskog
Contact:

Post by Cams »

ok!

Ja, det var igrunn det jeg trodde. Men jeg leste et annet sted her at noen prøvde å ta seg av 2 uker gamle rotter, som døde en etter en.

Hvor "skadet" vil de bli uten moren sin? Med tanke på at de ikke har moren sin til å lære musespråk og sånt.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

har du mulighet til å få fatt på en foster mor til de? som ikke vil drepe de?
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Cams
Stjeler mat
Posts: 63
Joined: 30 Mar 2007, 15:42
Location: Strømmen/Lørenskog
Contact:

Post by Cams »

Jeg har to jentemus fra før av, men de har ikke hatt unger før. Litt usikker på hva som ville skjedd om jeg satte de sammen...?

Ellers er det overraskende få folk i området som har mus virker det som. o.O Vet liksom ikke helt hvor jeg skulle ha lett heller. Finnes det noe museforum i Norge?

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Nei, jeg tror det fantes før, men nå er det ikke noe mer..(tror jeg da.. ;) )Du kan jo prøve å google det :thu:
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

MiljamJenta
River avispapir
Posts: 987
Joined: 18 Jan 2008, 21:12
Location: Mjøndalen
Contact:

Post by MiljamJenta »

Cams wrote: Hvor "skadet" vil de bli uten moren sin? Med tanke på at de ikke har moren sin til å lære musespråk og sånt.
Jeg tror nok ikke det med musespråket har noe å si, det tror jeg de blir født med ;)

Jeg vet ikke om dette går men det høres fornuftig ut:
Når de er såpass små kan du jo også sette inn
en varmeflaske, med ikke for varmt vann, også legge
et håndkle over, da får de jo mors varme :)
Hilsen Miriam, Ruth og Chili.
http://miljams-tamrotter.piczo.com

Cams
Stjeler mat
Posts: 63
Joined: 30 Mar 2007, 15:42
Location: Strømmen/Lørenskog
Contact:

Post by Cams »

vel, akkurat nå så bor de i en passe stor petboks med mye mykt å ligge på, samt slik "rede-puff" godt pakket rundt seg.
Petboksen står oppå en varmematte, så de holder seg gode og varme. :)

Jeg ser antydning til øyeåpning nå også på noen av dem, det er så spennende. ^___^


Fikk forresten tak i både viking og soyamelk i dag, virket som det var soya'en som falt mest i smak. Nå sover iallefall hele gjengen med en feit mage full av mat.

har også prøvd meg på slik "stimuli" for at de skal gjøre fra seg, leste et sted at man gjør det med unge rottebebiser? Jeg vet ikke helt om jeg får det til, jeg tar en våt Q-tip og bare masserer forsiktig.. men jeg kan ikke se noe resultat. :p
Ellers pleier jeg å sjekke dem titt og ofte i tilfelle de har gjort på seg. Om de har, så fjerner jeg dette med enten vått papir, eller Q tip.

Post Reply