Har rottene blitt bedre, eller har vi blitt sløvere?

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Har rottene blitt bedre, eller har vi blitt sløvere?

Post by Alvrina »

Må egentlig bare spørre, for merker meg noe forskjeller fra nåtid og 3-4 år tilbake i tid.

For noen år siden, var det nesten ingen planlagte kull. Og om det var, så var de fleste "redde" for å annonsere de her på forumet, i frykt for negative tilbake meldinger. Rotte bestanden virket skjør, og det var mange tidlige dødsfall og avlivinger pga aggresjons problemer og sykdom.

Rotter fra dyrebutikk eller rotter uten stamtavle som ble brukt i avl ble "sett ned på". Samme med fancye varianter som dumbo og rex. Det ble veldig ofte fokusert på avlsrottens søsken og slekt. Det ble ofte stillt veldig kritiske spørsmål om hvorfor oppdretteren ville parre rottene, og om rottene selv. Ofte var det slik at hvis ikke avlsveildningen ble fulgt 99.9% så ble man litt 'fryst' ut og de fleste sa akkurat hva de synes som det til vedkommende. Jeg tror iallefall, at mange følte seg mer 'fryst ut' før, enn nå.

Det virker egentlig som at oppdretter miljøet var mye hardere og strengere før enn det det er nå...

Jeg er ikke så 'inne' i dette med avl lenger, for jeg har mistet interessen for det. Men jeg synes at det virker som at det er mange mange fler kull nå, både på importerte rotter, norsk avlede rotter og rotter fra dyrebutikker. Avlsveiledningen er bare en veiledning, før var den mer som regler. Folk er ikke redde for å gjøre unntak fra den, og den følges ikke lenger som en "bibel"?!. Relativt få personer stiller kritiske spørsmål til oppdrettere om hvorfor de ønsker akkurat denne kombinasjonen?!

Mulig jeg har gått glipp av noe.. Men har rottene blitt bedre? Eller er det vi som har senket kriteriene til avlsrottene våre? Er det kanksje ikke så nøye mer? Senest i dag leste jeg om et kull som egentlig aldri burde blitt født.


Ser frem til en spennende diskusjon om temaet :) :akt: :smack:

H+B+S
Betarotte
Posts: 446
Joined: 13 Sep 2008, 21:35
Location: Bergen

Post by H+B+S »

Jeg synest det er bra at det har forandret seg, for det er jo ikke kjekt å bli fryst ut om man ikke følger veiledning eller andres krav til punkt å prikke. De som har rottene og skal avle, kjenner jo sin rotte best, og med mindre den personen vet velger lite og tar dumme avgjørelser, så har folk rett på å få velge selv, og avle selv?

man skal være litt kritisk selfølgelig, særlig hvis man er intressert kjøper, men man må huske på at personen har rotter selv og kjenner sine rotter best, så f.eks ntfs veiledningen gjelder kanskje ikke like bra for alle sammen..
Rotteløs ! ;o
Savner Boss, Søppel og Lavendel ! :/

http://sites.google.com/site/kiddosrats/
Ny = Under oppbygging

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Det er bra at det har endret seg, mener jeg. Man har forskjellige meninger om ting og selvom man ikke føgler den "beste oppskriften" er det jo ikke noe kult å bli sett ned på.
Tror ikke at avl har blitt mere useriøst enn det det var for noen år siden, men det er kanskje flere som avler nå, og tester ut grensene litt mer...(?? ) det er selvfølgelig viktig å være litt kritisk, og ikke bare åpen for alt. Men noen, i hverfall de fleste (spesielt de med planlagte kull) vet nok ganske godt hva de driver med. (får vi håpe..) :) :thu:
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Nå er det jo akkurat de som ble "hakket" på tidligere som er blitt oppdrettere, og jeg merker jeg henger litt igjen fra den tiden hvor det var fryktlig vansklig å være ny oppdretter på NTF. Jeg er ganske skeptisk og stiller spørsmål når ting ikke henger sammen, men jeg er ennå ny så tråkker da litt forsiktig.

Det er absoulutt ikke noe koselig med skarpe kommentarer og vansklige spørsmål om ditt og datt, men tidligere var det faktisk ganske nødvendig. Og jeg vil tørre påstå at vi er flere oppdrettere nå enn tidligere og at rottene har blitt en smule bedre da vi har importert mer rotter nå en tidligere.

Syntes det er greit at det er enklere for nye oppdrettere å komme til, da er vi flere som kan samarbeide og hjelpe hverandre for å forbedre rotte bestanden :)
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Mm, enig der ;) Vi hjelper jo hverandre!
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

ssilje89
Betarotte
Posts: 691
Joined: 19 Oct 2007, 15:55
Location: kristiansand
Contact:

Post by ssilje89 »

jeg har hørt at på "rotte snakk" snakker mange av de "beste" (hvet ikke helt hvem det er,hehe) "dritt" om flere av oss andre. jeg sier bare hva jeg har hørt jeg vet jo IKKE om det er fakta.

men uansett så føler jeg folk er veldig alvorlige med alt med oppdrett og kjøp av rotter, selvfølgelig skal rottene ha det bra osv, er ikke det jeg mener, men om vi spørr om noe føler jeg enda folk ser litt ned på andre osv, å jeg mener også vi her inne skal kunne hjelpe verandre, men da må vi være ærlige å si ting til folk som vi mener.det er sånn vi lærer

jeg var her ikke får noen år siden så jeg er ikke sikker på hvordan det var her, men likte meg ikke så godt her da jeg var helt ny :P hehe

syntes det er bra vi inproterer :D

men kan jeg spørre hva men mener er en god oppdretter da?
stikk innom oss på:
www.siljesrotter.webs.com

er ikke helt ferdig med siden enda.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Utviklingen går tydeligvis den rette veien da. :D Og det som er "kjempet" frem er nå blitt godtatt og allment rett.Sammarbeid og utveksling av kunnskap er alltid tingen! :thu:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Jeg er redd noe av det som gjør at ting virker mer positivt nå enn tidligere er at det mye sjeldnere er noen som setter fingeren på problemene. Jeg var tidligere en av de aller ivrigste kritikerne, og det er bare tidsmangel som gjør at jeg ikke lenger peker ut det jeg ser og skriver om det her. Dessverre. Slik jeg ser det er problemene her fortsatt, både når det gjelder sykdom, aggresjon, og dårlig planlagt avl.

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

ssilje89 wrote:jeg har hørt at på "rotte snakk" snakker mange av de "beste" (hvet ikke helt hvem det er,hehe) "dritt" om flere av oss andre. jeg sier bare hva jeg har hørt jeg vet jo IKKE om det er fakta.
Det har nok desverre vært slik
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

Heidi wrote:Jeg er redd noe av det som gjør at ting virker mer positivt nå enn tidligere er at det mye sjeldnere er noen som setter fingeren på problemene. Jeg var tidligere en av de aller ivrigste kritikerne, og det er bare tidsmangel som gjør at jeg ikke lenger peker ut det jeg ser og skriver om det her. Dessverre. Slik jeg ser det er problemene her fortsatt, både når det gjelder sykdom, aggresjon, og dårlig planlagt avl.
Må si meg enig. Jeg syns det var veldig viktig at man stilte kritiske spørsmål ved endel av kullene før. Mener ikke at man skal lage dårlig stemning eller fryse ut folk. For ja det gikk nok over stokk og stein før når det gjelder det. Men syns kanskje vi har blitt litt for slappe med alt nå.

Det som er positivt nå er jo at miljøet her inne er mye bedre, og det er kjempe bra :thu:
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Ja et positivt miljø har mye å si! :D Når man sitter rundtomkring ved hver sin pc er det lett å bli usikker på "tonen" i et innlegg og misstolke.Så en god tone på forum har mye å si for forholdet mellom rotteeiere/oppdrettere.Dette vil igjen muliggjøre sammarbeid og saklige diskusjoner.At spørsmål må stilles og uheldige ting påpekes er jo veldig viktig.
Og siden det hele tiden kommer nye ferske rotteelskere hit er det veldig bra at de "gamle",erfarne fortsatt klarer å rydde litt tid til å bidra her inne,selv om livet får mange andre utfordringer etter som man gror til. :bravo:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Jeg likte slett ikke tonen som rådet her for et par år siden - ikke fordi jeg er imot diskusjoner, men fordi jeg følte at det var alt for mange krasse innlegg, og spesiellt i forbindelse med avl.

Tonen er blitt bedre, for det meste. Selv foretrekker jeg å ta en del kritiske spørsmål på PM. Særlig overfor nye liker jeg dårlig å skrive noe som jeg tror kan tolkes som nedsabling på et forum. Der blir det jo liggende i årevis, og mottager kan ikke bare slette det som en PM. Men jeg vet jo ikke om mottager synes det er "snillere" å få spørsmålene på PM, eller bare ønsker meg nord og ned for synspunktene mine :)

Som mange andre har jeg meninger om avl. Noen hellige kuer, kanskje, og andre meninger som er mer tja-tja. Det har vært en del annonser her det siste året på kull som jeg skulle ønske ikke var blitt satt igang (det var i alle fall noen av dem hvor eier av hunrotta nok også skulle ønske seg det samme). Så lenge det er et rottekull som allerede er "satt i produksjon" pleier jeg ikke å si noe. Jeg vil gjerne at de rotteungene som blir født skal få et hjem (selv om det ikke blir hos meg). Resultatet blir antagelig ikke verre enn alminnelige dyrebutikkrotter.

Når det gjelder kull som er under planlegging føler jeg meg friere til å si noe. En sjelden gang får jeg lyst til å riste hardt i folk, men som oftest ser jeg at avl er en vanskelig kabal.

Det finnes omtrent to hunner for hver han. Fordi hannene sjelden brukes før de er over året, er det mange som diskvalifiserer seg på grunn av sykdom eller gemytt før den tid. Det er få hunner med stamtavler, men enda færre hanner tilgjengelig for avl. Hunner uten stamtavle har derfor få sjanser til å få en stamtavlehan, om hunnen og de av dens søsken skulle være aldri så bra ved 6-10 måneders alder. Dermed blir det parring av en stamtavleløs hun med en stamtavleløs han, og for avlere uten bil er naturligvis naborotta som man kjenner mer fristende enn en fremmed han mange mil unna man har hørt godt om, men aldri sett.

Den eneste måten å komme ut av dette på er at flere rotteeiere prøver å skaffe seg stamtavlehanner - og bruker noen av dem på stamtavleløse hunner.

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Ang. Å bruke rotter uten stamtavle... Jeg har ei lita rottefrøken som er fra oppdretter, men som er uten stamtavle... Jeg har jo selvfølgelig bare oppdretters ord på at hun følger NTFs avlsveilednign og at linjen er frisk og uten aggresjon, og det velger nå jeg å stole på. Har tenkt å kanskje vurdere å få et kull på henne seinere så fremt at hun utvikler seg normalt og til å bli en snill, sunn rotte .
Noen andre som har synspunkter på å avle på oppdretter rotter, men som ikke har stamtavle?
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Jeg avlet på min Mamma-Mus som er fra dyrebutikk, men som kom fra privatpersoner i Bergen. Dette var før jeg ble medlem i NTF og leste alle retningslinjene her, men jeg har hatt rotter og hamstere i mange år før dette. Jeg undersøkte også masse rundt dette med alder og vekt, samt gemytt. Jeg valgte å avle på henne når hun var 6 mnd og veide 320 gram, fordi hun er en av de snilleste, roligste rottene jeg noen gang har hatt.

Pappaen ble Klumpedumpen som jeg fikk via omplassering, og som jeg hadde hatt litt under ett år, men han var ca 9 mnd når vi fikk ham, så han var 1 år og 9 mnd når han ble pappa.
Grunnen til at han ble valgt er at det finnes ikke noe vondt i den gutten. Han er bare helt fantastisk med alle gutter. Hadde aldri trodd jeg skulle oppleve en slik gutt noensinne.

Ungene deres er også fantastisk gode og snille, akkurat som jeg håpet på. De er nå blitt 6 mnd.

Jeg mener at dersom man har hatt rotter i mange år og så får noen som er friske, har veldig godt gemytt og fin størrelse, så kan man avle på dem så sant man følger veiledningen med vekt, alder og gemytt.
Jeg må innrømme at jeg ikke visste så mye om rotter i 2003 når jeg fikk mitt første rottekull og mammaen fikk kullet når hun ble 6 mnd. Hun var stor nok, men bare 5 mnd ved parring. Alt gikk flott og hun var en kjempeflink mamma, men jeg burde undersøkt mer før jeg gjorde dette.
Vi hadde drevet med oppdrett av hamstere i flere år, og det var derfor jeg følte meg kompetent til å få et kull på en rotte også. Jeg vet i dag at jeg burde ikke gjordt dette uten å søke masse mer informasjon rundt temaet, og det er sikkert mange her inne på forumet som ville sendt meg krasse PM på den tiden dersom det hadde vært mulig.

I dag vet jeg mye mer, både om rotter, forumet, stamtavler, annonsering m.m. Men jeg mener fremdeles at dersom det er friske, gode rotter, så kan de avles på selv om de ikke har en kjent stamtavle.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Ny tråd om avl på rottehunner uten stamtavle?

Rottelooover, jeg skjønte ikke helt det med rotte uten stamtavle, hvor avler gikk god for linjen i forhold til aggresjon og helse. Mener du at stamtavlen finnes nedskrevet, men at du ikke har fått den, eller at "linjen" består av mor (muligens far) og søsken?

Post Reply