Kastrering

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Kastrering

Post by BabyLizz »

Jeg bare lurer; hvor gammel må en rotte være før en eventuell kastrering? Jeg har "lest meg gal" på alt som har med rotter å gjøre, men har ikke funnet noe om dette tema.

Takk for svar!=)

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

En frisk rotte i normale boformer,(sammen med andre gutter),er det ikke noe behov for å kastrere. :)
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Post by BabyLizz »

Jeg har ikke tenkt å kastrere ham, da:) Men jeg har bare ikke lest noe om det noen plass, så jeg lurte litt^^, Har også skaffet meg en del kunnskap om avl og oppdrett, men det syns jeg at det er nok av, så det kommer jeg ikke til å begynne med=)

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Det er mulig å kastrere hanrotter så snart de er født, men det er sjelden slik det gjøres i rottemiljø. Rottene må ha bedøvelse (narkose) for inngrepet, og doseringen av narkosen er fiklete greier. Jeg har hørt om kastrering i 8-12 ukers alder i forbindelse med foreninger for omplassering av dyr, men det varierer sikkert.
:les:
For oss som har kjælerotter er det vanligst å kastrere pga. adferdsproblemer, og de blir sjelden synlige før det er gått noen måneder. Fra 5-6 måneders alder, kanskje, hvis man gir det litt tid før man bestemmer seg. Adferdsproblemer kan også dukke opp når rottene blir omtrent året.

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Post by BabyLizz »

Oki:) Jeg har litt dårlig samvittighet for at jeg skaffet meg Amigo før jeg i det hele tatt hadde peiling på rotter, men når jeg holdt den lille "tingen" var det bare gjort.. *Smelt*:)

Så nå kommer jeg nok til å stille spørsmål om MYYYYYYYE rart, bare fordi jeg lurer - ikke nødvendigvis noe som er nødvendig å vite heller^^,

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Det er også fare for at rotten dør under narkosen når den kastreres. :(
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Post by BabyLizz »

Huffda.. Jaa, de er jo veldig små:(

utyske
Sofaspiser
Posts: 161
Joined: 19 Aug 2007, 19:02
Location: Vestfold.

Post by utyske »

BabyLizz wrote:Så nå kommer jeg nok til å stille spørsmål om MYYYYYYYE rart, bare fordi jeg lurer - ikke nødvendigvis noe som er nødvendig å vite heller^^,
Kan være greit å søke her først, alle "nybegynner-spørsmål" er som regel besvart før.

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Post by BabyLizz »

Hvor søker jeg?:)

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Øverst på forumsiden her ser du en rød søkefunksjon.Trykk der og når du kommer inn skriver du bare ordet du vil søke på. :D
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Post by BabyLizz »

Oki, tusen takk=)

Post Reply