Krav til avlere

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Timmian

Krav til avlere

Post by Timmian »

Hei!
Jeg bare lurer på ting. Jeg synes det virker som yngre avlere blir litt sett ned på. Har sett noen avlere som var , skal jeg si 20-30 år som hadde hatt rotter i 1/2 før de begynte å avle. De blir som regel ansett som seriøse. Men avlere på, skal jeg si 13-19 år som kanskje har hatt rotter i 5-9 år eller mer, blir sett ned på. Særlig de under 18. De trenger jo kke å være noe mindre seriøse om de er 14 eller 29? Serlig ikke når 14 åringen har hatt rotter mange år og den eldre har hatt rotter i ikke 1 år en gang?
Begge disse kan ha like mye kunskap om avl, men jeg tror nok 14 åringen har mer kunskap om selve rotten.

Hva er deres mening? :akt:

H+B+S
Betarotte
Posts: 446
Joined: 13 Sep 2008, 21:35
Location: Bergen

Post by H+B+S »

Enig i det du sier, kan ofte bli sånn. Men er nok mest fordi at enkelte 14åringer kan jo være ganske ansvarsløs også da, nok det som gjør folk kritisk. men såklart er jo ikke absolutt alle 14åringer slik. jeg er jo selv 15 :roll:
Rotteløs ! ;o
Savner Boss, Søppel og Lavendel ! :/

http://sites.google.com/site/kiddosrats/
Ny = Under oppbygging

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Enig med H+B+S!
Men jeg synes nå at voksne blir sett på som mer ansvarsfulle enn ungdommer uansett i alle situasjoner..-:roll:
Jeg er 15 også.. Føler meg ikke som spesielt ansvarsløs :P
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Biamora
Hamstrer mat
Posts: 321
Joined: 29 Dec 2007, 18:38
Location: Røyken

Post by Biamora »

Det er vel i grunnen ikke alder som spiller en rolle i forhold til om man er en god avler eller ikke. Å avle er en krevende jobb, med mange elementer uavhengi av alder på oppdretteren. Jeg kan forstå at man noen ganger opplever å få mye spørsmål og ikke alltid av den positive sorten, men klarer man å tenke positivt å heller bruke det som kommer i et positivt lys, er mye gjort. Grunnen til at mange er litt tilbakeholden med helt unge avlere, er nok samensatt, men hovedårsaken vil jeg tro kan være de økonomiske kostnadene ved rottehold samt den generelle forstålesen av genetikk. Er en ung opdretter så økonomisk uavhengi at det kan dukke opp komplikasjoner som kan dekkes? Oppererer man etter gode normer i forhold til oppdrettet sitt. Mange elementer spiller altså inn.
Alle ønsker en god stamme tamrotter i norge, og man ønsker alle å jobbe ut fra et positivt grunnlag. Opplever man derimot å bli tråkket på tærne, kan det være en fordel å lese trådene i gjen, kansje er det ikke så ille som man har trodd først. En helt annen ting er jo at man bør tåle kritiske spørsmål, det er jo grunnlaget for all god diskusjon. Man lærer utrolig mye av andre inputt. Om man selv føler man har en god ide, er det jo greit å se reaksjonene på andre for så å kunne bedømme mer nøytralt om det virkelig var en god ide, eller om man burde vente litt og ta ting anderledes. Ingen ønsker å overkjøre noen, men man må tåle at ikke alle er enige i sine ideer og tanker, og utrykker det. De fleste mener det bare godt ;)
Biamora
Har du noe som passer på trykk? Send meg en mail!
gnagredaktor@gmail.com

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Post by BlackNenne »

Jeg er veldig enig med Biamora her.
Hvis det skulle oppstå problemer og man kanskje må få godt over 10 rotteunger til dyrlegen er det ikke bare en stor utgift men også en svært krevende jobb for en som er ung å eventuelt måtte medisinere et helt kull. Heldigvis skjer kanskje ikke dette så ofte, men muligheten er jo likevel til stede. Til syvende og sist har jo foreldrene hovedansvaret hvis ungdommen er under 18. :)
Og som tidligere nevn er ikke genetikkdelen spesielt lett å forstå seg på. Jeg husker at dette var stoff jeg hadde om på andre året i biologi det siste året på videregående. Mener absolutt ikke å undervurdere noen, men det er vel en grunn til at dette er pensum for 18-19 åringer.
Det er selvfølgelig bare positivt at folk er ivrige og føler de har noe å bidra med. Jo flere som engasjerer seg, desto bedre. Men i mange tilfeller er det best å vente. Selv har jeg holdt på med rotter i ca 9 år, men enda ikke hatt noen kull selv om jeg har hatt lyst. Ikke bare fordi jeg hovedsaklig har hatt omplasserings rotter som ikke har vært avlsmateriale (jeg kunne jo sikkert fått kjøpt rotter som egner seg hvis jeg ville) men fordi jeg fortsatt føler at jeg trenger å vite mer før jeg setter i gang noe så ansvarsfull som det å ha et kull. :D

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Post by Tonje! »

Jeg må innrømme at jeg heller ville hatt rotte fra en voksen oppdretter enn en på 14. Oppdrett handler jo om mer enn bare å ta vare på ungene, man må skjønne genetikk og arv og slikt også, og det er ikke bare-bare. Kanskje noen synes jeg er dum som tenker slik og er så skeptisk, men det er jo ikke helt uvanlig at en på over 18 er hakket mer ansvarsfull enn en på 14. Selv om det så klart finnes unntak.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Men jeg må si at den ene venninda mi på 15 år driver så smått med marsvin oppdrett. Hun er utrolig flink med genetikk og vet alt om arvelige sykdommer agressivitet. Det er faktisk voksne avlere som spør henne om råd :P

Jeg som faktisk bare er 15 år selv, hadde ikke syntes det ville vwrt noe problem å kjøpe rotter av en annen 15 åring, for jeg vet at en som er 15 år faktisk kan være ganske ansvarlig å ha mye kunskap, MEN jeg ville jo ha sjekket litt ekstra ut selvfølgelig om oppdretteren har kunskapen som trengs, og vet hvilke varianter som er risikable å avle på.
Hvis jeg skulle ha avlet, skulle jeg ha vært 100% sikker på å bruke bare trygge varianter osv. som jeg er sikker på ikke bærer med seg megacolon, blødersykdom, highwhite osv. Og eventuelt spørre meg til råds på diverse fora om dette er forsvarlig og kan føre til dette eller dette..
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Ta feks. Dusty Rats i Danmark. Er ei jente på 11 år som har det, virker som hun har god peiling syns nå jeg. Jeg kunne gjerne tenke meg å kjøpe rotte fra henne! Det har jo div. andre danske avlere også gjordt feks. X Rats

Hjemmeside:
http://www.freewebs.com/dustyrats/
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Kanskje man stiller høyere krav til avlere når man blir eldre...
I tillegg til at jeg ønsker at avlere har råd til å ta nødvendige dyrlegeregninger, ønsker jeg også stabilitet. Hvis jeg kjøper en stamtavlerotte, gjør jeg det fordi jeg ønsker å kunne få informasjon om slekten om to til tre år - sånn i tilfelle jeg har valgt å sette hanrotta mi i avl, og skal vurdere avl på avkommet hans.

Hvis jeg velger en avler i tenårene, vet jeg at sjansen for at han eller hun endrer interesse eller flytter og får behov for å avvikle rotteholdet sitt etc. er ganske høy. Derfor anser jeg sjansen min for å få noe igjen for å ha kjøpt en rotte med stamtavle sammenliknet med rotte fra at OBS-kull som nokså liten.

Det betyr ikke at jeg aldri ville ha kjøpt rotte fra en veldig ung avler, eller ville nektet å samarbeide med en veldig ung avler, men jeg ville være tydeligere på at kullinformasjon måtte ut til oss som hadde kjøpt rotter, og foreslått løsninger på hvordan dette kunne skje. Og en veldig ung avler har vel ikke en gang lov til å undertegne kjøpekontrakten selv, så kontakt med foreldrene ville vært et must.

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Post by BlackNenne »

Dessuten er det vel ingen her som mener at "alle" under 18 ikke har kunnskapen som trengs, selv om mange dessverre tror de vet mer enn hva de egentlig gjør. :? Men det finnes jo helt klart unntak. Det har jo hendt at jeg har blitt overrasket når jeg har fått høre hvor unge enkelte er.
Det handler jo mye om hvordan man utrykker seg også. Har man et litt barnslig språk er det vanskeligere å bli tatt seriøst (i et forum).
Men det er snarere den økonomiske delen jeg ser på som et større problem, sett at vedkommende faktisk kan mye å vet hva han/hun driver med. Går man på skole er det begrenset hvor mye man kan tjene på en jobb ved siden av, og i verste fall kan man ende opp med skikkelig feite dyrlege regninger. Uansett er man avhengig av å ha foreldrene sine i ryggen, de bør jo også sitte inne med like mye kunnskaper som tenåringen, og ikke sitte tause og se på. :x

H+B+S
Betarotte
Posts: 446
Joined: 13 Sep 2008, 21:35
Location: Bergen

Post by H+B+S »

Jeg blir ofte overrasket når jeg finner ut alderen til noen på forumet. For jeg mener at de fleste virker eldre. Slik som Rottelooover: jeg må inrømme at jeg trodde hun var eldre enn det hun er. Vet ikke helt hvorfor, men kanskje fordi hun virker som hun har erfaring og skriver voksent.

Kanskje ikke så relativt til temaet, men..
Rotteløs ! ;o
Savner Boss, Søppel og Lavendel ! :/

http://sites.google.com/site/kiddosrats/
Ny = Under oppbygging

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Hvordan man skriver og oppfører seg på forum og ellers har mye å si om en blir tatt seriøst eller ikke. Jeg er ganske ung og jeg føler ikke at jeg blir sett ned på som oppdretter på grunn av min alder. Det er ikke ofte jeg ser på alderen til folk for å se om de er seriøse eller ikke, det er så mye annet som er viktigere å se på. Hvor lenge en har hatt rotter før en vurderer å avle, antall rotter personen har, hvor mange kull i året, hvordan personen oppfører seg på forum, hvordan de ordlegger seg og kunnskap eller mangel på kunnskap.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

Tonje! wrote:Jeg må innrømme at jeg heller ville hatt rotte fra en voksen oppdretter enn en på 14. Oppdrett handler jo om mer enn bare å ta vare på ungene, man må skjønne genetikk og arv og slikt også, og det er ikke bare-bare. Kanskje noen synes jeg er dum som tenker slik og er så skeptisk, men det er jo ikke helt uvanlig at en på over 18 er hakket mer ansvarsfull enn en på 14. Selv om det så klart finnes unntak.
Må si meg litt enig. Det er helt naturlig at en på 20-30 kan klare å være litt mer serriøs enn en på 13. Man har mer livserfaring og det har med avl å gjøre det også. Jeg ville vel også følt meg tryggere på en avler som hadde hatt rotter i 5 år når hun/han er 20 nå enn en på 13. Når man er et barn da som 13 åringen ville vært da hun/han fikk rottene ser man ting på en annen måte enn en på 15. Antageli mer serriøst..

Men jeg sier ikke det er mange flinke 13-15 åringer rundt om, det kan godt hende ;)

Jeg bare prøver å forklare litt hva jeg hadde tenkt med en gang. Det kan godt hende jeg kommer til å kjøpe rotter fra en ung oppdretter en gang :)
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

ssilje89
Betarotte
Posts: 691
Joined: 19 Oct 2007, 15:55
Location: kristiansand
Contact:

Post by ssilje89 »

om man skal drive alv synes jeg man først å fremst må kunne ha kunskap om rotte og om rottene man bruker, man burde vite om sykdommer som kan oppstå, og man må kunne ha råd til å gå til vetten om det er nødvendig også skal man kunne ha plass til å ha rotteungene hjemme om de ikke blir solgt.

det med alder kommer jo helt ann på hvor mye man setter seg inn i rotter, hvor stor innteressen er får å drive med rotter, man burde også være lærevillig, og ta i mot tips og råd med åpne armer :D

jeg syntes ikke helt det har med hvor mange rotter man har, om man kan avle eller ikke, det er kunskapen å det som teller.
stikk innom oss på:
www.siljesrotter.webs.com

er ikke helt ferdig med siden enda.

Timmian

Post by Timmian »

Mange bra svar her. :)
Bare for å nevne det så når jeg mener oppdretter/avler mener jeg folk som har rotter for det meste bare for å avle. \ ;) Jeg syns at de som har noen rotter og får et kull i året osv. ja, de er avlere de å men ikke de jeg tenkte mest på i denne saken :D

Post Reply