Hva er godtatt og hva er ikke godtatt?

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Hva er godtatt og hva er ikke godtatt?

Post by kikky »

Hvilke spørsmål, krav stiller man egentlig til en oppdretter? Hvilke spørsmål skal en stille oppdretter for å kunne finne frem til en ærlig og seriøs oppdretter?

Hvordan er rotte miljøet hos oppdretter? Er det godtatt å ikke fortelle kjøpere om en eventuell forskjølelse hos rottemor før en henter rotteunger? Når skal man ta mor til dyrlege og når skal hun skilles fra barna ved sykdom?

hygiene hos oppdretter, er det godtatt med røyking, bråk og fyll i samme rom, etasje eller hus som rottemor med unger?

Skal en være nødt til å rydde og vaske før kjøpere kommer eller føler man seg komfortabel som kjøper og oppdretter når en kommer til/har et skittent og rotete hjem?

Kom gjerne med flere spørsmål og svar, hva er godtatt og hva er ikke? Hvordan skal en ny kjøpere kunne sile ut dårlige oppdrettere?

Hold dere til tema og ikke gå inn på personer, takk.
Last edited by kikky on 21 Oct 2008, 14:57, edited 2 times in total.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

Ja jeg synes helt klart at man skal informere kjøpere med en gang man merker en sykdom. Noen kjøpere kommer lange veier og da er det jo ekstra frustrerende å finne ut slikt.

Jeg synes rottemot bør skilles fra ungene med en gang man merker slikt når ungene er store nok. Slik minsker man risikoen for at også ungene blir syke.

Nei jeg synes ikke man skal feste i samme rom som rottemor og rottebarn.

Og når kjøpere kommer og du skal vise frem ditt oppdrett, så bør det se så nogen lunde ut der. Jeg synes det viser at du tar dette mer serriøst når du sørger for at det ser ordentlig ut rundt rottene dine.

*innlegget har blitt redigert*
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Jeg vil si til *navn* at jeg syns det er flott at du sa du kunne betale eventuelle veterinærutgifter og at du opplyste andre kjøpere om saken.
(Når jeg kan gi ris, kan jeg også gi ros når jeg syns noen gjør noe bra :D )

Hvis noen skulle kommet hjem til meg for å hente en rotte, ville jeg at alt skulle sett ordentlig ut (ryddig, rent bur...)
Festing bør ikke skje på samme rom som rottene (noe som visstnok ikke ble gjort, og det er bra).
Dersom noen av barna/rottemor/rotteflokken ble syk før avhenting, ville jeg som kjøper ønsket å bli opplyst om dette før eventuell avhenting.

*innlegget er blitt redigert*
Last edited by Larm on 21 Oct 2008, 14:57, edited 1 time in total.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Er det i det hele tatt mulig å kunne ha en nøytral diskusjon uten å dra inn navn til personer?
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Leste at tråden erstattet ....
Ville bare gi positiv tilbakemelding også, syns det ble nok av det negative.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Biamora
Hamstrer mat
Posts: 321
Joined: 29 Dec 2007, 18:38
Location: Røyken

Post by Biamora »

I forhold til dette temaet er jeg soleklar i min oppfatning.
For å kunne betegne seg selv eller andre som gode opdrettere er det flere ting som bør ligge til rette:

*Man skal ha en generellt god kunnskap om genetikk og en genuin interesse for rottehold.

*Man skal vite at man kan klare den økonomiske belastingen det medfører om det oppstår komplikasjoner.

*Man bør helst ha litt kunnskap om foreldre og eventuelle besteforeldre før man bestemmer kull. Her tenker jeg: at det kan være fornuftig å sammarbeide med andre om anskaffelse av dyr som potensiellt er egnet til et slikt formål, da gjerne uten for norges grenser for å så smått bygge opp en god stamme i norge.

* Skal du bygge opp tilit til det du driver med må rotteholdet foregå under omstendigheter du ville være komfortabel med at din ekstra strenge svigermor ville gått god for.
Å jeg skal forklare hva jeg mener med det:

*Det vil si (å her er det kun min mening), at godt renhold ikke bare i burene, men i rommet de befinner seg er nødvendig. Skal man jobbe med oppdrett må man vite at dyrene man skal selge videre, har optimale forhold, før de skal leveres videre.
Altså, rent (av meget selvsakte grunner), da rotter i hovedsak er nyskjerrige på alt, spiser og tygger for å teste. En rotte som da befinner seg eksempelvis på et gul/sofa/bord som ikke er rengjort på flere uker, kan få i seg bakterier via matrester eller annet som vi har dratt med oss inn i hus.

*Ren og frisk luft er et must, da luftveisproblemer er et kjent og utbredt problem per i dag.

*Syke rotter skal umiddelbart fjernes fra rottemor, om rottebarna er gamle nok. Om dette ikke er mulig, må mor få oppfølging av oppdretter og dyrlege i sammarbeid. Luftveis problemer og lyder kommer gjerne snikende over tid, og behandling for dette er bedre des raskere man er ute.

* Som seriøs rotteavler mener jeg man har et stort ansvar for å presentere seg selv og det man driver med på best mulig måte. Man skal sette av tid til sine kjøpere, man skal ha et ryddig og rent hjem når det skal komme mennesker for å hente. Det er et minstemål å rette seg etter. Dette er like mye for avlers del som for kjøper. Avler trenger å følge visse normer for å bygge opp tilit hos andre med sitt arbeid, og der er presentasjon alfa omega. For kjøper viser det at avler legger sin stolthet i arbeidet, og innbyr til tillit og faktisk, mersalg. Vet man at de rottene man har kjøpt har blitt født og fått sine første uker under helt optimale forhold, ja så er det faktisk en enklere jobb senere å kartlegge om det kommer sykdommer. Har man i motsatt fall fått rotter fra steder man er grunnleggende skeptisk til, vil det også være vanskeligere å vurdere årsaken til eksempelvis da en luftveisinfeksjon. Jeg ville da lurt på følgende: Det jeg opplevde som dårlige forhold før babyene kom til meg, kan det ha sammenheng med de problemene som nå er kommet? Er dette miljøbestemt eller genetisk? Dette er spørsmål og usikkerhets elementer som man er best tjent med ikke dukker opp, og det fjernes enkelt ved å opptre ryddig, fornuftig og troverdig.
Biamora
Har du noe som passer på trykk? Send meg en mail!
gnagredaktor@gmail.com

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

Godt sagt :thu:
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Annbritt
Stjeler søppel
Posts: 788
Joined: 24 Feb 2004, 14:14
Location: Nørresundby
Contact:

Post by Annbritt »

Well, hvis man ikke må rode og altid skal gøre rent i sin bolig inden der kommer andre rottefolk er et krav for at være en god opdrætter, så må jeg have været en rigtig dårlig opdrætter i rigtig mange år :?
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

Kommer ann på hva man mener med ryddig. Jeg mener ikke at ting må skinne rundt om i rommet ;) Litt rot går ann, men hvis rommet er fult av skitt og møkk er det noe annet
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

ssilje89
Betarotte
Posts: 691
Joined: 19 Oct 2007, 15:55
Location: kristiansand
Contact:

Post by ssilje89 »

skjønner at det er lett å skli ut i denne tråden da det likner rykter om en person som akkurat har "vært oppi dette"

nr 1:krav eller spørsmål man burde stille til oppdretter er jo om rotte ungene, erfaring med rotter og om foreldrene å resten av gjengen :)

nr 2:mor burde skilles fra ungene å fort til vetten om moren er syk.

nr 3:hygenen hos rottene burde være bra, rottene må jo være friske å sunne, både mor,far,barn og de andre rottene og bur og hjem burde være bra.burde ikke sitte å røyke i ett rom der man kan utsette rotter får røyken, om man har fest med hensyn der det er rotter i samme HUS, så er dette ok får min del.

Nr 4: om man burde vaske å rydde veldig før kjøper eller andre kommer så nei ikke om man tilanlig har det fint å ryddig :lol:
men ja, det burde jo selvfølgelig se ordentlig ut.

Hvordan skal en ny kjøpere kunne sile ut dårlige oppdrettere?
er ikke så lett får nye kjøpere om de ikke har hatt rotte før, å ikke gidder sette seg inn i rotte hold, men man burde jo fort merke hvem som er nen å kjøpe av, å hvem man ikke burde kjøpe av. å snakke mye med oppdretter om rotter å rotte hold osv :)
å være oppdretter må man kunne ha råd til å ha rotteunger som blir igjen å ta godt vare på de :D ha kunskap og være interessert i rotter :D
Last edited by ssilje89 on 22 Oct 2008, 01:23, edited 1 time in total.
stikk innom oss på:
www.siljesrotter.webs.com

er ikke helt ferdig med siden enda.

Annbritt
Stjeler søppel
Posts: 788
Joined: 24 Feb 2004, 14:14
Location: Nørresundby
Contact:

Post by Annbritt »

Ailani wrote:Kommer ann på hva man mener med ryddig. Jeg mener ikke at ting må skinne rundt om i rommet ;) Litt rot går ann, men hvis rommet er fult av skitt og møkk er det noe annet
Den eneste rengøring der foregår i min lejlighed er støvsugning. Jeg støver feks ikke af. Selvfølgelig tørrer jeg op hvis jeg spilder noget, men decideret rengøring, det gør jeg ikke i. Dyrenes rum bliver fejet og burene skiftet selvfølgelig, men der ligger også masser af støv i krogene der. Så jeg kan ikke se mig fri for ikke at have skidt liggende rundt omkring. Der er ikke oplyst i hvilken grad det drejer sig om, så jeg må jo gå ud fra, at jeg hører ind under en dårlig opdrætter som tingene er beskrevet her.
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

Nå har jeg ikke vært hjemme hos deg, men jeg tviler på at du går under her. ;) Jeg har jo litt skitt i krokene innimellom jeg også.
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

ssilje89
Betarotte
Posts: 691
Joined: 19 Oct 2007, 15:55
Location: kristiansand
Contact:

Post by ssilje89 »

hva er det da snakk om når man sier skittent hjem?=)
stikk innom oss på:
www.siljesrotter.webs.com

er ikke helt ferdig med siden enda.

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Post by torasrotter »

Heilt ærlig så synest jeg det blir for dumt at det ikke skal være lov å nevne navn i denne tråden da det er helt klart at den handler om meg... Alle tingene som blir satt spørsmål ved ovenfor er ting som ble diskutert i den gamle tråden.. Men for min del synest jeg det er bra at vi har denne tråden da dette er noe jeg er sikker på at de fleste som er aktive på forumet har hørt om, og det er for min del viktigere å kunne diskutere dette åpent, heller enn at folk lurer og gjør opp sine egne tanker om det.. (hvis det da er noe ang meg).. Så hvis det er noen som ønsker å rette innleg/spm direkte til meg er dette greit for meg sålenge moderator godtar det..

Larm:
Det skulle bare mangle at jeg betaler det.. Kjøper man en syk rotte, skal selger betale vet regningen.. Det har jeg alltid ment, og kommer alltid til å mene..og jeg har tilbudt meg å gjøre det ved andre annledninger også (når ida skulle få trineLise av meg, ble hun syk av LVI kun 2 uker før hun skulle reise, da ga jeg beskjed til ida med en gang og trinelise ble satt på medisin.. Jeg tilbød meg da å betale hvis hun ikke ble 100% frisk.. )

Det samme sier jeg nå til alle som har kjøpt unger av meg.. Selv om dere ikke merker noe på de, så ta de til vetten så kan jeg betale for konsultasjon selv om de ikke feiler noe... og selvsagt hvis det viser seg at det er noe galt..
:akt:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

å ha litt støv her og der og litt skitt i krokene har vel de fleste. Er ikke alle som har tid til å gå å vaske hver dag. Det jeg ser på som et skittent hjem for rottene er hvor mye skitt det er.. er det masse gris og søl på gulvene, kanskje røyk i rommet eller nedstøvet.. det er vel ikke så vanskelig å se et skittent hjem for seg :) Man må jo bare tenke hva man ville latt barna sine gå rundt i ;)
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Post Reply