Hva er godtatt og hva er ikke godtatt?

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

Jeg syns det er veldig fint av deg å gi kjøperne et slikt tilbud Tora :akt:
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

ssilje89
Betarotte
Posts: 691
Joined: 19 Oct 2007, 15:55
Location: kristiansand
Contact:

Post by ssilje89 »

jeg også, er sånn man "må" gjøre, flott :D
stikk innom oss på:
www.siljesrotter.webs.com

er ikke helt ferdig med siden enda.

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Post by torasrotter »

Det skulle bare mangle.. som jeg har sagt før, så mener jeg også at det sier seg selv at hvis huset ditt er nedstøvet, og fullt av dritt er det lett for rottene å få en infeksjon, eller LVI, men om det er rotete en dag så tror jeg rottene overlever..

som i mitt tilfelle skulle jeg ryddet med en gang, men rottene ble satt inn i det rotete rommet på morgenen, men sto på mitt soverom om natten pga folk røkte inne, men jeg visste ikke at askebeger var noe de reagerte på :oops: Noe som egentlig sier seg selv at ikke er bra for de :roll: .. Så jeg tror det kommer ann på mengden rot.. Er det litt rotete er det greit, men hvis det er skittent og flyter i flere dager samtidig som rottene er ute er det jo ikke like greit :akt:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Annbritt
Stjeler søppel
Posts: 788
Joined: 24 Feb 2004, 14:14
Location: Nørresundby
Contact:

Post by Annbritt »

Sådan lige bortset fra askebægerne, så kunne det godt lyde som min stue engang imellem ;)

Jeg vil ikke til at beskrive mit hjem i detaljer, eller dvs mit tidligere hjem, for vi er lige flyttet, og har ikke nået at lave så meget rod, men jeg kan da fortælle, at det ofte har været mere end bare almindelig rodet.
Nej, vi holder ikke fest eller ryger, det er rigtig nok, men mit hjem er sådan, at mine forældre aldrig kommer på besøg, fordi de ikke ville kunne acceptere min "afslappede livsstil".
Sandt skal siges, at dyrenes rum faktisk var det reneste rum der hvor vi boede før, og det bliver det garanteret også hvor vi bor nu.
Jeg har selvfølgelig ikke set hvordan det så ud hos Tora den dag, men jeg er ret sikker på, at uanset hvor rodet det har været efter en fest, så bliver man ikke en dårlig rotteejer eller opdrætter af det. Jeg må indrømme, jeg synes denne tråd er direkte fjollet. Trådstarter og andre, der har givet hende ret her må jo leve i en steriliseret plastikboble, siden de ikke kan tåle festrod en enkelt dag :?
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Annbritt
Stjeler søppel
Posts: 788
Joined: 24 Feb 2004, 14:14
Location: Nørresundby
Contact:

Post by Annbritt »

Og nej, askebægre er ikke noget rotterne reagere på, bare fordi de er i det samme rum.
Jeg har venner, der ryger i samme rum som deres rotter, og det har aldrig været et problem for rotterne på nogen måde. Ja, en af rotterne har sågar kommet til at spise af et skod en enkelt gang, uden at der er sket noget ved det.
Engang imellem så tror jeg, at nogen er alt for overbeskyttende overfor rotterne og gør dem svagere end de egentligt er.
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Biamora
Hamstrer mat
Posts: 321
Joined: 29 Dec 2007, 18:38
Location: Røyken

Post by Biamora »

Trådstarter og andre, der har givet hende ret her må jo leve i en steriliseret plastikboble, siden de ikke kan tåle festrod en enkelt dag
For all det, det har du all rett til å mene.
At dette er en fjollete diskusjon? Nei der er jeg uenig. Man skal, å bør ha annledning til å ta opp tema til diskusjon som man opplever som et problem. For enten en avler liker det eller ikke, så har de valgt en vei hvor det er opplevelsene med hverandre som avgjør om man får solgt rottebabyer. Jeg har vel heller ikke kritisert litt støv i krokene og et middels uryddig hus, det har alle i blandt, jeg også. Men så er det da heller ikke det tidligere tråder har handlet om, lett rot og støv..
For meg er det en selfølge at avl forågår i hus som egner seg for dette, og at når kunder kommer for å hente sine babyer, er nogenlunde rent og ryddig. Det handler om respekt for de man har som kunder.

Men her er vi uenig om hva som er akseptabelt, og det er helt greit. Da har andre som ikke er involvert direkte i diskusjonene anlednig til å reflektere over spørsmålene, uansett hvordan de måtte stille seg. Det er en godt ting. Man får også mulighet til ved slike åpene diskusjoner å velge kjøpere/selgere man selv føler seg komfortable med, for det er først nå man viser hvem man er, hva man står for og hvor grensen går for den enkelte. Jeg føler til tider det er fjollete å ikke skulle diskutere eller utrykke meningene sine, det er da det som gjør den enkelte i stand til å danne seg meninger om ting.
Biamora
Har du noe som passer på trykk? Send meg en mail!
gnagredaktor@gmail.com

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Jeg ønsket at denne tråden ikke skulle nevne noen navn for da blir det som oftest skit kast fra den ene kanten til den andre. Og dette var ikke en diskusjon om en sak, men spørsmål om hva en stiller til oppdrettere da man har alle slags spørsmål til kjøpere men ingen til oppdretter :hm:

Dette er et veldig aktuelt tema på grunn av det som dukket opp i den kulltråden, men det betyr ikke at fokuset er på en person. Jeg håper dere vil komme med flere spørsmål, og krav til avler så man kan diskutere dette.

Jeg har heller ikke noe særlig i mot litt huslig rot, og jeg kan gjerne innrømme at jeg ikke akkurat har det plettfritt selv. Men jevnlig rengjøring er jo et must både når man er oppdretter og når man eier dyr.

Denne tråden er ikke opprettet for å sette en person i dårlig lys, men for å ta disse viktige spørsmålene opp til diskusjon generelt.

kom igjen folkens, tenk på hva en ønsker av en oppdretter, må man ha god kjemi, må man ha møtt hverandre tidligere, snakket på tlf, eller over mail? Spør man hvordan avler velger sine rotter, hvordan de velger partner til sine rotter?
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Post by BlackNenne »

Jeg hadde i grunnen ikke tenkt jeg skulle begi meg ut på denne diskusjonen for jeg syns den har tatt av helt...men..

La oss skille hva vi vet og ikke vet her.
Vi vet iallefall at det var en fest hos oppdretter natten før avhenting. Og jeg vet iallefall at når jeg har hatt en fest så er det ikke bare rotete, men møkkete også. Folk som går ut og inn med sko, rusk og rask på gulvene, folk søler litt her og der, ølflasker, osv osv. Det derimot ingen vet, er hvordan huset/leiligheten ser ut til daglig.
Skal være enig i at det var nok litt korttenkt å ha fest dagen før avhenting av rottebarn, om ikke bare for rotets skyld
men også den generelle formen. :spy: ;) Det tror jeg også h*n er enig i? (vi skulle jo ikke si navn :x ) Dessuten syns jeg vedkommende har tatt ansvar i ettertid ved å tilby seg å betale eventuelle veterinæutgifter. Hva mer kan h*n gjøre?
Jeg undres også over at vedkommende som skulle hente rotte/rotter har fortsatt sitter taus i denne saken? Det var jo faktisk hun som VAR DER.
I en rettsak ville man ikke en gang fått uttalt seg uten å ha vært til stede i den aktuelle saken. Det er derfor det tross alt heter _vitne_ i rettslig sammenheng. Skal vi være mer urettferdige her?
En annen ting er at trådstarter ordlegger seg slik at spøsmålene dreier seg om oppdrettere generelt, men det er vel liten tvil om hvorfor denne tråden kommer opp akkurat nå. Og om hvem den indirekte handler om. Så jeg tror ikke vi skal snakke så høyt om nøytralitet her.
Siterer fra forumets regler: "Det er ikke tillatt å skrive på krenkende, nedsettende eller injurierende vis, om noe individ, kjent eller ukjent. Det er heller ikke tillatt å spre rykter gjennom vårt forum." Jeg syns trådstarter her faktisk beveger seg på en hårtynn grense for hva som er lov og ikke lov i forumets regler.
Ved å starte denne tråden burde trådstarter ha skjønt at resultetet blir at en enkeltperson mer eller mindre blir svertet.
Egentlig begynner dette å ligne rene ungdomsskoledrama. :roll:
Hva skjedde med den nye hyggelige tonen alle var så fornøyde med i en annen tråd? Sukk.

h3gzi
Hamstrer mat
Posts: 365
Joined: 04 Aug 2006, 00:41
Location: Arendal/Porsgrunn
Contact:

Post by h3gzi »

Altså...? Bare et spørsmål. Vanskelig for folk å _lese_ hva som ble skrevet i første innlegg?
Var ikke meningen å dra inn denne saken i denne tråden. Det handlet generellt om hva man "ønsker" fra oppdrettere og hvilke krav man skal sette til dem.
http://www.h3gzistamrotteri.de H3gzi's og Anexet's oppdrett.
- oppdatert 2 desember 2009
- sjekk på velkomstsiden


Mail: h3gzis@h3gzistamrotteri.de

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Ja ta å les det første innlegget nærmere før du går til "angrep" på meg er du snill ;)

Dette er et viktig tema og det er tydlig at visse mennesker ikke takler å kunne diskutere noe slik på en ordentlig måte, men føler seg truffet og krenket over noe som egentlig ikke handler om de eller om det noen tror.

Selv om denne tråden kom på grunn av den saken dere snakker så mye om så burde dette temaet vært tatt opp for lenge siden.

Jeg ber dere igjen med moderator hatten på å holde dere til saken og diskutere dette på en ordentlig måte!
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Post by BlackNenne »

Joda, jeg kan lese, ellers hadde jeg vel hatt problemer med å skrive og. ;)
Jeg tillot meg å komme med noen synspunkter på den andre saken da den allerede har rullet opp her.
Det jeg mener er at når denne tråden startes mens den gamle tråden er midlertidig "stengt" pga. redigering (ser den er oppe igjen nå) så kan det tolkes som mer eller mindre en "unnskyldning" for å fortsette temaet. Selv om du skriver "Hold dere til tema og ikke gå inn på personer, takk."
Man må vel nesten se det som en mulighet for at noen vil nevne det som har skjedd i det siste, eller i det minste tenke tanken: "dette minner jo om...." I og med at det dreier seg om nesten eksakt det samme som ble diskutert i den andre tråden.
Det blir jo nesten som en ubevisst innvitt selv om det kanskje ikke var meningen.
Vel, jeg syns kanskje det var litt upassende å starte denne tråden da, til den andre saken har roet seg ned. Var ikke meningen å angripe deg Kikky, men mener at du kanskje kunne tenkt deg litt om. :thu: :?:
Er det ingen som skjønner hvor jeg kommer fra i denne saken? :hm:

Biamora
Hamstrer mat
Posts: 321
Joined: 29 Dec 2007, 18:38
Location: Røyken

Post by Biamora »

Til opplysning: Den som var hos aktuell kjøper har sendt pm til selger om dette og hennes syn på saken. Den som startet baladen var meg, noe jeg selfølgelig tar fullt annsvar for. Og, jeg mener fremdeles at det skal være en hviss standard å følge i forbindelse med avl.

Bare en ting:
Når det gjelder det som av mange oppfattes som sladder. Vel, ville du på noen måte holdt tilbake opplysninger som var av en slik karakter du selv aldri ville kunne stått inne for? Ville du holdt munn og ikke reagert? Mulig mange ville svart ja på det, men det tviler jeg sterkt på. De fleste her inne skravler med hverandre, og det er slik det bygges nettverk. Ser man noe man liker gir man utrykk for det, om det er noe man ikke liker er det like naturlig å ta opp dette.
Biamora
Har du noe som passer på trykk? Send meg en mail!
gnagredaktor@gmail.com

Annbritt
Stjeler søppel
Posts: 788
Joined: 24 Feb 2004, 14:14
Location: Nørresundby
Contact:

Post by Annbritt »

BlackNenne: Jeg er fuldt enig med dig, jeg kunne ikke have sagt det bedre selv :thu:
Jeg synes, som du skriver, det er injurierende, at alle de punkter der er nævnt i det første indlæg lige netop er de punkter Tora er blevet anklaget for (ja, jeg nævner navn, for jeg mener ikke der overhovedet er lagt skjul på, at det er hende, tråden er myntet på). Jeg synes så heller ikke, at en person, der skal forestille at være moderator, er særlig egnet som moderator, når denne starter en tråd som denne, der tilsyneladende bare har til formål at bagtale og tilsvine en anden person.
Og jo, jeg læser godt hvad du skriver i dit første indlæg, Kikky. Det er altid et godt skjul at starte en tråd på den måde, selvom tråden egentligt som denne tydeligvis har haft andre bagtanker end dem der angives. Vi ser det gang på gang på de danske fora også.
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Ja men kjære Annbritt, jeg er ikke Dansk ;)

Jeg snakket med styre om å legge ut denne tråden og fikk da beskjed om at det var det bare å gjøre :)
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Annbritt
Stjeler søppel
Posts: 788
Joined: 24 Feb 2004, 14:14
Location: Nørresundby
Contact:

Post by Annbritt »

Så skulle du måske have formuleret den anderledes, så den ikke kom til at lyde som et personangreb, for som det første indlæg ser ud, så kan man ikke andet end tolke det som et personangreb :?
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Post Reply