Synes du det er greit å avle på spesielle varianter?

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply

Synes du det er greit å avle på varientene som er nevnt i førsteinnlegget?

Ja, alle variantene er OK
7
18%
Noen av dem er OK, andre ikke (spesifiser gjerne i tråden)
24
63%
Jeg synes ikke noen av variantene burde avles fram bevisst
7
18%
 
Total votes: 38

Sigge

Post by Sigge »

Heidi wrote:
Sigge wrote:
Heidi wrote:Og jeg må igjen be om dokumentasjon på sammenhengen mellom megacolon og overtegning, der c-kit og/eller entothelinreseptorene er nevnt... Og hvordan og hvorfor dere mener at dette ikke er relevant.
Sigge wrote: En af mine kilder er her:
http://www.spoiledratten.com/highwhitecont.html
Jeg ser at det er litt begrepsforvirring - tradisjonelt er det man kaller whitespotting en mutasjon i et protein som styrer mange forskjellige ting i tillegg til å danne hvite felter i pelsen, f.eks. produksjon av blodceller, og mutasjonen fører til mange forskjellige problemer som f.eks. megacolon, døvhet, anemi osv.

Det er forresten også en misforståelse at alle recessive overtegninger er "trygge" når det gjelder megacolon, men dette kan ha sammenheng med at eksemplarer av de dominante variantene kan se ut som rotter uten tegning - altså at en rotte genetisk kan ha et overtegning, men morfologisk ikke vise det. Samme problem støter man på når man som Babbett nevner har flere forskjellige avtegninger i samme kull, noen tegninger kan dekke over andre (og potensielt mer "skumle") tegninger. Sigge, har du etterhvert avlet endel på disse som er antatt recessive, og har det isåfall dukket opp noen slike hos deg? Altså rotter du trodde ikke hadde en bestemt tegning, men som etter parring har vist å måtte ha disse genene skjult likevel?
Hvad er din kilde til at sige, at White Spotting giver MC?

Mener du, at Elizabeth Brooks artikel er forkert?

Jeg har endnu ikke haft nogle kuld, hvor der har været HW i, så jeg kan ikke svare dig på, om noget skjult ligger og gemmer sig. ;)

Men jeg har haft en rotte Tao, som kun havde to pletter ved ørerne, og en ved halen, Alligevel var han genetisk Down Under. Det er så den omvendte verden. Han har fået flere kuld, og ingen MC i nogle af dem. ;)

Annbritt
Stjeler søppel
Posts: 788
Joined: 24 Feb 2004, 14:14
Location: Nørresundby
Contact:

Post by Annbritt »

Sigge wrote:
Annbritt wrote:Jamen det lader til at vi er ganske enige, Sigge.

Jeg ved godt, at der står i artiklen, at odd-eyes er en HW indikator, men den er det ikke nødvendigvis 100% af gangene. For at få HW må man have en forældre der er HW, og du husker sikkert vores Sigge/Tai parring, ingen af dem var HW, men de fik altså en odd-eyed husky søn. Så odd-eye kan også hænge sammen med både husky og de recessive gener der giver blaze og andre af de aftegninger.
Men det er rigtig nok, at odd-eye oftest kommer af HW.
Jeg ved godt vi fik en odd eye i det kuld, men det er lang tid siden, og jeg havde faktisk glemt det. Var det helt sikkert at drengen var husky, jeg mener fadede han senere hen, eller var han måske i virkelig blaze?

Præcis med Sigge og Tai, var der så mange gener involveret at det er svært at sige, om der har været HW involveret, eller om Odd Eye også kan komme fra Husky. Jeg har ikke den store erfaring, hverken med Odd Eye eller med Husky. ;)
Jep, han fadede og blev stort set helt hvid :) Så han var ikke blazed. Og det er ikke den eneste odd-eyed husky jeg har set i min tid, der er en del af dem.
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Jeg har en slik. Og det vil jeg tro er pågrunn av at hans blaze dekker en del av hans rosa øye. Jeg har også en blazed berkshire pike som er odd eye og der dekker også blazen en del av hennes lysere øye.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Annbritt
Stjeler søppel
Posts: 788
Joined: 24 Feb 2004, 14:14
Location: Nørresundby
Contact:

Post by Annbritt »

Har du billeder af dem? :D
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Sigge wrote: Hvad er din kilde til at sige, at White Spotting giver MC?
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1138 ... t=Abstract

Sigge

Post by Sigge »

Heidi: Jeg kan for det første ikke se, at vildrotten og den specielle laboratorierotte Ws kan sammelignes med vores tamrotter, da mutationer foregår hele tiden, og det er på baggrund af nye mutationer, at et gen enten bliver forbedret eller forværret.

Jeg kan for det andet heller ikke forstå alle de fagtermer der er i artiklen, men et hurtigt view giver mig ikke det jeg ønsker at se, nemlig et specifik sted, hvor der er beskrevet, at whitespotting er det samme som HW og dermed kan give MC. ;)

Måske du kan finde det eksakte sted i artiklen og citere det?

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Post by torasrotter »

hvis det er den fra Tine du mener kikky så har jeg noen bilder som vise det ganske bra ;) Bare si til så skal jeg legge de ut hvis du ikke har noen selv..

Annbrit: Jeg hadde en husky som var oddeye som døde i juli, så ja det stemmer med at det er en forbindelse der ;)
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Ja men du har ingen bilder av blaz'n hennes? den har nemlig ikke dukket opp før nå, da hun begynner å bli mørkere nå :)

men noen bilder kan finnes på min hjemme side vil jeg tro. men da uten tydlige bilder av blazen på noen av de.

Edit: link til bilde av fiolet, husky odd eye.

http://fancyratz.piczo.com/?g=46916255&cr=4
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Post by torasrotter »

Ahhh :P Nei det har jeg ikke.. Har bare av når hun var liten bejbi med beige over hele seg ;) Morrsomt at hun har fått blaze da, men hvilken farge er ho? :hm:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

ikke sikker, men fortsetter hun å bli mørkere vil jeg tro hun er ruby eyed mink(mink beige).
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Post by torasrotter »

aha.. Ruby oddeyed altså? :hm:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Det øye som er mørkt er ruby mens blaze'n er over hennes lysere øye :)
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Post by torasrotter »

Hmm.. Fancy :P
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Sigge: Whitespotting er ikke det samme som high white. Som jeg skrev over så er det en begrepsforvirring, jeg tror whitespotting blir brukt på forskjellige gener.

Sigge

Post by Sigge »

Heidi: Nu gør du mig endnu mere forvirret. :?

Jeg har jo hele tiden sagt at Whitespotting og HW er to forskellige ting, og det siger du så også nu at det er, samtidig siger du at der er tale om begrebsforvirring. :roll:

Jeg føler ikke at der er tale om begrebsforvirring.

Hvis du læser Elisabeth Brooks artikel, så beskriver den netop forskellen mellem white spotting og HW, og det er altså HW der MC og ikke white spotting.

Jeg spurgte dig før, om, du mente Elisabeths artikel var forkert, det har du ikke svaret på, så nu vil jeg spørge dig igen.

Hvis du mener hun skriver noget der er forkert, så ønsker jeg du uddyber, hvad du mener er forkert, hvor hun tager fejl, og hvorfor du mener at white spotting kan give MC, hvori din erfaring består, og hvilke andre avlere du støtter dig til, som har beskrevet at white spotting kan give MC. ;)

Jeg har set masser af varigated igennem min tid som avler, og nu også dalmatian, som kommer fra varigated, og ingen af dem har givet MC.

Varigated er white spotting og ikke HW.

Jeg støtter mig til min viden som en erfaren avler, samt de artikler jeg mener er skrevet af erfarne avlere, der har en stor viden på dette område. ;)

Post Reply