Synes du det er greit å avle på spesielle varianter?

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply

Synes du det er greit å avle på varientene som er nevnt i førsteinnlegget?

Ja, alle variantene er OK
7
18%
Noen av dem er OK, andre ikke (spesifiser gjerne i tråden)
24
63%
Jeg synes ikke noen av variantene burde avles fram bevisst
7
18%
 
Total votes: 38

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Sigge: Det er begrepet whitespotting som blir brukt på to (eller flere) forskjellige typer, som gjør at det oppstår forvirring! :lol:
Tradisjonelt er whitespotting en betegnelse på overtegninger med tydelige avgrensninger. Jeg tror ikke det sitter på H-locus, men jeg vet ikke. Det kan ha forbindelse til H-locus, og det kan være derfor begrepsforvirringen har oppstått. Elisabeth Brooks skriver "There are many different genes that make markings (white) on rats. There are the genes on the "hooding" locus which is also called the white spotting locus or the H locus" - det er der begrepsforvirringen ligger! Man kaller tradisjonelt ikke hooded, berkshire o.l. for whitespotting. Videre skriver hun "These include dalmatian and variegated and the modifiers to those markings." Dette har jeg ikke undersøkt om stemmer, men jeg vil anta at det ikke er lett å skille disse fra rotter med whitespotting. Brooks skriver at man kan se forskjell på grunn av skarp avgrensning av tegningen eller mangel på sådan, men finnes det noen ordentlige undersøkelser som viser at det er tilfelle? Jeg vet ikke, men hvis det gjør vil jeg gjerne lese det. Dette er veldig interessant!

Så nei, jeg sier ikke at Brooks tar feil gitt den kontekst hun bruker begrepet whitespotting i, men jeg skulle gjerne ha visst mer om det jeg nevnte over. Uansett vil det være utrolig vanskelig å avle "safe" på grunn av at det er nær umulig å skille alle whitespotting og high-white fra andre typer overtegninger.

High white (som gir bl.a. blaze) blir forresten også kalt spotting lethal.

Sigge

Post by Sigge »

Heidi: Tak for dit gode svar. Nu forstår jeg bedre, hvor du vil hen.

Som jeg forstår Elisabeth, så er white spotting alle tegninger, hvor rotter er overtegnet. Dvs. det includerer også H-locus, da både berkshire og hooded i høj grad er overtegnet.

White spotting betyder jo i ordets bogstaveligste forstand, at en farvet rotte har noget hvid farve på sig, fordi farven er overtegnet af hvid.

Bagefter skriver hun at nogle overtegnede rotter kan give MC, det er dem der er HW, og ikke de traditionelle overtegnede, som hun derfor betegner som White Spotting, for netop at skille begreberne, så der ikek opstår forvirring.

Hun skriver endvidere, at disse sikre overtegnede rotter ligger på H-locus, og dem betegner hun så som alle rotter der ligger på H-locus, heriblandt er varigated og dalamatian, hvis vel og mærke, dalmatian kommer fra varigated, og ikke fra HW.

Dette kan man se, ved at kigge baglæns i stamtavlen, og se, hvordan dalmationen har udviklet sig, om den kommer fra Blazed rotter eller varigated og capped.

Jeg ved ikke, hvorfor du har brug for at få en dokumentation for at Elisabeth taler sandt om at white spotting ligger på H-locus, da det er almindelig kendt verden over.

http://www.boardmanweb.com/rattery/markinggenetics.htm Rattery Rascals (Amerikansk avler)

http://www.geocities.com/Petsburgh/7989 ... etics.html Marplewood Rattery (Amerikansk avler)

Derudover er der standarden på NFRS og AFRMA, desværre skriver de ikek genotypen ud for deres standarder, men da jeg er venner med Estelle, som er formand for for NFRS, spørger jeg hende tit, om forskellige genotyper, og standarder, fordi jeg er ved at uddanne mig til dommer i Sverige. Jeg skal iøvrigt også til England til april og være dommerelev i deres store Grand Prix show i Kent. :D

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Post by Christi »

Annbritt skrev:
Christi: Har du dokumentation på, at alle andre farver end agouti har dårligere helbred, og at indavl altid er dårligt? I naturen kan de ikke rigtig undgå indavl er jeg ret sikker på, så dermed mener du altså, at vilde rotter pga. indavl nødvendigvis må have et rigtig dårligt helbred?
Grunnen til at jeg mener at agoutirotter er den genotypen som har best helse/helbred, er fordi dette er den genotypen som eksisterer ute i naturen. Alle andre (fancy) feno-/genotyper forekommer svært sjelden eller aldri i ville rottepopulasjoner fordi de gir bæreren ulemper og dermed lavere overlevelsesrate i forhold til agoutibærerne. naturlig seleksjon (og muligens seksuell seleksjon) fører til at kun de individene som er best tilpasset sitt naturlige miljø (høyest fitness) overlever lenge nok til å reprodusere.

Det er feil at villrotter har vanskeligheter med å unngå innavl, alle dyr som lever i grupper har mekanismer for å unngå/forebygge innavl, det samme har rotter. hvis innavl forekommer vil avkom med innavlsdefekter raskt bli fjernet fra "gene poolen" pga hardt seleksjonspress.
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Sigge wrote: Jeg ved ikke, hvorfor du har brug for at få en dokumentation for at Elisabeth taler sandt om at white spotting ligger på H-locus, da det er almindelig kendt verden over.
Ja nå snakker jo jeg om den tradisjonelle betegnelsen white spotting, mens du ikke gjør. :geek:
Sigge wrote:http://www.boardmanweb.com/rattery/markinggenetics.htm Rattery Rascals (Amerikansk avler)
På denne side står det ikke noe om at white spotting ligger på H-locus, det står derimot: "Odd-eyes: Not controlled by a single gene but in association with white spotting such as American Husky S/s and H(e)"
Sigge wrote:http://www.geocities.com/Petsburgh/7989 ... etics.html Marplewood Rattery (Amerikansk avler)
Her står det ikke noe om white spotting.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Det virker ikke som om sl-mutasjonen er på samme kromosom som hooded.

sl-mutasjonen (den klassiske som gir megacolon som Heidi snakker om) er på kromosom 15 og hooded på kromosom 14.
http://www.sciencedirect.com/science?_o ... 504a744642
artikkel som sier i innledningen at hooded ligger på c14
Opplysningene om kromosomet for sl fant jeg ved å finne hvilket gen sl-mutasjonen ligger på, og så sjekke databasen for rottenes kromosomer.
:les:

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Matmor! :thu:
Men sl-mutasjonen er vel spotting lethal-mutasjonen (=high white-mutasjonen), og ikke white spotting-mutasjonen?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Det var dette med navn...jeg trodde du mente sl.

hs = head spot (recessiv, uavhengig av hooded-mutasjonen), ikke assosiert med megacolon
http://jhered.oxfordjournals.org/cgi/co ... t/89/1/100

Ws = white spotting, mutasjon i c-kit protoonkogen assosiert med megacolon, recessiv (kan kanskje produsere megacolon i heterozygote dyr ved multigenetiske effekter?)
http://www.pubmedcentral.nih.gov/articl ... id=1886886

sl = spotting lethal, mutasjon av endothelin B-reseptor, uavhengig av hooded

h = hooded, ikke assosiert med megacolon

Jeg har sett alle fire omtalt som "White spotting", og både ws og sl omtalt som high whites. Men ws er ikke bare assosiert med hvite flekker, den påviker også farge. De blir blekere i pigmentet. Så når "folk flest" snakker om "high whites" og megacolon er det antagelig en sl de tenker på, siden de ikke snakker om avbleket farge på de aktuelle rottene. Eller kanskje de bare ikke har fått med seg at det kan være en sammenheng?

Jeg er ikke sikker på om det er nøyaktig de samme mutasjonene i laboratorierotter som i våre tamrotter - vi risikerer at det er gått med en base ekstra her, eller færre der...

lille lakris
Alfatryne
Posts: 1238
Joined: 31 Aug 2005, 18:34
Location: Moss
Contact:

Post by lille lakris »

headspot er IKKE assosiert med megacolon?? har jeg misforstått?
jeg har tidligere fått vite at det ikke ville være safe å avle på de med blaze ELLER headspot.

jeg har lest i linkene og føler meg dum som et stykke loff. skjønner ikke stort.

men jeg har fått meg meg at genet som gir hooded er plassert et annet sted og altså uavhengig av de andre white spotting genene.
likevel virket det som om det var noen problemer med hooded også?

siden mine agoutier i ridderkullet ikke hadde bleket farge, må det da være snakk om sl? altså de som har f eks blaze? og oddeyed?

mye spørsmål her.

kan den berømte noen komme med en grei oversikt, eller linke til en grei oversikt over hvilke hvite tegninger og overtegninger som er
a) forbundet med megacolon.
b) letal i dobbel oppsetning.
c) forbundet med andre helseplager.

gjerne med kilder, som er til å begripe for en med et kjapt innføringskurs i genetikk.
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

De som bruker White spotting om alle rotter unntatt Self vil si at White spotting ikke er assosiert med megacolon. De som bruker White spotting om Ws eller Sl og Ws vil si at det er assosiert med megacolon ;) Hvis det ble noe klarere...

Både Ws og Sl er dominante markeringer som synes hos bærerene av megacolon, men begge kan altså forveksles med andre tegninger. Hooded-mutasjonen er ikke assosiert med megacolon, men det finnes megacolonassosierte mutasjoner som kan gi hooded-liknende tegninger.

Det gikk litt fort da jeg skulle sende før jeg hentet jentungen på skolen...
Ws er ikke recessict, men som Rex - du kan se at et dyr med én Ws-kopi har headspot og er avbleket. Og WsWs, som dobbeltrex, gir et sterkere utslag. I dette tilfellet som hvit til nesten hvit hovedfarge og noen mørkere pletter.

:geek:

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Matmor wrote: Ws = white spotting, mutasjon i c-kit protoonkogen assosiert med megacolon, recessiv (kan kanskje produsere megacolon i heterozygote dyr ved multigenetiske effekter?)
http://www.pubmedcentral.nih.gov/articl ... id=1886886
Det er denne jeg mener. Såvidt jeg har kunne skjønne gir ikke denne bare bleking, men også overtegninger, noen ganger det ene, noen ganger det andre, og noen ganger begge deler. Men kanskje jeg husker feil?
Matmor wrote:sl = spotting lethal, mutasjon av endothelin B-reseptor, uavhengig av hooded
Dette er antagelig den mest vanlige. Det er denne som gir blazed. Husker du om det er kun denne som gir odd-eyed, eller om det dukker opp også hos white spotting?
Matmor wrote:Så når "folk flest" snakker om "high whites" og megacolon er det antagelig en sl de tenker på, siden de ikke snakker om avbleket farge på de aktuelle rottene. Eller kanskje de bare ikke har fått med seg at det kan være en sammenheng?
Enig i det, det er som regel snakk om sl, men poenget mitt med diskusjonen var nettopp å vise at det ikke bare er så enkelt. Takk, du har satt det litt mer i system.
Matmor wrote:Jeg er ikke sikker på om det er nøyaktig de samme mutasjonene i laboratorierotter som i våre tamrotter - vi risikerer at det er gått med en base ekstra her, eller færre der...
Ja det er klart - det vil ikke alltid være de samme mutasjonene vi ser, det er det heller ikke innenfor laboratorierotteverdenen. Men det vi vet er det som er kartlagt og undersøkt! Og frem til noen gjør tilsvarende undersøkelser av tamrotter er det ikke alt for stort sprang å gå ut i fra at mutasjoner som ser likedan ut, oppfører seg likedan, nedarves likedan... ja de er kanskje så godt som de samme?
lille lakris wrote:headspot er IKKE assosiert med megacolon?? har jeg misforstått?
Ja her tror jeg du misforstår når du tenker på ridderkullet ditt eller andre med headspot fra linjer med blazed, da dette høyst sannsynlig skyldes spotting lethal (high white), og ikke den mutasjonen som matmor nevner øverst.
lille lakris wrote:kan den berømte noen komme med en grei oversikt, eller linke til en grei oversikt over hvilke hvite tegninger og overtegninger som er
a) forbundet med megacolon.
b) letal i dobbel oppsetning.
c) forbundet med andre helseplager.
Hahha, ja det hadde vært noe å få en slik liste, ikke sant? Deler av det du spør om er nettopp det vi diskuterer her. Som du sikkert ser så er det ikke så enkelt. Eller svart high-white, om man skal si det slik.

:geek:

Sigge

Post by Sigge »

Man kan læse sig til meget, og videnskabsfolk har også lavet mange forskellige eksperimeneter, som de har skrevet om, men der er nu ikek noget som god gammeldags praktisk erfaring. :geek:

Jeg går alså ind for, at mit læsestof er alle de mange rotteavlere rundt omkring i verden, nogle har haft rotter 20 år, som f.eks avler på white spotting genet som deres opdræt. Disse har så meget erfaring at høste ud af, at deres ord vægter højest i min termonologi.

Og når nu alle rottefolk definerer White Spotting som: Varigated, dalmatian osv. og siger de ligger på H-locus, og samtidig at de ikke er HW, ja, så må jeg sige, så tror jeg altså temmelig meget på det.

Desuden har vi haft flere kuld i DK med Varigated, og ikke et eneste MC tilfælde, så talen om at WS er det samme som HW, kan jeg bare ikke få til at passe sammen.

Heidi: De links jeg gav dig, skulle overbevise dig om, at varigated og Dalmatian ligger på H-locus, det var såmænd bare det det handlede om. :akt:

I min egen avl, må jeg sige, lærer jeg også allerbedst ved at få erfaring, og man får som bekenddt ingen erfaring, hvis man frygter at avle.

Jeg tror ikke, at mine varigatede eller dalmatian rotte skulle have MC i sig. Derimod ved jeg ikke om det er tilfældet med den blaze rotte jeg har sat til parring nu. Jeg må prøve mig frem og se, da der er størst chance for at det er den ressesive blaze end den dominante. ;)

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Matmor: Er det de recessive blaze, headspot og slikt som ikke blir omtalt som high white eller ls? Og de dominante blir? Det er i hvertfall slik jeg forsto det :oops:
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Post by torasrotter »

Jeg datt ut fra denne diskusjonen for lenge siden :lol:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Det er ikke rart om folk faller av - jeg har brukt noen dager på å sette meg inn i stoffet...
Er det de recessive blaze, headspot og slikt som ikke blir omtalt som high white eller ls? Og de dominante blir?
Og når nu alle rottefolk definerer White Spotting som: Varigated, dalmatian osv. og siger de ligger på H-locus, og samtidig at de ikke er HW, ja, så må jeg sige, så tror jeg altså temmelig meget på det.
Problemet er altså at "alle rottefolk" ekskluderer oss som både har biologibakgrunn og er rottefolk. White spotting er nemlig en term som har et helt presist innhold for oss: en bestemt mutasjon som kan gi megacolon.

Jeg tror "High white" stammer fra en artikkel av Elisabeth Brooks,
http://ratsocietyofamerica.org/highwhite.html
The gene or genes, "high-white" as I am referring to them in this article, that bring with them the increased risk for megacolon are not believed to be here. Do not confuse "high-white" with dalmatian, variegated, roan, Essex, downunder or any other of the marking/pattern genes. For my purposes here, I am referring to the gene or genes that bring with them the increased risk of megacolon.
Hun definerer altså "High white" som mønster som er assosiert med høy risiko for megacolon.
I forhold til denne definisjonen er Ws (White spotting, en dominant mutasjon) og Sl (Spotted lethal, en dominant mutasjon) High whites, og hs (headspot, en recessiv mutasjon) og h (hooded, en recessiv mutasjon), ikke det.

Jeg kjenner ikke til genetikken bak alle mutasjonene på hooded-locus. De er ikke nødvendigvis studert i laboratorier, og selv om mange rottesider kommer med opplysninger om hvordan ting henger sammen, er det ikke full enighet, og mange tar forbehold... Men Irish er en mutasjon på hooded :)

Jeg tror både Ws og Sl kan gi oddeye, rett og slett fordi begge er mutasjoner som får omfattende effekter på migrasjon av pigmenter. Originalartiklene som omhandler Ws og Sl snakker ikke om oddeye.
Men i følge denne referansen er det vanligere med oddeye i blekede rotter
http://www.geocities.com/Petsburgh/7989 ... eties.html
Om det betyr at Ws-mutasjonen er vanligere enn Sl-mutasjonen, eller at det er vanligere med oddeye hos Ws, vet jeg ikke...
:hm:

Babbett
Sover i do
Posts: 233
Joined: 21 Mar 2006, 19:40
Location: Stockholm
Contact:

Post by Babbett »

Det finns rotter med panneflekk som har fått megacolon, da etter foreldre med dominant bles.
Det har vist seg at kombinasjonen self og dominant bles og panneflekk ikke er positivt i linjer m. megacolon.
Jeg har ikke funnet noen kull med megacolon der en forelder har dominant bles og er parret med f.eks eubk. Heller ikke der en forelder har panneflekk og den andre er eubk.
Jeg har ikke funnet noen kull med megacolon der en forelder har recessiv bles og en er self eller eubk.

Det jeg vil frem til er at det meste peker mot at det går bra å avle på en rotte med panneflekk om en parrer med en eubk og at det også går bra å avle på en rotte med bles om den parres med en eubk.
Mvh. Ann E.

Post Reply