Synes du det er greit å avle på spesielle varianter?

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply

Synes du det er greit å avle på varientene som er nevnt i førsteinnlegget?

Ja, alle variantene er OK
7
18%
Noen av dem er OK, andre ikke (spesifiser gjerne i tråden)
24
63%
Jeg synes ikke noen av variantene burde avles fram bevisst
7
18%
 
Total votes: 38

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Synes du det er greit å avle på spesielle varianter?

Post by Tonje! »

Synes du er greit å avle på rødøyde rotter, dumborotter, rexrotter og dobbeltrexrotter?

Jeg stiller meg litt skeptisk da jeg har hørt at de rødøyde oftere har dårligere syn, og rexene har jo krøllete værhår noe som må virke litt hemmende for dem når de beveger seg rundt. Dessuten blir jo pelsen ofte veldig tynn, og de kan få problemer med inngrodde hår. Dumborottene mener jeg også å ha hørt noe negativt om, men nøyaktig hva det var må jeg ærlig innrømme at jeg ikke husker.

Så det hadde vært spennende å ha en avstemning på hva dere andre mener.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

Jeg avler ikke frem dobbeltrex, varianter som kan bære med sykdom (f.eks) highwhite er jeg veldig forsiktig med og albino da jeg har erfaring med at det er de som ser dårligst..
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Jeg synes ikke man skal avle bevisst kun for å få frem fancye varianter. Da har man mistet grepet, og bør ikke drive med avl.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Hvis man har 2 rexer med fantastisk gemytt og god helse, med stamtavle osv..., ser jeg ingenting i veien for å parre disse så lenge de oppfyller alle avlskravene, selv om det kan komme dobbelrex i kullet.

I Danmark har de masse dobbelrexer som ikke har noe problemer med "kulde" selv om de ikke har pels. Hos Vanillarats f.eks. bor de i en stor flokk i en slags bod/uthus/veranda knyttet til huset. De blir ikke noe fortere syke enn andre rotter og klarer seg utmerket sammen med de andre rottene. De har en litt høyere kroppstemperatur enn glatthårete.

Mine rexer har ingen problemer med å navigere rundt på gulvet og ellers overalt selv om de har kortere følehår. De fungerer helt flott med de andre i flokken også. :bravo:

Og hva er galt med dumboer :?: ? Jeg har overhodet ikke merket noe negativt med mine dumboer. De er utrolig gode oghar ingen flere plager enn toppørete.

De rødøyde jeg har hatt har også klart seg helt fint, men jeg ville prøvd å unngå å avle frem rødøyde siden de ser dårligere og lett kan bli litt mer skvetten av den grunn.

Det bør være peronlighet, gemytt og helse som avgjør om de brukes i avl eller ikke. Ikke hvilken type rotten er. :akt:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Babbett
Sover i do
Posts: 233
Joined: 21 Mar 2006, 19:40
Location: Stockholm
Contact:

Post by Babbett »

Jeg er imot å avle frem dobbelrex og nakenrotter, jeg er også helt imot manx (såklart?).
Jeg har litt problemer med dumbo men det er nok mest pga. utseende 8)
Mvh. Ann E.

Babbett
Sover i do
Posts: 233
Joined: 21 Mar 2006, 19:40
Location: Stockholm
Contact:

Post by Babbett »

Larm wrote:I Danmark har de masse dobbelrexer som ikke har noe problemer med "kulde" selv om de ikke har pels.
Er det ok med rotter uten hale? De klarer seg sikker også veldig bra!




Eller en med tre ben? :hm:
Mvh. Ann E.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Rotter uten hale er jeg også imot. Dette er fordi de ikke klarer å holde balansen og klatre rundt omkring slik om de skal, men det var det ikke spørsmål om her ;)
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Enig med babbet(for engangs skyld) :lol:

Vil aller helst ikke avle på rotter som vil gi dobbeltrex i kullet, men jeg har ingen problemer med å bruke en dobbeltrex i avl. naken rotter lever mye kortere og har visst en medfødt dårlig lever(mulig jeg husker feil) så de vil jeg heller ikke avle frem eller på. Dumbo har jeg ikke erfart noen problemer med, men jeg foretrekker de toppørede :D
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Babbett
Sover i do
Posts: 233
Joined: 21 Mar 2006, 19:40
Location: Stockholm
Contact:

Post by Babbett »

Larm wrote:Rotter uten hale er jeg også imot. Dette er fordi de ikke klarer å holde balansen og klatre rundt omkring slik om de skal,
Jeg har sett rotter uten hale som klattrer like bra som rotter med hale :mrgreen:
Larm wrote:...men det var det ikke spørsmål om her ;)
Ikke? Manx er en variant akkurat som dobbelrex, dvs. en har valt at avle på rotter med defekter...
Mvh. Ann E.

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Post by Tonje! »

Dere må gjerne diskutere manx også, det er bare spennende :) Grunnen til at jeg ikke nevnte manx var at det virker som at ingen i Norge er positive til den varianten uansett.

Altså, man kan sikkert se rex-rotter løpe rundt tilsynelatende uten problemer. Men vi vet jo egentlig ikke nøyaktig hvordan de selv opplever det. Kanskje de egentlig sliter mer med å navigere enn andre rotter, men at de klarer å skjule det? Derfor synes jeg ikke man skal bevisst avle fram rex-rotter, da det ikke ser ut til at noen vet helt sikkert hvorvidt det er hemmende for dem eller ikke. De krøllete værhårene kan jo umulig fungere like bra som rette?

Hva som kunne være galt med dumborotter husker jeg ikke, men jeg kan prøve å google det etterpå.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Babbett
Sover i do
Posts: 233
Joined: 21 Mar 2006, 19:40
Location: Stockholm
Contact:

Post by Babbett »

Det er ingenting feil med dumborotter....bortsett fra at örene sitter som de gjör. Derimot har det vel (som med mange andre "spesielle" varianter) avlets på alt som har gått an av dumboer for at det var kult, med dårlig temperament og div. som fölge. I dag tror jeg ikke dette er noe en merker av siden det finns nok dumboer så en kan velge bort de dårlige.
Når det gjelder rex så syns jeg det er ok, jeg tror ikke deres kröllete värhår har noe å si for rotter som lever i fangeskap.
Det finns også stor variasjon i hvor kröllete värhårene er..
Jeg syns faktisk det er verre med röde öyne :oops:
Mvh. Ann E.

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Jeg har vell egentlig ikke noe imot avl på noen variantene her, og dumbo er det vell ingen bakdeler med?
Det er bare dobbeltrex som jeg ehem..Ikke for å støte noen men jeg liker ikke dem så godt da for å si det sånn ;)

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Babbett wrote:
Larm wrote:Rotter uten hale er jeg også imot. Dette er fordi de ikke klarer å holde balansen og klatre rundt omkring slik om de skal,
Jeg har sett rotter uten hale som klattrer like bra som rotter med hale :mrgreen:
Larm wrote:...men det var det ikke spørsmål om her ;)
Ikke? Manx er en variant akkurat som dobbelrex, dvs. en har valt at avle på rotter med defekter...
Kverulant :evil: ;)
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

lille lakris
Alfatryne
Posts: 1238
Joined: 31 Aug 2005, 18:34
Location: Moss
Contact:

Post by lille lakris »

jeg er ikke begeistret for:
-trekk som forandrer rottas evne til å orientere seg, bevege seg eller holde balansen.
-trekk som påvirker synet negativt.
-trekk som gjør kroppen til rotta mer fysisk sårbar for kulde eller sår.
-trekk som påvirker rottas immunsystem.
trekk som påvirker rottas utseende slik at den kan misforstås av andre rotter.
-farger og tegninger som er knyttet opp mot letalgener eller andre påviselige sykdommer eller defekter.
-fancy farger som avles på gøy kun pga etterspørsel.

jeg synes det er ok med:
-bruk av rødøyde rotter dersom ikke annet er tilgjengelig.
-fancy farger hvis det ikke er fra kommerst oppdrett.
-bruk av dumbobærer eller dumbo dersom ikke annet er tilgjengelig.

jeg liker best:
-normalpelsede toppørede rotter med naturlig farge (svart eller agouti) :rottehode:
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Post by Tonje! »

lille lakris wrote:jeg er ikke begeistret for:
-trekk som forandrer rottas evne til å orientere seg, bevege seg eller holde balansen.
-trekk som påvirker synet negativt.
-trekk som gjør kroppen til rotta mer fysisk sårbar for kulde eller sår.
-trekk som påvirker rottas immunsystem.
trekk som påvirker rottas utseende slik at den kan misforstås av andre rotter.
-farger og tegninger som er knyttet opp mot letalgener eller andre påviselige sykdommer eller defekter.
-fancy farger som avles på gøy kun pga etterspørsel.

jeg synes det er ok med:
-bruk av rødøyde rotter dersom ikke annet er tilgjengelig.
-fancy farger hvis det ikke er fra kommerst oppdrett.
-bruk av dumbobærer eller dumbo dersom ikke annet er tilgjengelig.

jeg liker best:
-normalpelsede toppørede rotter med naturlig farge (svart eller agouti) :rottehode:
Må si meg veldig enig med deg her! :)
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Post Reply