Brukes i avl eller ikke,er spørsmålet

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

KineA wrote:Jeg har sikkert et rart syn på det med stamtavler ja,men jeg synes at så lenge stamtavlene ikke er godkjente av f.eks NTF og kontrollert opp mot en database med enda flere oplysninger om slekt osv så er de ikke verdt så mye annet enn at avler kan opplyse at det er stamtavle.
Hadde enda stamtavlene blitt godkjent av NTF så hadde det vært en annen sak.
Rottemiljøet i Norge er så lite at å fake en stamtavl kun slår tilbake på den som gjør det,så det er nok ingen som gidder å leke kjeltring for å fake stamtavler,isåfall burde de som gjør det få seg en ny hobby.
Det viktigste med en stamtavle er ikke at den er gokjent, men hva den inneholder. Inneholder den RIKTIG info om fødsel/død, dødsårsak og kanske litt om gemytt er det veldig bra ;)

Jeg kan ikke huske at jeg har sendt inn stamtavler til NTF for godkjenning, det tror jeg ikke de gjør lenger.. :hm:
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Omplasserte ikke du nettop to rotter for en grunn? Hvorfor omplassere når du tenker på å avle?

å avl seriøst(i hvertfall forsøke) krever en god del av en person.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

KineA
Sover i do
Posts: 211
Joined: 24 May 2008, 14:14
Location: Oppland

Post by KineA »

Ailani wrote:
KineA wrote:
Ailani wrote:Vanskelig spørsmål dette ;)

Men slik jeg ser det så er den eneste som jeg kunne tenke meg å brukt selv Lamia HVIS jeg fant ut mer om begge forendre og dette bare var positivt.
Jeg ville også funnet en hann med lang stamtavle ;)
Ja jeg håper jeg får mer info ang foreldre og besteforeldre.
Men hvorfor kun Lamia,og ikke tante Evita? Vet like lite om forfedre på begge to faktisk.
Følte du visste litt mer om gemyttet hennes. Du skrev ihvertfall mye ren fakta. ;)

Men ja, stamtavle er viktig hvis den inneholder endel fakta.. Den er ikke verdt så mye hvis den kun inneholder navn.
Så kjente foreldre besteforeldre er et stort steg frem ;)
Jeg vet jo hvordan mine rotter er i oppførsel,og jeg kunne ha utdypet det mer på de andre også mht fakta. Tok bare med korte trekk,tenkte ikke på at jeg skulle skrive en avhandling på hver og en av de ;)

KineA
Sover i do
Posts: 211
Joined: 24 May 2008, 14:14
Location: Oppland

Post by KineA »

kikky wrote:Omplasserte ikke du nettop to rotter for en grunn? Hvorfor omplassere når du tenker på å avle?

å avl seriøst(i hvertfall forsøke) krever en god del av en person.
Stemmer det at jeg har omplassert to stk ja.
Jeg har blitt forespørt om jeg vil låne ut hanner til avl,og jeg er blitt forespørt om jeg skal ha kull på noen av jentene jeg har. Derfor så la jeg inn HI her. Jeg har ikke sagt at jeg skal ha kull hverken nå,eller framover. Men om noen ville låne en han eller flere så hadde det vært koselig det. Men jeg ville da forhøre meg her inne hva andre syntes.Og det har jeg jo så absolutt fått svar på.

Babbett
Sover i do
Posts: 233
Joined: 21 Mar 2006, 19:40
Location: Stockholm
Contact:

Post by Babbett »

Å avle på en eldre hann (som har värt frisk hele livet og har spesiellt bra temperament både mot rotter og mennesker) uten stamtavle syns jeg er ok.
Å avle på en hunn med samme bakgrunn har jeg flere innvendninger imot 8)
Mvh. Ann E.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Babbett wrote:Å avle på en eldre hann (som har värt frisk hele livet og har spesiellt bra temperament både mot rotter og mennesker) uten stamtavle syns jeg er ok.
Å avle på en hunn med samme bakgrunn har jeg flere innvendninger imot 8)
Hvorfor er det anderledes med en hunn? Er det fordi hun brukes i avl i ung alder og eventuelle problemer enda ikke er kjent, mens når hannen er blitt eldre har det gått lenger tid og eventuelle problemer har gjerne dukket opp innen den tid?
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

KineA wrote:
Ailani wrote:
KineA wrote: Ja jeg håper jeg får mer info ang foreldre og besteforeldre.
Men hvorfor kun Lamia,og ikke tante Evita? Vet like lite om forfedre på begge to faktisk.
Følte du visste litt mer om gemyttet hennes. Du skrev ihvertfall mye ren fakta. ;)

Men ja, stamtavle er viktig hvis den inneholder endel fakta.. Den er ikke verdt så mye hvis den kun inneholder navn.
Så kjente foreldre besteforeldre er et stort steg frem ;)
Jeg vet jo hvordan mine rotter er i oppførsel,og jeg kunne ha utdypet det mer på de andre også mht fakta. Tok bare med korte trekk,tenkte ikke på at jeg skulle skrive en avhandling på hver og en av de ;)
Jo mer jo bedre ;)
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Babbett
Sover i do
Posts: 233
Joined: 21 Mar 2006, 19:40
Location: Stockholm
Contact:

Post by Babbett »

Larm wrote: Hvorfor er det anderledes med en hunn? Er det fordi hun brukes i avl i ung alder og eventuelle problemer enda ikke er kjent, mens når hannen er blitt eldre har det gått lenger tid og eventuelle problemer har gjerne dukket opp innen den tid?
Ja, i hovedsak er det det.
Både sykdommer og uönsket temperament viser seg ofte senere enn hva de fleste önsker å vente når det gjelder avl på hunnrotter.
Mvh. Ann E.

Post Reply