albino?

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Canei
Stjeler mat

albino?

Post by Canei »

en rotte med mink og black husky som foreldre, kan den bli albino? blir den bærer av noe farge`? hvordan kan man være sikker på at den er albino? :)

Miss Sofie

Post by Miss Sofie »

Den er højest sandsynligt ik albino - MEGET få rotter i verden er albino.
Den er sikkert PEW - Pink Eyed White.
Men jo en mink og en black husky kan godt få en PEW - hvis de bærer det fælles gen for PEW så kan der sagtens komme PEW unger.
Men så vil den bærer husky og bærer mink.

MiljamJenta
River avispapir

Post by MiljamJenta »

Er det forskjell på PEW og albino? :shock:
Trodde det var det samme, men forskjellige navn?
Hilsen Miriam, Ruth og Chili.
http://miljams-tamrotter.piczo.com

Miss Sofie

Post by Miss Sofie »

MiljamJenta wrote:Er det forskjell på PEW og albino? :shock:
Trodde det var det samme, men forskjellige navn?
En albino er jo en rotte uden pigment - det er en PEW ik..
Men mange tror det er det samme.. Rigtig mange kalder en PEW for albino fordi de ik ved bedre - man lærer jo noget hver dag :D

Alex fra X-Rats har virkelig god styr på det - så jeg låner lige hans forklaring..
(Undskyld Alex men det er bare fordi du er god til at forklare)
Alex wrote:Albinoer er det man kalder personer og dyr der lider af en genetisk sygdom der hedder albinisme.
Albinisme medfører at kroppen ikke kan producere melanin. Melanin er det stof der giver farve i huden, håret, øjnene, ja på hele kroppen, og når kroppen ikke kan producere det bliver kroppen farveløs - næsten.
Næsten, fordi blodcellerne og andre organer og celler stadig har deres normale farve, og derfor får albinoer røde øjne (det er blodet man kan se) og meget lys hud (den er stadig rødlig fordi blodkarrene kan ses) og hvidt hår/pels.

En PEW er en genetisk variant på C locus.
C locus styrer farvningen på kroppen, og de forskellige varianter der ikke har fuld farve på kroppen er Siamese, Himalaya og PEW, som, afhængigt af hvilken genetik de har (og dermed hvilken variant de er) har mindre farve på kroppen.

Det recessive C locus gen der giver PEW, c, findes i dobbelt udgave i en PEW, altså c/c.
Måden man meget let kan se at en PEW ikke har albinisme (selvom albinisme også er genetisk), er at en albino ikke kan producere pigment, uanset hvilke andre gener der er tilstede. (En albino der burde have sort hud, ser ligesådan ud som en der burde have "hvid" hud).
Der findes flere forskellige varianter af rotter der har pigment i øjne, pels og hud, selvom de er c/c, og dermed kan det meget let konstateres at en PEW ikke er en albino.
Et eksempel er en BEW (Black Eyed White) som har et gen for sorte øjne, eller en burmese på c/c (jeg kan ikke lige huske hvad de hedder)

Altså, PEW =/= Albino.

- Albinoer dør også oftest af sig selv kort tid efter fødslen, fordi den manglende pigmentering gør at de ikke har nogen naturlig beskyttelse mod solens ultraviolette stråler, som trænger ind og skader kroppen, meget hurtigt.
Håber det gav lidt mening :D

MiljamJenta
River avispapir

Post by MiljamJenta »

Takk, det ga stor mening, men hvordan vet man om rotta er albino, PEW er jo helt lik? Er albino arvelig? :)
Hilsen Miriam, Ruth og Chili.
http://miljams-tamrotter.piczo.com

Karen---
Alfatryne

Post by Karen--- »

Aha! Da lærte jeg det også :)
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Miss Sofie

Post by Miss Sofie »

MiljamJenta wrote:Takk, det ga stor mening, men hvordan vet man om rotta er albino, PEW er jo helt lik? Er albino arvelig? :)
Som Alex skriver så er albinoer ik særlig levedygtige..
Hvis en rotte føder en unge der lider af albinisme så er chancen for den overlever næsten lig nul!
Det er de jo heller ik som mennesker hvis det var op til naturen. Men nu lever vi i en verden hvor forskning bærer frugt og derfor kan mennesker der lider af albinisme sagtens leve.

Canei
Stjeler mat

Post by Canei »

jøss, man lærere noe nytt hver dag ja, trodde også pew og albino var det samme bare forskjellige navn :)

tore
Sover i do

Post by tore »

Hvordan definerer man albino? Det er nemmelig ikke slik at alle vil definere det som total mangel av pigment.

Fra Wikipedia :
Albinism (from Latin albus, "white"; see extended etymology) is a form of hypopigmentary congenital disorder, characterized by a partial (in hypomelanism, also known as hypomelanosis) or total (amelanism or amelanosis) lack of melanin pigment in the eyes, skin and hair (or more rarely the eyes alone). Albinism results from inheritance of recessive alleles.
Hvis man skjønner det som står her, så ser man at PEW faller godt innenfor denne definisjonen uten problemer i det hele tatt. Det er altså svært gode argumenter for å kalle PEW for albino.

Dette at "ekte" albinorotter som ikke koder for pigmenter i det hele tatt dør så fort ville jeg tatt med en klype salt. Jeg tviler sterkt på at det har noe med "albinogenet" å gjøre isåfall. Hvis noen poster en god kilde skal jeg lese det.

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Henger meg på tore her! ;)

tore
Sover i do

Post by tore »

Jeg kan konstatere at albinorotter ikke dør av UV-stråling kort tid etter fødsel, like sikkert som at en stein faller til bakken hvis du kaster den opp i luften og at tørt papir brenner hvis du kaster det på et bål.

Jeg vet fremdeles ikke noe godt argument på hvorfor en rotte som er hvit og har røde øyne skal kalles pew og ikke albino. Jeg tror kanskje det kommer fra at folk har tenkt på albino som en lidelse og at man dermed syntes det var mer moralsk forsvarlig å avle på "pink eyed white".

Miss Sofie

Post by Miss Sofie »

tore wrote:Jeg kan konstatere at albinorotter ikke dør av UV-stråling kort tid etter fødsel, like sikkert som at en stein faller til bakken hvis du kaster den opp i luften og at tørt papir brenner hvis du kaster det på et bål.

Jeg vet fremdeles ikke noe godt argument på hvorfor en rotte som er hvit og har røde øyne skal kalles pew og ikke albino. Jeg tror kanskje det kommer fra at folk har tenkt på albino som en lidelse og at man dermed syntes det var mer moralsk forsvarlig å avle på "pink eyed white".
Altså hvis du nu havde sat dig ind i genetikken ang en PEW så ville du vide der er stor forskel ;)
Albinisme er en lidelse - det er en PEW ik!
Og Wikipedea bruger man altså ik som kilde - det er private mennesker der kan sidde og skrive! Derfor kan man aldrig stole 100% på det der står - det ved alle da..

tore
Sover i do

Post by tore »

Miss Sofie wrote:
tore wrote:Jeg kan konstatere at albinorotter ikke dør av UV-stråling kort tid etter fødsel, like sikkert som at en stein faller til bakken hvis du kaster den opp i luften og at tørt papir brenner hvis du kaster det på et bål.

Altså hvis du nu havde sat dig ind i genetikken ang en PEW så ville du vide der er stor forskel ;)
Albinisme er en lidelse - det er en PEW ik!
Og Wikipedea bruger man altså ik som kilde - det er private mennesker der kan sidde og skrive! Derfor kan man aldrig stole 100% på det der står - det ved alle da..
Javel, jeg synes det er litt arrogant å anklage meg for å ikke ha satt meg inn i genetikk og skrive at jeg tar feil uten å komme med noe som helst holdbart argument mot posten min. Jeg synes også det er litt morsomt at du skriver at du ikke stoler på wikipedia, men allikevel så stoler du på Alex som skriver at albinorottebebiser oftest dør av UV-stråling like etter fødsel, noe som jeg synes gjør Alex mye mindre pålitelig enn denne artikkelen fordi det er oppspinn.

(Jeg har selv skrevet artikler på wikipedia, f.eks på tricholoma equestre, og kan gledelig meddele at sist jeg sjekket var samtlige personer som hadde lagt til ekstra informasjon biologer.)

Det kan stemme at Wikipedia ikke er en god kilde å bruke i skoleoppgaver eller vitenskapelige artikler, men i forumdiskusjoner som dette mener jeg det er bra nok. Det jeg ser står skrevet der ser riktig ut ifølge det jeg vet om albinisme. Hvis du virkelig vet forskjellen på PEW og albino, kan du ikke forklare meg hva det er? Jeg har studert genetikk, så jeg vil nok forstå det hvis du kan skrive litt mer utfyllende eller poster en lenke til en pålitelig kilde.

Ellers kan jeg nevne det som her burde være opplagt; en hvit rotte med røde øyne produserer ikke pigmenter slik vanlige rotter gjør. Den har altså redusert melaninproduksjon. Det er faktisk det som gjør at den er hvit og har røde øyne.

Hva er argumentet ditt? At PEW-rotter har normal melanin-produksjon, bare at de på mystisk vis allikevel ikke har pigmenter?

De som skrev om rottevarianter på tamrotter.com har fått det riktig :
http://www.tamrotter.com/varianter/farger.php wrote:Pink eyed white (PEW)
Kalles også Albino. Helt hvit pels uten noen fargede flekker. Øynene er rosa. PEW er en recessiv variant, og er helt hvit i både agouti- og non-agouti-utgaven.
edit :

Kan legge til noen flere kilder siden Wikipedia ikke var tilstrekkelig.
http://acronyms.thefreedictionary.com/Pink+Eyed+White+(Albino+rat) wrote:Acronym Definition
PEW Pink Eyed White (Albino rat)
http://www.afrma.org/pewrats.htm wrote:Pink-Eyed Whites, like Frosty, have a long history in the rat fancy. The Albino rat (officially known as the Pink-Eyed White or PEW) is most likely the very first mutation to be discovered and purposely bred. Albinism is a very common mutation even in wild populations, showing up in many animals including dogs, horses, ferrets, rabbits, cavies, and many others including rats and mice. Naturally, the white coats and pink eyes of these animals would make it very difficult for them to survive in the wild. Discovered by someone with an interest in animals, however, an oddly colored white rat might well have been captured rather than killed.
http://www.evergreenrattery.com/varieties/pink_eyed_white.html wrote:Pink Eyed White (Albino)

All white, no spotting. Pink eyes.

Genetics: cc (homozygous for the albino gene. Can also result when there are two many recessive genes, washing out all color)
http://www.fancyrat.net/rat-breed/pink-eyed-white-the-albino-rat wrote:The pink eyed white is perhaps the most commonly recognized fancy rat coloring. Pink eyed whites are albinos. Albinism is a very common mutation. It can be found quite broadly in wild populations of many animals.
Så du ser, de aller fleste virker å være av den oppfatning at PEW og albino er det samme. ;)

Christi
Bygger bol

Post by Christi »

ok, det er tydelig to HELT forskjellige oppfatninger om hva PEW er i denne tråden. Jeg vil oppfordre folk til å ta ting med en klype salt, ikke stol blindt på én av partene bare fordi de slenger rundt seg med masse faguttrykk.

Miss Sofie påstår at PEW og albino er to forskjellige ting. Jeg, Tore og Heidi mener at PEW og albino er det samme. Både Tore, jeg og Heidi studerer til å bli/er biologer, Miss Sofie kjenner jeg ikke bakgrunnen til og det at hun viser til det en totalt ukjent person som heter ALex synes jeg ikke gjør hennes argumenter mer "riktige".

Albino/mangel på pigment dukker opp hos mange dyrearter i naturen, fra bengalske tigere (alle har vel sett disse) til reptiler som anakondaer. PEW har jeg aldri hørt om i noen annen sammenheng enn med albinorotter, så jeg klarer bare ikke å tenke meg at det kan være to forskjellige ting.

Det å påstå at albinoer dør raskt etter fødsel synes jeg bare er noe tull. Jeg har jo sett albinotigere i dyrepark som lever i beste velgående - eksponert for akkurat den samme sola som dyra utenfor dyrehagen.

Men, bare for å gjenta meg selv; i diskusjoner som dette ville jeg ha undersøkt på egenhånd. Bare fordi man har erfaring innen rotteavl betyr det ikke at man har peiling på alle genetiske varianter som finnes.
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

Miss Sofie

Post by Miss Sofie »

Christi wrote:Miss Sofie påstår at PEW og albino er to forskjellige ting. Jeg, Tore og Heidi mener at PEW og albino er det samme. Både Tore, jeg og Heidi studerer til å bli/er biologer, Miss Sofie kjenner jeg ikke bakgrunnen til og det at hun viser til det en totalt ukjent person som heter ALex synes jeg ikke gjør hennes argumenter mer "riktige".
Det der ER og VIL ALTID være verdens dårligste argument!
Det er det samme som at sige at hvis man er ved at uddanne sig dyrepasser/dyrlæge så ved man det hele..
Og som de fleste ved så tar dyrepassere ofte fejl da det også er dem der arbejder i dyrhandlere.
Alex som jeg citerer er (sammen med sin kæreste Maia) indehaver af X-Rat i DK. (som jeg også skriver da jeg citerer ham!)
Men vi må vel bare blive enige om at være uenige!!

Post Reply