Ilfølge avlsveiledningen skal en hunnrotte veier minst 300 gr ved parring. Men det er vell pga fødselskomplikasjoner pga smalt bekken (?) og ikke kroppsfett det er snakk om. Tenker på at noen hunner som er smalt bygd med mye kroppsfett kan veie mer enn 300 gr og hunner som veier mindre enn 300 gram med mindre kroppsfett kan jo faktisk ha større bekken. Det jeg egentlig lurer på er om det er noe man kan se etter /måle(bekkenet??) ol. Det er jo litt skummelt hvis ei feit rotte med lite bekken skal føde !
Håper noen andre også har tenkt på dette
Ja, vi har også lurt på dette med tanke på Stella(som har hatt ett kull), hun er en veldig liten hunn, men med helt perfekt kropp, ikke for mye/for lite fett, andre ting osv.
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09
Det var egentlig ikke helt det jeg mente Karen. Mente at det finnes jo smale hunner med mye kroppsfett som veier over 300 gr, mens hunner som faktisk har større bekken og bygning som har mindre kroppsfett og veier under 300 gr.
Når det står 300 gr mener de hunrotter som ikke er overvektige...er heller ikke bra hvis hunnen har altfor mye fett på kroppen når hun skal føde (hun legger gjerne på seg det fettet hun "trenger" under graviditeten).
Har ingen schnuskier for tiden ..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.
Jeg syns den "regelen" er veldig grei, for hvis man skal bryte den så vil man føre dette videre. Da kan man ende opp med mange rotter som veier litt for lite.
Jeg mente vell egentlig omvendt jeg ;-) Noen rotter er jo smale, men lange i kroppen og veier over 300 gr, da kan det jo være en fare for komplikasjoner selv om de veier over "grensen"