I avlsveiledningen står det at hunnen bør veie 300 gram, og hannen 500 - minst.
Det at hunnen må være 300 er vel fordi hun skal være stor nok til å kunne bære frem babyer osv, osv. Men hvorfor skal hannen være 500? Jeg har komt frem til at det er fordi babyene ikke skal bli små..
Men hva er egentlig galt med å ha små rotter? Jeg selv syns jo så klart at det er koselig med store, feite rotter, men har det noe å si på selve rotta egentlig? Helsemessig, osv. tenker jeg på da
er vel ikke noe galt i seg selv med små rotter, men jeg vil gjerne ha dem litt større... hunnen som du sier, for å lettere unngå fødselskomplikasjoner,.. hannen skal være stor fordi at han helst skal ha god genetisk innvirkning på barna også, så de ikke blir små...
Poenget er slett ikke at hannen skal være feit, men at den skal være lang og ha muskler. Det er egenskaper som vi gjerne assosierer med "sunn og frisk" både i dyreverdnen og blant mennesker Tamrottene våre får jo gjerne mer enn nok mat, og mat som inneholder nok proteiner, sporstoffer og vitaminer, så det er få grunner til at de ikke skal nå noe nær sitt fulle genetiske potensiale i forhold til størrelse.
Om du bruker små hanner vil jo døtrene kunne bli forholdsvis små igjen. Små rotter kan være like sunne og friske som store, men om nokon avler mykje smått, så kan/vil det etterkvart være store størrelseforskjeller mellom små og store, og slike parringer kan være særs vanskelige.
Og dei er da sannelig små fra før, tottene. Nei til rotter i størrelse tordivel
Aaaaah, ja den tenkte jeg ikke på! At også døtrene blir mindre.. Jeg har jo forresten ikke tenkt å avle med verken store eller små rotter enda i alle fall, og om jeg begynner så er det jo store jeg vil avle på Tusen takk for svar!