Små unger.

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Små unger.

Post by BabyLizz »

I avlsveiledningen står det at hunnen bør veie 300 gram, og hannen 500 - minst.

Det at hunnen må være 300 er vel fordi hun skal være stor nok til å kunne bære frem babyer osv, osv. Men hvorfor skal hannen være 500? Jeg har komt frem til at det er fordi babyene ikke skal bli små..

Men hva er egentlig galt med å ha små rotter? Jeg selv syns jo så klart at det er koselig med store, feite rotter, men har det noe å si på selve rotta egentlig? Helsemessig, osv. tenker jeg på da :)

Nurke
Sover i do
Posts: 224
Joined: 25 Aug 2007, 00:30
Location: Glomfjord, Nordland

Post by Nurke »

er vel ikke noe galt i seg selv med små rotter, men jeg vil gjerne ha dem litt større... hunnen som du sier, for å lettere unngå fødselskomplikasjoner,.. hannen skal være stor fordi at han helst skal ha god genetisk innvirkning på barna også, så de ikke blir små...
Anne-Mette og 5 små

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Poenget er slett ikke at hannen skal være feit, men at den skal være lang og ha muskler. Det er egenskaper som vi gjerne assosierer med "sunn og frisk" både i dyreverdnen og blant mennesker :) Tamrottene våre får jo gjerne mer enn nok mat, og mat som inneholder nok proteiner, sporstoffer og vitaminer, så det er få grunner til at de ikke skal nå noe nær sitt fulle genetiske potensiale i forhold til størrelse.

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Post by renya »

Om du bruker små hanner vil jo døtrene kunne bli forholdsvis små igjen. Små rotter kan være like sunne og friske som store, men om nokon avler mykje smått, så kan/vil det etterkvart være store størrelseforskjeller mellom små og store, og slike parringer kan være særs vanskelige.

Og dei er da sannelig små fra før, tottene. Nei til rotter i størrelse tordivel :geek:

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Post by BabyLizz »

Aaaaah, ja den tenkte jeg ikke på! At også døtrene blir mindre.. Jeg har jo forresten ikke tenkt å avle med verken store eller små rotter enda i alle fall, og om jeg begynner så er det jo store jeg vil avle på :) Tusen takk for svar!

Post Reply