Håndtering av nyfödte rotteunger.

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Ida
Betarotte
Posts: 628
Joined: 16 May 2006, 15:15
Location: Trondheim

Post by Ida »

Nå synser og antar jeg litt her nå, men er vel normalt ute i den frie natur at mor kan drepe sine barn om det ikke lukter "hennes barn" noe mer, eller at det er mye stress. Dette gjelder vel for alle arter? De er vel i bunn og grunn for at avkommet skal kunne leve opp under best mulige forhold. Er det mye styr i området vil kanskje mor ikke sikre nok mat til å fø opp ungene osv. Da vil hun heller drepe de og prøve igjen senere når ting er litt tryggere.
Dette blir vel overført til en viss grad til tamdyr og. På skolen jeg gikk fikk vi hamsterbarn, og der fikk vi STRENG beskjed om å ikke røre noe i buret med mindre det var nødvendig (gi mat, vann..) den første tiden. Fikk ta en rask titt for å få en oversikt over hvor mange, om det var noen syke og at alt var ok.
Det er iallefall sånn jeg har hørt/lært/antatt/forstått det :geek: Skyt meg om jeg tar feil!!!

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Nå er jo ikke kanin/hamster sammenlignbart med rotter. Rottene har en tendens for å se på oss som flokk medlemmer, mens hamstre ikke lever i flokk og kaniner har jeg ingen flokk peil på, men de oppfører seg i hvertfall som byttedyr.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Ida
Betarotte
Posts: 628
Joined: 16 May 2006, 15:15
Location: Trondheim

Post by Ida »

Kaniner lever i "flokk" de og, men ikke så nært knyttet hverandre som rotter gjør. De bør aller helst leve sammen med en annen kanin, da den trenger selskap av en artsfrende. Men det er ikke alltid enkelt å finne den perfekte match. Litt samme opplegget som rotter.. Men ja, jeg skjønner hva du mener, men er liksom ikke heeelt enig. Poenget mitt er iallefall at mor og barn bør få mest mulig ro i begynnelsen, man trenger ikke å utfordre skjebnen.
Rotter er da vel byttedyr de og?

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Men jeg tror at rottene ( hvis de er tamme osv) tar deg som en i flokken. Feks, hamster eller kaniner tror jeg synes at mennesket er en i flokken, men mer et menneske..Om dere skjønner ;)
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Ida
Betarotte
Posts: 628
Joined: 16 May 2006, 15:15
Location: Trondheim

Post by Ida »

Enig i den Stine. Men er det ikke slik at ute i det fri (JA jeg vet jeg refererer mye til dette nå, men dyr er dyr. Tamrotter har da visse instinkter i bakhodet de og....) så trekker de seg unna flokken for å lage reir og føde? Er vel en grunn til det?

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Slik jeg har forstått det trekker ikke rottemødrene seg vekk fra flokken, men de oppfostrer ungene sammen.

men det er veldig individuelt hvordan rottemødre tar tidlig håndtering, noen er så stresset at du så vidt kan gi de mat uten at de flytter rundt på barna, mens andre er like fornøyde selv om du klapper og koser på de inne i buret med ungene. Vi har jo avlet på rotter for å få vekk agressjonen og instinkter så det å sammenligne tamrotter med villrotter er ikke alltids riktig.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Ida
Betarotte
Posts: 628
Joined: 16 May 2006, 15:15
Location: Trondheim

Post by Ida »

kikky wrote:..Vi har jo avlet på rotter for å få vekk agressjonen og instinkter så det å sammenligne tamrotter med villrotter er ikke alltids riktig.
Ja, helt enig! Men jeg gjør det likevell, for å få fram hva jeg mener og synes :P Som sagt, trenger ikke å utfordre skjebnen.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Nei man trenger ikke det. Som dyreeier og oppdretter har man et ansvar for å ta seg av dyrene og at fødselen går normalt. Så det betyr at en skal se etter at allt er vel med mor og barn, men samtidig ikke stresse mor. Og da er det jo forskjellige hva folk mener stresser deres rotte, og når de mener det er riktig å sjekke at fødselen gikk bra og uten problemer.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Ida
Betarotte
Posts: 628
Joined: 16 May 2006, 15:15
Location: Trondheim

Post by Ida »

:thu:

lille lakris
Alfatryne
Posts: 1238
Joined: 31 Aug 2005, 18:34
Location: Moss
Contact:

Post by lille lakris »

jeg synes du tar opp noe veldig viktig, babett.

jeg synes ikke det skal være noe "folkekrav" å få se bilder av nyfødte rotteunger her på forumet så fort som mulig.

det kan godt vente. en rask sjekk (hvis man har nerver til det!) men full fotografering bestemmer man selv når man vil foreta- etter avtale med rottemor. ro og fred er viktig- for både mor og barn.
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Post by BabyLizz »

Nå er ikke jeg oppdretter, og har aldri vært i nærheten av et ungt rottekull. Jeg har heller ikke planer om å starte avl, men OM jeg skulle det så ville jeg ha gått inn i rotteburet og sett etter en stund. Jeg ville ha ventet noen timer, men så ville jeg ha sett om der var noen døde, eller noen som ikke fikk oppmerksomhet fra moren sin, osv.

Jeg ville også ha veid ungene første dagen - og hver dag frem til de ble store. Dette har jeg gjort med alle kattungene vi har hatt, og ville nok ha gjort det med eventuelle rottekull.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Post by wollf »

jeg gir mor godbiter da jeg får holde en unge. tenker litt hund da, positiv forsterkning. hehe

Tiannina
Tisser i køyene
Posts: 618
Joined: 09 Oct 2008, 18:03

Post by Tiannina »

Jeg har hørt at man skal holde og stryke mye på ungene da de er små,
så de blir vandt til berøring :shock:
(Kanskje ikke fra de er helt nyfødte men)
Ei av rottene til venninnen min fikk et kull med fire unger og
vi tok på ungene fra de var bare noen timer gamle,
moren ble ikke mindre interessert i dem for det.
Men det er vel sikkert forskjellig fra rotte til rotte.. :rottehode:
Tina og englehalene :rottehode:

R.I.P Bailey, Oscar, Oliver, Smestad, Felix, Buster og Henry

smittogsmule
Stjeler mat
Posts: 56
Joined: 31 Jul 2008, 21:43
Location: Kvalsund

Post by smittogsmule »

Til BabyLizz: Hvorfor i all verden skal du veie dem HVER DAG (gjelder både kattungene og eventuelle framtidige rottebabyer)

Jeg mener at så lenge man kan se at ungene har fått mat og har det bra så bør mora få ha dem i fred den første tiden.
Rotteunger er født nakne og klumper seg sammen i bolet for å holde varmen og å ta dem ut av bolet hver dag bare for å veie dem er etter min mening å utsette dem for unødvendig ubehag og fare for at de skal bli syke (å flyttes fra ca 30 grader og ut i et rom som kanskje holder max 22 grader må jo føles som et sjokk for de stakkars små, 10 graders forskjell er MYE)
Dessuten mener jeg at mora i de fleste tilfeller gjør en MYE bedre jobb uten innblanding. For mye forstyrrelser kan jo gjøre at hun kanskje ikke ammer sine små så mye som hun skal og stress KAN føre til at hun til og med mister melken

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Da er det rart mine unger har overlevd, veid dem hver dag de förste ukene mens mor er ute på tur.. Ingen stresset mor selv om.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Post Reply