Håndtering av nyfödte rotteunger.

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Memo

Re: Håndtering av nyfödte rotteunger.

Post by Memo »

Heisan, rottejenta mi fikk nylig rotteunger. Har hatt rotter i et par år nå, men er første gang vi har fått rotteunger.
Alt gikk greit de første dagene, men så begynte rottemoren å løpe rundt med ungene. Ikke nok med det, men hun beit ene ungen sår i halsen (åpent sår) å en annen på halen (mangler tuppen). Vi har også en hannrotte i samme rom(ikke samme bur) kan dette ha noe å si?:/ Ringte dyrlegen for å høre om ka vi kunne gjøre for rotteungene, de er i fin form per idag..skal til dyrlegen for en sjekk neste uke.

Lyngrottene
River avispapir
Posts: 995
Joined: 29 Jun 2009, 21:38
Location: Rygge/Moss
Contact:

Re: Håndtering av nyfödte rotteunger.

Post by Lyngrottene »

Tror det hadde vært en fordel og flytte han rotta inn til ett annet rom. Kan ha noe og si, men ikke 100% sikkert. Når jeg hadde ett kull for noen år siden, uplanlagt vel og merke...., så hadde vi bur med barn og mor i ett rom der ingen rotter har vært tidligere, og ingen han rotter i nærheten ;) Og det utartet seg iallefall veldig fint :)
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Håndtering av nyfödte rotteunger.

Post by kikky »

Hørtes ut som om rottemoren er veldig stresset? la buret være i et rolig og ikke veldig belyst rom og ha minst mulig kontakt og lyd rundt dette buret.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Håndtering av nyfödte rotteunger.

Post by Matmor »

Jeg kan ikke se det av posten din Memo, kanskje du har skrevet det et annet sted her, men står rottemor i et passende innredet fødebur? Hvis hun har hengekøyer og slikt å klatre på, kan det være hun prøver å ta med seg ungene opp. Jo mindre hun synes hun trenger å flytte rundt på ungene desto bedre. Et bart bur med bare vannflaske, mat, strø eller tørkepapir i bunnen, og kanskje en skoeske eller noe slikt hun kan ha bolet sitt (mer tørkepapir) i er alt hun egentlig trenger nå hvis ungene ikke kan klatre selv.
:rat:

Lorien
Stjeler mat
Posts: 54
Joined: 20 Sep 2009, 02:16

Re: Håndtering av nyfödte rotteunger.

Post by Lorien »

Jeg som ikke hadde tamrotte før hun fikk kull har ikke sjangs til å lokke henne ut.. Hun går ut av og til, og da må jeg bare ta ut hele huset hun har ungene i hvis jeg skal ha sjangs til å sjekke hvordan det står til... :(

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Håndtering av nyfödte rotteunger.

Post by Stine »

Går det ikke an at du tar ut huset? Legg inn masse hun kan bygge rede av som avispapir ol, så blir det litt lettere.

Stakkar deg, det kan ikke være noe morro å få kull på en utam hunn :( Blir jo vanskelig å temme henne når hun har også :?

Et råd til de som kjøper av noen som kaller seg oppdrettere er å iallefall sjekke om de er tamme, de SKAL de være dersom de har blitt holdt på med nok. Men nå må du bare gjøre det beste ut av det :)
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Lorien
Stjeler mat
Posts: 54
Joined: 20 Sep 2009, 02:16

Re: Håndtering av nyfödte rotteunger.

Post by Lorien »

Jo, jeg tar ut hele huset. Når mora har gått ut løfter jeg bare ut hele huset så jeg kan se på ungene.

Nei det er ikke noe kjekk situasjon, skulle jo ønske hun var tam hvertfall før hun fikk en haug med unger.
Jeg er jo så dum at jeg ikke kjøpte av noen oppdretter, det skal jeg hvertfall gjøre neste gang jeg får meg rotte.. Men nå skal jeg jo beholde hvertfall en fra dette kullet også, så skal hvertfall sørge for at den er HELT tam fra starten av..
Er så redd for at det er for sent å få henne tam nå etter ungene er store, da har hun jo blitt 15 uker uten store temmingen.. :roll:

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Håndtering av nyfödte rotteunger.

Post by Stine »

Når ungene kommer i 2 ukers alderen, kan du holde mer på med rottemor, de klarer seg en god stund alene da :)
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Radney
Betarotte
Posts: 624
Joined: 24 Jan 2007, 00:48
Location: Løvstakksiden
Contact:

Re: Håndtering av nyfödte rotteunger.

Post by Radney »

Du skal nok klare å temme henne selv om hun er 15 uker. Bruk masse tid på henne så blir hun nok kjempe tam.
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

http://www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

Post Reply