Nytt blod

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Veldig viktig debatt dette! Og jeg synes ikke jeg trenger å skrive noe, for tore gjør det jo så mye bedre. :akt:

Jeg håper at når styret i NTF en gang i fremtiden gjør noen spede forsøk på å legge føringer for avl utover å bare sette opp en veiledning som folk fritt kan velge om de vil følge eller ikke (det er en utmerket veiledning da, trenger kanskje litt oppdatering), at dere med interesse for forbedrende avl hiver dere inn i arbeidet og bidrar med det dere kan. Styret er avhengig av å ha oppdretterne med på dette, det er jo de som skal gjennomføre i praksis.

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Post by Elisabeth »

Det hadde jo vært supert om det hadde gått an å få en ordning der f.eks. NTF godkjente kull, og at man da måtte følge visse krav, bl.a. avlsveiledningen. Men dette krever mye jobb, så det er i så fall snakk om et stykke inn i framtiden.
Og da kunne vi hatt det sånn som kennelklubben burde hatt det, at man hadde krav til helse, og ikke til utseende. Sånn at man sto fritt til å avle etter utseende, men innenfor helsemessige og etisk forsvarlige rammer. Så kan man jo ha en gigantisk debatt om hva som burde og ikke burde være med der...
Jeg er fullstendig klar over at dette er lite realistisk, men det er lov å tenke høyt.....
Problemet hadde vel kanskje vært at mesteparten av de som er med i styret bor på østlandet, og at man måtte stolt på hva folk sier og ikke får sjekket om opplysningene folk gir er riktige.

Jeg blir helt dårlig av å se på at folk som vet at hunden deres har en arvelig sykdom som fører til smerter og ubehag, noen ganger så ille at det beste for dyret er å få slippe, likevel avler videre på hunden bare fordi den har vunnet på utstilling! Eier de ikke skam? De påfører neste generasjon lidelser, og valpeeierene må nok ut med mangfoldige tusenlapper for behandling for mange av disse tingene.
Heldigvis har vi strengere regler for avl her i norge. Jeg vet i hvert fall at hvis man skal ha kull registrert hos norsk kennelklubb må foreldrene røntges for HD/AD. Tror kanskje det er andre krav for raser som er spesielt utsatt for ting. At de ikke har noen krav til helse i GB synes jeg er helt forkastelig! De må jo fokusere på helse også, ikke bare på utseende i forhold til standarden (som finnes i en bok).
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba :)
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna :(

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Man kan jo feks. ha det sånn at man kan registrere rottene sine, og at det finnes godkjente oppdrettere osv.. Men de godkjente oppdretterne mener jeg bør være slike som følgler avlsveiledningen og at rottene bor under ordentlige omstendigheter, antall kull i året osv. Og det bør IKKE bli slik at noen oppdrettere favorittiseres, eller blir nektet dette pga. feil de har gjort før...
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Post by Itchigo »

Den filmen er helt syk! At folk kan gjøre sånt mot dyrene sine? De sier de er glad i hunder, men de viser det ikke akkurat....
Aurora

smittogsmule
Stjeler mat
Posts: 56
Joined: 31 Jul 2008, 21:43
Location: Kvalsund

Post by smittogsmule »

Det er vel og bra med det som Elisabet og rottelooover sier MEN uten det utstillingssystemet som hundeverden har så sier det seg selv at vi vil få problemer med bl.a. å kunne bestemme hvilke rotter som er "gode nok" til avl.

Henger meg også opp i en setning fra Kikky: rotter tåler gjerne en større innavlsgrad enn hva hunder gjør

Hvor henter du den informasjonen fra for det har jeg aldri hørt om?

Du sier også at innavl kan være en fin måte å lære mer om en spesifikk slekt, med andre ord er det greit med innavl hvis man lærer noe av det :roll:

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Det var da ikke slik jeg mente det :lol: :roll:

For å skrive det på en litt annerledes måte så du kanskje forstår hva jeg mener, Innavl er en fin måte å vurdere en spesifikk slekt.

Jeg har ikke "papirer" på hånden for akkurat mitt utsagn om at rotter tåler mer innavl enn hunder. Har lest det, må bare søke det på nytt, men da ikke akkurat tåler mer innavl enn hunder, men at rotter tåler innavl i flere generasjoner godt.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Post by BlackNenne »

kikky wrote: Jeg har ikke "papirer" på hånden for akkurat mitt utsagn om at rotter tåler mer innavl enn hunder. Har lest det, må bare søke det på nytt, men da ikke akkurat tåler mer innavl enn hunder, men at rotter tåler innavl i flere generasjoner godt.
Jeg har også lest dette et eller annet sted for lenge siden.
Det var vel noen som skrev her på forumet at de hadde vært utfor en veterinær som kjøpte en bror og søster som h*n hadde tenkt å avle på, hvis ikke jeg husker fryktelig feil. :hm:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Det faktum at det er mulig å opprette inbred rats (innavlede rotter) i laboratoriesammenheng, og holde en slik linje gående i mange ti-år, eller at det er mulig å holde en rottekoloni gående med bare 10-20 foreldrepar i generasjon etter generasjon, taler vel egentlig for seg selv?

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Ja, for altså i naturen er det nesten bare inavl av rotter ;)
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

tore
Sover i do
Posts: 234
Joined: 23 Jul 2005, 19:41
Location: Oslo

Post by tore »

Det at de tåler innavl bedre betyr bare at de har færre gener eller alleler som fører til negative trekk. Spør du meg har det lite å si her; det som har noe å si er hvorvidt det er riktig å selektere for slike negative trekk. Når du først har et negativt trekk i linjen din, skal du velge å avle på det? Er det greit fra et moralsk perspektiv?

Jeg synes ikke det, men det er jo omtrent normen å gjøre det. Jeg skulle ønske brune, toppørede, glattpelsede rotter var like populære eller kule som siamese, rex, dumbo rotter.

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

De vil bli det en dag hvis kvaliteten blir tydelig bedre enn de andre; mindre syke, mindre aggressive, lever lengre osv. Men det er et langt stykke dit og det er ikke bare å komme dit heller; det skal opprettsholdes også. Men jeg tror nok agoutiene får sin velfortjente popularitet hvis forskjeller kostes på og jobbes frem - i mellomtiden holder jeg meg til det jeg har; litt av hvert for å feire noe av det eksteriøre mangfold - for inni er de jo helt like nå. :)
<:3___)~~~ <:3___)~~~ <:3___)~~~

tore
Sover i do
Posts: 234
Joined: 23 Jul 2005, 19:41
Location: Oslo

Post by tore »

anita wrote:De vil bli det en dag hvis kvaliteten blir tydelig bedre enn de andre; mindre syke, mindre aggressive, lever lengre osv. Men det er et langt stykke dit og det er ikke bare å komme dit heller; det skal opprettsholdes også. Men jeg tror nok agoutiene får sin velfortjente popularitet hvis forskjeller kostes på og jobbes frem - i mellomtiden holder jeg meg til det jeg har; litt av hvert for å feire noe av det eksteriøre mangfold - for inni er de jo helt like nå. :)
En forskjell på "brun / toppøret / glattpelset" og "siamese / dumbo / rex" er at "siamese / dumbo / rex" sansynligvis lider av alle eller noen av disse problemene :
  • Ser dårlig
  • Lys kan være ubehagelig
  • Dårligere hørsel
  • Dårligere sansing av omgivelser pga. krøllete værhår
Dette er problemer som "brun / toppøret / glattpelset" sannsynligvis ikke lider av, eller det er iallefall ikke grunn til å gå ut ifra det basert på fenotypen.

Uansett om disse to rottene lever like lenge, så er det jo klart at èn her har flere ulemper enn den andre. Dermed trenger vi ikke se til fremtiden, dette er gjeldende idag.

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Selvfølgelig.
Men hvis fremtiden kunne bringe forbedring av helse og lynne som skiller agoutiene fra den allmenne hop, så tror jeg nok popoulariteten ville gi seg selv. :)
<:3___)~~~ <:3___)~~~ <:3___)~~~

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Vil tro at rex ikke bare har problemer med værhårene,men også med pelsen som nok ikke er like lett å stelle som en glatt.
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Jeg savner egentlig en diskusjon rundt tilpasninger til et liv som kjælerotte her...
Dette er starten av en meget gammel artikkel som har fått ny aktualitet:
http://jhered.oxfordjournals.org/cgi/pd ... /32/11/400
I sin essens sier den at både albino, hooded og non-agouti-genet har effekt på hvor rolige og tamme rotter blir. Alle typene er lettere tembare enn agouti rotter. I alle fall deler av innholdet er bekreftet i store, moderne forsøk.

Hvis jeg skulle ha satset på det jeg mener er etisk avl ut fra perspektivet at rotta skal ha mest mulig glede av kontakten med oss, og det å være et burdyr, er det ikke agouti jeg ville gått inn for... Jeg synes det er bedre å risikere en og annen kryptochid han (økt hyppighet hos hooded-rotter) enn å måtte kastrere en stor andel hanner etter slagsmål, for å sette det litt på spissen. :hm:

Post Reply