Nytt blod

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Post by Woodgirl »

tore wrote: Ja, det synes jeg også var snilt! Kanskje du burde hyre henne til å skrive alle innleggene dine slik at de blir mer konkrete og forståelige :thu:
Det er vel en smule unødvendig og tungvint siden flesteparten i denne diskusjonen ikke har har noen problemer med å forstå innleggene mine. ;)
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

tore
Sover i do
Posts: 234
Joined: 23 Jul 2005, 19:41
Location: Oslo

Post by tore »

Woodgirl wrote:
tore wrote: Ja, det synes jeg også var snilt! Kanskje du burde hyre henne til å skrive alle innleggene dine slik at de blir mer konkrete og forståelige :thu:
Det er vel en smule unødvendig og tungvint siden flesteparten i denne diskusjonen ikke har har noen problemer med å forstå innleggene mine. ;)
Vet du hva, jeg er ikke her for å krangle med deg for det fører ikke til noe godt. Jeg er her for seriøs diskusjon og å spre kunnskap om genetikk og diskusjoner på moral i avl er vel det eneste som motiverer meg noe særlig på disse forumene. Årsaken er hovedsaklig fordi jeg er bekymret for tamrotters helse i Norge og lignende temaer, så jeg prøver å hjelpe til der jeg kan. Jeg bruker ikke dette stedet til "social networking", så krangler bryr jeg meg lite om.

Jeg har forsøkt å diskutere med deg og kan prøve igjen senere om du vil.
Last edited by tore on 03 Jun 2009, 12:57, edited 1 time in total.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Siden de to rottene selvsagt er like på det punktet går jeg ut ifra at du, som meg, synes at den beste rotten av de to er den glattpelsede og dermed at rex-mutasjonen trekker ned.
Det går en historie om Julius Cæsar, at han fikk høre rykter om kona. Hvorpå han skilte seg med begrunnelsen: "Ved Cæsars hustru skal det ikke engang hefte mistanke." På grunn av mistanken som hefter til rex-mutasjonen ville jeg valgt den andre søsteren, men som Caesar vil jeg ikke uttale meg om sannhetsgehalten i ryktet...

Miss Sofie

Post by Miss Sofie »

tore wrote:
Miss Sofie wrote:Og det gør dobbeltrex'erne heller ik (som vi dog kun har én af) eller fuzz'erne for den sags skyld.
Dere har dobbelrex og fuzz? Vet du at fuzz kan være assosiert med andre potensielt seriøse helseproblemer?
Ja jeg er udmærket klar over de helbredsproblemer som fx nyresvigt en fuzz kan få - jeg har nemlig sat mig ind i det inden jeg vælger at anskaffe mig et kæledyr. Det er derfor at dem der avler fuzz (som pt. ik er os) vælger at bruge de stærke fuzz linier som efterhånden er kommet frem.
Dem uden nyreproblemer og øjenproblemer - det ville du også vide hvis du havde sat dig ind i fuzzavl.
tore wrote:Jeg skjønner at du er typen som skaffer en fuzz og ser om den dør i tidlig alder - og hvis det ikke skjer så tenker du "Ja, da må fuzz være greit". Er det virkelig bare meg her som synes dette er dårlig avlsmoral?
Her må jeg indrømme at jeg blir meget stødt.
Du sidder egentlig og siger at jeg er ligeglad med de følger der kan være samt jeg ik har sat mig ordentlig ind i tingene.
Jeg har hele tiden tiltalt dig på en pæn og sober måde. Jeg har ikke kaldt dine holdninger tåbelige, latterlige og konservative selvom det egentlig er hvad jeg mener - og det er fordi du har lov at ha din mening og vi ska kunne diskutere som voksne mennesker!
Men hvor vover du at dømme mig uden selv at ha sat dig ind i tingene - uden selv at ha en skid erfaring!
Jeg må indrømme at respekten lige landede under gulvbrænderne.
Du mener jeg er typen der "leger" med mine dyrs liv - at jeg er ligeglad med deres helbred! Ved du overhoved hvem jeg er eller hvad jeg står for?
Kender du noget som helst til vores avl?
tore wrote:Jeg ser også at du ikke har lest eller iallefall gjør tegn til å forstå noen av argumentene om at du som observatør ikke er i stand til å se hvilke problemer i livskvalitet rottene dine har. ... Hva om det er lidelse der i rottene, stor eller liten, som du ikke kan se?
Her vælger du så igen at tale nedladende til mig!
Du sidder egentlig og kalder mig en dårlig rotteejer og at jeg ik er i stand til at læse mine dyr!
En sober og god diskussion blev pludselig til noget ganske personlig - fuldstændig unødvendigt!!
tore wrote:Fra det jeg vet om deg tar du ikke noen aktive moralske standpunkter i henhold til mutasjoner som man må gå ut ifra har negative konsekvenser og som i tillegg kan være assosiert med dødelige genetiske defekter.
Igen - du ved intet om mig, mine avlsmorale eller etiske forhold... Havde du gidet at spørge eller selv undersøgt det, ville du vide bedre. Bl.a. fremgår vores etiske avlsregler meget klar af vores hjemmeside!!

Jeg må melde mig ud af denne diskussion inden jeg blir voldsomt vred.
Jeg må indrømme at jeg synes det er ufatteligt at blot fordi man ik deler samme mening og holdning som visse andre, skal man sables ned og nedgøres - uden egentlige argumenter!
Føj altså!
Og jeg vil ik sidde her som et voksent menneske og finde mig i at blive dømt og nedtalt på den måde.
Jeg vil ik finde i at blive kaldt en dårlig rotteejer og at læse at jeg ik kender mine dyr og ik vil dem det bedste!
Slut fra min side!!

tore
Sover i do
Posts: 234
Joined: 23 Jul 2005, 19:41
Location: Oslo

Post by tore »

Miss Sofie, jeg sier ikke at du spesifikt ikke kan lese rottene dine. Jeg sier at det er god sjanse for at ingen av oss kan lese rottene våre helt. Dermed er ikke dette et problem bare for deg, men for alle som eier rotter. Jeg har skrevet om dette i flere poster og det burde kommet frem at poenget er noe som gjelder for rotteeiere generelt. Føler du deg fremdeles truffet?

Du snakker om avl på fuzz - det må bety at noen har avlet på dyr som er syke over tid for å prøve å få frem en ikke-syk fuzz. Jeg synes det er umoralsk. Jeg regner med god grunn ikke fuzz for å være en mutasjon som har et netto positivt bidrag til rotter biologisk så jeg skjønner ikke hva man skal med den mutasjonen hos tamrotter i det hele tatt.

Vi har fullstendig forskjellig moralsyn. Jeg ville ikke kjøpt eller skaffet fuzz eller rex fordi jeg synes det støtter den type avl, men jeg vet at jeg er i den ytterste enden av moralsynet her. Det er ikke et personlig angrep mot deg og jeg beklager hvis du ble sint og lei.

Som sagt er det en diskusjon jeg synes det er viktig å ta opp og mye av grunnen til at jeg skriver på dette forumet generelt. Det er ikke meningen å trø folk på tærne, men med så forskjellige meninger som finnes her så blir det nesten umulig å unngå hvis man skal være ærlige med hva man synes.

Redigert :

Etter å ha sett på avls-retningslinjene dine på LUX-Rotter sidene må jeg allikevel si at noe av det jeg skrev virker å være berettiget. Du skriver ikke noe om at det finnes mutasjoner du ikke vil ha i avl og dermed tar du ikke et aktivt moralsk standpunkt i henhold til spesifikke dårlige mutasjoner - iallefall ikke på siden din. Også, under "fremtidige ønsker" seksjonen skriver du at du ønsker blazed som igjen er assosiert med megacolon.

Noen synes det er greit, andre som meg synes ikke det. Det gjelder ikke deg spesifikt, men siden du utfordret meg til å lese retningslinjene dine ble det nå slik. Jeg ville tatt det opp med hvemsomhelst, så det er ikke personlig.

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Post by Woodgirl »

tore wrote: Vet du hva, jeg er ikke her for å krangle med deg for det fører ikke til noe godt. Jeg er her for seriøs diskusjon og å spre kunnskap om genetikk og diskusjoner på moral i avl er vel det eneste som motiverer meg noe særlig på disse forumene. Årsaken er hovedsaklig fordi jeg er bekymret for tamrotters helse i Norge og lignende temaer, så jeg prøver å hjelpe til der jeg kan. Jeg bruker ikke dette stedet til "social networking", så krangler bryr jeg meg lite om.

Jeg har forsøkt å diskutere med deg og kan prøve igjen senere om du vil.
Det er greit det Tore. Jeg ville bare påpeke at det faktisk bare er du som har hatt en smule tungt for å forstå innleggene mine.
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

tore
Sover i do
Posts: 234
Joined: 23 Jul 2005, 19:41
Location: Oslo

Post by tore »

Woodgirl wrote:
tore wrote: Vet du hva, jeg er ikke her for å krangle med deg for det fører ikke til noe godt. Jeg er her for seriøs diskusjon og å spre kunnskap om genetikk og diskusjoner på moral i avl er vel det eneste som motiverer meg noe særlig på disse forumene. Årsaken er hovedsaklig fordi jeg er bekymret for tamrotters helse i Norge og lignende temaer, så jeg prøver å hjelpe til der jeg kan. Jeg bruker ikke dette stedet til "social networking", så krangler bryr jeg meg lite om.

Jeg har forsøkt å diskutere med deg og kan prøve igjen senere om du vil.
Det er greit det Tore. Jeg ville bare påpeke at det faktisk bare er du som har hatt en smule tungt for å forstå innleggene mine.
Jeg forstod dem og alle punktene som Matmor tok opp hadde jeg allerede addressert - før jeg skrev svaret mitt til Matmor.

Påstander jeg ikke satte pris på fra deg var påstander som disse :
Woodgirl wrote:Ja ja, en nakenrotte har ikke patter, rødøyede rotter ser ikke like godt som sortøyde, dobbeltrexer kan få inngrodde hår..(huffda,en kvise), rexer...hmm, ja de er krøllete og har ikke like lange værhår som vanlige. Men disse rottene lever i bur inne i hjemmene våre der de får fri tilgang på mat og vann. Ni av ti instinkter som rotter trenger i naturen trenger de ikke å bruke en kalori på som tamrotter.
og
Woodgirl wrote:Dessuten har miljø rundt rottene mye mye mer å si for en rottes adferd enn genetisk.
Dette er et par påstander fra ett av innleggene dine som ikke kommer med noen gode logiske argumenter som påpeker at de i det hele tatt kan være riktige. Faktisk er jeg ganske sikker på at ingen av dem stemmer og å bagatellisere rex med argument som "huffda, en kvise" er vel ikke heller saklig i en ellers seriøs diskusjon.

Mange av de andre argumentene dine var greie nok og som sagt hadde jeg seriøse svar til dem alle, selv før Matmor grep inn og hjalp deg.

Miss Sofie

Post by Miss Sofie »

tore wrote:Miss Sofie, jeg sier ikke at du spesifikt ikke kan lese rottene dine. Jeg sier at det er god sjanse for at ingen av oss kan lese rottene våre helt. Dermed er ikke dette et problem bare for deg, men for alle som eier rotter. Jeg har skrevet om dette i flere poster og det burde kommet frem at poenget er noe som gjelder for rotteeiere generelt. Føler du deg fremdeles truffet?[/qutoe] Altså hvis det indlæg hvor du citerer mig ik er ment som et personligt angreb så ska du virkelig tænke lidt over hvordan du formulerer dig - du skrev:
tore wrote:Jeg skjønner at du er typen som skaffer en fuzz og ser om den dør i tidlig alder - og hvis det ikke skjer så tenker du "Ja, da må fuzz være greit". Er det virkelig bare meg her som synes dette er dårlig avlsmoral?
Jeg ser også at du ikke har lest eller iallefall gjør tegn til å forstå noen av argumentene om at du som observatør ikke er i stand til å se hvilke problemer i livskvalitet rottene dine har. ... Hva om det er lidelse der i rottene, stor eller liten, som du ikke kan se?
Dette er MEGET tydeligt henvendt til mig - og du dømmer, nedtaler helt uacceptabelt i en pæn diskussion!
tore wrote:Du snakker om avl på fuzz - det må bety at noen har avlet på dyr som er syke over tid for å prøve å få frem en ikke-syk fuzz. Jeg synes det er umoralsk. Jeg regner med god grunn ikke fuzz for å være en mutasjon som har et netto positivt bidrag til rotter biologisk så jeg skjønner ikke hva man skal med den mutasjonen hos tamrotter i det hele tatt.
Jeg har aldrig selv avlet fuzz. Og ja jeg har intet imod avl på fuzz så længe vedkommende der avler har meget stor forståelse for genetik, skavanker, helbred hos fuzz'er. Jeg mener absolut ik at alle og en hver ville egne sig til fuzz avl - eller bare avl generelt.
Der er alt for mange der avler løs bare for at få unger i stedet for ønsket om at styrke tamrotten som kæledyr. Og der er nu engang nogen der gerne vil ha fuzz rotter som kæledyr - og derfor styrker kontrolleret avl også tamrotten som kæledyr.
tore wrote:Vi har fullstendig forskjellig moralsyn. Jeg ville ikke kjøpt eller skaffet fuzz eller rex fordi jeg synes det støtter den type avl, men jeg vet at jeg er i den ytterste enden av moralsynet her. Det er ikke et personlig angrep mot deg og jeg beklager hvis du ble sint og lei.
Undskyldning godtaget.
Selvom vi er forskellige respekterer jeg stadig dig som voksent menneske i stand til at holde dine mening og holdninger.
Jeg kan ik fordrage når andre vil pådutte deres egne meninger på andre i stedet for at lade folk selv ha deres mening.
Derfor ville jeg heller aldrig begynde at overbevise dig om at den mening må du ik ha - for du er fuldt berettet til din mening. Det er det der gør en diskussion god. Man lærer af den!
tore wrote:Etter å ha sett på avls-retningslinjene dine på LUX-Rotter sidene må jeg allikevel si at noe av det jeg skrev virker å være berettiget. Du skriver ikke noe om at det finnes mutasjoner du ikke vil ha i avl og dermed tar du ikke et aktivt moralsk standpunkt i henhold til spesifikke dårlige mutasjoner - iallefall ikke på siden din. Også, under "fremtidige ønsker" seksjonen skriver du at du ønsker blazed som igjen er assosiert med megacolon.
Her er det for mig meget tydeligt at du mangler genetisk viden om blaze. Blaze er ik = MC.
Men ja avl på blazeXblaze (hvis begge blaze'er er HW) er farligt i forhold til MC. Jeg ville ALDRIG støtte en blazeXblaze parring da risikoen bare er for stor.
Du ska ik se på mine ord som lov og ret - du tolker det helt forkert.
Bare fordi jeg ik nægter at jeg gerne vil ha en blazed betyder det jo på ingen måde at jeg går ind for blazed MC/HW MC.
Du er nødt til at ta nogen andre briller på og se det store billede.
Blot fordi jeg ik har noget imod fuzz avl er jo ik ensbetydende med jeg støtter råavl.
Det er nok her vi er gået forbi hinanden.
Selvfølgelig forventer jeg ik at du er tankelæser og ved hvad jeg tænker men nogen gange ska man lige læse tingene en ekstra gang inden man svarer.
Jeg vil hjertens gerne ha en blaze - men som der også står så er alle vore ønsker baseret på godt helbred, godt temperament samt en god stabil linie.
Jeg ville aldrig selv reservere en unge fra et kuld hvor der har været HW/MC risiko.
Så se altid på det større billede.
Måske er det her vi danskere og jer nordmænd er forskellige. Måske er det en kommunikationsbrist.
Jeg ved ik om noget af dette gav mening (?),
Men hvad jeg prøver at sige er at man nogen gange har tendens til at dømme andre lidt for hurtigt - og at man er nødt til at se det større billede.
Og jeg forstår ik hvorfor du nogen gange får dine konklussioner.
Fx den med blaze. Jeg forstår ik hvorfor du automatisk regner med at blot fordi jeg ønsker mig en blazed så er jeg ik klar over de MC risici der kan være forbundet og at jeg blindt vil lukke øjnene for blazeXblaze samt HWXHW.
Vi har i DK rigtig mange som fatter klap af genetik - nogen som avler på livet løs fordi de kan få fine farver.
Det støder mig og jeg synes det er skrækkeligt.
Vi deler pt hjem med 30 rotter. Jeg elsker hver og en - og jeg har daglig kontakt med dem alle i lang tid.
Men selvom vi har rigtig mange rotter som er avlsklare så er det langt fra dem alle der nogensinde vil indgå i vores avl. Jeg sætter meget høje krav til de af vores kæledyr der skal indgå i vores avl.
Det kuld vi har nu som er én uge gamle, er vores allerførste kuld i år.
Men der er fx en anden dansk avler som er ved sit 14-15. kuld i år.
Jeg tar vores avl meget seriøs og jeg ville aldrig risikere noget - de er kæledyr frem for alt.
Hver gang jeg overvejer hvilken hun der ska bruges i avlen tænker jeg også på alle de risici der kan være forbundet med at sætte en hun i avl - dette er en stor del af vores overvejelser; hvem kan klare det.

Puuh nu blev det en lang smøre.
Jeg tror jeg fylder for meget i denne tråd nu og bør nok holde mig væk fra den.
Tore - jeg håber du har taget de andre briller på nu og ser mig i et lidt andet lys. Jeg har i hvert fald prøvet at forklare nu.
Hvis nogen har spørgsmål til vores avl, etik mm. er de velkomne til at kontakte mig evt via pb.
Jeg lægger ik skjul på noget og taler gerne åbent om det hele.

tore
Sover i do
Posts: 234
Joined: 23 Jul 2005, 19:41
Location: Oslo

Post by tore »

Miss Sofie, jeg forstår at du forsvarer "forsvarlig" bruk av blaze.

Jeg derimot er prinsipielt imot blaze på et annet moralsk grunnlag enn det du er. Jeg mener at enhver mutasjon som er involvert med uønskede biologiske egenskaper og som ikke hjelper rotter med å blir bedre kjæledyr er unødvendige og ikke bør avles på. Blaze og rex er mutasjoner som går innunder denne definisjonen.

Jeg ser det store bildet - for årsaken til at jeg mener det jeg gjør er at avl fort får ringvirkninger. Selv om du kan drive det du synes er forsvarlig avl på slike egenskaper, så kan det være at når andre kjøper rotter fra deg, så ender de genene opp hos andre avlere som er mindre seriøse.

Du skriver jo at du også blir oppgitt over avlere som prioriterer rare farger og lignende over helse. Hvis det ikke var noen mutasjoner som bidrar til dårligere helse hos rotter, så ville det ikke vært noe problem. Sålenge disse mutasjonene er i omløp, så kan de være et problem - eller bli det over tid når de går fra kloke avlere til uansvarlige. Derfra kommer mitt syn om at alle som avler burde si nei til enkelte mutasjoner (ikke alle).

Det er dumt at alle avlere skal måtte tenke på å ta dels ansvar for de "andre" som ikke er så flinke, men jeg tror en mer kollektiv tankegang i avl vil være til fordel for tamrotter generelt - ikke bare spesifikke linjer.

Jeg håper det var greit nok forklart!

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Det med ringvirkningen kan man jo til en viss grad være med å styre selv. Man kan jo feks. bare selgene ungene fra det spesifikke kullet til folk man stoler på og beholde resten av ungene selv om man har mulighet til det. Folkene som får ungene kan få beskjed om å ikke avle på de for å fonhindre ringvirkningene, og umoralsk avl.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Miss Sofie

Post by Miss Sofie »

tore wrote:Det er dumt at alle avlere skal måtte tenke på å ta dels ansvar for de "andre" som ikke er så flinke, men jeg tror en mer kollektiv tankegang i avl vil være til fordel for tamrotter generelt - ikke bare spesifikke linjer.
Her er jeg fuldstændig enig med dig!
Det ville gøre rotteverdenen et meget bedre sted at være - både for mennesker og rotter.

Vi sælger med kontrakt.
Det ved jeg godt man ik gør i Norge så det er nu ik det jeg vil diskutere.
Men her kan jeg forsvare hvem jeg lader gå til avl.
Det er bestemt ik alle vores unger der sælger til avl - langt fra.
Største delen af vores unger går til private hjem som kæledyr.
I vores A kuld er 4 ud af 11 unger gået til avl. Ud af de 4 har vi beholdt en selv, en er "udstationeret" hos en veninde som vi kan bruge i avl senere hen hvis det passer ind, en har lige fået et kuld her i Norge og den sidste blev ik brugt i avl alligevel da en passende partner ik ku findes.
I vores B kuld er 2 ud af 10 unger gået til avl. Ud af de 2 har vi beholdt en selv og den anden bor i et hjem hvor jeg håber en passende partner kan findes.
Resten af ungerne er kæledyr i kælehjem som intet har med avl at gøre.
I vores nuværende kuld på 11 vil 3-4 gå til avl - dette er ik fastlagt endnu.
Så fordelen med kontrakter er at jeg bedre kan "styre" genspredningen og holde øje med vores linier.
Jeg sælger kun unger til avl hvis det er folk jeg stoler på og hvis avl jeg findes ansvarlig.
Vi har ingen problemer med at komme af med vores unger selvom vi sælger på kontrakt. 10 ud af de 11 unger vi lige har fået var reserveret inden de blev født.

Men jeg synes faktisk det er fedt at du ik er enig i mig.
På den måde udvider jeg min horisont og lærer nye ting - takker :)
Det er kun dejligt at høre andres mening og på den måde lære noget nyt.
Men jeg forstår stadig ik hvordan du kan sige nej til nogen mutationer men ik til alle.
Rottens blå farve er mindst lisså meget en mutation som rexpelsen.
Og når min erfaring er at rex'erne ik har dårligere helbred end glatpelsede rotter har jeg meget svært ved at forstå logikken i det.

tore
Sover i do
Posts: 234
Joined: 23 Jul 2005, 19:41
Location: Oslo

Post by tore »

Kontrakt synes jeg høres veldig bra ut så det applauderer jeg! Det er det helt sikkert svært mange av her som kan lære fra. :)
Miss Sofie wrote:Men jeg forstår stadig ik hvordan du kan sige nej til nogen mutationer men ik til alle.
Rottens blå farve er mindst lisså meget en mutation som rexpelsen.
Det at det er en mutasjon er ikke viktig. Alle våre og rottenes gener er resultat av mutasjoner. Selv om det kan virke som om det er mutasjonene jeg er imot så stemmer ikke det. Det er effekten mutasjonene har på dyrene jeg er for eller imot.

Albinisme fører til dårlig syn og det er noe som jeg ville tatt med i en moralsk overveining. Det samme problemet kommer ikke med mutasjonen non-agouti for eksempel.
Miss Sofie wrote:Og når min erfaring er at rex'erne ik har dårligere helbred end glatpelsede rotter har jeg meget svært ved at forstå logikken i det.
Dette er noe jeg har addressert mange ganger, så det er bare å lese bakover i innleggene!

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Da håper du mener lovlige kontrakter!
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Det samme håper jeg :D
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Post by BlackNenne »

Hva gjør en kontrakt lovlig/ulovlig egentlig? :?: Er det forskjeller mellom Danmark og Norge? :hm:

Post Reply