Nytt blod

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
tore
Sover i do
Posts: 234
Joined: 23 Jul 2005, 19:41
Location: Oslo

Post by tore »

Men Woodgirl da! Du skjønner vel at dette er et diskusjonsforum for rotteavlere og eiere og hva er vel poenget om å ikke diskutere og dele meninger og synspunkt?
Woodgirl wrote:Man må da virkelig ta dem seriøst når de forteller at deres rexer ikke har problemer i forhold til sine glatthårete gruppemedlemmer.
Hvordan vet de at rexene ikke har problemer i forhold til sine glatthårede gruppemedlemmer?

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Post by Woodgirl »

Jeg er helt for å dele meninger og synspunkt på et forum men denne endeløse repeteringen blir litt slitsom.

Hvordan vet vi at rexene ikke har problemer i forhold til glatthårete?
Eiere av rexer,da deriblandt megselv, registrerer ikke noen form for ubehag eller problem hos rexene.
-de har like ren pels som glatte
-man ser ingen forskjell på orienteringsevne
-de er like varme og søker ei oftere lune steder
-hudproblemer er ikke fremtredende

Hvordan vet vi om de har flere problemer enn glatthårete rotter?

Har pudler en liv med dårligere kvalitet enn en retriever eller en JRT?
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Angående polemikken, så er ikke alkohol og rex det samme og sammenligningen blir dermed ganske dårlig. Det er ikke sånn at hvis du serverer alkohol til vennene dine, så sprer du alkoholgener ut i alkoholbestanden vår. Poenget var at folk burde gjenkjenne ringvirkningene av det de gjør - og ta ansvar i henhold til det.
Les det du selv har skrevet om igjen: "Poenget var at folk burde gjenkjenne ringvirkningen av det de gjør - og ta ansvar i henhold til dette."

Det er akkurat det argumentet avholdsvennene mine bruker... så jeg synes jeg har mine ord i behold. "Man" mener at A er ikke prinsipielt galt men at siden A kan gjørede lettere for andre å gjøre B, bør man fraholde seg å gjøre A. Det er jeg uenig i. Jeg godtar ikke at jeg er moralsk ansvarlig for at noen avler på dobbeltrex mer enn at jeg er moralsk ansvarlig for at andre kjører ihjel folk i fylla - og av de to synes jeg det siste er mye verre.

Hvis jeg skulle følge prinsippet over, måtte jeg enten la være å avle (for jeg har ingen garanti for at ikke rottene lager rotteunger med et "genetisk mindre egnet" individ), eller jeg må være så overbevist over min egen vurderingsevne og evne til å unngå UPS-kull at jeg kastrerer/steriliserer eller avliver alle rotter/rotteunger som jeg mener ikke egner seg til avl og beholder resten selv.

Jeg har valgt å være med på å produsere rexrottebabyer fordi blant de få mulige partnerene med stamtavle var rexrotta den med den sunneste og mest oversiktlige familiebakgrunnen. Det valget skammer jeg meg ikke over. For meg ville det etisk dårligst forsvarlige alternativet vært å velge å velge en glatthåret rotte med mer sykdom i slekten.


[/code]

tore
Sover i do
Posts: 234
Joined: 23 Jul 2005, 19:41
Location: Oslo

Post by tore »

Woodgirl wrote:Hvordan vet vi at rexene ikke har problemer i forhold til glatthårete?
Eiere av rexer,da deriblandt megselv, registrerer ikke noen form for ubehag eller problem hos rexene.
-de har like ren pels som glatte
-man ser ingen forskjell på orienteringsevne
-de er like varme og søker ei oftere lune steder
-hudproblemer er ikke fremtredende
Ok, la oss nå si rent hypotetisk at rotter er istand til å fange opp lydbølger med værhårene sine og at rex-rotter som har krøllete værhår er mye dårligere til dette enn de glattpelsede.

Hvis det var saken, hvordan ville du funnet ut av det?

Til Matmor, hvis du avler på rexrotter så synes jeg det er umoralsk. Jeg synes hvis ei rex-rotte er det beste valget ditt, så bør du seriøst se deg om utenfra etter noe annet. Det er ikke for å være slem, men det er slik jeg ser det og jeg har ikke fått ett eneste godt argument på hvorfor jeg skal synes rex er moralsk greit. Kan vi ikke komme til enighet, så får vi bare akseptere at vi har forskjellige meninger.

Til de som ikke har sett filmen, se den. Det er avlere som har fått hundene i klemma og de er mennesker som er glad i dyr, akkurat som de som driver med rotteavl. De har tatt dårlige valg fordi de ikke har forstått, sett eller tatt ansvar for konsekvensene over tid. Jeg er sikker på at mange av de som avler på "dårlige" hunder har også basert avl på erfaring og tenkt "jeg ser ikke noe galt med dyra mine".

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Post by Christi »

Woodgirl wrote:
Christi!!
Sannelig vanskelig å ta deg seriøst. Hvor lenge har du drevet med rotter??? En Rotte???
Avlet noen gang? Noen gang eid en nakenrotte og sett hvordan de har det i en flokk med rotter med vanlig pels??
Oh påstanden din om at jeg ikke har noen erfaring ang. aggresiv rotte og forandring av miljø er totalt feil. Har faktisk meeeeget god og fersk egenerfaring med det.
Men som skrevet tidligere, det er lov å synse i hytt og pine. Spess fra mennesker som kansje ikke har drevet med så mye og mange rotter.
Mye av det du skriver er basert på tilfeller du har lest eller hørt om.
Dessuten har man avlet rotter i over hundre år. Det begynte ikke akkurat med NTF!!
Jeg har hatt to rotter, men har samboer som har hatt rotter i over 20 år; utallige rotter og flere rottekull.
Jeg har sett nakenrotter og huden deres så IKKE pen ut. full av kloremerker. Men eiere av nakenrotter vil vel heller innbille seg selv at rottene har det bra enn å innrømme for seg selv at dyra ikke har en optimal livssituasjon, så det er vel dødfødt å komme til noe enighet på det punktet.

Oh påstanden din om at jeg ikke har noen erfaring ang. aggresiv rotte og forandring av miljø er totalt feil. Har faktisk meeeeget god og fersk egenerfaring med det.
Jeg sa ikke at du ikke har erfaring, jeg sa at all forskning på genetikk og atferd tilsier at gener har like stor, og med overveiende sannsynlighet, MER betydning enn miljø. Du har tydeligvis ikke lest innlegget mitt nøye, jeg argumenterte for påstanden ganske tydelig synes jeg.
Men som skrevet tidligere, det er lov å synse i hytt og pine. Spess fra mennesker som kansje ikke har drevet med så mye og mange rotter.
Mye av det du skriver er basert på tilfeller du har lest eller hørt om.
"Synse i hytt og pine". Langt i fra, dette er noe jeg har tenkt mye over, og jeg baserer alle synspunktene mine på vitenskapelige fakta. Det virker som du tillegger personlig erfaring utrolig mye mer tyngde og beviskraft enn forsking. Det er skikkelig synd, da kommer vi ingen vei her. Hvis du ikke tror på forskning kan du like gjerne tro at jorda er flat, siden du ikke har vært ute i verdensrommet og sett jordkloden med egne øyne.

Dessuten har man avlet rotter i over hundre år. Det begynte ikke akkurat med NTF!!
Duh, det vet jo alle. Problemet er at hobbyavlere begynte å avle og all fornuft mhp sunnhet hos rottene ble tilsidesatt for fokus på fancy farger og pelsmutasjoner.
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Duh, det vet jo alle. Problemet er at hobbyavlere begynte å avle og all fornuft mhp sunnhet hos rottene ble tilsidesatt for fokus på fancy farger og pelsmutasjoner
Har du noe fast grunnlag for å komme med en slik konklusjon :) ? Siden vi nå er i gang med å diskutere andres innlegg og setninger mot fakta/forskning.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Tore skrev:
Jeg synes hvis ei rex-rotte er det beste valget ditt, så bør du seriøst se deg om utenfra etter noe annet.
Jeg er ikke sikker på hvordan jeg skal tolke det utsagnet, selv om vi er uenigi i bruk av rex. Mener du at jeg ikke så meg seriøst om etter en partner til Mimer, at en hvilkensomhelst glatthåret hun er bedre enn en rex, selv om hun ikke holder noe i nærheten av NTF standard, eller at jeg skulle ha importert en hun?
og jeg har ikke fått ett eneste godt argument på hvorfor jeg skal synes rex er moralsk greit.
Det er ikke sikkert du synes argumentene er gode, men dette er i alle fall argumenter:

Sist gang det var debatt om følehårene til en rex, eksperimenterte jeg litt og fant jeg at hodehårene mine kan gi meg mye mer informasjon enn jeg tenker på til daglig. Hvis jeg drar dem over en overflate kan jeg si noe om hvor ru/klebrig den er. Hårene i nesen min kan fortelle meg noe om luftfuktighet. Har jeg noen direkte nytte av det? Svært sjelden, så vidt jeg vet... Hvis jeg fikk valget mellom god helse og å klippe av meg hvert hårstrå på kroppen, er jeg ikke i tvil om hva jeg ville ha valgt. Så at rexrotter har dårligere sensitivitet og rekkevidde av følehårene betyr ikke at rex er tabu for meg.

Det jeg føler via hår er selvsagt mye mindre spesifikt enn hva rottene føler. For å gå til den andre ekstremen kan jeg ta eksempler fra det som regnes for å være vår viktigste sans. Synssansen er likevel en sans som vi mennesker selv ofte velger å svekke. Vi har dempet belysning innendørs, svakt nærsynte eller langsynte bruker sjelden briller og selv folk med skjev hornhinne, bruker ofte kontaktlinser i stedenfor briller.

Jeg kan ikke vite om ulempen med krøllete værhår er større eller mindre enn ulempen med å være for eksempel -0.5 på synet. Det tror jeg ikke du heller kan? Så vidt jeg har forstått er ditt argument at du vil være føre var og mener det er feil å avle så lenge det foreligger mistanke om at noe kan bli et helse/gemyttproblem? Men når den perfekte rotta ikke finnes må man veie den mistanken opp mot kunnskap eller mistanke om andre arvelige tilstander hos partnerene. Å velge bort noe er også et valg. Å velge bort en frisk rotte med langlivede forfedre og godt gemytt når vi har for få slike rotteslekter kan være et svært uheldig valg.

Bare halvparten av ungene til en rex-rotte og en glatthåret blir rex'er. Når ingen søstre av Safari var blitt brukt i avl stod vi i fare for å miste en rotteslektsgren. Innen hannene avles på er det for sent å bruke hunnene, og det var ingen selvfølge at noen av hannene ville bli brukt i avl. For å unngå innavl må vi sørge for at det er nok grener på hvert familietre.

Når det gjelder utsagnet (ikke Tores)
all forskning på genetikk og atferd tilsier at gener har like stor, og med overveiende sannsynlighet, MER betydning enn miljø.
tror jeg nok du må forklare hva du mener med "all forskning" og "mer betydning". Det er nemlig ikke enighet i forskningskretser om det punktet.
Human genome project information:
http://www.ornl.gov/sci/techresources/H ... havior.sht

tore
Sover i do
Posts: 234
Joined: 23 Jul 2005, 19:41
Location: Oslo

Post by tore »

Det jeg mente var at jeg tenker på rex genet som noe uheldig, noe som gjør helsen til dyret dårligere og jeg ville tatt det med i helhetsbetraktningen. Sånn sett er det synd å måtte avle med dyr som ikke har topp helse og da burde man kanskje se utenfra (hos andre eller eventuelt utenlands). Jeg synes liksom at hvis du må velge mellom en linje der det forekommer kreft eller en linje der dyret lider av plager med luftveiene eller en rex-rotte, så blir det litt pest og kolera. Det beste hadde jo vært en frisk, glattpelset rotte.

Du har rett i at jeg gjerne vil være føre-var. Det er ikke sikkert at det er så ille å være rex, men jeg synes folk flest antageligvis bagatelliserer problemene for vi kan ikke ut ifra erfaring vite hvordan det er. Jeg kan med god sikkerthet si at det er en ulempe å være rex i forhold til glattpelset, men jeg vet selvsagt ikke hvor stor den ulempen er. Det vet ingen av oss og da burde man velge ut ifra de mistanker man har - altså føre-var.

Jeg skjønner at det er vanskelig å finne gode partnere, men er ikke det et stort kollektivt problem for alle? Hvorfor er det slik?

(Angående synssansen, så har jo vi som du nevner briller og kontaktlinser som hjelper oss å se. Uten slik teknologi ville jo problemet vært gigantisk i forhold til den bagatellen det er idag.)

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Sånn sett er det synd å måtte avle med dyr som ikke har topp helse og da burde man kanskje se utenfra (hos andre eller eventuelt utenlands).
Jeg synes du gjør meg en stor urett hvis du mener at jeg ikke så meg om i "markedet" før jeg bestemte meg for at Safari var det beste alternativet. Jeg kan jo fortelle hva jeg gjorde før jeg bestemte meg:
1) Gikk gjennom samtlige kulltråder på NTF (det var før de ble fjernet) for å finne ut hvilke rotter som det kunne være mulig å samle et minimum av helseinformasjon om
2) Søkte på internet etter "rotteavl", "rottekull", "rotteunger" for å se om jeg fant avlere som ikke averterte på NTF
3) Søkte på forumet på "import", "sverige", "danmark" i håp om å finne ut om noen hadde importrotter i riktig alder
4) Kontaktet bekjente med lang fartstid i rottemiljøet angående tips og anbefalninger
5) Satte meg ned og samlet informasjonen i "uaktuell" og "må undersøkes nærmere"
6) Der jeg kjente eier eller avler til "må undersøkes nærmere" tok jeg kontakt direkte.
Denne jobben brukte jeg flere måneder på - jeg begynte å samle informasjon om kull idét Mimer var 6 måneder gammel.
7) La ut annonse på NTF om at jeg så meg om etter partner til Mimer, samt spredte beskjeden blant rottefolk jeg kjenner som ikke er tilknyttet NTF
8) Vurderte de fem-seks inkomne nappene, hvorav to var "kanskje'r" fra Sverige. I tillegg til å forsøke å innhente informasjon fra avler og/eller eier, googlet jeg rottene, rottens slektninger, eier og avler.
* Den ene svensken falt i fisk da hun ble parret med en annen han
*Den andre valgte jeg å ikke gå videre med da jeg ikke hadde lyst til å måtte kjøpe en voksen hun og skaffe importtillatelse for å gjennomføre prosjektet når avler var ukjent for meg. Erfaringene mine med å få tak i informasjon fra utlandet er blandede - én ting er at den jeg kjøper rotta av kan være flinkt til å sende informasjon på forespørsel, men det hjelper lite hvis ikke alverene av besteforeldrene også samarbeider. Dessuten hadde jeg ikke lyst til å begynne med hunner på grunn av faren for UPS-kull.
* Hunnene fra to rottekull ble sjaltet bort fordi jeg ikke klarte å komme i kontakt med avler og få helseopplysninger og opplysninger om levealder til stamtreet.
* Et tredje rottekull ble sjaltet bort fordi stamtavlen var for kort.
* Et fjerde rottekull ble sjaltet bort fordi rottene hadde samme type sykdommer i familietreet som Mimer hadde
* En norsk rotte ble sjaltet vekk fordi den hadde en mutasjon som jeg så på som potensiellt mer ugunstig enn rex.

Hva forventer du egentlig av en førstegangsavler? Hva mer forventer du av en avler med lang fartstid?

Det er ikke alle som har mulighet til å reise utenlands til å importere rotter, og etter å ha orientert meg vet jeg at utenlandske rotter såvisst ikke er noen garanti for friske slekter med godt gemytt. Jeg er også kresen på kvaliteten av informasjonen. Det blir litt vanskelig å stole på "alt vel" fra en avler når jeg lett kan finne rottens minneside med opplysninger om avlivning på grunn av gemyttproblemer, for eksempel. I dette tilfellet var jeg "heldig" og fant noe, men slike funn er mye vanskeligere på tvers av landegrenser og bekjentskapskretser. Vi trenger importer, men importer kan ikke løse alle problemene våre.

Hvis du mente at det fantes bedre hunrotter på markedet da Sedra og jeg annonserte at vi hadde funnet en match, er jeg overrasket over at du ikke tok kontakt. Vi valgte å gå ut åpent med "date søkes" nettopp for at alle muligheter skulle kunne komme på bordet. Jeg har ikke noe mot å debattere kriterier for utvelgelse av partner til en rotte, men jeg har noe imot at jeg og andre blir beskyldt for å gjøre en dårlig jobb på noe jeg anser som feil grunnlag...
:rat:

Og ja, mange mennesker ville hatt problemer uten briller. Det var derfor jeg oppgav +0.5 til - 0.5, siden jeg selv har hatt -0.5 i over 20 år, og et av barna viste seg å ha +0.5. Det var et nærliggende eksempel på at det går an å ha en mindre funksjonsnedsettelse uten å bli hemmet av den. Optiker anbefalte briller til oss begge, men det er briller som ytterst sjelden er i bruk. De gir rett og slett ingen fordel for oss i dagliglivet. Sist jeg brukte mine var for tre år siden.

tore
Sover i do
Posts: 234
Joined: 23 Jul 2005, 19:41
Location: Oslo

Post by tore »

Det var ikke i min hensikt å gjøre et personlig angrep mot deg eller andre som avler og jeg synes det er bra at du har både flittighet og skepsis. Jeg vet at det er et sårt tema, men jeg synes det er viktig og siden jeg anser meg selv for å være litt i utkanten av dette nettsamfunnet kan jeg i det minste bruke min relative ukjenthet eller manglende personlig forhold til andre her til å ytre meninger som kanskje andre ikke tør å ytre for frykt for å trø andre på tærne.

Det virker ikke som om du er 100% uenig med det jeg sier, men at man som avler iblant må inngå et kompromiss og gjøre det beste man kan. Det problemet ser jeg og jeg vet at det er viktig, men mine meninger gjelder ikke så mye avl i praksis som det gjør i teori. I teorien burde man jo avle på rotter som er friske og - synes jeg - ikke har rex-alleler.

Angående problemer med å få til dette i praksis, den er jeg helt med på. Jeg holder øynene litt åpne selv uten å lete aktivt, men har ikke funnet så mye. Eventuelt kan det jo være at man må eksperimentere litt med krysninger mellom linjer for å se om man kan danne grunnlag for en ny sterk linje. Har du undersøkt linjer brukt i forskning? Jeg sier ikke nå at lablinjer er feilfri (noen av dem absolutt ikke), men det er kanskje verdt å kikke inn i. Noen av linjene der kan ha bedre grunnlag for helse, men jeg er som sagt ikke sikker da jeg ikke har jobbet med labrotter selv.

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Post by Woodgirl »

Christi.
Vi er av forskjellige oppfatninger. Jeg synes det er direkte skummelt å lese at du baserer dine synspunkter på vitenskapelige fakta.
Jeg orker ikke å begynne engang å ramse opp 'vitenskapelige fakta' gjennom tidene som har vist seg gang på gang totalt feil.
Dette med den flate jorda etc. Vel, jeg stoler da på astronautenes personlige erfaring da de sier at jorda er rund. hahaa...

Persolige erfaringer er da sannelig gull verdt. Jeg mener da personlige erfaringer fra mange andre rotteeiere.

Jeg ser virkelig ikke problemet med dobbeltrexer og nakenrotter her da det faktisk ikke er noen som aktivt avler for å få frem disse.
Det er ikke noe spesielt ønske om slike rotter.

Hobbyavler? Nytt ord? Eneste profesjonelle avlere vi har i Norge/Skandinavia er vel Imazo. Der profitt står øverst på lista på egenskaper!!
På hver eneste tråd om nye kull er sunnhet og god helse første kriterie! Ikke fancy farger og pelsmutasjoner.

Tore.
To forkjellige synspunkt der gjelder å sammenligne hundeavel og rotteavel. Går ikke an å sammenligne synes jeg.
(ingen har kommentert hva slags vansker en puddel har kontra en labrador) pussig.

Ok, la oss nå si rent hypotetisk at rotter er istand til å fange opp lydbølger med værhårene sine og at rex-rotter som har krøllete værhår har den samme evne til dette som de glattpelsede.
Hvordan finne det ut?
Det er da ikke noe forskning som tilsier at fordi hår har krøller så vil det være mindre egnet til å fange opp lydbølger!
En krøllete antenne på radioen funker heeelt fint!

Teori og praksis ja. Godt du bringer det på banen.
I teorien kan alt bli perfekt. Det nytter da ikke å begynne en diskusjon der man skal sammenligne teori og praksis i stor grad.
Enklest å forholde seg til realiteten og praksis.

Også sist men ikke minst. Tore, det er et direkte overtramp å sammenligne en rotte med luftveisplager og rexpelset. Pest og kolera!!??Halloooo!!!!
Det blir en direkte fornermelse for oss som er eiere av rexrotter å bli tatt så useriøst. Faktisk ikke bli trodd når vi sier om og om igjen at det ser ikke ut til at rexer har noen som helst problemer i forhold til glattpelsede rotter.
Det er tross alt bare en personlig smak der du sier at den beste rotta er en frisk glattpelset en.
Personlig synes jeg en frisk rex rotte er like flott.
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Jeg er nokså sikker på at det er minimal sjansene for å komme over to friske og snille rotter av hvert sitt kjønn på riktig alder, hvor alle åtte besteforeldrene og fedrene ble over to år gamle og ingen av søsknene deres hadde spesielle helseproblemer eller gemyttproblemer :) Man kan jo drømme, men i mellomtiden kan jeg enten støtte Imazoo, ta imot unger fra UPS-kull og omplasseringsrotter, eller prøve å støtte former for avl som jeg synes følger "best practise".

Laboratorierotter er så mangt, og noen linjer er selvsagt friskere og mer langlivede enn andre. Problemet er at disse rottene i generasjoner har vært avlet beskyttet mot bakterieinfeksjoner som våre tamrotter utsettes for. Sjansen for at de har et svakt immunforsvar mot vanlige bakterier i miljøet er derfor stor.

En annen sak er at om de er friske for ikke-bakterielle sykdommer under laboratorieforhold, er det ikke sikkert at de vil være det i private hjem. Vi vet lite om hvilke epigenetiske forhold som kan påvirke disse rottene i et nytt miljø. Kanskje neste generasjon blir storspisere hele gjengen, fordi moren fikk fetere mat under graviditeten enn noen lab-rotte fra familien gjorde de siste 20 generasjonene? Og hvor mange krefttilfeller hos kjælerotter skyldes at rotta først har vært eksponert for virus, skader eller sykdommer som i liten grad finnes i laboratorier?

Skal man følge føre-var prinsippet (og i dette tilfellet mener jeg det er riktig) med å blande inn laboratorierotter må man i alle fall foreta testparringer. Disse rottene må man regne med å beholde selv ut levetiden hvis man skal hindre at potensielt svekkende gener når "ut til folket" og dessuten følge opp kullet. Endrer levealder, gemytt og sykelighet seg når rottene få være i kontakt med vanlig tamrotter? Det kunne vært interesssant å vite. Problemet er omfanget av avl man måtte drive med for at man skal få greie på svaret. Og så er det selvsagt et spørsmål om hvor etisk det er å kjøpe laboratoriedyr som blir avlet fram under trangere forhold enn det de fleste aksepterer som minimumsstandard for plass og variasjon i miljø.

Jeg ville synes det hadde vært utrolig spennende å se om det hadde gått an å gjøre noe med friske laboratorierotter med stor grad av genetisk ensrettethet og tamrottebestanden, men jeg er sørgelig klar over at jeg rett og slett ikke kunne tatt meg av så mange rotter det er snakk om. Det ville også være snakk om et arbeide som pågikk over flerer år. Arbeidet kunne, teknisk sett, fordeles på flere, men det er fryktelig vanskelig å få den samme gjengen til å arbeide "på dugnad" over flere år....

Jeg tror heller ikke vi er uenige i prinsipp, Tore, men det går an å være nokså uenige likevel om hvordan prinsippene skal omsettes i praksis, om tolkning av informasjon, og når et prinsipp må vike, hvilken rangordning man skal følge. Jeg synes det er mye mer fruktbart å diskutere prosessen fram til en beslutning, hva man bør ta stilling til.

Når det gjelder hvorfor det er så mange syke og kortlivde rotter i omløp, er det sikkert mer enn én årsak. Det som har overrasket meg er hvor mye kreft det er hos rottene nå: Jeg har faktisk hatt svulster på 6 hanner ikke så leng etter at de fylte, og kreft hos hanner er noe jeg fikk høre var sjeldent. Disse hannene var fra tre forskjellige kull som ikke var nært beslektet så vidt jeg kunne bringe på det rene.

tore
Sover i do
Posts: 234
Joined: 23 Jul 2005, 19:41
Location: Oslo

Post by tore »

Woodgirl wrote:Tore.
To forkjellige synspunkt der gjelder å sammenligne hundeavel og rotteavel. Går ikke an å sammenligne synes jeg.
Javel. Hvorfor ikke? Hvis du virkelig har en mening, vennligst vis at den er basert på noe vettugt hvis du vil bli tatt seriøst.
Woodgirl wrote:Ok, la oss nå si rent hypotetisk at rotter er istand til å fange opp lydbølger med værhårene sine og at rex-rotter som har krøllete værhår har den samme evne til dette som de glattpelsede.
Hvordan finne det ut?
Det er da ikke noe forskning som tilsier at fordi hår har krøller så vil det være mindre egnet til å fange opp lydbølger!
En krøllete antenne på radioen funker heeelt fint!
Rette værhår i ca. "riktig lengde" er noe som rotter og mange andre dyr har utviklet gjennom naturlig utvalg over tid. Det betyr at det er denne designen som fungerer best der ute i naturen. Hvis det hadde vært like greit eller bedre med krøllete, kortere værhår, hvorfor ser vi ikke disse ute i naturen? Hverken mus, hamstere, marsvin, hunder, katter, sel, ildere, ulv - ingen av disse har krøllete værhår slik rex-rotter har. Det er bare èn logisk forklaring - krøllete værhår er en ulempe og individer med krøllete hår vil bli utkonkurrert av individer med rette hår.

Det er noe man ville tatt for gitt at folk forstår, men jeg går ut ifra at du har hatt lite på skolen om evolusjon og naturlig utvalg. Det hele blir at det er slitsomt å diskutere med deg, for du sier bare "nei, det tror ikke jeg" uten å backe det opp med noe slags form for fornuftig argument.

Her er en vitenskapelig artikkel som har blitt publisert i Nature. Den sier :
rats and other nocturnal animals build up a neuronal representation of 'where' and 'what' by seeking out and palpating objects with their whiskers. We present recent evidence about how the brain constructs a representation of the surrounding world through whisker-mediated sense of touch.
>> kilde

Dette vet du vel strengt tatt fra før. Med tanke på hvordan rotter bruker værhårene, hvordan kan du tro at det ikke er en ulempe når de er færre/kortere/krøllete? Det er fullstendig logisk og man skulle ikke tro det var et poeng folk må få matet inn med skje.

Her er noen fler sitat jeg fant der ute :
The curled whiskers of rex rats probably don't resonate as well as straight whiskers. Therefore, rex rats probably do not 'hear' or distinguish different textures with their whiskers as well as normal rats.
>> kilde
However, nothing can replace an absence of whiskers, and no amount of brain re-organization will give Widget the ability to feel the space over his head, or the space beyond an inch to either side of his face, where his whiskers do not reach. The tactile world of the curly-whiskered rat is therefore more limited than that of a normal rat.
>> kilde
Of course, this means that rex or hairless rats have a lowered ability to detect fine textures and may interpret their environment a bit different from a standard rat.
>> kilde

Angående at det ikke er noe poeng å snakke teori; for noe vås. Hvordan skal vi kunne ha retningslinjer for noe av det vi holder på med da? Hvordan skal det gå hvis man ikke kan ha noen teoretiske idealer for hvordan ting skal gjøres i praksis?


Matmor, angående labrotters immunsystem så synes jeg du er litt vel negativ. Hvis du får veldig små rotter fra en lablinje, så kan det være at det vil by på problemer med helsen, men immunsystemet dems fra tidlig alder er ikke ferdig utviklet og de vil fortsette å tilpasse seg miljøer de befinner seg i etter fødsel - som du sikkert vet.

Nå har ikke jeg brukt labrotter i avl eller hatt dem som kjæledyr, så det var mer ment som et tips eller en mulighet. Hvis jeg var i din situasjon og hadde problemer med å finne partnere i avl, så ville det vært noe jeg hadde sjekket ut. Jeg kan ikke være den første som har tenkt på dette - det må finnes en del labrotter der ute som har blitt brukt i avl utenfor forskning. Du kan jo søke litt og se om du finner noen historier der og se om det virker positivt eller negativt.

Å si noe om alle labrotter synes jeg er litt vanskelig siden det er forskjellige linjer, gamle og nyere.

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Post by Woodgirl »

Ja ja jaaaa...selvfølgelig vil ikke krøllete værhår ha AKKURAT den samme føligheten og sanselighet som rette men spørsmålet her er vel om det faktisk er til såpass mye besvær og smerte at det blir dyreplageri å avle på rexer!!!! Slik som det faktisk er innenfor hundeavel. Ekstreme tilfeller innenfor hundeavel snakker vi om avel som har gjort det smertefult for en schefer å drite, en bulldog å puste, en chiuava å få ødelagte tårekanaler etc etc. Det er endeløse grusomme eksempler hos diverse hunderaser. Dette går da vel ikke an å sammenligne!

Du kaster deg over og viser til kilde på kilde angående værhårene til rexene men ikke et ord om hva i all verden du tenker når du sammenligner luftveisplager med ei rotte med krøll.

Sitatene du har klippet inn her beviser jo faktisk bare at det ikke er stor forskjell på krøllete og rette værhår. Det er faktisk minimalt. Det står jo svart på hvitt i disse viktige kildene du refererer til.
Så hvordan klarer du da å konkludere med at en rex er 'usunn'?
Individer med krøllete værhår vil bli utkonkurrert av individer med rette hår. I all verdens land og rike, hva er det du snakker om her?
Ville rotter eller tamrotter? Slitsomt å måtte gjenta meg selv hele tiden men det er vist flere som må ha ting inn med bitte liten skje.
Det er TAMROTTER vi snakker om her!!! Det ser ut til at du glemmer den detaljen om og om igjen.
Evolusjon og naturlig utvalg...
Det første oppdrettere velger bort er jo dominans hos hanner.
Hvis rottene kunne få avlet seg i mellom hadde den sterkeste og dominante hannen i flokken selvsagt fått parre seg med flest hunner.
Det er jo natures law nummer en!
Vi vil jo ha kosete,slappe,bedagelige og snille rotter...altså stikk motsatt av hva naturen ville ha valgt ut!

Du spør hvordan vi skal kunne ha retningslinjer?
Vi har da faktisk retninglinjer for avel av rotter. Bare ikke helt identiske med det du synes!
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

h3gzi
Hamstrer mat
Posts: 365
Joined: 04 Aug 2006, 00:41
Location: Arendal/Porsgrunn
Contact:

Post by h3gzi »

* Fint om dere klarer holde en saklig tone*
http://www.h3gzistamrotteri.de H3gzi's og Anexet's oppdrett.
- oppdatert 2 desember 2009
- sjekk på velkomstsiden


Mail: h3gzis@h3gzistamrotteri.de

Post Reply