Nytt blod

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Jeg foretrekker å ta inn over meg andres erfaringer og ikke bare egne for å bestemme hvor mye til plage en bestemt mutasjon er for rottene. Men hvis egne erfaringer er direkte i strid med det jeg hører fra andre blir det noe annet ;)

Når det gjelder synet vet vi faktisk veldig lite om hvordan det står til med kjælerottene våre. Også blant mørkøyde rotter finnes det for eksempel store forskjeller i synsskarphet mellom forskjellige "strains".

Det finnes metoder for å teste nedsatt syn på dyr, men de fleste er nokså upålitelige med mindre man kan trene opp rotta til å signalisere om synsinntrykk. Det vil si at hvis rotta reagerer, ser den antagelig en forskjell, men hvis den ikke reagerer vet man ikke om den bare ignorerer forskjellen, eller ikke oppdager den. Jeg har aldri hatt en albino, men jeg har sett store forskjeller mellom evne til å bruke synsinformasjon (eller oppfatte den!) hos svartøyde rotter. Og siden jeg ikke ville utelukke en svartøyd rotte på grunn av avl bare fordi jeg la merke til at den så dårlig, ville jeg ikke føle det var riktig å la øyenfargen alene avgjøre om en rotte var egnet til avl eller ikke. Hvis jeg ikke gjør noe for å teste synet på mørkøye avlsrotter, og bruker det som kriterium for å forkaste et avlsdyr, har jeg jo egentlig bestemt meg for at synet ikke er så viktig? Da synes jeg ikke jeg har noen rett til å se ned på folk som avler på albino.

Hvis noen er interessert i hvordan synet til albinorotter fungerer i forhold til rotter med mørke øyne, har jeg noen referanser her:
http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=14015918
(Laboratorierotter fra ulike strains kan ha forskjellig syn både avhengig og uavhengig av pelsfarge)

http://www.ruhr-uni-bochum.de/neurobiol ... br2006.pdf
Forskjell på statiske bilder og bevegelige bilder i oppfattelse mellom albino og fargede rotter

http://learnmem.cshlp.org/content/15/7/516.abstract
Albino Sprague-Dawley kan skille mellom bilder beregnet på mørkøyde rotter på en computerskjerm selv om det var antatt at synet deres var for dårlig.

Det er ingen tvil om at albino rotter har vesentlig dårligere syn enn rotter med pigment i øynene, men de kan normalt bruke rest-synssansen til å orientere seg.

tore
Sover i do
Posts: 234
Joined: 23 Jul 2005, 19:41
Location: Oslo

Post by tore »

Miss Sofie wrote:Hmmm.. meget spændende diskussion..
Men jeg holder stadig på at før man kan danne sig et reelt billede af de forskellige varianter og før man kan påstå at noget er værre end andet så ska man selv ha erfaringen.
Sådna en type udtalelser mener jeg ik kan baseres på andre meninger og holdninger.
Vi har rødøjede rotter, fuzz, dobbeltrex'er, rex'er... ja sågar en haleløs (dog opstået spontant i et kuld hos en anerkendt dansk avler).
Jeg synes det er synd at sige at rex'er og dobbeltrexøer generelt klarer sig dårligere end glathårede rotter - især hvis vedkommende der kommer med sådan en udtalelse aldrig selv har ejet en rex eller/og en dobbeltrex.
Det er også synd at sige at dumbo'er klarer sig dårlige hvis man ik SELV har den erfaring.
Vi har pt. 27 rotter som vi deler hjem med.
Af de 27 rotter er det 12 hunner og 15 hanner.
Fordelingen hos
7 topøret glathåret
3 topøret rex
7 dumbo glathåret
7 dumbo rex
1 dumbo dobbeltrex
2 fuzz'er
Ialt 15 dumboer, 10 rex'er, 1 dobbeltrex og 2 fuzz'er.
Jeg synes absolut ik vores rex'er klarer sig dårligere end de glathårede og jeg synes absolut ik at de topørede klarer sig dårligere end dumbo'erne.
Hvis man vil komme med sådanne udtalelser må man jo basere dem på egne erfaringer - alt andet synes jeg personligt er tåbeligt.
Du burde se den dokumentaren om hundene. Der kommenteres det om avlere som avler på dyr som lever hele livene sine i smerte, men de som avler tenker selvsagt ikke på dette. For det første er det vanskelig å se og for det andre så er det ingen som har lyst til å tro at de avler på dyr som det er noe "galt" med. De har kanskje et bevisst eller ubevisst motiv for å fortsette å tro at ingenting er galt. Det er jo ikke slik at hunderasene som lider idag er avlet frem av folk som ikke liker hunder og som ville dem vondt.

Som jeg sa er det problemer med å basere moralske valg på erfaring. For det første er du ikke en rotte med slike mutasjoner så problemene de sliter med får du kanskje aldri erfare. For det andre så finner du kanskje ikke ut at noe er "galt" før etter du har feilet flere ganger. En av de hundeeierne kunne jo avlet frem kull på kull med hunder med seriøse problemer og lidelser før de finner ut at kanskje ikke det var så lurt allikevel. For det tredje, hvis alle moralske valg er erfaringsbasert så kan man ikke ta moralske standpunkt til ting man ikke selv har erfaring med. Man må på en måte gjøre alt som er galt før man kan ta et standpunkt til det som galt.

Slik tenking er skyld i mye galt og det er jo typisk sånne ting som fører til etterpåklokskap. Det er mange eksempler, for eksempel med ressursforvaltning. Man fisker mye fordi man ikke har erfart noe problem, men plutselig er det ikke mer fisk og man tenker "oisann, kanskje vi ikke skulle tatt så mye" .. men da er allerede mye skade skjedd.

Hvis man er virkelig glad i rotter, så synes jeg man burde ta et aktivt standpunkt angående ting som er viktige for deres helse og ikke bare vente å se hvordan ting går, noe man kanskje aldri vil "se" uansett.

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Post by Woodgirl »

Jeg synes det er rett og slett ganske tullete å sammenligne hundeavel med rotteavel. Det er svæææært langt fra hverandre.
Det at man avler rotter for å få frem farger av ymse slag er da totalt ufarlig. Dette er blitt gjort fra man begynte å holde rotter som kjæledyr.

Mye synsing fra alle hold her og det burde være greit i et Forum!
Er det noe man burde ta alvorlig her på NTFs forum er da sannelig førstehåndserfaringer fra rotteeiere!? Personlige erfaringer er da gull verdt i fohold til mye av det som ligger ute på internett.
Hva betyr egentlig en 'Saklig artikkel'?

Noen liker Agouti andre liker Siamese. So what! Smak og behag.
Å sammenligne våre rotter idag som man har som kjæledyr med rotter i naturen er som å sammenligne hunder med ulver.
At det blir avlet frem dumboer,rexer og dobbeltrexer er blåbær i forhold til hundeavel som fører til alvorlige smerter,medisinske sykdommer og feil påvist av veterinærer i åresvis. Ja ja, en nakenrotte har ikke patter, rødøyede rotter ser ikke like godt som sortøyde, dobbeltrexer kan få inngrodde hår..(huffda,en kvise), rexer...hmm, ja de er krøllete og har ikke like lange værhår som vanlige. Men disse rottene lever i bur inne i hjemmene våre der de får fri tilgang på mat og vann. Ni av ti instinkter som rotter trenger i naturen trenger de ikke å bruke en kalori på som tamrotter.
De ligger stort sett i deilige hengekøyer, blir servert god mat,leker og koser seg. Det man trenger er deilige,rolige,morsomme og snille rotter i alle regnbuens farger som kan tilpasse seg et liv i et fint bur i stua.
De rotter som viser egenskaper som sikkert er meget hendig å ha i vill tilstand blir avlivet,kastrert eller ender opp å leve som alenerotter.
Dessuten har miljø rundt rottene mye mye mer å si for en rottes adferd enn genetisk.
Hvor mange ganger han man ikke hørt om rotter som viser seg aggresive og uregjerlige hos en person og snille som lam i hos en annen?
Ofte er det eierne det er noe galt med,ikke dyra.
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Miss Sofie

Post by Miss Sofie »

Tore
Jeg tror du misforstod mig..
Jeg synes absolut alle ska ha lov at ha deres egen mening og man kan sagtens ha et moralsk standpunkt. Det er det der gør at vi får gode og sunde diskussioner..

Det jeg har et problem med er folk der udtaler sig om en rex-rottes helbred på grund af den krøllede pels - men vedkommende har aldrig selv haft en rex-rotte.
Man må gerne mene at dobbeltrex'er er umoralsk osv - men jeg mener ikke man kan udtale sig om deres generelle helbred og hvordan de fungerer osv hvis man ingen erfaring what so ever har med dem selv.
Det er at ta andre mening - bruge andres erfaring om noget så vigtigt som helbred uden at ha en idé om den pågældende erfaring er sand.
Hvis du har hørt at rex'er og dumbo'er klarer sig dårligere end topøret, glathåret rotter - så har du nu hørt en anden side af historien også.
Vores klarer sig absolut på lige fod med alle de andre.
Og hvis man kommer til DK åbner vi gerne vores hjem for alle der har lyst til at komme og se vores rotter :mrgreen:

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Post by Christi »

Woodgirl : Jeg er uenig med mye av det du skrev i innlegget ditt. Heldigvis skrev du også at du synes det er greit med "synsing" i et forum, og det er jeg helt enig i - et forum er til for å diskutere, og noen ganger være uenige i, og jeg synes det er lov (påbudt!) å kritisere andre hvis man synes de kommer med åpenlys feilinformasjon - det er tross alt mange andre på forumet som kanskje ikke har så mye erfaring med rottehold så det er veldig dumt hvis de leser ting som er direkte uriktige. Her er mitt svar:

Jeg synes det er rett og slett ganske tullete å sammenligne hundeavel med rotteavel. Det er svæææært langt fra hverandre
Det er ikke tullete å sammenligne hundeavl med rotteavl. Ja, det er to forskjellige arter, men det det er snakk om her er å endre på fysikken, anatomien til dyr slik at dyret ikke fungerer optimalt, og i noen tilfeller lider. Fransk bulldogtisper som ikke kan føde på normalt vis og må forløses med keisersnitt LIDER; dobbelrex rottehunner som ikke kan die ungene sine LIDER - begge pga menneskers uvettige kunstige avl.
Det at man avler rotter for å få frem farger av ymse slag er da totalt ufarlig.


Det er ikke totalt ufarlig å avle på pelsfarger. Har du ikke lest om f.eks megacolon genet ? Noen rotter med trekkene hvite striper / "blaze" i ansiktet, øyne med to forskjellige øyne, etc lider av tilstanden Megacolon som går ut på at dyras tarm ikke fungerer skikkelig med resultatet at de dør i ung alder, svært oppblåste mager og store smerter.

Personlige erfaringer er da gull verdt i fohold til mye av det som ligger ute på internett. Hva betyr egentlig en 'Saklig artikkel'?
Igjen, er jeg ikke enig med deg her. Hvem sine personlige erfaringer snakker du om? Førstegangsrotteeierne, som utgjør en stor andel av rotteforumet her ? Eller erfaringene til dyrleger, forskere på rottesykdommer og rotteatferd, som publiserer funnene sine, basert på seriøs forskning i VITENSKAPELIGE ARTIKLER ?


Ja ja, en nakenrotte har ikke patter, rødøyede rotter ser ikke like godt som sortøyde, dobbeltrexer kan få inngrodde hår..(huffda,en kvise), rexer...hmm, ja de er krøllete og har ikke like lange værhår som vanlige. Men disse rottene lever i bur inne i hjemmene våre der de får fri tilgang på mat og vann. Ni av ti instinkter som rotter trenger i naturen trenger de ikke å bruke en kalori på som tamrotter.
Tuller du her ?! Du trenger ikke perfekt øyesyn for å OVERLEVE du heller, men jeg tviler sterkt på at du hadde likt å leve et liv som alvorlig synshemmet. Hvis du bruker briller/linser vet du hvor ekkelt det er å gå uten synshjelpemiddel en dag, å ikke være i stand til å gjenkjenne ansiktene på folk hvis de er mer enn 3 meter unna. Når det gjelder rødøyede rotter vet vi ikke en gang om sterkt lys ikke bare gjør at dyra utvikler grønn stær, men at de kanskje til og med opplever smerter i sterkt lys. Normale rotteøyne kan registrere ett - ETT! - lysfoton i et ellers helt mørkt rom. Det er en helt utrolig lyssensitivitet.

Du snakker om instinkter som tamrottene ikke "trenger". Dyra kan ikke velge om de skal følge instinktene sine eller ikke. Hvis de ikke klarer det, lider de. Nakenrotter tar ikke hensyn til sin hårløse hud når de beveger seg rundt i buret , med det resultatet at de får masse sår og rifter som blir betente.

Dessuten har miljø rundt rottene mye mye mer å si for en rottes adferd enn genetisk.
Æsj, her er du heelt på jordet, igjen. Skulle ønske du ikke ville uttale deg om ting du så tydelig ikke har noe som helst peiling på. Hvorfor tror du avlsveiledningen i NTF sier at man ikke skal avle på aggressive rotter? Atferd ER arvelig, og selv om miljøet kan ha en påvirkning på hvordan atferden utvikler seg er det helt feil å påstå at miljøet har "mye mye mer å si" enn genene. Det er jo nettopp fordi forskere klarte å "fjerne" GENENE for TAM ATFERD via selektiv avl, at vi har koserotter fremfor aggressive biterotter den dag i dag. Og jeg kan love deg at forskere som gjør avlseksperimenter ikke har tid til å kose og sosialisere rottene mye hver dag (forsøksdyrveiledningen sier at man burde sette av 20 min hver dag i en uke til sosialisering av forsøksdyra) .
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

prinetti
Omegarotte
Posts: 128
Joined: 25 Jan 2009, 00:29
Location: Tønsberg
Contact:

Post by prinetti »

signerer den christi.

Det blir ikke avlet på rotter for å få lengere hale, større hode eller lengere ben, men de blir avlet på for å få frem spesielle individer, rex-dobbelt rex-dumbo osv på samme måte som med hunder. Og etter 100 år er hundene skadet, hva er det som tilsier at det samme ikke vil skje med rottene?

Kjempebra at noen tar opp dette med avl på rotter, før det er altfor sent.
Storm, Kaos, Lucy og Sina
http://prinettisrotter.webs.com/

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Post by BlackNenne »

Og bare tenk på hvor mange generasjoner rotter det blir på f.eks 20 år i forhold til hunder. Det kan skli ut i gal retning veldig fort. :shock:

Miss Sofie

Post by Miss Sofie »

Jeg kan sagtens forstå nogens bekymring i avl på rex/dobbeltrex/rødøjede osv.
Men det er her vi avlere ska træde i karakter.
Det er her vi ska vise at vi er seriøse omkring vores avl.
Man ska altid vælge de stærkeste rotter i ens avl.
Vores D kuld er lidt kommet til verden - en rex/rex parring.
Hunnen er en 356g's pige og hannen er en 620g's dreng.
Begge rotter er store, rubuste og stærke - aldrig haft problemer med helbredet.
Derfor var det åbenlyst at det var disse 2 vi ville vælge til vores D kuld.
Vi overvejede at bruge vores black berkshire husky dumbo rex pige Chepi men hun har de sidste par måneder haft let ved at få forkølelse.
Derfor blev hun valgt fra - dette har intet at gøre med at hun er rex.
Man skal ALTID vælge de sundeste, bedste dyr for at styrke avlen og tamrotten.
Og det er her jeg mener vi avlere bærer ansvaret!

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Post by Christi »

Man skal ALTID vælge de sundeste, bedste dyr for at styrke avlen og tamrotten.
Og det er her jeg mener vi avlere bærer ansvaret!
Helt enig. Selv om jeg ikke er enig i avlen din på rex/rex (som har blitt diskutert før, og ikke trenger å ta opp her) nevner du noe viktig. Det er altfor mange som avler med utgangspunkt i rotta, i stedet for å ta utgangspunkt i den type rotter man ønsker å avle frem. Vet ikke om jeg klarer å formulere meg helt klart; altfor mange starter avl fordi de har en rotte som de synes er søt/snill/pen/har en fin farge etc., som de vil skal få unger, så leter de litt rundt til de finner en mer eller mindre passende partner. Problemet med å avle på en rotte man har "forelsket" seg i på forhånd er at man lett kan fokusere altfor mye på de positive sidene, og liksom "overse" de negative sidene i sin iver etter å avle. Jeg synes jeg ser altfor mange formuleringer av typen "han (rotta) er sånn og sånn, han har bare hatt et par små forkjølelser/vært litt aggressiv mot meg/kjenner ikke til stamtavlen hans, MEN han er jo så snill!"

Dette MEN'et burde ikke være tillatt. Enten oppfyller rotta du vil sette i avl alle krav, eller så dropper du å avle på den. Jeg vet at det er et vanskelig krav å oppfylle med den tilstanden tamrottebestanden er i nå, men det er også grunnen til at jeg synes vi burde overlate rotteavl til de som er i stand til å oppfylle alle kravene uansett hvor mye tid og ressurser som trengs - selv hvis de innebærer å dra til utlandet for å hente inn nytt blod.
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

tore
Sover i do
Posts: 234
Joined: 23 Jul 2005, 19:41
Location: Oslo

Post by tore »

Miss Sofie wrote:Man må gerne mene at dobbeltrex'er er umoralsk osv - men jeg mener ikke man kan udtale sig om deres generelle helbred og hvordan de fungerer osv hvis man ingen erfaring what so ever har med dem selv.
Men jeg mener du ikke kan uttale deg om hvordan det er å være en rex-rotte for det har vel strengt tatt ikke du peiling på for du er jo ikke en rotte. Er dette så vanskelig da?

Den første siden jeg fant da jeg søkte i google på "rat whisker sensitivity" sier dette :
The rat's whiskers are the first step in a highly sensitive sense of touch. Whiskers brush over the ground, obstacles, food, and other rats. When a whisker touches an object it bends, and when it bends its follicle sends a message to the rat's brain. The rats can tell the direction and how far each whisker moves. As the rat moves through the landscape he feels all the objects and textures near his face, and constructs an image of the world around him. This image may be far more detailed than what the rat can see through his eyes.

But that's not all whiskers do. Recent research has shown that the rat's whiskers may also be used in hearing.

Schematic drawing of whisker frequency map. Long whiskers that vibrate at low frequencies are located at the back of the array; short whiskers that vibrate at high frequencies are located at the front. Adapted from Andermann et al. 2004.

Whiskers resonate at certain frequencies, like the strings of a harp (Neimark et al. 2003, Hartman et al. 2003). Longer whiskers vibrate at lower frequencies; shorter whiskers vibrate at higher frequencies. Because the rat has short whiskers near the nose and long ones further back, his array of whiskers creates an orderly map of frequencies on his face (Neimark et al. 2003).

Whiskers are organized in a grid with five horizontal rows and 5 to 9 columns (Vincent 1913)

Each whisker is wired to a specific location in the brain's sensory cortex (called the barrel cortex). These brain locations are organized in a map that matches the layout of the whiskers on the face, and thus matches the resontant frequencies of the whiskers. Therefore, areas of the brain sensitive to low frequency whisker vibrations are grouped together, as are areas sensitive to high frequencies (Andermann et al. 2004). This layout parallels the neural representation of the auditory system.

For example, whisker B2 vibrates at 182 Hz, a note between F and F# below middle C.

Whisker vibration may explain the extreme sensitivity of the rat's sense of whisker-touch. Rats can make fine distinctions between different textures, like different grades of sandpaper. Rats may do this by sweeping their whiskers over the sandpaper and feeling, not just the whiskers' overall displacement, but also the vibrations of different whiskers. Coarse textures vibrate the longer whiskers, while fine textures vibrate the shorter ones.

The curled whiskers of rex rats probably don't resonate as well as straight whiskers. Therefore, rex rats probably do not 'hear' or distinguish different textures with their whiskers as well as normal rats.
Teksten avslutter med en antagelse om at rex-rotter har et handicap i forhold til vanlige rotter og med min bakgrunn i biologi virker dette helt selvsagt. Hvis du vil er det lett å finne mer seriøse kilder der ute som vitenskapelig beviser at rotteværhår er helt ekstremt sensitive og jeg tror ikke det finnes en eneste forsker som vil anta at krøllete værhår ikke er til ulempe hos en rotte som ellers kunne hatt rette værhår.

Som menneske, så kan du ikke få all den erfaringen du har lyst til å basere valgene dine på og dermed blir ressonementet ditt svært mangelfullt. La oss si nå at du er overbevist om at krøllete værhår ikke er til rotters beste, hvorfor ikke ta den betraktningen med i avlen din? Det er mye mer håndfast enn å basere det på manglende erfaring og ieer som "i min erfaring er det greit". I hvilken erfaring da? Din erfaring fra da du var en rex-rotte?

Aktive moralske standpunkt vil gjøre folk til bedre avlere. Passiv erfaringsbasert moral vil gjøre dem til dårligere avlere. Det mener jeg.

De som sprer rex-gener, dumbo-gener og fuzzy gir også disse egenskapene videre til andre som avler. Det virker som om svært mange av de som avler i Norge er jenter i tenårene med lite teoretisk kunnskap og manglende erfaring og mange av disse kan "fortsette" på ditt eget arbeid. Jeg synes det er trist at avlere ikke tar ansvar i henhold til de potensielle ringvirkningene av avlen de driver. For eksempel virker det naturlig for meg at hvis du er imot dobbelrex så er du imot rex også for hvis andre avlere får tak i rotter med dine rex-gen, så kan de brukes til å avle frem dobbelrex.

Miss Sofie

Post by Miss Sofie »

Christi - jeg er fuldstændig enig med dig..
Alt for mange avler for at få unger!
Hvis man udelukkende avler fordi det er hyggeligt og sjovt at ha unger så avler man på det helt forkerte grundlag.
Der er ingen tvivl om at vores avls hovedpunkt er stabilitet, sundhed og temperament.
Vi har jo en del rotter - og mange af dem har egnet sig avl på mange punkter men så er der måske lige en enkelt ting jeg ik er helt tilfreds med og så kommer de ik til at indgå i avlen!
Vores rotter er frem for alt kæledyr!
tore wrote:eksempel virker det naturlig for meg at hvis du er imot dobbelrex så er du imot rex også for hvis andre avlere får tak i rotter med dine rex-gen, så kan de brukes til å avle frem dobbelrex.
Der er jeg tilgengæld helt enig med dig!
Hvordan kan man være imod dobbeltrex og ik imod rex?
For mit vedkommende er det enten eller!
Det er præcis det samme gen - der er ingen forskel.. eller jo den eneste forskel der er, er at dobbeltrex'en har 2 rex-gener hvor rex'en har et enkelt.


Men uanset hvad ens mening og holdning er så kan man aldrig blive enig.
Det gode ved at være menneske er at vi har ret til vores meninger og holdninger og kan diskutere dem som voksne mennesker.
Og uanset hvad de holdninger og meninger måtte være kan man sagtens respektere hinanden. Vi er jo heller ik altid enig med vores kærester, familier, venner osv - men derfor respekterer man dem alligevel og behandler dem pænt.

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Post by Woodgirl »

Har vært på en liten feire og har ikke fått sett fortsettelsen av denne tråden før ikveld.

Christi!!
Sannelig vanskelig å ta deg seriøst. Hvor lenge har du drevet med rotter??? En Rotte???
Avlet noen gang? Noen gang eid en nakenrotte og sett hvordan de har det i en flokk med rotter med vanlig pels??
Oh påstanden din om at jeg ikke har noen erfaring ang. aggresiv rotte og forandring av miljø er totalt feil. Har faktisk meeeeget god og fersk egenerfaring med det.
Men som skrevet tidligere, det er lov å synse i hytt og pine. Spess fra mennesker som kansje ikke har drevet med så mye og mange rotter.
Mye av det du skriver er basert på tilfeller du har lest eller hørt om.
Dessuten har man avlet rotter i over hundre år. Det begynte ikke akkurat med NTF!!
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

For eksempel virker det naturlig for meg at hvis du er imot dobbelrex så er du imot rex også for hvis andre avlere får tak i rotter med dine rex-gen, så kan de brukes til å avle frem dobbelrex.
Jeg kjenner igjen polemikken fra avholdsvennene mine: Fordi noen få ikke tåler alkohol bør jeg verken drikke eller servere det. For meg er det "moralsk nok" å ikke servere det til folk som jeg tror vil misbruke det. Noe vi selvsagt aldri kommer til å bli enige om.
Men jeg mener du ikke kan uttale deg om hvordan det er å være en rex-rotte for det har vel strengt tatt ikke du peiling på for du er jo ikke en rotte.
Hvem var det som ba oss om å tenke "Hvis jeg var en rotte, hva slags rotte ville jeg ønske å være?" ;) To personer vurderer ikke nødvendigvis den samme saken likt, selv om de har tilgang til samme fakta.

tore
Sover i do
Posts: 234
Joined: 23 Jul 2005, 19:41
Location: Oslo

Post by tore »

Matmor wrote:
For eksempel virker det naturlig for meg at hvis du er imot dobbelrex så er du imot rex også for hvis andre avlere får tak i rotter med dine rex-gen, så kan de brukes til å avle frem dobbelrex.
Jeg kjenner igjen polemikken fra avholdsvennene mine: Fordi noen få ikke tåler alkohol bør jeg verken drikke eller servere det. For meg er det "moralsk nok" å ikke servere det til folk som jeg tror vil misbruke det. Noe vi selvsagt aldri kommer til å bli enige om.
Men jeg mener du ikke kan uttale deg om hvordan det er å være en rex-rotte for det har vel strengt tatt ikke du peiling på for du er jo ikke en rotte.
Hvem var det som ba oss om å tenke "Hvis jeg var en rotte, hva slags rotte ville jeg ønske å være?" ;) To personer vurderer ikke nødvendigvis den samme saken likt, selv om de har tilgang til samme fakta.
Poenget var at man skal prøve å forestille seg hvordan det ville være. Hvis du kan gjøre det og synes at det virker topp å være rex eller dobbelrex, javel - fint. Jeg skrev ikke hva folk skulle mene. Det var et tips til hvordan man kan løse et moralsk dilemma i avl.

Angående polemikken, så er ikke alkohol og rex det samme og sammenligningen blir dermed ganske dårlig. Det er ikke sånn at hvis du serverer alkohol til vennene dine, så sprer du alkoholgener ut i alkoholbestanden vår. Poenget var at folk burde gjenkjenne ringvirkningene av det de gjør - og ta ansvar i henhold til det.

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Post by Woodgirl »

Men Tore da! Er det virkelig et moralsk dilemma innenfor rotteavl?
Jeg må si at jeg skjønner virkelig Matmors ide her.
Du argumenterer og argumenterer helt til alle deler dine synspunkter angående avel.
Det er nyttesløst å prøve å få erfarne rotteiere til å ikke ønske rex rotter og/eller dumborotter.
Det er da rotteeiere over flere år her inne som har vært strålende fornøyde med sine rexrotter.
Man må da virkelig ta dem seriøst når de forteller at deres rexer ikke har problemer i forhold til sine glatthårete gruppemedlemmer.

PS!! Det tross alt tamrotter vi diskuterer her. Rotter som skal ha et trygt og godt liv inne hos sine eiere. Ikke rotter som skal leve i naturen.

Det blir jo ikke avlet mye på hverken nakenrotter eller dobbelrex rotter da det faktisk ikke er noe særlig etterspørsel. Den jevne rottekjøper foretrekker faktisk ikke nakne eller halvnakne rotter siden de rett og slett ikke er så vakre. I dyrebutikker har de tilogmed vansker med å selge sine rødøyde rotter da de også er mindre populære.
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Post Reply