Hun:Helle, Wistar Hannover GALAS laboratorierotte
Variant fenotype: Albino, toppøret, standard pels
Variant genotype: aa BB cc hh
Fødselsdato: Ca. 2009-12-01 ut fra vekt ved ankomst
Eier: Matmor, på fórvertsavtale hos MereteAH
Opprinnelse: Taconic, Danmark (laboratorium)
Hvor lenge har rotta vært hos eier? Hos fórvert siden ca. 5 uker gammel
Sykdom: foreløpig ingen
Vekt ved parring: 343 g
Temperament overfor mennesker
Kontaktsøkende
Upåfallende i kontakt med barn og fremmede, litt mer reservert mot fremmede enn kjent, litt forsiktig, slapper godt av i hånden
Temperament overfor andre rotter
Ved 3 måneder lett å introdusere for Matmors to voksne hunner: kunne settes i reisebur sammen etter kort tid. Helle var litt skeptisk, men normal.
Ikke introdusert for rotteunger.
Helle har fungert bra i flokk både hos Merete og hos Matmor, hvor hun har bodd mer enn to måneder i forbindelse med parring og ferieavvikling.
Stamtavle: Nei, men se opplysninger om http://www.taconic.com/wmspage.cfm?parm1=859
Wistar Hannover GALAS
Tidligere kull: Nei
Avvik fra NTF's avlsveiledning
Foreldre: Ikke kjent
Karantenespørsmål
Sist kontakt med andre rotter: Mottatt 2 Wistarrotter direkte fra laboratorium 16/9 2010. Siste kontakt med rotter som antas å kunne ha hatt med seg sykdom: 24/8 2010. Med unntak av de to laboratorierottene er det karantene f.o.m. parring fram til babyene er leveringsklare.
Sist behandlet med lus/midd midler og hvilke: igangsatt behandling med Stronghold 12/7 2010, behandlet 3 ganger.
Han: Mania fra Sarah's Afrikanske elver
Variant fenotype
Mania: Black self, noe silvering
sorte øyne, toppøret og med standard pels
Variant genotype
Mania: aa B* C* D* Du* G* HH Mm Mo* P* R* Ro*, sannsynligvis RR
* minst 50% sjanse for å være enten Cc eller Cc<h> da morfar var Siamese
* minst 12,5% sjanse for å være Bb da farfars farmor var chocolate
* minst 50% sjanse for å ha Dd da farmor var Blue
* minst 50% sjanse for å være Dudu da en av søstrene er dudu
* minst 25% sjanse for å være Gg da mormor var bærer av Russian blue
* i prinsippet minst 50% sjanse for Rr da Mimer sannsynligvis var Rr
men da Rr bleker pels er Mania neppe bærer.
* minst 25% sjanse for å være Roro da mormor var huskybærer
Fødselsdato: 2008-12-30
Eier: Matmor
Opprinnelse: Oppdretter Sarah
Hvor lenge har rotta vært hos eier? Siden ca. 5 uker gammel
Sykdom:
Neselyder som gikk over av seg selv
Vekt ved parring:
Mania ca. 650 g
Ved 6 måneder veide Mania 499 g.
Temperament overfor mennesker
Som ung: kontaktsøkende og trygg. Mania var den mest forsiktig av de tre brødrene her.
Upåfallende overfor barn og fremede.
Mania er rolig men slapper ikke helt av i hånden.
Som voksen: Mania fortsatt kontaktsøkende, liker kos, håndtering som før.
Temperament overfor andre rotter
Fungerer bra i flokk. 4 måneder gamle introdusert for voksen kastrat.
ca. 8 måneder gamle hilste på voksen, intakt han.
13 måneder gamle, introdusert for voksen, intakt han. Ingen skader.
Mania gled rett inn i brødreburet etter et mer enn to måneder langt opphold hos Sarah med ny burkamerat.
Ikke forsøkt introdusert til rotteunger.
Stamtavle: Ja, se kullsiden for http://matmor.info/rivers.htm
Sarah's Afrikanske elver
Tidligere kull: Nei
Avvik fra NTF's avlsveiledning:
Ingen,
ingen tegn på hjertelyder, nyresvikt og diabetes ved ca. 18 måneder (lyttet på av veterinær, urinprøvestix).
Forventninger til rottekull
Det er minst 50% sannsynlighet for at Mania bærer c eller c<h>
Hvis Mania er bærer er det 50% sannsynlighet for at hver unge er enten himalaya eller albino.
Av rotter som ikke blir himalaya eller albino: black berkshires
Det er ikke usannsynlig med mørke mageflekker ("pungflekker"), og
hvis Helle har recessive headspots finnes de på begge sider av slekten. Mest sannsynlig
er det ikke recessive headspots hos Helle.
Karantenespørsmål
Siste kontakt med andres rotter før parring: som Helle
Sist behandlet med lus/midd midler og hvilke: som Helle
Hvis kullansvarlig ikke er den samme som eier, kan eier kontaktes av kunde?
Kullansvarlig er eier. Fórvert for hunnene kan kontaktes på NTF's forum (MereteAH)
Pris: kr. 200,- pr. rotte, 250,- hvis behandlet mot lus eller midd
Annet: Mer info om rottene og kjøpsbetingelser på http://matmor.info
Matmors hjemmesider, se også http://rottebua.blogspot.com
Meretes rotteblogg
Matmor og MereteAH har førstevalg på unger, minimum 2 hanner lovet til avler i Danmark med spesiell interesse for Wistar-blandinger, noen andre interesserte har meldt seg. Det er først når jeg vet hvor mange unger det blir av hvert kjønn, og får enderlig bekreftelse på hvor mange unger av hvilke kjønn den danske oppdretteren og Merete skal ha, at jeg vet hvor mange ledige babyer det blir.
Fordeling av unger til kjøpere skjer ved ca. 3 ukers alder.
Oppdretter av Mimer har gitt uttrykk for at hun ikke støttet avl på Mimers unger på grunn av helseproblemer i Mimers søsters kull,
kullet Mimers mor tilhørte, og andre problemer- deriblant Megacolon - lenger bak i slekten.
Kullet Mimer tilhørte hadde gjennomsnittlig levealder, og fram til 1 års alder hadde barna hans bare ubetydelige helseproblemer.
18 månedersrapport for Sarah’s Afrikanske elver kan sees på Matmors hjemmesider.
Tilfellene med Megacolon er så langt tilbake og til siden, og gjelder rotter med høyrisiko tegninger, slik at jeg
mener at risikoen for Mimers barn ikke er forhøyet i forhold til andre rotter.
Det burde være unødvendig å nevne etter så lang tid, men Sarahs Afrikanske elver har Gummianka i stamtavlen
("avlsforbud" på avkommet) sju ledd tilbake.
Ta eventuelt kontakt for flere detaljer.
Begrunnelse for parringen
Wistar GALAS-rotter blir sjelden overvektige, er lite utsattfor jursvulster, har høy forekomst av
pituitærsvulster, men lever likevel betydelig lenger enn gjennomsnittlige norske kjælerotter.
De har godt gemytt, er rolige og lette å håndtere. Fórvert og jeg har hatt anledning til å følge Helle en god stund før hun ble brukt i avl. Beskrivelsen av gemyttet til den ”typiske” Wistarrotten passer for henne.
Mania gikk gjennom en streng utvelgelsesprosess før jeg bestemte meg for å bruke ham. Han har bestått "introduksjonstest" til voksen han, ”stresstest” ved miljøskifte (overnattinger i fremmed hjem med andre rotter) og ved parringstidspunktet var han over 1 1/2 år gamle. Han har altså automatisk bedre enn gjennomsnittlig helse, og er i tillegg undersøkt for hjertelyder, sukker i urinen og proteiner i urinen uten funn.
Mania var mitt andrevalg, men da Olifants ikke har klart å reprodusere seg på fire forsøk er det sannsynlig at Olifants har nedsatt fertilitet.
Slekt
Kulloppfølging av Sarahs Afrikanske elver finnes på Matmors hjemmesider. Jeg har så langt fått god oppfølging fra kjøperene, og har fem av de
11 rottene fra kullet selv. I forbindelse med 12- og 18- månedersrapportene for kullet hadde jeg kontakt med H3gZi's og Kikky samt flere eiere angående slekten på morssiden.
Jeg har også god oversikt over de fleste rottene i farens kull, samt helse- og gemyttopplysninger for flere slektninger på den siden av familien.