Helle Wistar og Sarah's Mania fra Afrikanske Elver

Oppfølging av rottekull, ein tråd per kull.
Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Helle Wistar og Sarah's Mania fra Afrikanske Elver

Post by Matmor »

Etter mye om og men (se Wistarjente og Elvegutter) ser det ut til at det blir unger på Helle Wistar og Sarah’s Mania fra Afrikanske elver-kullet! Helle er 17 dager på vei og har gått opp 80 g. Det er like før magen subber i gulvet når hun går allerede. Antatt termin er 22/9 (dag 23).

:leftrat:
Hun:Helle, Wistar Hannover GALAS laboratorierotte
Variant fenotype: Albino, toppøret, standard pels
Variant genotype: aa BB cc hh
Fødselsdato: Ca. 2009-12-01 ut fra vekt ved ankomst
Eier: Matmor, på fórvertsavtale hos MereteAH
Opprinnelse: Taconic, Danmark (laboratorium)
Hvor lenge har rotta vært hos eier? Hos fórvert siden ca. 5 uker gammel
Sykdom: foreløpig ingen
Vekt ved parring: 343 g
Temperament overfor mennesker
Kontaktsøkende
Upåfallende i kontakt med barn og fremmede, litt mer reservert mot fremmede enn kjent, litt forsiktig, slapper godt av i hånden

Temperament overfor andre rotter
Ved 3 måneder lett å introdusere for Matmors to voksne hunner: kunne settes i reisebur sammen etter kort tid. Helle var litt skeptisk, men normal.
Ikke introdusert for rotteunger.
Helle har fungert bra i flokk både hos Merete og hos Matmor, hvor hun har bodd mer enn to måneder i forbindelse med parring og ferieavvikling.

Stamtavle: Nei, men se opplysninger om http://www.taconic.com/wmspage.cfm?parm1=859
Wistar Hannover GALAS

Tidligere kull: Nei

Avvik fra NTF's avlsveiledning
Foreldre: Ikke kjent

Karantenespørsmål
Sist kontakt med andre rotter: Mottatt 2 Wistarrotter direkte fra laboratorium 16/9 2010. Siste kontakt med rotter som antas å kunne ha hatt med seg sykdom: 24/8 2010. Med unntak av de to laboratorierottene er det karantene f.o.m. parring fram til babyene er leveringsklare.

Sist behandlet med lus/midd midler og hvilke: igangsatt behandling med Stronghold 12/7 2010, behandlet 3 ganger.

Han: Mania fra Sarah's Afrikanske elver
Variant fenotype
Mania: Black self, noe silvering
sorte øyne, toppøret og med standard pels

Variant genotype
Mania: aa B* C* D* Du* G* HH Mm Mo* P* R* Ro*, sannsynligvis RR

* minst 50% sjanse for å være enten Cc eller Cc<h> da morfar var Siamese
* minst 12,5% sjanse for å være Bb da farfars farmor var chocolate
* minst 50% sjanse for å ha Dd da farmor var Blue
* minst 50% sjanse for å være Dudu da en av søstrene er dudu
* minst 25% sjanse for å være Gg da mormor var bærer av Russian blue
* i prinsippet minst 50% sjanse for Rr da Mimer sannsynligvis var Rr
men da Rr bleker pels er Mania neppe bærer.
* minst 25% sjanse for å være Roro da mormor var huskybærer

Fødselsdato: 2008-12-30
Eier: Matmor
Opprinnelse: Oppdretter Sarah
Hvor lenge har rotta vært hos eier? Siden ca. 5 uker gammel

Sykdom:
Neselyder som gikk over av seg selv

Vekt ved parring:
Mania ca. 650 g
Ved 6 måneder veide Mania 499 g.

Temperament overfor mennesker
Som ung: kontaktsøkende og trygg. Mania var den mest forsiktig av de tre brødrene her.
Upåfallende overfor barn og fremede.
Mania er rolig men slapper ikke helt av i hånden.
Som voksen: Mania fortsatt kontaktsøkende, liker kos, håndtering som før.

Temperament overfor andre rotter
Fungerer bra i flokk. 4 måneder gamle introdusert for voksen kastrat.
ca. 8 måneder gamle hilste på voksen, intakt han.
13 måneder gamle, introdusert for voksen, intakt han. Ingen skader.
Mania gled rett inn i brødreburet etter et mer enn to måneder langt opphold hos Sarah med ny burkamerat.
Ikke forsøkt introdusert til rotteunger.

Stamtavle: Ja, se kullsiden for http://matmor.info/rivers.htm
Sarah's Afrikanske elver

Tidligere kull: Nei

Avvik fra NTF's avlsveiledning:
Ingen,
ingen tegn på hjertelyder, nyresvikt og diabetes ved ca. 18 måneder (lyttet på av veterinær, urinprøvestix).

Forventninger til rottekull
Det er minst 50% sannsynlighet for at Mania bærer c eller c<h>
Hvis Mania er bærer er det 50% sannsynlighet for at hver unge er enten himalaya eller albino.
Av rotter som ikke blir himalaya eller albino: black berkshires
Det er ikke usannsynlig med mørke mageflekker ("pungflekker"), og
hvis Helle har recessive headspots finnes de på begge sider av slekten. Mest sannsynlig
er det ikke recessive headspots hos Helle.

Karantenespørsmål
Siste kontakt med andres rotter før parring: som Helle
Sist behandlet med lus/midd midler og hvilke: som Helle


Hvis kullansvarlig ikke er den samme som eier, kan eier kontaktes av kunde?
Kullansvarlig er eier. Fórvert for hunnene kan kontaktes på NTF's forum (MereteAH)
Pris: kr. 200,- pr. rotte, 250,- hvis behandlet mot lus eller midd

Annet: Mer info om rottene og kjøpsbetingelser på http://matmor.info
Matmors hjemmesider, se også http://rottebua.blogspot.com
Meretes rotteblogg

Matmor og MereteAH har førstevalg på unger, minimum 2 hanner lovet til avler i Danmark med spesiell interesse for Wistar-blandinger, noen andre interesserte har meldt seg. Det er først når jeg vet hvor mange unger det blir av hvert kjønn, og får enderlig bekreftelse på hvor mange unger av hvilke kjønn den danske oppdretteren og Merete skal ha, at jeg vet hvor mange ledige babyer det blir.
Fordeling av unger til kjøpere skjer ved ca. 3 ukers alder.

Oppdretter av Mimer har gitt uttrykk for at hun ikke støttet avl på Mimers unger på grunn av helseproblemer i Mimers søsters kull,
kullet Mimers mor tilhørte, og andre problemer- deriblant Megacolon - lenger bak i slekten.
Kullet Mimer tilhørte hadde gjennomsnittlig levealder, og fram til 1 års alder hadde barna hans bare ubetydelige helseproblemer.
18 månedersrapport for Sarah’s Afrikanske elver kan sees på Matmors hjemmesider.
Tilfellene med Megacolon er så langt tilbake og til siden, og gjelder rotter med høyrisiko tegninger, slik at jeg
mener at risikoen for Mimers barn ikke er forhøyet i forhold til andre rotter.
Det burde være unødvendig å nevne etter så lang tid, men Sarahs Afrikanske elver har Gummianka i stamtavlen
("avlsforbud" på avkommet) sju ledd tilbake.
Ta eventuelt kontakt for flere detaljer.

Begrunnelse for parringen
Wistar GALAS-rotter blir sjelden overvektige, er lite utsattfor jursvulster, har høy forekomst av
pituitærsvulster, men lever likevel betydelig lenger enn gjennomsnittlige norske kjælerotter.
De har godt gemytt, er rolige og lette å håndtere. Fórvert og jeg har hatt anledning til å følge Helle en god stund før hun ble brukt i avl. Beskrivelsen av gemyttet til den ”typiske” Wistarrotten passer for henne.

Mania gikk gjennom en streng utvelgelsesprosess før jeg bestemte meg for å bruke ham. Han har bestått "introduksjonstest" til voksen han, ”stresstest” ved miljøskifte (overnattinger i fremmed hjem med andre rotter) og ved parringstidspunktet var han over 1 1/2 år gamle. Han har altså automatisk bedre enn gjennomsnittlig helse, og er i tillegg undersøkt for hjertelyder, sukker i urinen og proteiner i urinen uten funn.
Mania var mitt andrevalg, men da Olifants ikke har klart å reprodusere seg på fire forsøk er det sannsynlig at Olifants har nedsatt fertilitet.

Slekt
Kulloppfølging av Sarahs Afrikanske elver finnes på Matmors hjemmesider. Jeg har så langt fått god oppfølging fra kjøperene, og har fem av de
11 rottene fra kullet selv. I forbindelse med 12- og 18- månedersrapportene for kullet hadde jeg kontakt med H3gZi's og Kikky samt flere eiere angående slekten på morssiden.
Jeg har også god oversikt over de fleste rottene i farens kull, samt helse- og gemyttopplysninger for flere slektninger på den siden av familien.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Helle Wistar og Sarah's Mania fra Afrikanske Elver

Post by Larm »

Matmor sier:
"22/9 2010 på ettermiddagen fødte Helle noe som foreløpig ser ut som 11 babyer. :party: Hun later til å stelle ungene pent og gir die. Kullet kan følges på Matmors hjemmesider og vil etterhvert dukke opp under salgstråder, med mindre jeg har vært ekstremt heldig med forhåndsbestillinger og kjønnsfordeling."

Helle dag 22
Image
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Helle Wistar og Sarah's Mania fra Afrikanske Elver

Post by Matmor »

Dagbok for kullet, 2-månedersrapport og 6-månedersrapport ligger på hjemmesidene mine.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Helle Wistar og Sarah's Mania fra Afrikanske Elver

Post by Matmor »

I tillegg til kullrapporter på hjemmesiden (som vil bli kopiert hit etterhvert) viser jeg til følgende tråd:
viewtopic.php?f=17&t=12933

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Helle Wistar og Sarah's Mania fra Afrikanske Elver

Post by Matmor »

I dag er de 12 måneder :cheer:
(Fødselsdato 21.09.2010 slik det står på nettsidene mine, ikke 22.09.2010 slik jeg skrev lenger oppe. Den 22 er en menneskebursdag i familien. Sånn kan det gå.)

12-månedersrapporten kommer forhåpentligvis snart, men i mellomtiden kan jeg jo legge inn 6 månedersrapporten...

6 måneder interaksjon med mennesker
Jeg fikk inn rapporter fra alle eierene.
9 av de 11 ble beskrevet som "Kontaktsøkende med mennesker.
Viscose ble i stedet beskrevet som "uredd men ser ikke helt poenget med kos", og
Polypropylen som "uredd men mer opptatt av omgivelser og andre rotter"
ellers:
Olefin "ikke spesielt kjælen, upåfallende med fremmede, liker å bli kilt på magen"
Hampus "litt forsiktig, upåfallende med fremmede"
Azlon "selvsikker, upåfallende med fremmede"
Microfiber "elsker mennesker, konkurerer om kos, like ivrig overfor fremmede som eiere, ”tannlegerotte”"
Bomuld "ligger godt i hånden"
Polyester "ligger godt i hånden"
Elastan "spoinkete, upåfallende med fremmede"
Nøste "elsker mennesker, like ivrig overfor fremmede som eiere, ”tannlegerotte”
Chiengora "elsker mennesker, like ivrig overfor fremmede som eiere, ”tannlegerotte”

6 måneder interaksjoner med rotter

Det var bare Polypropylen som ikke ble beskrevet som "fungerer bra". Han slåss ikke men viste seksualisert adferd overfor alfaen og ble kastrert for dette kort tid etter 6 månedersrapporten. Kastrering hadde den ønskede effekten.
Ellers:
Olefin bor med 3 brødre, far og eldre han (+tidligere to onkler), vellykket introduksjon til voksen kastrat da O. var litt over 2 m.
Hampus bor med 3 brødre, far og eldre han (+tidligere to onkler), vellykket introduksjon til voksen kastrat da H. var litt over 2 m.
Azlon bor med 3 brødre, far og eldre han (+tidligere to onkler), vellykket introduksjon til voksen kastrat da A. var litt over 2 m., enten alfa eller beta
Microfiberbor med søster og tre eldre hunner, vellykket introduksjon til voksen hun da M. var litt over 2 m.
Bomuld bor i aldersblandet gruppe
Viscose bor i aldersblandet gruppe, noe bøllete med søsterens døtre første døgn –ingen skader
Polyester bor i aldersblandet gruppe, vellykket introduksjon til søsterens sønner
Polypropylen bor i aldersblandet gruppe, vellykket introduksjon til søsterens sønner
Elastan bor med 3 brødre, far og eldre han (+tidligere to onkler), vellykket introduksjon til voksen kastrat da E. var litt over 2 m., enten alfa eller beta
Nøste bor med søster tre eldre hunner, vellykket introduksjon til voksen hun da N. var noe over 2 m.
Chiengora bor med mor og morens jevngamle venninne, hilste veldig pent på voksen kastrat

Igjen var det altså bare Polypropylen og Viscose som viste noe uønsket adferd.

6 måneder helse
Alle 11 ble beskrevet som friske. Polyester og Polypropylen laget av og til dype gryntelyder. Azlon hadde en del porfyrin fra det ene øyet. 6 av de 11 rottene hadde vært gjennom middkur. (Jeg pleier ikke å ta med middkurer for mine egne i helserapportene hvis de ikke har vært uvanlig plaget. På grunn av inntak av omplasseringsrotter behandler jeg mot midd omtrent hver 6 måned, vanligvis før den rekker å spre seg.)

6 måneder vekt
Hunner
Microfiber 324 g
Bomuld 291 g
Viscose 316 g
Nøste 344 g
Chiengora 256 g

Hanner
Olefin 478 g
Hampus 520 g
Azlon 566 g
Polyester 431 g
Polypropylen 429 g
Elastan 534 g

Hannene som gjorde dansker av seg var overraskende små.

Annet
For 7 av de 11 rottene var det kommentarer om "skvetter lett" (Olefin, Microfiber, Viscose, Elastan, Nøste og Chiengora) eller "litt nervøs" (Polypropylen).
Elastan, Polyester og Polypropylen luktet musk.
Bomuld hadde hatt kull og skulle forsvare bure noe i forbindelse med fødsel.

Mine kommentarer
Pluss:
I og med at Helle hadde hatt en luftveisinfeksjon da babyene ble født var jeg spent på om ungene kom til å få respiratoriske problemer. Ved 6 måneders alder så det ikke slik ut.
Ingen av jentene har vist tegn til problemadferd i forbindelse med løpetid.
Negativt:
Noen av rottene hadde et uvanlig høyt aktivitetsnivå (Elastan og Chiengora i alle fall), og antallet unger som skvatt lett var høyt.
Bomuld var ikke en like bra mor som Helle, men det kan kanskje skyldes at fødsel foregikk under (forsinkede) håndverksarbeider som bråket over flere dager.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Helle Wistar og Sarah's Mania fra Afrikanske Elver

Post by Matmor »

Alle 12-månedersrapportene er kommet inn, men jeg har etterspurt noen flere detaljer og bedt eierene sjekket at min stikkords-framstilling av rottene ikke er misvisende. Derfor kommer bare vekten foreløpig:

Olefin (han) 534 g
Hampus (han) 601 g
Azlon (han) 662 g
Polyester (han) 533 g
Polypropylen (han) 506 g
Elastan (han) 645 g
Microfiber (hun) 370 g
Nøste (hun) 410 g
Chiengora (hun) 360 g
Bomuld (hun) 326 g
Viscose (hun) 379 g

Ingen av rottene er overvektige, Chiengora er meget slank, men jeg har måttet slanke Olefin, Hampus, Azlon og Elastan for at de skal være normalvektige.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Helle Wistar og Sarah's Mania fra Afrikanske Elver

Post by Matmor »

12 måneder, adferd med andre rotter

Olefin- fungerer bra, bor med tre brødre (+ tidligere far og eldre kastrat), vellykket introduksjon til kastrat da O. var rett over 6 mnd. og pen oppførsel under gjentatte møter med intakt han ved ca. 9 måneder.

Hampus- fungerer bra, bor med brødre (+ tidligere far og eldre kastrat), vellykket introduksjon til kastrat da H. var rett over 6 mnd. og pen oppførsel under gjentatte møter med intakt han ved ca. 9 måneder. OBS! Se "Annet".

Azlon- fungerer bra, bor med 3 brødre (+ tidligere far og eldre kastrat), vellykket introduksjon til kastrat da A. var rett over 6 mnd. og pen oppførsel under gjentatte møter med intakt han ved ca. 9 måneder.

Elastan- fungerer bra, bor med 3 brødre (+ tidligere far og eldre kastrat), vellykket introduksjon til kastrat da E. var rett over 6 mnd. og pen oppførsel under gjentatte møter med intakt han ved ca. 9 måneder.

Microfiber- fungerer bra, bor med søster og tre eldre hunner

Nøste- fungerer bra, bor med søster og tre eldre hunner

Chiengora- fungerer bra, bor med mor (og tidligere morens jevngamle veninne)

Bomuld- fungerer bra, bor i aldersblandet gruppe

Viscose- fungerer bra, bor i aldersblandet gruppe

Polyester- fungerer bra, bor i aldersblandet gruppe

Polypropylen- fungerer bra, bor i aldersblandet gruppe, seksualisert adferd borte etter kastrering


12 måneder, adferd med mennesker


Olefin- kontaktsøkende og vil gjerne ha kos, men fra 11 1/2 måned gammel napper gjennom klesplagg.

Hampus - kontaktsøkende, mer selvsikker, vil gjerne koses med, upåfallende med fremmede

Azlon- kontaktsøkende, vil gjerne koses med, upåfallende med fremmede men litt avventende

Elastan- kontaktsøkende med kosebehov, trygg og selvsikker

Microfiber- kontaktsøkende, veldig glad i menneskene sine, klatrer gjerne rundt i genseren og kommer når man roper på henne

Nøste- kontaktsøkende, mer reservert overfor fremmede enn kjente, klatrer gjerne rundt i genseren

Chiengora- som ved 6 måneder men litt roligere

Bomuld- helt alminnelig hunrotteadferd, litt roligere enn Viscose

Viscose- helt alminnelig hunrotteadferd

Polyester- kontaktsøkende, ligger ganske godt i hånden

Polypropylen- som før, men ligger ganske godt i hånden


Annet 12m

Olefin- Fortsatt skvetten.

Hampus- reagerte negativt på helgetur kort tid etter flytting da han var ca. 7 mnd. gammel. Falt til ro ved retur og gikk rett inn til brødrene uten problemer. Er blitt mer selvsikker enn før. Rolig.

Azlon- Som ved 6 m. Har overnattet to netter i fremmed rottehjem og reagerte ikke negativt.

Elastan- : Litt roligere enn ved 6 måneder, men når alderen tas i betraktning passer beskrivelsen fortsatt. Har overnattet 2 netter i fremmed rottehjem og reagerte ikke negativt.

Microfiber- som v. 6 måneder

Nøste- Som v. 6 måneder. Kommer seg når det gjelder bæsjing på fremmede steder.

Chiengora- litt roligere men ellers som v. 6 måneder

Bomuld- ingen kommentar

Viscose- ingen kommentar

Polyester- ingen kommentar

Polypropylen - litt nervøs


(Edit) Nervøsitet i forskjellige former er noe jeg ønsker å følge med på, så jeg har stilt litt nærmere spørsmål rundt dette.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Helle Wistar og Sarah's Mania fra Afrikanske Elver

Post by Matmor »

Nervøsitet (tilleggsforklaringer)

Matmors fire gutter reagerer en del på uventede lyder, men hvor mye avhenger av dagsformen. Azlon og Hampus er de roligste. Når de reagerer er det først frysing og så piler de avgårde. Ingen av dem gnager på gitter, barberer eller har annen adferd som assosieres med nervøsitet.

Nøste og Microfiber: De er fortsatt skvetne av seg. Ukjente situasjoner takler de ved å fryse til, gjerne også gjemme seg hvis de har muligheten til det. Slik som blitzen fra kameraet er en prøvelse for dem, det tar noen minutter før de forstår at ingen har planer om å drepe dem. Nøste har hatt en tendens til å bæsje mye når hun er på ukjente plasser, men i det siste har det ikke vært så mye av det.

Merete har bekreftet at Chi fortsatt er skvetten.

Den danske oppdretteren skriver at Polypropylen har litt nervøse tendenser. De andre er ikke beskrevet som nervøse. Polyester beskrives som trygg og tillitsfull men er litt sensitiv overfor bråk i buret.

Når det gjelder helse venter jeg fortsatt på de siste opplysningene angående Danskene: hvorvidt de fortsatt lager lyder innimellom når de puster. Ellers er tilbakemeldingene

Helse 12 m


Olefin- frisk men har svake neselyder av og på.

Hampus- frisk men har dype gryntelyder

Azlon- frisk men har hatt svake neselyder en gang i mai og litt i sommer

Elastan- frisk men har svake neselyder av og på

Microfiber- frisk

Nøste- frisk men (bitt?)sår på halen som gror dårlig

Chiengora- frisk

Bomuld- frisk (mislykket middkur – ny behandling nå)

Viscose- frisk (mislykket middkur – ny behandling nå)

Polyester- frisk (mislykket middkur – ny behandling nå)

Polypropylen- frisk (mislykket middkur – ny behandling nå)

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Helle Wistar og Sarah's Mania fra Afrikanske Elver

Post by Matmor »

18 måneder allerede, og alle i live :change:

Jeg har fått beskjed fra den danske avleren at det står bra til med de fire hos henne, men at ordentlig rapport må komme når hun har bedre tid. Derfor er det litt tynt med opplysninger om disse fire foreløpig. Det viktigste er jo at de har det bra.

VEKT og HELSE
Olefin 586 g (han) frisk men har svake neselyder av og på.
Hampus 615 g (han) frisk men har dype gryntelyder
Azlon 725 g (han) Utslett/sår fra 16-17m. Holdes i sjakk med sinksalve, men forsvinner ikke helt. Må trolig ha reseptmedisin. Svake neselyder, men fin lungerøntgen rett over 12m.
Microfiber 446 g (hun) Utslett/sår fra ca.15 m., ellers frisk. Fikk cortison mot kløeplagene, bedring. Nå nye sår.
Bomuld ? (hun) Har det bra – nærmere oppdatering følger
Viscose ? (hun) Har det bra – nærmere oppdatering følger
Polyester? (han) Har det bra – nærmere oppdatering følger
Polypropylen? (han) Har det bra – nærmere oppdatering følger
Elastan 714 g (han) Frisk men v. 17-18m noe bustepels og smerter. Svake neselyder men fin lungerøntgen litt over 12m
Nøste 502 g (hun) Utslett og sår fra ca. 12m, ellers frisk. P.t. småsår på halen.
Chiengora 440 g (hun) frisk

Det er ikke noe hyggelig at hele tre av rottene har en form for utslett/sår som må smøres, men ingen av rottene i fiberkullet har foreløpig fått svulster. Det er svært gledelig. Mor til kullet lever fortsatt. Hun fikk en liten jursvulst da hun var 2 år gammel. Nå er hun 27,5 mnd, og har ellers ikke vært syk siden hun fikk luftveisinfeksjon som drektig. Foreløpig er ikke svulsten blitt så stor at den plager henne.

INTERAKSJONER MED ROTTER
Olefin fungerer for det meste bra men har beitet på såret til Azlon i forbindelse med slankekur. Ingen reaksjon på overnatting i fremmed rottehjem da han var litt over 12m. Har vært introdusert til nevøer og en kastrert hunrotte da han var ca. 16 mnd. gammel.

Hampus fungerer bra i flokken, men reagerte med blomsterduft og kløe på en overnattingstur i fremmed rottehjem rett over 12 m gammel. Har vært introdusert til nevøer og en kastrert hunrotte da han var ca. 16 mnd. gammel.

Azlon fungerer bra i flokken. Har vært introdusert til nevøer og en kastrert hunrotte da han var ca. 16 mnd. gammel.

Microfiber fungerer bra, bor med søster og to eldre hunner

Bomuld -mer info senere
Viscose -mer info senere
Polyester - mer info senere
Polypropylen - mer info senere

Elastan fungerer normalt bra, men har jaget rotter fra matskålen i forbindelse med slankekur, og ved to anledninger jaget rotter pga. smerter. Har vært introdusert til sønner og en kastrert hunrotte da han var ca. 16 mnd. gammel

Nøste fungere bra, bor med søster og to eldre hunner

Chiengora fungerer bra, bor med mor, men er nokså selvstendig


INTERAKSJONER MED MENNESKER
Olefin kontaktsøkende, vil gjerne ha kos, men napper gjennom klær når han blir slanket

Hampus kontaktsøkende, men litt tilbakeholden, vil gjerne ha kos

Azlon kontaktsøkende og kosete med både fremmede og kjente

Microfiber søker kontakt men liker ikke å klappes eller ligge stille

Bomuld -venter på svar
Viscose -venter på svar
Polyester - venter på svar
Polypropylen -venter på svar

Elastan kontaktsøkende med kosebehov, rolig

Nøste kontaktsøkende og veldig kosete

Chiengora kontaktsøkende men fortsatt liten tolmodighet for kos


NERVØSITET
De nervøse tendensene ( fryktbæsjing, at de kvepper ved lyder) er redusert med alder.
Nøste og Microfiber: Hovedendringen siden sist er at de ikke er skvetne lengre. Ikke i det hele
tatt.
Hos Matmor kvepper Olefin mindre enn før. Muligens er han blitt mer tunghørt... men jeg kan ikke si at jeg har lagt merke til det.

AVL og AVLSPLANER
Elastan ble satt i avl og har fått 10 unger. Jeg hadde håpet å sette Azlon i avl, men gitt hudproblemene har jeg frafalt planene. Jeg vil ikke bruke en rotte som har fått hudproblemer når det har vært hudproblemer på noen av rottene over flere generasjoner i slekten.

ANNET
Olefin - Sjelden skvetten, lett muskelsvinn bakben men synes ikke på ganglaget
Hampus - nokså rolig, men fortsatt sprek
Azlon - rolig, litt forsiktig når han balanserer nå (lett muskelsvinn i bakbena
Microfiber - fortsatt leken, bestemt og tydelig rotte som vet hvordan hun vil ha det. Ikke skvetten lenger.
Bomuld -venter på svar
Viscose - venter på svar
Polyester - venter på svar
Polypropylen - venter på svar
Elastan - ikke så spretten lenger, men fortsatt i god form. Har dager da han ikke virker helt frisk. Like mye godgutt for det!
Nøste - Ikke skvetten lenger, veldig trivelig rotte!
Chiengora -litt roligere, men fortsatt en uavhengig og aktiv sjel

Hjemmesidene mine blir trolig oppdatert i løpet av påsken.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Helle Wistar og Sarah's Mania fra Afrikanske Elver

Post by Matmor »

Tilleggsinfo om Bomuld, Viscose, Polyester og Polypropylen ved 18 måneder:

Vekt: ingen veiing. Bomuld har flott figur til tross for at hun har hatt kull, Polyester er i godt hold, Polypropylen (kastraten) overvektig men bærer det godt, og Viscose meget overvektig.

Helse: alle er friske nå. Siden12 måneder har Polyester hatt en byll på kjeven, men den er helet.

Gemytt: Begge guttene er milde og rolige. Begge jentene fungerer fint i flokk og er blitt noen rolige madammer. Jentene er fine i hendene.

Annet: Viscose har begynt å barbere seg på magen og på det ene bakbenet. Det er ingen ting i bursituasjonen som skulle tilsi problemer, og Viscose virker ellers rolig. Eier har vurdert både smerte og kløe men finner ikke ut av det. Polyester er litt skarp over ryggen.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Helle Wistar og Sarah's Mania fra Afrikanske Elver

Post by Matmor »

2/6 2012 døde Hampus som den første fra sitt kull, 20 måneder gammel. Hampus fikk en infeksjon i et utslett på halen. Til tross for lokal og oral antibiotikabehandling og bakteriedyrkning ville ikke infeksjonen gi seg. Den spredte seg så han måtte amputere nesten hele halen. Dessverre våknet han ikke av narkosen.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Helle Wistar og Sarah's Mania fra Afrikanske Elver

Post by Matmor »

Mor til kullet, Helle Wistar, døde 02.07.2012. Hun ble avlivet på grunn av vekttap 2 år og 7 måneder gammel.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Helle Wistar og Sarah's Mania fra Afrikanske Elver

Post by Matmor »

21.08.2012, nøyaktig 23 måneder gammel, ble Elastan avlivet på grunn av tiltagende smerter. Han hadde ingen merkbare hevelser i ledd, gav ikke uttrykk for smerte ved trykk langs ryggraden eller på ledd, ingen assymetri i ansiktet, ikke blod i urin eller ekstreme urinmengder (litt større dammer enn før, men normalt for eldre hanner), ingen spesielle bevegelsesproblemer (bortsett fra antagelig litt ryggstivhet: det var én negl på den ene bakfoten han ikke holdt kort.)
De indre organene så normale ut, og vi fant ikke tegn til svulster i buk eller brystkasse. Det eneste som var påfallende bortsett fra bustepelsen og andre smertetegn hvis han ikke fikk smertestillende var løs mage mot slutten og at pelsen ble ekstremt gammel-rottepels og mistet nesten alle dekkhårene. Mageplagene kan ha skyldtes økt forbruk av smertestillende.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Helle Wistar og Sarah's Mania fra Afrikanske Elver

Post by Matmor »

Pr. 24 måneder lever alle unntatt Hampus og Elastan. Rapport kommer senere når eierene har godkjent utkastet.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Helle Wistar og Sarah's Mania fra Afrikanske Elver

Post by Matmor »

24-månedersrapport
Av de opprinnelige 11 er det bare to døde: Hampus, som døde av en interaksjon mellom legemidler i narkose) ved 20 måneder, og Elastan, far til Stjernekullet som ble avlivet 23 måneder gammel på grunn av smerter av ukjent opprinnelse.

Vekt:
Olefin 609 g (overvektig etter feriepass)
Azlon 762 g (overvektig etter feriepass)
Microfiber 476 g
Nøste 490 g
De andre har jeg ikke fått vekten på, men Polyester skal være blitt litt tynnere enn "i godt hold" som ved 18 måneder, og Polypropylen (kastrat) er fortsatt overvektig.

Helse:
Helseproblemer ved 24 måneder som går igjen hos mer enn én rotte er eksem og headtilt.
Eksem: 4 av de 11 har/har hatt kroniske eller tidvise eksemplager med sår. Det er mulig at også Viscoses barbering har med kløe å gjøre. Av de 4 med eksemplager er Microfiber for tiden uten sår. Azlons er redusert til en liten brøkdel av hva de var, og blir stadig mindre. Nøste er fortsatt plaget og går på medisiner. Hampus hadde infisert eksem da han døde - det var dette som var årsaken til operasjonen han altså ikke tålte.
Headtilt: Både Bomuld og Polyester har fått headtilt på sine eldre dager. Polyesters er ferdig medisinert uten at den har rettet ham opp noe særlig. Bomuld går fortsatt på medisiner.
Total:
Olefin er frisk men har svake neselyder av og på. Lungerøntgen ved 20 måneder viste ingen betennelse.
Azlon har utslett med sår, men i mye mindre omfang enn ved 18 måneder. Holdes i sjakk med sinksalve.
Microfiber fikk jurbetennelse v. 23 mnd, ble operert og er frisk.
Bomuld har headtilt og medisineres for dette. Ellers er hun frisk.
Viscose er frisk.
Polyester har headtilt men er ellers frisk.
Polypropylen er frisk.
Nøste har jursvulster og eksem.
Chiengora er frisk.
Hampus hadde ikke andre kjente problemer enn det infiserte utslettet som gav dårlig respons på medisiner.
Før han ble avlivet rakk Elastan å bli operert for en forvokst talgkjertel på overleppen. Bortsett fra smertene viste han ingen tegn på sykdom.

Interaksjoner med andre rotter:
Alle rottene unntatt Chiengora bor sammen med minst én rotte til. Chiengora bor alene etter at moren døde. Hun har alltid vært en selvstendig rotte og ser ut til å takle alenetilværelsen bra, med god hjelp fra eier. De andre fungerer fint i flokk (Polypropylen ble kastrert i ung alder på grunn av seksualisert adferd.) Hampus endret ikke adferd før han døde. Elastan taklet ikke smertene så godt og ble irritabel mot de andre rottene som han jaget hvis han fikk for lite smertestillende.

Adferd med mennesker:
Olefin og Azlon er blitt svært kosete og kjærlige. Microfiber er kontaktsøkende men kan bare klappes i buret. Nøste er kontaktsøkende og veldig kosete. Bomuld og Viscose har ved 24 måneder ikke tid til å nusse men er glade og kontaktsøkende. Polyester og Polypropylen er glade, rolige og kontaktsøkende. Chiengora er kontaktsøkende men har liten tolmodighet for kos. Hampus endret ikke adferd før han døde. Elastan trakk seg tilbake fra mennesker når han hadde smerter, men var sitt gamle jeg så lenge han fikk nok Metacam.

Annet
De nervøse tendensene ( fryktbæsjing, at de kvepper ved lyder) er redusert enda mer.
Det er ingen tegn til nervøsitet hos Microfiber, Nøste, Azlon eller Olefin. Viscose barberer seg, men det kan ha sammenheng med kløe.

Oppsummering om foreldrenes slekt:
Far Mania ble avlivet på grunn av lungeabscesser én dag fra å være 27 måneder. Gjennomsnittlig levetid for kullet han kom fra ble 25,9 måneder, og median 25,5 måneder.
Mamma Helle er nå død. Hun fikk en jursvulst da hun var omtrent 24 måneder, og levde til hun var 31 måneder gammel.

Post Reply