Navn: Ca/Al`s Sophie
Variant fenotype: Russian silver european berkshire dumbo
Variant genotype: aa gg rbrb Hh dudu
Fødselsdato: 02.04.10
Eier:Larm`s oppdrett v/Lisbeth Larm
Opprinnelse: Fra Alenya`s samarbeidskull
Hvor lenge rotta har vært hos eier: Hun har bodd hos meg siden hun var ca. 5-6 uker
Sykdom: Ingen
Vekt ved parring: 328g
Temperament: Hun er veldig rolig og avbalansert og virker som en sterk, god og snill jente. Hun har vært den av søstrene som har utmerket seg med tanke på avl siden første dag vi hentet henne i Danmark.
Stamtavle: Kan sees her
Tidligere kull: Nei
Avvik fra NTF's avlsveiledning: Håper hun blir over 300g før parring, men hun er fra en liten linje, så det er ikke sikkert. 4 mnds vekten hennes var 289g før mat.
Karantenespørsmål:
Sist kontakt med nye eller andres rotter: Renya`s rotter passes av meg nå.
Er det inntaks- og besøksstopp for andre rotter i samme hus som rottemoren under parring, graviditet og fram til salg av ungene? Ja
Hannrotta:

Navn: VNR Bilal
Variant fenotype: black berkshire rex dumbo
Variant genotype: aa Gg Rbrb Hh Rere dudu
Fødselsdato: 17.08.2008
Eier: Larm`s oppdrett v/Lisbeth Larm
Opprinnelse: Vanillarats kull B2
Hvor lenge rotta har vært hos eier: Siden han var 6 uker
Sykdom: Neselyder, men ikke masse av dette.
Vekt ved parring: 599g
Temperament: Fantastisk snill rotte mot både mennesker og andre rotter. Har tatt imot rottebabyer 3 ganger og vært snill mot disse. Han var litt voldsom med brødrene til Sophie, men dette var midt i en urolig periode hvor det var et alfaskifte på gang. Etter at rangordningen på nytt var klar, har han blitt snille, gode Bilal igjen. Han er veldig snill mot Thackery på 3 mnd som har får være med daglig forbindelse med introduksjon.
Stamtavle: Kan sees her
Tidligere kull: Nei
Avvik fra NTF's avlsveiledning: Ingen
Karantenespørsmål:
Sist kontakt med nye eller andres rotter: Fossil kom onsdag i forrige uke.
Sist behandlet med lus/midd midler og hvilke: August/spetember 2009. Skal muligens behandles på nyttfør parring.
Hvis kullansvarlig ikke er den samme som eier, kan eier kontaktes av kunde: Kullansvarlig er Lisbeth Larm og kan kontaktes av kunder.
Pris: 300,- Dette inkluderer ett års medlemsskap i NTF. Dersom du har medlemsskap i NTF blir prisen 200,- Kjøper du 2 rotter eller synker prisen per rotte.
Annet:
Alle rottene selges med kontrakt som dere finner på min hjemmeside.
Jeg forbeholder meg retten til å avvise kjøpere.
Dersom dere er interessert i å stå på en liste så kan dere svare på spørsmålene som står på min hjemmesideog enten sende mail til meg på lisbeth@rattus.no eller sende PM.
Flere av dere kjenner jeg fra før, så dere trenger ikke å svare på spørsmålene på nytt
Jeg har fått tillatelse av Alenya å bruke Sophie i avl fra 5 mnds alder. Det er derfor planlagt å gjennomføre parringen i løpet av september dersom hun har blitt over 300g på denne tiden. Hvis ikke avventer jeg til oktober og ca. 6 mnds alder.
Alenya har også godkjent de hannene jeg har vurdert.
Forventinger til:
Farge: 25 % black, 25 % blue, 25 % russian blue og 25 % russian silver
Tegning: 25 % self, 50 % berkshire og 25 % hooded
Ører: 100% dumbo
Pels: 50 % rex og 50 % glattpelset
Annet: Dersom Bilal og Sophie bærer husky, så er det 25 % sjanse for husky i kullet. Sophie`s far fikk husky i sitt andre kull og Bilal`s onkel fikk husky i sitt kull.
Det finnes også fargen chocolate på begge sider av slekten, så dette er også en mulighet+ eventuelle andre overraskelser
Begrunnelse for parring:
Jeg ønsker å få snille, store, gode rotter med god helse.
Bilal har vært sterk, har en god alder og er en meget snill koserotte. Han kommer opp i sofaen når han går løs og legger seg på fanget for å bli klødd i nakken.
Sophie kommer også fra en snill slekt og hun virker som en sterk, snill, rolig og avbalansert rotte.
Forhåpentligvis vil denne kombinasjonen gi snille babyer som kan leve lenge.
Det er flere grunner til at Bilal ble valgt og ikke andre hanner som jeg vurderte som f.eks. Samoa og Kelèt:
- Bilal er en stor og god hannrotte, som kan gjøre at babyene får en god størrelse.
- Han blir nå 2 år, har vært frisk og snill hele sitt liv og han er fremdeles i god form til tross for alderen.
- Han er ikke interessert i å være alfa og er snill mot nye rotter. Når han har fått lukte på nye voksne hanner bryr han seg svær lite, det er ingen bustepels eller fnysing.
- De andre hannene mine som var aktuelle er fremdeles unge og kan finne seg andre partnere.
- Remy har jeg vurdert som for "skral" med sine 2 år og 4 mnd.