Ailanis C-kull

Oppfølging av rottekull, ein tråd per kull.
Post Reply
Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Ailanis C-kull

Post by Matmor »

Av hensyn til historikken legger jeg ut informasjon om kullet. Ailani selv følger ikke slekten opp lenger, og både H3gZi's og Kikky som avlet videre på slekten har sluttet som oppdrettere.

Far: Cat's Blade, etterkommer etter Gummianka'en
Mor: Starlight's Evita

født 17/9 2007: 11 unger, alle levde opp, 4 hunner og 11 hanner
Jeg har kjennskap til 9 av 11 rotter fram til dødstidspunktet.
De to jeg mangler opplysninger om er Knut og Christer, hvor siste spor slutter ved 1 års alder.

Gjennomsnittsalder, basert på 9 rotter med kjent dødsdato: 23,8 mnd
Medianalder, basert på 9 rotter med kjent dødsdato: 23,5 mnd
Første dødsfall ved 13,5 måneder. Veterinær antok hjertesvikt, innvollsorm nevnt som mulig (medvirkende?) årsak
Siste dødsfall ved 32 måneder (2 rotter) en avlivet pga. alderdomssvekkelse, 1 for å holde broren med selskap


Aggresjon/dominans
1 han beskrevet som dominant, ikke agressiv
2 hanner kastrert pga. dominans - i følge Ailani mistolkning av alminnelig rangdisputt (ingen skader)
1 hunrotte ble beskrevet som med "variabel adferd" hva nå det betyr, i forbindelse med sykdom

Løpetid:
Ikke registrert problemer med hunnene

Jursvulster:
Det er registrert jursvulster på av 4 hunner og av 7 hanner.
1 rotte avlivet v. 15 måneder, antatt jursvulst og variabel adferd
1 rotte avlivet v. 23,5 måneder på grunn av første jursvulst (rasktvoksende)
1 rotte avlivet v. 27 måneder, operert for jursvulst 2 ganger, første gang ved 21 mnd. (nyoppdaget)
1 hun fikk aldri jursvulster, avlivet 23 måneder gammel.

Selv om ingen av jursvulstene var blitt operert ville gjennomsnittlig levetid på rottene ha ligget godt over 18 måneder.

Andre svulster:
1 hanrotte, uspesifisert svulst, avlivet 27 måneder gammel

Andre dødsårsaker som ikke er nevnt tidligere:
1 rotte, avlivet pga. trykkøkning i øyet 21 mnd
1 rotte, avlivet 23 mnd gammel på grunn av brå personlighetsendring som ble antatt å skyldes sykdom

Fertilitet:
1 han og en hun reproduserte seg (resultat: Ailanis D-kull og H3gZi's Pontiac-kull.
Jeg kjenner ikke til at noen av de andre ble parret, og har ikke kjennskap til hvor mange forsøk det tok å få til kull.
Minst to hanner til ble vurdert som avlsegnet, men av forskjellige årsaker ble de aldri satt i produksjon.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Ailanis C-kull

Post by Matmor »

Rettelse av:
Det er registrert jursvulster på av 4 hunner og av 7 hanner.
Det er registrert jursvulst på 3 av 4 hunner og 0 av 7 hanner. (men en han hadde svulst, uspesifisert)

Post Reply