Nordlyset's Rotter - Kull A - Sagaen om isfolket

Oppfølging av rottekull, ein tråd per kull.
utmeldt

Nordlyset's Rotter - Kull A - Sagaen om isfolket

Post by utmeldt »

15.09.2012 kom 13 små til denne verdenen , en valgte å ta veien over regnbuen før sine søsken så nå er de 12 igjen :angel:

Foreldre:

Hunnrotta

Navn: Ratrace Breksje
Variant fenotype: Russian Blue Agouti self
Variant genotype: AA/Aa rbrb HH Du*
Fødselsdato : 17.03.2012
Eier: Anniken J. Pettersen
Opprinnelse: Ratrace rattery
Er rotten importert? Nei
Hvis ja, dokumentasjon:
Hvor lenge rotta har vært hos eier: Siden 6 mai 2012
Sykdom: ingen
Vekt ved parring:Breksje: 310g
Temperament: Breksje er en veldig frempå rotte, hun er alltid først til burdøren og sist inn. Hun er utrolig kontaktsøkende og har vært like frampå på fremmede som på oss i heimen. Hun var veldig fin under intro til de voksne jentene, underdanig og fant seg i å bli satt på plass. Hun er ikke alfa i buret og trives med det. Hun er utrolig fantastisk og elsker å få være sammen med oss. hun raser rundt og leker med oss til hun blir sliten og legger seg under genseren for en hvil i 5 sekunder før hun er i full fart igjen. Breksje spiser alt, og er et matvrak uten like. hun er skikkelig søt og morsom når vi spiser middag for da trasker hun gjerne rundt i pastasausen mens hun langer innpå.
Dersom jeg var nødt til å velge er Breksje klart favoritten i jenteburet og hun er desidert matfars lille yndlingspike og en real pappadalt.
Stamtavle: ja, https://sites.google.com/site/wollfratrace/kull-j
Tidligere kull: nei
Avvik fra NTF's avlsveiledning: nei


Hannrotta

Navn: Marco
Variant fenotype: Blue, hooded missmarked
Variant genotype: aa gg hh Du*
Fødselsdato : 15.08.2010 (+/- et par uker)
Eier: Anniken J. Pettersen
Opprinnelse: Levert til dyrebutikk av oppdretter, omplassert til meg ved 1 års alder.
Er rotten importert? nei
Hvis ja, dokumentasjon:
Hvor lenge rotta har vært hos eier: ca 10 mnd
Sykdom: ingen før eller etter omplassering
Vekt ved parring: Marco: 637g
Temperament: Marco er en suveren koseklump, han ligger gjerne i armkroken eller bak i nakken å popper øyne. Han er en skikkelig mammadalt som henger forventningsfullt i sprinklene når man går forbi. Fremmede kan håndtere ham uten problem han er ikke engstelig for fremmede hender. Intro til voksne og unger gikk kjempefint, han er underdanig og vet at han ikke tøffest eller sterkest så holder seg unna de store konfrontasjonene. Han er sær i matveien og er litt forsiktig med å prøve nye ting men er på ingen måte vanskelig å före, han holder seg bare til ting han vet han liker som peanøtter med skall, erteflak mm. og når det kommer til slike ting han liker er han et matvrak.
Marco er en ganske stor rotte, han har en muskuløs kropp og utrolig lang hale noe som gjør han utrolig digg å holde i og kose på
Stamtavle: nei
Tidligere kull: nei
Avvik fra NTF's avlsveiledning: Ukjent bakgrunn



Forventinger til:


Farge: Black og agouti +
-Blue hvis Breksje bærer dette
-Russian Blue / Russian Blue Agouti hvis marco bærer dette
-siamese hvis Marco bærer himalaya, himalaya hvis han bærer albino
-mulige overraskelser i form av dumbo og burmese m.m.


Tegning: Berkshire
Ører: topp
pels: glatt
Annet:
Fordi Marco har ukjent bakgrunn er det vanskelig å vite hvilken gener han kan bære på. Både Russian Blue og Siamese har vært å finne i dyrebutikker de siste årene, så det er en liten mulighet for at han kan bære på det

Begrunnelse for parring:

Jeg vil kombinere Breksjes råhet og frampå væremåte med Marcos mykhet og sans for kos, for å forhåpentligvis få en mellomting. Dette er første kullet mitt, så her må vi ta en sjanse med tanke på at Marco har ukjent bakgrunn, men jeg føler meg trygg på at han vil kunne lage noen flotte koserotter.


Image
her er nurkene, mette og gode :yumm:

Vi blir å vente til dag 7 med vekt og flere bilder, da enkeltvis, jeg vil ikke forstyrre Breksje for mye. Hun har hittil godtatt at vi er å ser på bebisene, ingenting stress overhodet, hun kommer ut av seg selv og ser ut til å sette pris på en liten pause fra sugekoppene sine :nottelling: Men på tross av dette vil vi gi henne ro denne første uka :cheerful:

Såvidt jeg kan se er kjønnsfordelinga slik: 9 jenter og 3 gutter :crazy:
Ber om forståelse for at dette kan endre seg da jeg ikke akkurat er "trent" til å se forskjell på jente og gutt på en 2 dager gammel rotterompe :giggle:

utmeldt

Re: Nordlyset's Rotter - Kull A - Sagaen om isfolket

Post by utmeldt »

Idag har jeg sjekket ungene skikkelig grundig slik som jeg gjør hver morgen når jeg vokner, Breksje har en tendens til å løpe ut med de hengene i pattene så de faller av og blir liggende å fryse stakkars så vi har måttet sjekke i buret oftere en antatt, ca 2-3 gang for dag. Nå når jeg sto opp så hadde såklart noen ramla av, de lå strødd i buret og et par var kaldere en jeg hadde villet ( ikke iskalde heldigvis!!!) så da tok jeg sjansen til å varme dem litt opp og skrive ned kjønn og slikt før jeg la de i reiret igjen.

Breksje har slik jeg kan se det 5 sønner og 7 døttre, det er en jeg er usikker på da h*n har større mellomrom mellom tiss og anus en de andre jentene men ingen sorte prikker slik som de andre gutta. Jeg skrev h*n opp på lista over hanner så får vi se :cheer:

Ungene gjør det veldig bra! De blir større og mer aktive for hver dag som går og det er mer lyd i dem også nå :nottelling: Pigment har begynt å vise seg på dem så nå er de mer grå på ryggen en rosa, og de små ørene har løsnet :grin:

Breksje er en kjempeflink mamma, alle ungene er godt foret og hun passer godt på dem. men hun er da også litt klumsete, hun tråkker på dem og mister dem noen ganger av pattene når hun går ut av reiret og vi har måtte teipe fast redekassen til buret pga at hun går under den og gir ungene skikkelig karusell med å dytte den opp , hit og dit. Hun mener neppe å gjøre det, men det er jo utrolig kjedelig i det buret til tider så da må hun finne metoder å underholde seg selv på :bonk:


Noe av det som har overasket meg mest siden Breksje ble gravid er hvor snill hun er mot meg, hun kommer frivillig ut av buret og vil løpe litt rundt når jeg sjekker ungene og kunne ikke brydd seg mindre om at jeg er å piller på dem. Inga sure mine what so ever når jeg kommer og sjekker på dem. Også blir jo vi veldig nære nå jeg og Breksje, nå foretrekker hun klart meg over sambo, mens før hun fikk kullet var det motsatt :love:

utmeldt

Re: Nordlyset's Rotter - Kull A - Sagaen om isfolket

Post by utmeldt »

I dag er småtrolla 7 dager gamle :party: De er blitt ganske mørke nå så jeg tenker at det blir mørke farger i kullet, også har de fått pittelitt pels så de er bare såååå myke og gode å ta på :yumm:


Breksje er blidt mye flinkere til å holde de innafor redet også, når de faller av pattene uttafor skoeska er hun å hanker de inn igjen. Og i dag når vi skifta på buret hennes var hun så utrolig søt for hun for rundt og fant alt mulig rart som hun skulle putte i redet sitt, tilslutt fikk hun en hel dorull å styre med som hun ville :giggle: Hundeposer egner seg liksom ikke helt som redemateriale :rofl:


Bilder kommer seinere, skal sette meg ned og prøve å se forskjell på dem :crazy:

utmeldt

Re: Nordlyset's Rotter - Kull A - Sagaen om isfolket

Post by utmeldt »

Fargefordeling: 2 Black Berkshire jenter, 5 Agouti jenter og 5 Agouti gutter. Alle agoutiene viser tegn til å være Berkshire men et par har helfarget hale og veldig små sokker så vet ikke om de er selfer eller bare dårlige Berkshires. Herlige er de uansett, helt fantastisk og se babyrotter vaske og klø seg, et par av jentene var veldig ivrig på og vaske meg også enda så små dem er :nottelling:

Beklager at en ukers bildene ikke ble tatt eller lagt ut, men i kveld kommer 10 dagers bilder som plaster på såret :wink:

Ungene virker velfødte de fleste ligger på 19 gram, så har vi noen på 18 og et par på 17 gram.

Endelig kjønnsfordeling er 7 jenter og 5 gutter :cheerful:

utmeldt

Re: Nordlyset's Rotter - Kull A - Sagaen om isfolket

Post by utmeldt »

Jeg ser ikke forskjell på alle agoutiene, sånn bortsettfra hva kjønn de er ofc, så vi må vente til mageflekken kommer før vi kan begynne å se forskjell på dem, den har nemlig ikke kommet på agoutiene enda :nottelling:

Black mage:
Image

Aguoti mage:

Image

Ser ikke om alle blir TØ eller om det er noen dumboer enda heller så det får komme når de er vokst litt :cheer:

Tok noen bilder iallefall slik at dere kan få se på Breksje sine små. De er ikke av god kvalitet fordi de absolutt skulle kravle sånn, dermed ble handa mi med på nesten alle bildene, de roer seg når de får være nær kroppsvarme har jeg funnet ut :cheerful:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Lite bonusbilde av den slappe køa inn til fotografen :rofl:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Black jente nr.2 sin mageflekk :yumm:

Image

Image
Sterk lita klatremus :cheer:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Til sist to klyngebilder fra reiret :dån:

Image

Image


Enjoy! :danse:

Urokråka
Sofaspiser
Posts: 159
Joined: 23 Mar 2012, 00:21
Location: Nittedal
Contact:

Re: Nordlyset's Rotter - Kull A - Sagaen om isfolket

Post by Urokråka »

Nydelige :D


Jasmin
Bygger bol
Posts: 502
Joined: 15 Sep 2011, 15:44
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund

Re: Nordlyset's Rotter - Kull A - Sagaen om isfolket

Post by Jasmin »

Årh :peewaggle:

Søte! :dån:
Canta & Baila ❤
Gode venner er som stjerner, det er ikke alltid du ser dem men du vet at de er der <3

utmeldt

Re: Nordlyset's Rotter - Kull A - Sagaen om isfolket

Post by utmeldt »

Tihi! Takk :cheerful:

Jeg føler det er veldig terapautisk å stå opp og starte dagen med kos med rotteungene :jepp:

utmeldt

Re: Nordlyset's Rotter - Kull A - Sagaen om isfolket

Post by utmeldt »

Idag har vi sett at noen av småtrolla har fått øyeglipper :party: Nå er det nok ikke mange dagene til de ser og begynner å utforske omverdenen :grin:

utmeldt

Re: Nordlyset's Rotter - Kull A - Sagaen om isfolket

Post by utmeldt »

Småtrolla har alle sammen fått øyne opp og er begynt å utforske buret og oss raringer som er å piller på dem av og til :nottelling:

Skal prøve å få tatt noen bilder men det er utrolig vanskelig med vanlig digital kamera og veldig aktive små rotter. mageflekker er synlige nå så jeg ser forskjell på alle mann endelig :cheesy:

utmeldt

Re: Nordlyset's Rotter - Kull A - Sagaen om isfolket

Post by utmeldt »

På mandag er smårollingene 4 uker gammel og jeg må si det har vært travelt og utrolig morro her i det siste, de er veldig aktive og utrolig sosiale allerede :grin: Når jeg stikker hånda ned i buret deres så skal alle 12 klatre oppover armen min og være med. Enkelte har lært seg at å sitte på skuldra er gunstig for da får man div godsaker og de alle er enige i at å krype innunder genseren min er super morro! :nottelling:


Beklager at vi har hatt få bilder og lite oppdateringer hittil men jeg har rett og slett hatt et så elendig nett at jeg får ikke lastet opp bildene jeg har tatt, det er på nåde at jeg får skrive denne posten :flau2:

Vi håper på å komme sterkere tilbake når vi får bedre nett! :jepp:

utmeldt

Re: Nordlyset's Rotter - Kull A - Sagaen om isfolket

Post by utmeldt »

Ungene er leveringsklare 15.11 :peewaggle:
Skal se om jeg får lagt inn flere bilder, men jeg skriver fra telefon så må få lånt meg nett :nottelling:

Vi har egentlig fult opp av reservasjoner, men jeg oppfordrer de som ønsker til å sende meg en mail fordeom, vi velger hjem etter kvalitet og IKKE etter først til mølla prinsippet :jepp:

utmeldt

Re: Nordlyset's Rotter - Kull A - Sagaen om isfolket

Post by utmeldt »

I dag har vi veid småtrolla og gutta ligger på 130-135 gram og jentene ligger på 120-125 gram :cheerful:

Har fått tatt bilder av alle mann også men siden nettet mitt er så fucky så må jeg få lastet dem opp hos mamma elns :cheer:

Ellers så kan jeg bare si at ungene er helt fantastiske! Veldig kontaktsøkende og morsomme :grin:

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Nordlyset's Rotter - Kull A - Sagaen om isfolket

Post by tantepose »

Nydelige små ulvene. :kisses:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Post Reply