Matmors Britiske byer f. 10.02.2013

Oppfølging av rottekull, ein tråd per kull.
torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Matmors Britiske byer f. 10.02.2013

Post by torasrotter »

Fant den! Du har sikkert sett den, men det kan jo være den kan være til noe hjelp for Helene som sitter og knipser av disse små ;) http://www.ratz.co.uk/golden.html
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Matmors Britiske byer f. 10.02.2013

Post by Matmor »

Jeg kjenner godt til artikkelen, men problemet er at den forklarer ikke det vi ser med foreldrene og ungene i forhold til points og farger. I følge artikkelen er både himalaya-basert og siamese-basert golden himalayan utstyrt med points. Så siden Aureus ikke har points, og heller ikke bliss som kunne dekke over points, burde han være cc-basert.

Foreldregenerasjonen var født hvite, de så ikke ut som siamese-babyer, slik flesteparten av F1-generasjonen (dvs. Britiske byer-kullet) gjør. Dette, kombinert med manglende points på Aureus og veldig svak goldenfarge på Guinea, burde bety at far er cc + (golden homozygot) og mor cc(h) + (golden et eller annet).

Men når flesteparten av ungene deres har babyskygger som sier "siamese", burde den ene av foreldrene være siamesebasert og den andre himalayan. Og det stemmer altså slett ikke med foreldrenes babyfarge eller Aureus's mangel på points.

Så jeg mener jeg har mine ord i behold når jeg sier at genetikken er uavklart. Innehaveren av Flaxholme har sine teorier, men ønsker ikke å skrive om dem før hun har foretatt flere parringsforsøk.

HeleneH
Klatrer på møblene
Posts: 546
Joined: 18 Nov 2011, 17:29
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Matmors Britiske byer f. 10.02.2013

Post by HeleneH »

De som er helt hvite er virkelig kritthvite.

De med "farge" har bittelitt mørkere hale og ører enn de hvite.
Det er litt forskjellig nyanse på de fargede, noen er rimelig lyse, mens andre er veldig gylne. Noen er litt mer beige i pelsen, mens andre er mer gule.

De er så skjønne altså. Leker sisten med hånda, slikker og smaker. Spiser mat av fingrene mine, og kommer bort til buråpningen for å hilse på!

De får "kosemosebehandling" av meg, blir gnidd og nussa på, magen hode og hale. Ikke noe problem!
Helene
Med Navi, Pinky, Emily, Alice, Tillitt, Guinea, Betty og Alva:)

Navistar's Rotteoppdrett

Hjemmeside: http://www.navistars.net

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Matmors Britiske byer f. 10.02.2013

Post by Milla »

HeleneH wrote:De som er helt hvite er virkelig kritthvite.

De med "farge" har bittelitt mørkere hale og ører enn de hvite.
Det er litt forskjellig nyanse på de fargede, noen er rimelig lyse, mens andre er veldig gylne. Noen er litt mer beige i pelsen, mens andre er mer gule.

De er så skjønne altså. Leker sisten med hånda, slikker og smaker. Spiser mat av fingrene mine, og kommer bort til buråpningen for å hilse på!

De får "kosemosebehandling" av meg, blir gnidd og nussa på, magen hode og hale. Ikke noe problem!

Gud så skjønne små troll! Du er så heldig som har alle de nydelig bebisene og kosemose med, Helene :lovey:
Gleder meg veldig få kosemose totten som skal bli en drammenser :roflmao:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Matmors Britiske byer f. 10.02.2013

Post by torasrotter »

Matmor wrote:Jeg kjenner godt til artikkelen, men problemet er at den forklarer ikke det vi ser med foreldrene og ungene i forhold til points og farger. I følge artikkelen er både himalaya-basert og siamese-basert golden himalayan utstyrt med points. Så siden Aureus ikke har points, og heller ikke bliss som kunne dekke over points, burde han være cc-basert.

Foreldregenerasjonen var født hvite, de så ikke ut som siamese-babyer, slik flesteparten av F1-generasjonen (dvs. Britiske byer-kullet) gjør. Dette, kombinert med manglende points på Aureus og veldig svak goldenfarge på Guinea, burde bety at far er cc + (golden homozygot) og mor cc(h) + (golden et eller annet).

Men når flesteparten av ungene deres har babyskygger som sier "siamese", burde den ene av foreldrene være siamesebasert og den andre himalayan. Og det stemmer altså slett ikke med foreldrenes babyfarge eller Aureus's mangel på points.

Så jeg mener jeg har mine ord i behold når jeg sier at genetikken er uavklart. Innehaveren av Flaxholme har sine teorier, men ønsker ikke å skrive om dem før hun har foretatt flere parringsforsøk.
Ja jeg er enig med deg i det. Estelle sier jo også selv i artikkelen at de er usikre på genetikken bak, så det gjelder vell bare å vente tålmodig å se hva de blir :cheerful: Men hvis det er sånn at de som blir gyldne er født gyldne, så trenger ikke de babyskyggene som sier siamese, bety at en av foreldrene er siamesebasert. Tenker på det hun skriver her: I had a strange almost topaz looking kitten appear, around 5-6 weeks she started to develop points on what looked like an golden/apricoty/topazy body colouring with a white belly

Vakre er de nå uansett! :aww:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Matmors Britiske byer f. 10.02.2013

Post by monlan »

HeleneH wrote:
De får "kosemosebehandling" av meg, blir gnidd og nussa på, magen hode og hale. Ikke noe problem!
Elsker det ordet; Kosemose!!! :giggle: Og er bare så helt og fullstendig misunnelig på deg som kan kosemose med disse helt nydelige nurka dine. Åh. Jeg har fått abstinenser siden jeg ikke får lov av tottene mine å kosemose de enda :hmmm: :grin:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Matmors Britiske byer f. 10.02.2013

Post by Matmor »

Men hvis det er sånn at de som blir gyldne er født gyldne, så trenger ikke de babyskyggene som sier siamese, bety at en av foreldrene er siamesebasert.
Jeg ville bli overrasket om ikke de som ser mest gyllne ut nå, ikke blir gyllne som voksne. Jeg vet bare ikke om det er de som kommer til å se mest gyllne ut! For faren til kullet var bare så vidt kremfarget da han var 11 uker gammel, men nå er det ikke noen tvil om at han er en golden himalayan - uten points. Og hvis Guinea er BEH er det sannsynlig t det vil være BEH i haugen.

Jeg ser selvsagt veldig spent på oppdateringer med bilder/beskrivelser etter at de reiser hjemmefra :cheerful:

HeleneH
Klatrer på møblene
Posts: 546
Joined: 18 Nov 2011, 17:29
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Matmors Britiske byer f. 10.02.2013

Post by HeleneH »

Britiske Byer 3 uker!

Da er ungene 3 uker! De hopper, spretter, leker, klatrer og spiser. Noen har også funnet ut hvordan vannflasken fungerer ;)

De er enda litt små, men de har akkurat begynt å spise fast føde, så jeg forventer at vektene skal skyte i været nå snart :)

Lillemor Minsten veier 21g, vektøkning på 4g de siste 2 dagene.
Resten veide mellom 23g og 32g, Himalayagutten var størst!

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Helene
Med Navi, Pinky, Emily, Alice, Tillitt, Guinea, Betty og Alva:)

Navistar's Rotteoppdrett

Hjemmeside: http://www.navistars.net

Helena
Sover i do
Posts: 235
Joined: 25 Nov 2012, 12:19
Location: Bærum

Re: Matmors Britiske byer f. 10.02.2013

Post by Helena »

:hearteyes: :hearteyes: :hearteyes: :hearteyes: :hearteyes: :hearteyes: Awwww så nusselige :kisses: :peewaggle:
Gleb,Burre og Boris :rot5:

Crazyratlady
Klatrer på møblene
Posts: 558
Joined: 11 Jun 2012, 19:49
Kjønn: Kvinne

Re: Matmors Britiske byer f. 10.02.2013

Post by Crazyratlady »

Fantastisk herlig gjeng <3 *smelt*

HeleneH
Klatrer på møblene
Posts: 546
Joined: 18 Nov 2011, 17:29
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Matmors Britiske byer f. 10.02.2013

Post by HeleneH »

4 uker!

I dag er Matmors Britiske Byer 4 uker gamle. Vi utsetter hentedato 1 uke siden vi ikke tror at alle ungene vil nå 80g ved 5 uker.

Det er liv og røre! Lillemor veier 34g. Ellers veier resten mellom 40 og 55g.

De er helt klin umulig å få tatt bilder av, så det ble bare 4 halvgreie bilder denne gangen. Jeg trenger assistanse ved bildetaking neste gang ;)

Image

Image

Image

Image
Helene
Med Navi, Pinky, Emily, Alice, Tillitt, Guinea, Betty og Alva:)

Navistar's Rotteoppdrett

Hjemmeside: http://www.navistars.net

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Matmors Britiske byer f. 10.02.2013

Post by Milla »

:kisses:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

HeleneH
Klatrer på møblene
Posts: 546
Joined: 18 Nov 2011, 17:29
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Matmors Britiske byer f. 10.02.2013

Post by HeleneH »

Nå legger de på seg i rekordfart! Gjennomsnittsvekten har økt med 14,54g fra søndag til i går ettermiddag (før de fikk mat)

Jentene veide i går fra 46g (lillemor) til 66g.
Gutta veide fra 55 til 73g.
Helene
Med Navi, Pinky, Emily, Alice, Tillitt, Guinea, Betty og Alva:)

Navistar's Rotteoppdrett

Hjemmeside: http://www.navistars.net

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Matmors Britiske byer f. 10.02.2013

Post by Milla »

Wow, det er ikke verst!
Skikkelig vokse innspurt :cheerful:

Både jeg og samboer gleder oss veldig til å hente lille Witney :glise:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

HeleneH
Klatrer på møblene
Posts: 546
Joined: 18 Nov 2011, 17:29
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Matmors Britiske byer f. 10.02.2013

Post by HeleneH »

Britiske Byer er 5 uker!

På grunn av størrelsen på de små, har vi bestemt at utleveringsdato blir utsatt med en uke. Selv om flere av ungene veier over 80g i dag, er de fremdeles små i forhold til ungene vi pleier å sende ut. En unge på 80g har ikke så mye å stille opp mot en rotte på 300-700g, og de må ofte tåle litt fra flokken den skal inn i.

Gjennomsnittvekten på ungene i dag er 78,68g, med Lillemor på 60g som minste, og en Siamesegutt på 90g som største.

Klarte å få tatt noen få brukbare bilder.
Image

Image

Image

Image

Image

Image
Helene
Med Navi, Pinky, Emily, Alice, Tillitt, Guinea, Betty og Alva:)

Navistar's Rotteoppdrett

Hjemmeside: http://www.navistars.net

Post Reply