Dyrevern

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

heidiii
Betarotte

Re: Dyrevern

Post by heidiii »

Jeg glemte å nevne det tidligere, men jeg drev en dyrerettighetsblogg en stund. Jeg har gitt den opp nå, men alle innleggene ligger fortsatt ute, hvis noen skulle være interessert :les: :geek:

http://ikkemennesker.wordpress.com

Tiannina
Tisser i køyene

Post by Tiannina »

Kirameki wrote:Er ikke så aktiv nå, bare på hjemmeplan. ;)

Var veldigt aktiv når jeg var rundt 13-16, har vært med i noen reportasje og en rekke demonstrasjoner, men på videregående så ble det ikke så mye tid for det, og siden jeg fløtta til Norge har jeg ikke engang sett etter organisasjoner... MEN, dyrevern er VIKTIGT for meg, jeg brukar ikke noe pels og jeg har vært vegetarianere siden jeg var 10år, vegan (more or less) i litt over et år, bare så innmari vanskelig å slutte spist ost :roll:

Og så har jeg akkurat sendt in papir om å bli isbjørnsfadder for WWF. :thu:
Jeg driver også og snoker litt på WWF, så blir vel noe sånt på meg etterhvert også :D
Tina og englehalene :rottehode:

R.I.P Bailey, Oscar, Oliver, Smestad, Felix, Buster og Henry

Itchigo
Alfatryne

Post by Itchigo »

heidiii wrote:Jeg er engasjert i dyrs rettigheter, men typisk vernsarbeid har jeg lite til overs for, fordi det ikke tar for seg den virkelige problematikken - det at vi bruker og eier andre vesener. Jeg har med vilje også holdt meg unna enkeltsaksarbeid, som anti-pelsarbeid, fordi det ofte legger opp til at pels skal være et verre bruksområde enn de andre - som bruk av dyr til skinn, ull, silke, kjøtt osv - og det er det jo ikke.

Ellers, siden jeg studerer religion, er jeg opptatt av dyreteologi, og hva menneskets forvalteransvar egentlig består i.
Jeg skjønner hva du mener, men hvordan kan du IKKE støtte noe som helst bruk av dyr? Vi er jo faktisk alltetende dyr selv og det er da greit at man spiser kjøtt? Syns ikke noe om kjøttindustrien, men spiser vill-skutt dyr og selv-fisket fisk uten å se noe galt i dette. Forøvrig spiser jeg vanlig kjøtt også, men veldig lite. Også spiser jeg ost og egg og drikker melk. Jeg vet jo at dette er å støtte masseproduksjon av dyreprodukter, men vi trenger jo kalsium og proteiner i et sunt kosthold. Derfor velger jeg å heller spise MINDRE av kjøtt, egg og melkeprodukter en å slutte helt.
Og silke? Snakker du om silkeormene/larvene? (Trodde ikke de fortsatt drev med det jeg :roll: )

Foresten så sier jeg ikke dette for å provosere deg, bare lurer på hvordan du kan leve et normalt liv uten å være avhengig av at menneske eier dyr på en eller annen måte :) ...
Aurora

heidiii
Betarotte

Post by heidiii »

Itchigo wrote:
Jeg skjønner hva du mener, men hvordan kan du IKKE støtte noe som helst bruk av dyr? Vi er jo faktisk alltetende dyr selv og det er da greit at man spiser kjøtt? Syns ikke noe om kjøttindustrien, men spiser vill-skutt dyr og selv-fisket fisk uten å se noe galt i dette. Forøvrig spiser jeg vanlig kjøtt også, men veldig lite. Også spiser jeg ost og egg og drikker melk. Jeg vet jo at dette er å støtte masseproduksjon av dyreprodukter, men vi trenger jo kalsium og proteiner i et sunt kosthold. Derfor velger jeg å heller spise MINDRE av kjøtt, egg og melkeprodukter en å slutte helt.
Og silke? Snakker du om silkeormene/larvene? (Trodde ikke de fortsatt drev med det jeg :roll: )

Foresten så sier jeg ikke dette for å provosere deg, bare lurer på hvordan du kan leve et normalt liv uten å være avhengig av at menneske eier dyr på en eller annen måte :) ...
:)

Saken er jo at ingen som ikke er fullstendig løsrevet fra samfunnet vårt lever uten å bruke dyr, fordi vi har basert en så stor del av vårt levesett på det. Så enten om man forbruker ting som er produsert av dyr eller ikke, betaler vi skatt som går til subsidier til denne produksjonen, vi kjøper grønnsaker som er gjødslet med møkk fra dyreproduksjonen, medisiner som er testet på dyr etc. Men jeg kjenner til mange som gjør et så godt et forsøk som de kan, og de har det helt fint, og får alt de trenger i matveien. (Det finnes vegetabilske kilder til både protein og kalsium m.m.) Det krever litt mer planlegging, men man venner seg til det.

Etter hvert så har jeg blitt mer var for at det ikke er mulig for alle å løsrive seg så mye som det disse jeg kjenner har gjort; Noen har allergier, noen har rett og slett ikke det nødvendige tilgjengelig, og det kan være andre ting. I fjor høst oppdaget jeg at jeg hadde en omega-3-mangel som ikke lot seg rette gjennom plantebasert omega-3, så nå spiser jeg fisk, og det var egentlig ganske vanskelig å venne seg til igjen. (Det er noe forskning som peker i retning av at noen kan få problemer med opptak av visse stoffer når de blir vegetarianere som voksne, men det er ikke forsket så mye på dette ennå.)

Standpunktet mitt i dag er at vi alle har et ansvar for å løsrive oss fra vår egen del i utnyttelsen så godt vi kan - altså, så sant vi har alternativer tilgjengelig, og så sant vi ikke setter vår egen helse i fare. (Slik at det blir galt å drepe/bruke dyr når det faktisk kan unngås.) Og de aller fleste av oss kan komme ganske langt på vei, men det krever jo at vi er ærlige om vår egen delaktighet, og at vi er villige til å gjøre noe med det. Det er kanskje det største problemet jeg har med vernstanken også, at pespektivet ligger på det å gjøre litt fremfor å gjøre alt det vi faktisk kan gjøre.

Angående silke, ja jeg mente denne som lages av larver, og den produseres det fortsatt veldig mye av :spy:

Post Reply