Kommer du til å sende rottene dine inn til obduksjon?
Moderator: Moderatorer
-
- Gammelrotte
Kommer du til å sende rottene dine inn til obduksjon?
Når den tid kommer, vil du da sende rottene dine inn til obduksjon?
Hvorfor? Hvorfor ikke?
Les mer om oduksjon her
Hvorfor? Hvorfor ikke?
Les mer om oduksjon her
Julianne
Julirottenes omplassering
-
- Markeringsbehov
-
- Stjeler søppel
For meg er dette vanskelig. Selvfølgelieg er jeg enig i at alt rundt det er bra.
MEN, jeg har små barn........å få forklart en 8 åring om forteffelighetene rundt obduksjon er ikke greit. Jeg kan ikke presse der.
Konklusjon pr dags dato: Om det oppstår et tilfelle som i uvanlig grad er interessant, så skal dyret obduseres. (da setter mor foten ned
)
Ellers venter vi og har våre sedvanlige begravelser.
Men saken er til jevnlig debatt med barna.
Julie
MEN, jeg har små barn........å få forklart en 8 åring om forteffelighetene rundt obduksjon er ikke greit. Jeg kan ikke presse der.
Konklusjon pr dags dato: Om det oppstår et tilfelle som i uvanlig grad er interessant, så skal dyret obduseres. (da setter mor foten ned

Ellers venter vi og har våre sedvanlige begravelser.
Men saken er til jevnlig debatt med barna.
Julie
Får si som sant er, at det kommer helt ann på økonomien , når den tid kommer.
hvorfor... Mest fordi Trinity har blitt brukt i avl., samme med søsken og kusiner. Og mend tanke på videre avl, er det best å vite hva hun døde av i tilfelle det kan ha vært arvelig. Samme med Aelita. Tess.. Fordi boren har laget ups kull. Alle sammen : Fordi jeg vil vite hva de døde av
Men ja, det er mest sannsynelig at jeg gjør det.
hvorfor... Mest fordi Trinity har blitt brukt i avl., samme med søsken og kusiner. Og mend tanke på videre avl, er det best å vite hva hun døde av i tilfelle det kan ha vært arvelig. Samme med Aelita. Tess.. Fordi boren har laget ups kull. Alle sammen : Fordi jeg vil vite hva de døde av

Men ja, det er mest sannsynelig at jeg gjør det.

Da "ungdommene" Carmen og Irmelin brått ble syke og måtte avlives i høst, ble jeg faktisk spurt om jeg var medlem i NTF og om jeg ville obdusere (Groruddalen dyreklinikk). Jeg hadde tenkt over dette på forhånd, for jeg vil gjerne være med og bidra, men jeg obduserte ikke. Grunnen? Jeg har ingen sentimentale følelser overfor det å skjære i døde dyr eller ønske begravelser eller sånt, men jeg blir utrolig knust hver gang jeg må avlive. Jeg må bare få det unnagjort på en ok måte, overlate kroppen til vetrinæren når det er over, og komme meg hjem. Jeg orker ikke forholde meg til kroppen eller det praktiske som i så fall må gjøres. Jeg snakket med vetrinæren om dette sist og hun luftet muligheten for å sende kroppen med budbil direkte. Det syns jeg imidlertid blir hakket for drøyt, i hvertfall om det ikke er et helt eksepsjonelt interessant tilfelle.
Jeg syns nå at det er synd jeg ikke fikk obdusert de to siste, jeg går fortsatt og funderer på hva som egentlig hendte, hva de døde av, selvfølgelig om jeg burde skjønt før etc etc (ja, det er jo ikke alle svar obduksjon kan gi heller da).
Hvis det fantes en (trylle-)måte der man kunne gjøre alt unna hos vetrinæren, fylle ut noe papir og la dem ordne det praktiske, ville jeg slått til. Med det selvfølgelige forbehold at det er en grense for hva jeg betaler.
Jeg syns nå at det er synd jeg ikke fikk obdusert de to siste, jeg går fortsatt og funderer på hva som egentlig hendte, hva de døde av, selvfølgelig om jeg burde skjønt før etc etc (ja, det er jo ikke alle svar obduksjon kan gi heller da).
Hvis det fantes en (trylle-)måte der man kunne gjøre alt unna hos vetrinæren, fylle ut noe papir og la dem ordne det praktiske, ville jeg slått til. Med det selvfølgelige forbehold at det er en grense for hva jeg betaler.
Maria H.
-
- Gammelrotte
Ja, skulle ønske og føler det samme. De to avlivningene av rotter jeg har opplevd hittil så har jeg vært der til de sovnet og så gått ut når den siste sprøyten settes for og så la de kremeres.Maria wrote:Hvis det fantes en (trylle-)måte der man kunne gjøre alt unna hos vetrinæren, fylle ut noe papir og la dem ordne det praktiske, ville jeg slått til. Med det selvfølgelige forbehold at det er en grense for hva jeg betaler.
Jeg er faktisk ikke helt sikker på hva jeg gjør, har aldri hatt det spørsmålet aktuelt før. Men jeg tror kanskje jeg vil gjøre det, hvis jeg greier. Det hjelper jo til for hver rotte som obduserers, uansett dødsårsak. Dessuten tror jeg på at når en dør så blir sjelen sluppet fri fra sitt midlertidlig hjem og kroppen som ligger igjen er som et forlatt hus, tomt, men fullt av minner

Egentlig så håper jeg at jeg får det til, når den tid kommer. Jeg personlig vil gjerne være til hjelp for andre etter min død, hvis det er mulighet for det. Og da føles det riktig å la rottene mine også være til hjelp.

Julianne
Det lar seg gjøre hvis du avliver ved Veterinærhøyskolen (dagtid). Og det koster ikke ekstra. Du gir beskjed om at du ønsker rotten obdusert, og lever gjerne skjemaet til dem og be de levere det videre. De har egne skjemaer som de fyller ut i tillegg. Send oss gjerne en kopi, i tilfelle vi ikke får den automatisk.Maria wrote:Hvis det fantes en (trylle-)måte der man kunne gjøre alt unna hos vetrinæren, fylle ut noe papir og la dem ordne det praktiske, ville jeg slått til. Med det selvfølgelige forbehold at det er en grense for hva jeg betaler.
Selv vil jeg velge å obdusere dersom rotten er brukt i avl, og dersom jeg er veldig usikker på hva den døde av. Noen ganger også uten at disse grunnene foreligger, det tar jeg litt på "magefølelsen". Alle obduksjoner er nyttige for NTF.
-
- Gammelrotte
Vi må tenke litt på det, men jeg skal prate litt med Roger om å få Toffa obdusert den dagen hun legger seg i trepennalet. Problemstillingen blir nok aktuell i løpet av året, regner jeg med. Jeg er dessuten nysgjerrig på hvordan det ser ut nede i lungene hennes.
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com