Svein og rotta

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

"Rattus norvegicus Hettus"? *sukk*....Da vil jeg også ha eget latinsk navn på rottene mine. :roll: Hva med "Rattus Norvegicus Fleskus" på Spinus?

:| Håper filmen blir bra!
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Himi-Zoo
Hamstrer mat

Post by Himi-Zoo »

"Kanskje det blir fiske suppe til middagen en dag" <--- den scenen var tøff :D:D

anita
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by anita »

Hm... her har jeg ikke fulgt med, ser jeg - jammen mye flott som står her :sol: Informasjonsskrivet ble kjempefint - men som vanlig har jo jeg hengt meg opp i det vanlige, da;
Rotter har ganske stor sjanse for å få helseproblemer som luftveisinfeksjon og kreft , grunnet useriøs og feil avl i lengre tid.
Det kan godt hende det - men vi kan ikke skrive det slik før vi har belegg for det - og det har vi faktisk ikke pr nå grunnet manglende sammenligningsgrunnlag og dokumentasjon. Hvis du dreier bare dette med helseproblemene litt bort fra avl, blir det helt perfekt! :spise:
Anita :thu:

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

anita wrote:
Rotter har ganske stor sjanse for å få helseproblemer som luftveisinfeksjon og kreft , grunnet useriøs og feil avl i lengre tid.
Det kan godt hende det - men vi kan ikke skrive det slik før vi har belegg for det - og det har vi faktisk ikke pr nå grunnet manglende sammenligningsgrunnlag og dokumentasjon. Hvis du dreier bare dette med helseproblemene litt bort fra avl, blir det helt perfekt! :spise:
Anita :thu:
:thu: Jeg får ikke rettet det i selve dokumentet ennå da jeg ikke har det på denne datan, men hva er bra å skrive isteden for tror du? At en av grunnen kan være avl? Eller?
Leste igjennom det jeg skrev nå og ser at det er noen småting jeg kan rette litt på, formuleringen blant annet. :P Tror jeg skal lage en oppdatert versjon :wink:

Ellers så har jeg hørt noe snakk om en felles kinotur :rottehode:

anita
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by anita »

Vi vil på kino! :spise:
Altså; personlig synes jeg vi er for historieløse til å koble sykdom til tidligere avl på et infoskriv - det gir ikke noe godt førsteinntrykk. Og så er slik at selv arvelige sykdommer ikke nødvendigvis behøver å være et resultat av dårlig avl - sykdommer kan faktisk spre seg ganske stille i en bestand uten at det blir satt diagnose og konklusjon før mange år etterpå når "utbruddet" er et faktum - og da er det ikke sikkert det lar seg avle bort, det hender man må lære å leve med det. Vi har heller ingen oversikt over gamle oppdrettslinjer, men vi hører i sporadisk at "alt var bedre før" = rottene ble mye eldre - og det kan jo faktisk være tilfelle... Hvis det er tilfelle; var det på grunn av, eller på tross av dårlig avl? Var det kanskje fordi man brukte det man hadde tilgang på = egne dyr = ganske stor grad av innavl som igjen isolerte de enkelte bestandene fra MP og Car - smitte? Var det da god eller dårlig avl hvis dyrene levde lenger? For har først smitten kommet inn i bestanden, kan man jo avle til krampa tar en - bakteriene er der uansett. Jeg synes at at det bør skrives at rotter kan få / har slik og så, men at vi skal avholde oss fra å angi avl som årsak så lenge vi ikke har et annet / nyere / bedre sammenligningsgrunnlag. For det har vi jo ikke; resultatene lar vente på seg - vi har bare korte linjer å følge, og lite å trekke konklusjoner fra. Dette er ankepunktet mitt; viljen er for øyeblikket større enn evnen - la oss være tilsvarende ydmyke så lenge.
Anita

Dumbo-fan90
Sover i do

Post by Dumbo-fan90 »

Litt off-topic akkurat nå men..

Jo, syntes jeg kan skimte mange forskjellige tegninger på rottene bare på traileren jeg da.. hehe.

Får håpe det ikke blir et sånn rottehysteri, som det har vært med de andre dyrefilmene, for denne filmen legger jo virkelig opp til at folk skal elske disse dyrene, som er på filmen! De som hopper igjennom ringer, er med overalt,lyder navnet sitt++ Det er jo nesten en "annen art", enn de man får kjøpt i dyrebutikken da.. :roll: Men vi får se positivt på det, og håpe at folk vektlegger helsa og hva disse små krabatene krever.. :lol: Ellers må det vel opprettes egne omplasseringshjem for rotter til sommern :roll:
Mvh Ida&rottene

Rotteelsker

Re: Svein og rotta

Post by Rotteelsker »

§ RatGirl § wrote:
Rotteelsker wrote:
§ RatGirl § wrote:Fant denne siden nå. Trykk dere inn på rotteinfo. Veldig bra lagd, men syntes det var noe som manglet... Jo, at rotter ikke skal bo alene :? Syntes at det kunne vært smart å ta med.
Gruer meg også litt til den kommer ut egentlig, tenk hvis det blir sånn at alle barn skal ha rotter? Hva vil det resultere i? Mer import av rotter fra Sverige? Flere useriøe avlere? Hva tror dere?
Jeg har bare en rotte, jeg.. Det går veldig bra med henne, selv om hun er alene..
Hvordan vet du det? Rotter er flokkdyr og skal ikke bo alene. Finnes visse unntak i spesielle situasjoner. Men en alenerotte har det sjeldent så bra. Dessverre merker man ikke forskjellene før man har sett det selv, hvor trist en alenerotte har det i forhold til en flokk som kan stelle hverandre, sove tett sammen, leke sammen osv. Kan du alt det med rotta di?

Unnskyld, kanskje jeg virker veldig sur og sånt nå, vet jo ikke en gang hvorfor rotta di bor alene, men sånt irriterer meg veldig skjønner du :wink:
:)
Men jeg har jo fått en til nå! :D

Maria
Klatrer på møblene

Post by Maria »

Er det noen som jobber konkret med kontakt med kinoen, få lov til å stå utenfor på premieredagen, ha flyeren tilgjengelig på kinoen (delt ut med hver billett!!) etc etc?? For det er ikke tvil om at det vil bli rottefeber etter denne filmen (åh, den ser jo så fin ut på traileren!! :D ). Genial ide med flyer og aktivitet fra NTFs side! Tipper pressen også kan være interessert, rotteforening er jo litt artig for folk da :lol:
I flyeren tror jeg det er viktig å ikke ha for mye info, folk gidder ikke forholde seg til så mye. Sånne enkle punkter som du har laget er nok veldig lurt. Jeg tror de viktigste tingene å få fram/få fokus på er:
-Man må ha flere rotter: det virker som det ofte er dette som er vanskeligst å fatte for folk + Halvorsen er alene + kanskje foreldre nøler litt mer om barna skal ha en rotteflokk framfor en enkel, søt rotte.
-Rotter er ikke "ferdig tamme": det krever masse arbeid og innsats og ikke alle rotter blir supertamme, vi ser jo ofte her på forumet at folk blir litt skuffa over dyrene, det ble ikke som man hadde tenkt osv.
-Rotter er et ganske krevende kjæledyr: De trenger mye aktivitet, stimuli og de er følsomme for både det ene og det andre.
-Det koster masse penger: Du kjøper ikke en 100,-s rotte som bor i gensern din og spiser middagen din, utstyret koster, veterinæren koster, ungenes lommepenger strekker neppe til.

Ja, alt dette er med allerede, jeg tenker bare på hvor vi legger fokus for at folk skal oppfatte det viktigste. Også masse reklame for NTF og forumet!!

OH, jeg gleder meg til film! Er det planlagt fellestur eller er det bare en tanke?
Maria H.

lille lakris
Alfatryne

Post by lille lakris »

dette kan og bør bli en fantastisk mulighet for NTF til å spre det det glade budskap om rotter (i flertall) som kjæledyr!
har tenkt tanken lenge, at jeg skulle kontakte styret og tipse om at det hadde vært sjakktrekk å så utenfor kinoen premieredagen med en bunke brosjyrer...
men fint at NOEN får ut fingeren, da...
tenk om foreningen kan vri dette til en opptur for rottene, ikke bare i popularitet, men at folk får mer kunnskap om dem! flere medlemmer hadde ikke vært dumt det heller. det er jo en fare for negative konsekvenser også med denne filmen, men dette kan NTF til en viss grad forhindre, får vi håpe...
selv er jeg ikke medlem ennå, men jeg kan kanskje bidra likevel?
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

Locked