Takk

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

Locked
Randi
Betarotte

Takk

Post by Randi »

Jeg har den siste tiden brukt mye tid på å lese innleggene her inne på forumet. Jeg har i dag ingen rotter, men har i de siste måneder fått mer og mer lyst til å skaffe meg rotter igjen. Jeg har hatt tre rotter før for en god del år siden, men jeg visste dessverre alt for lite om hvordan rottene skulle behandles:

Caro fikk jeg fra dyrebutikk i et hamsterbur, hun var en såkalt "Hetterotte". Hennes eneste venn var meg.. Hun levde på "gnagerfor" og hadde furustrø i buret.. Da hun døde av (antagelig) slag som 2 1/2 åring fikk jeg helt sjokk. Hadde den tro at rotter levde vesentlig lengre enn hamstere osv.

Etter at jeg hadde sørget ferdig etter et halvt års tid(jeg var rundt 12-13 år da.. :) ) skaffet jeg meg en ny rotte fra dyrebutikk. Jeg valgte den tynneste, søteste (reddeste, svakeste) i kullet. Cinica døde bare etter noen måneder av slag.

Det gikk noen år, og jeg ville prøve igjen. Denne gangen valgte jeg den rotta som var mest nysgjerrig og trygg i kullet, selv om det var en pink eyed pew, og jeg ville egentlig ha en vanlig "hetterotte". Anisha fikk "gnagerfor" og gikk på strø som de andre, men jeg kjøpte ihvertfall et stort nok bur. Anisha døde av kreft etter nesten 2 år.

Etter disse opplevelsene tørte jeg ikke å skaffe meg flere rotter, selv om jeg elsket rotter.. Fint å lese på sidene her at mine rotters liv ikke var ekstremt korte slik som jeg trodde. Men, jeg håper at mine fremtidige rotter kan få lengre og bedre liv ved å rette opp de feilene jeg gjorde mot mine avdøde venner.. Det er virkelig behov for Norsk Tamrotteforening! (meldte meg inn i går :))

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

På vegne av styret før og nå: Takk for ros! Håper du får stort utbytte av medlemskapet, og vi gleder oss til å se hvordan det går med deg og eventuelle rotter fremover. :)

Adyssa
Hamstrer mat

Post by Adyssa »

Hej, detta påminner om en kollega på jobbet som berättade för mig att hon hade fått en hamster som var 1,5 år när hon var ungdom. Den dog när den blev 2 år och hon hade dåligt samvete för hon trodde att hon hade gjort nåt fel. Hon vågade sen inte ha flera gnagare för hon menade att hon inte var flink.

Jag funderar egentligen detsamma som henne om jag gör nåt fel för mina får svulster och dör också runt 2 års åldern. Vilken mat ska jag ge de och vad kan jag göra bättre tänker jag ofta. Man får massa tips här i forum.

Förresten välkommen och att du också tycker råttor är det bästa alternativet.

Ki

Randi
Betarotte

Post by Randi »

Takk Ki og Heidi.
Det er bare trist hvor vanskelig det var å få tak i riktig informasjon. Jeg spurte i dyrebutikker og prøvde å finne bøker om emnet. Men, på biblioteket var det bare bøker om hamstre og marsvin.. Ble ikke helt riktig, det nei. Fint med den muligheten internett og NTF gir oss i dag! Mannen min har gitt meg lov til å skaffe oss rotter, så jeg følger spent med på de planlagte kullene.. :)

-Randi

Locked