Nye rotter.

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

Locked
Lillenill

Nye rotter.

Post by Lillenill »

Hei...! Har nå fått tatt til meg to omplasserings-gutter.
Men han ene er mamma sin, siden hun falt så for han.
Og han andre er min.

Henta de i moss fredags-kvelde.
Problemet er da: De går ikke bra sammen, og han ferdiand har biti en del av øre-flippen til mr. big.. Og begge piper når vi skal ta de opp... Men ikke fullt så ille nå, som de var siden fredag.

Ferdinand, han er syk. Han er skeiv i hele hodet, og ser nesten ingenting, men plages ikke av det.... Men veldig kosen av seg og veldig kontaksøkende. Mest ovenfor mamma, siden han er hennes rotte-gutt.
:)
Og mr big er litt aggresiv, han tror alt er mat når man stikker hånda ned i buret og biter litt.. Han bet meg til blods to ganger, på fredag.
Men de er også veeeeldig stor, altfor store.. Dvs Feite...
mr big, passer til personligheten, siden han er så stor. Og han er sinnsykt lat... Må åpne hele buret for at han skal komme ut, og for å ta han ut.. Men han kommer ut av huset når vi prater med han og er nysskjerrig av seg. Disse rottene er veldig vakre.... Fant ut at de er banded husky.
Jentene mine er heeeeelt gale etter de, spesielt Nira og Siva, de må ut å hilse hele tida.. Men gutta bryr seg ikke om de.. Ferdinand ble irritert på Nira i går, siden hun snuste han på ballene hele tida, så han bare la seg på magan hennes... Siden de var ute sammen på kjøkkenbordet..
Under oppsyn.. Dessuten er gutta så feite at de vet ikke hvordan de gjør det heller :mrgreen: hihi...
Hun er skikkelig vår-yr, og gir seg ikke.. Men hun er for gammel.
Selv om hun oppførr seg som en liten dritt-unge.. hihi...

Men hva er det for noe med ferdinand? Siden han er skeiv i hele hodet, og ser dårlig? Kan han ha betennelse ett eller annet sted? Han plages ikke av det..

anita
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by anita »

Har du hatt mellomørebetennelse noen gang? Det er den vanligste årsaken til skjev hodestilling på rotte. Skaff ham dyrlegehjelp snarest.
Anita

Himi-Zoo
Hamstrer mat

Post by Himi-Zoo »

Tenkte mere headtilt jeg når jeg leste det. Men mellomøre betennelse kan det jo også være.

Du har overtatt "Mr Big" fra hun jeg omplasserte han til, tidligere kaldt "Knut Borgen" :lol:

Har ett bilde av han vis du vil ha det.

Trodde Ferdinan var Black hooded jeg, iallefall det jeg fikk intrykk av når jeg så bilde av han første gangen.

Bor gutta sammen? *Nysgjerrig* fikk vite at de ikke gikk overens.

Vel.. not innbrytelsen *ler* Fortsett tråden :D

anita
Gammelrotte

Post by anita »

Tenkte mere headtilt jeg når jeg leste det. Men mellomøre betennelse kan det jo også være.
Vi forsøker å få få det uttrykket ut av bruk her i landet fordi det ikke er en diagnose - det er et symptom. Det gir heller ikke eieren noen assosiasjoner i det hele tatt - mellomørebetennelse derimot, gjør ofte det - og det i en slik grad at man gjerne tar en tur til dyrlegen for en antibiotikakur eller tre som første behandlingsforsøk. Andre muligheter er hjernesvulst, nakkeskade og permanente skader av for sein og for dårlig behandling av det første.
Anita

Lillenill

Post by Lillenill »

Himi-Zoo wrote:Tenkte mere headtilt jeg når jeg leste det. Men mellomøre betennelse kan det jo også være.

Du har overtatt "Mr Big" fra hun jeg omplasserte han til, tidligere kaldt "Knut Borgen" :lol:

Har ett bilde av han vis du vil ha det.

Trodde Ferdinan var Black hooded jeg, iallefall det jeg fikk intrykk av når jeg så bilde av han første gangen.

Bor gutta sammen? *Nysgjerrig* fikk vite at de ikke gikk overens.

Vel.. not innbrytelsen *ler* Fortsett tråden :D

Mr. Big het egentlig bolla. Og hun som eide han bor i fredrikstad..
Ferdinan som het Laban, er en nusselig banded husky:lol:
Hihi.. Etter hva jeg leste i mailen min, så er han født med skjevt hode.. Skal til dyrlegen.... Og han er fra dyrebutikk, mens mr big er fra oppdetter...

Ja, har du bilder? Hadde vært fint å se da:lol:
Gutta går ikke sammen, de står alene, hver for seg..
Og vil ikke ha de sammen. Pga det som skjedde med mr. Big..
Men får man kur for mellom-ørebetennelse?
Headtilt, hva er det for noe?

Vil hans beste, men når hun jeg overtok han fra, sier han er født sånn. Blir jeg meget usikker.
:hm:
Men skal uansett få sjekka det, og mamma vil jeg skal ta med han ned til dyrlegen.
:)
Men er litt bekymra, over at de kanskje ikke går sammen med andre hanner, eller andr rotter i det hele tatt... Mr. Big vet jeg at ikke vil være sammen med andre, for han liker ingen andre... Men trist, for han trenger venner..
Han er meget daff av seg, og ikke helt begistra for jentene heller...
:klovn:

Lillenill

Post by Lillenill »

anita wrote:Har du hatt mellomørebetennelse noen gang? Det er den vanligste årsaken til skjev hodestilling på rotte. Skaff ham dyrlegehjelp snarest.
Anita

Aner ikke... Men det er vel ikke farlig?
Skal dit så fort som mulig.

Elsol
Bygger bol

Post by Elsol »

Lillenill wrote:
anita wrote:Har du hatt mellomørebetennelse noen gang? Det er den vanligste årsaken til skjev hodestilling på rotte. Skaff ham dyrlegehjelp snarest.
Anita

Mellomørebetennelse er forferdelig vondt. Å så er det en betennelse så krever behandling.Jo fortere de får behandling jo fortere kan de bli frisk.
Mvh
Elin:o)

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Det er kanskje dumme spørsmål, men:
1. Er hannene kastrerte?
2. Får de fysisk hilse på hunnene utenfor buret?
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Julia
Hamstrer mat

Re: Nye rotter.

Post by Julia »

Lillenill wrote:Og mr big er litt aggresiv, han tror alt er mat når man stikker hånda ned i buret og biter litt.. Han bet meg til blods to ganger, på fredag. [...]
Siden de var ute sammen på kjøkkenbordet..
Under oppsyn.. Dessuten er gutta så feite at de vet ikke hvordan de gjør det heller :mrgreen: hihi...
Gratulerer med gutter :D
Men, viktig viktig; skulle du være så uheldig å bli bitt til blods av en rotte, bør du komme deg til legen. Vet ikke hvor gammel du er, og hvorvidt den stivkrampevaksinen du tok på barneskolen fortsatt er "gyldig" (varer til du er 21, om jeg ikke tar feil) eller om du behøver en ny vaksine. Videre er en penicilin-kur å anbefale, for å gardere deg mot rottebittfeber. (les også her) Ikke meningen å skremme deg, men alle som holder gnagere bør være ytterst bevisst på risikoen ved bitt, og særlig når man har smått aggressive rotter.

Og, oppsyn eller ikke, en rotteparring tar et sekund. De er alltid raskere enn du tror, så det tryggeste er å holde dem hver for seg. Jeg har lest om rotter som har greid å parre seg i vann så ingenting er trygt med mindre hannen(e) er kastrert. :smack:

Lillenill

Post by Lillenill »

Roger&Ingrid wrote:Det er kanskje dumme spørsmål, men:
1. Er hannene kastrerte?
2. Får de fysisk hilse på hunnene utenfor buret?
Nei, de er ikke kastrerte... Men de bryr seg ikke så mye om jentene...
De får hilse på hverandre en og en av gangen, mens jeg sitter der, så det ikke skal skje noe drastisk noe..
Men han ene markerte i ansiktet på ene hunnen min. Hva vil det bety?

Lillenill

Re: Nye rotter.

Post by Lillenill »

Julia wrote:
Lillenill wrote:Og mr big er litt aggresiv, han tror alt er mat når man stikker hånda ned i buret og biter litt.. Han bet meg til blods to ganger, på fredag. [...]
Siden de var ute sammen på kjøkkenbordet..
Gratulerer med gutter :D
Men, viktig viktig; skulle du være så uheldig å bli bitt til blods av en rotte, bør du komme deg til legen. Vet ikke hvor gammel du er, og hvorvidt den stivkrampevaksinen du tok på barneskolen fortsatt er "gyldig" (varer til du er 21, om jeg ikke tar feil) eller om du behøver en ny vaksine. Videre er en penicilin-kur å anbefale, for å gardere deg mot rottebittfeber. (les også her) Ikke meningen å skremme deg, men alle som holder gnagere bør være ytterst bevisst på risikoen ved bitt, og særlig når man har smått aggressive rotter.

Og, oppsyn eller ikke, en rotteparring tar et sekund. De er alltid raskere enn du tror, så det tryggeste er å holde dem hver for seg. Jeg har lest om rotter som har greid å parre seg i vann så ingenting er trygt med mindre hannen(e) er kastrert. :smack:

Hehe... Takk:)

De som var her og sa det, sa bare at jeg skulle blø, og trengte ikke stivkrampe osv... Så jeg har ikke tatt det enda... Jeg er 18, og fikk stivkrampa i 6 klasse tror jeg?

Tar rotteparring så kjapt... ? Hmm..
Disse er ikke kastrerte, men bryr seg ikke.. Men big freser mot de, og er ikke begeistra for jentene... Mens ferdinand markerte hun ene min i ansiktet.. Tror nok de skal holdes unna hverandre.. Så det ikke blir noe barn her.. hihi¨

anita
Gammelrotte

Post by anita »

Mellomørebetennelse er farlig, ja - vi har alt en obduksjonsrapport der det er dødsårsak. Av hensyn til at dette er et åpent forum skal jeg la være å beskrive hvilke funn som ble gjort der, men betennelser velger helst minste motstands vei - og det er ikke bestandig at det er utover...
I tillegg kan mellomørebetennelse kan gi varige skader på tross av intensiv behandling - og de andre alternative årsakene er absolutt ikke bedre. Lykke til med behandlingen, la oss høre hvordan det går.
Anita

Hoyst_87
varamedlem
Kjønn: Kvinne

Post by Hoyst_87 »

Av hensyn til at dette er et åpent forum skal jeg la være å beskrive hvilke funn som ble gjort der, men betennelser velger helst minste motstands vei - og det er ikke bestandig at det er utover...
Huff.. Hørtes ikke noe digg ut... Hørtes faktisk ekkelt ut.. Hm. *grøsse* :|
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Alvrina
Alfatryne

Post by Alvrina »

Må bare minne på en ting her. Siva, Datter etter keira og Zhiller, er det avls forbud på. I kontrakten, står det at de ALDRI, under noen omstendigheter, Skal være sammen med hanner. Samme om de er ikke er intressert i hevrandre eller ikke. Rotter etter Keisra og Zhiller skal egentlig IKKe bo i hus med andre hannrotter. Eventuellt brunn på denne kontraket kan få ganske dårlige konskvenser, evetuelt 'inndragning' av hunnrotta.

I og met du ikke fikk denne rotta igjennom meg, gjør jeg ikke noe ut av det nå.

Men for all del IKKE, jeg gjentar, IKKE la hunnrottene dine(Siva spesielt) være i lag med hannene dine.

anita
Gammelrotte

Post by anita »

Her fant jeg noe annet med relevans for minste motstands vei; i dette tilfellet dannet det seg en stor verkebyll under halsen - denne rotten var altså "heldig". Se bilde og beskrivelse:
http://www.goosemoose.com/component/opt ... ,4002860.0
Det er kjekt å konsentrere slike eksempler i samme tråd - og perforert trommehinne etter ørebetennelse, slik denne har, har vi også vært borti. Alternativ årsak til lignende konturforstyrrelser som denne rotten må ha hatt; tannbyll og svulst - alle tre enkeltsidige hevelser.
Anita

Locked