Gjett om vi er spente nå! I natt sover min gamle farmor ganske dårlig, vil jeg tro. Hun har nemlig besøk av to unge rottedamer som skal bli med faren min til Trondheim i morgen. De har vært på litt av en rundtur allerede; først fra Fredrikstad til Oslo, hvor de ha bodd i en strøken kjeller noen dager før de ble hentet og bragt til Rjukan i Telemark i kveld, og i morgen drar de altså nordover for å prøve lykken som "kule råter". Damene heter Pimpell og Nancy og skal bli lekekamerater til Snorkfrøken og Squeakers Ariel Compact, samt avlastning for de fire middelaldrende damene som begynner å bli mektig lei av unge og lovende Snorkfrøkens eskapader. Det er visst grusomt kjedelig å være yngst i palassburet, særlig når de andre fire bare vil sove middag og kose hele dagen. Forhåpentligvis blir det nå en slutt på at Snorkfrøken stadig henger i burveggen og sender lange, uimotståelige blikk som sier "Slipp meg ut, bare for en liten stund, hæ?". Jeg er veldig spent på hvordan damegjengen vil reagere på å få hele tre nye klanmedlemmer på kort tid, men regner med det går greit. Rapportene fra Vestfjorddalen lyder meget lovende; de to blå damene er visst veldig nysgjerrige og kontaktsøkende.
Har akkurat kommet hjem fra min søster, som skal ha Pimpell og Nancy hos seg en ukes tid før de flytter inn hos oss. Rottene er veldig nysgjerrige, utadvendte og ivrige på å utforske omgivelsene sine; kjempeherlig! All honnør til tidligere eier, som har gjort dem veldig trygge og tamme. De har taklet kjøreturen på 70 mil på en imponerende måte og hadde slått seg til ro i hammocken sin da vi gikk. Nå avventer vi beskjed om hvorvidt naborotta Pysa har midd eller ikke (Unni har noen mistanker og skal sende ham til dyrlege den kommende uka), før vi får vite om en ukes "karantene" holder. Har Pysa midd, må vi få sjekket våre rotter også, da sannsynligheten for smitte mellom Unnis og mine rotter er stor. Pimpell og Nancy skal også få seg en liten dyrlegesjekk den kommende uka, bare for sikkerhetsskyld. Hvis ingen av rottene på Hallset har midd/lus, regner jeg med at vi flytter de to håpefulle over til vår leilighet til neste helg. Juba!