Leie leilighet med rotter

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

Locked
Tonje!
River avispapir

Leie leilighet med rotter

Post by Tonje! »

Jeg har lyst til å flytte ut og ser etter steder i nærheten jeg kan leie, men sliter litt med å finne et sted som i det hele tatt aksepterer dyr. Har lyst til å flytte sammen med søstra mi, og hun ringte til noen i går som hadde skrevet i annonsen at dyr var OK. Svaret hun fikk angående rotter var "absolutt ikke" og "aldri i livet", eller noe i den duren.

Så har vi bare vært uheldige, eller er det denne reaksjonen vi må regne med når vi prøver å finne et sted å bo med rotter? Nå har ikke jeg rotter ennå, men vil prøve så godt jeg kan å finne et sted som aksepterer dem, for jeg har utrolig lyst på rotter igjen og det er veldig viktig for meg.

Hvor lang tid tok det før dere fant et sted hvor utleierne sa ja til rotter? Hva er deres erfaringer?
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Cavum&absentia

Post by Cavum&absentia »

Espen og jeg er enige i at vi har verdens beste huseier. Hun har aldri sagt noe til rottene våre. På det meste hadde vi fire stk, og vi bor på under 40 kvm. Når vi fikk Turte for en stund siden, så ville hun se på henne og syntes det er helt greit. Hun ville aldri hatt det selv, men aksepterer at folk er forskjellige. sånn skal det jo egentlig være, men noen er så trangsynte at de er helt umulige..

men ikke gi opp!

Maria
Klatrer på møblene

Post by Maria »

Jeg trodde ikke utleiere og borettslag kunne bry seg med hva slags smådyr man har i bur i leiligheten?
Uansett, hvis du skal bo i en selvstendig enhet, ikke type bofellesskap eller et rom i noens leilighet eller noe sånt, ville jeg latt være å ta opp tema.
Maria H.

Masja

Post by Masja »

Vi nevnte ingenting om rottene våre til vår forrige huseier da vi fikk dem (tror ikke han ville blitt så veldig begeistret om han hadde oppdaget de). Vi holdt en lav profil, og han oppdaget ingenting. Men han driver et firma som leier ut flere leiligheter, så han var der ikke så ofte. Det blir jo litt annerledes hvis huseier bor i samme hus. Der vi bor nå spurte huseierne om vi hadde rotter en dag de var innom for å ordne noe på badet, og det lå fullt av rør og ting og tang til rotteburet på badegulvet. Men de sa heldigvis ingenting på det. Vi har nok veldig greie huseiere. Uansett har ikke huseiere rett til å si noe på det om du har dyr i huset, men du kan jo risikere at de lager en del bråk. Hadde jeg vært deg ville jeg satset på å leie en leiliget hvor du har minst mulig med huseier å gjøre. På den måten er det svært liten sjanse for at de skal kunne oppdage evt. rotter. Man har uansett full rett til å ha dyr, også i en leiet leilighet, så skulle det bli noe bråk kan du bare referere til huseleieloven. Det var en tråd om det her på forumet en gang. Det er sikkert bare å søke.

siva83
Hamstrer mat

Post by siva83 »

våre klikket da de fant ut vi hadde rotter, enda jeg spurte.. spurte de om jeg kunne kjøpe et bur dyr til samboeren min og det var helt greit sa de.men da det ble rotter var det en annen tone. Men vi er ferdig med den saken nå, vi får ha de to vi har men helst ikke flere... tror egentlig ikke de kan nekte deg det, sjekk i husleieloven eller noe slikt
Mai-Tai

*Rottisene mine, Mai-Tai,Mathilda,Klatremus,Lille My, Raymond og Rolf*

Nemo
Alfatryne

Post by Nemo »

I utgangspunktet er det vel ingen som kan nekte en å ha dyr i leide leiligheter/hus, men noen ganger blir det satt inn som et eget punkt i leieavtalen omkring husdyrhold - totalforbud, hva som er tillatt, etc. Dette kan skje av ulike grunner. Det er nok større motstand mot å holde katt eller hund enn små burdyr. Huseierne tenker da i større grad på slitasje og skader som kan komme direkte fra husdyrene og hold av disse.

Forrige leiligheten jeg leide var det først skepsisme som kom med vesle rotta, men jeg spurte om jeg fikk lov til å beholde burdyret mitt da jeg ringte på leiligheten. Det gikk greit - og etter en stund var hele familien jeg leide hos (leide privat) begeistret for den da ene rotta - senere de tre. Ungene spesielt.

Vår nåværende leilighet skulle ha et eget punkt i leieavtalen mot forbud av dyrehold, men vi var ærlige og snakket med gårdeieren og sa at dette er saken, og hvis du sier nei får vi plassere de hos noen andre. Men han godtok at vi hadde de små - bare de ikke gnagde på dørstokkene eller vinduskarmene (bygningen er over 100 år gammel). Gårdeieren var real - vi var ærlige, kanskje den beste kombinasjonen. Pluss en dose fleksibilitet. Det kunne ha vært verre - vi kunne hatt hund eller katt (men takket være allergi og litt mer, så har vi ikke det).

Tidsmessig? Vi har hatt flaks. Var blant de første leilighetene vi hørte om å få komme på visning på - og faktisk den første vi var og kikket på.
Alle henvendelser til NTFs styre, skal gjøres via ntf@tamrotter.com

Zilver

Post by Zilver »

Leiligheten jeg leier var i utgangspunktet "dyrefri", men de var så greie å lagde et eget punkt om at rotter i bur var ok så lenge de ikke ble forlatt hjemme alene utenfor buret i kontrakten. Der var det og hovedsaklig slitasje av leiligheten de var redde for.

Var verre med noen som ringte meg tidligere (selv om jeg hadde annonsert at jeg ville ha leilighet med tillatelse til å ha dyr) som foreslo at jeg bare kunne "ta å knerte dem" :shock: Jeg ba ham ryke et visst sted å la på.. *humre*

Men ikke gi opp du, finner nok noen som lar deg ta dem med ska du se :D

Koala jenta
Markeringsbehov

Post by Koala jenta »

jeg har ikke hatt problemer med rottene egentlig. jeg har bare måtte love å holde det rent osv. folk godtar rotter mer og mer.

Tonje!
River avispapir

Post by Tonje! »

Har vært på to visninger nå hvor begge var positive til burdyr. Jeg fikk nok bare et dårlig førsteinntrykk, heldigvis. Høres ut som at det ordner seg nå! :D Har ikke funnet en leilighet ennå, men det er fordi vi er kresne *ler*
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Locked