Samtale hos dyretolk med Frøken

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Beate
Markeringsbehov
Posts: 276
Joined: 05 Sep 2008, 12:21
Location: Trondheim

Samtale hos dyretolk med Frøken

Post by Beate »

Som et forsøk på å bedre livskvaliteten til Frøken så bestilte jeg time hos dyretolk. Har også lest boken av Sissel Grana (anbefalest) så var jo litt inspirert fra dette ;)
Ville finne ut hvorfor Frøken var så aggresiv, og bitete. Ville også at dyretolken skulle si til Frøken at hun skal bo her så lenge hun lever, i håp om at dette skulle roe henne ned. Ga ikke dyretolken mye informasjon, og denne samtalen kommer nok ikke til å overvinne de som er skeptiske til slikt fra før.

Etter samtalen har Frøken blitt mye bedre. Hun løper nå lykkelig omkring istedenfor å gjemme seg inne på kroppen min eller bak noe. Hun biter mindre, og er mye mer aktiv. Jeg har ingen annen forklaring på den radikale forandringen fra den nervøse rotta hun har vært før.
Legger ved samtalen (langt).

Stikkord for samtale
Trivsel, trening, mat, helse, Beate, problemer, annet, ønsker
_____________________________________________________________________

(Jeg presenterer meg og spør om å få snakke med henne.)

”Ja, selvfølgelig – er en flott dame – selv om jeg liksom bare er en rotte. Vi har mange fine tanker vi også – greit å være tamrotte og få mat og stell, verre med de som må leve i kloakken og av ingenting. Vi har en utrolig bra overlevelsesevne – derfor vi er med på de fleste steder, reiser i historien. Jeg er stolt av meg selv – har et godt liv med kjærlighet og godt stell.

Trivsel
Trives veldig bra, glad jeg kom til Beate og ikke et sted med masse pillete barn – det liker jeg ikke. Får masse ro, varme og kjærlighet her – får gå mye fritt ute, ikke gnage på ting selvfølgelig – det er det beste jeg vet, særlig myke ledninger – spennende hva som er inne i.
Sitter på skulderen til Beate, ligger i gensere, på fang, veldig nysgjerrig, snuser og lukter på alt. Husk at vi har utrolig bra luktesans – kan lukte oss frem til det mest. Mat, særlig mat er viktig, noe å gnage på. Kan gjerne gjemme mat, leke, jeg må finne maten.

Trening
Løper inne, prøver å stikke av – passer godt på meg. Særlig ved besøk – hun liker å vise meg frem – vet jeg er pen og kul. Tøff dame – liker å utforske (ser flere mennesker, venninner, kjæreste?).
Tredemølle, rundt i bur, gnage ting, presse på knotter for mat, vann ekstra. Var mange sammen i bur da jeg ble født, trangt om plassen. Lyst og varmt, for varmt.

Mat
Elsker å spise av fingrene hennes, frø, nøtter, havre, rosiner, epler, gulrøtter, søte, salte og sure ting. Småspiser hele tiden – elsker mat. Får masse deilig mat- frø, nøtteblandinger, godt vann. Vann er kjempeviktig – vann og frisk luft i buret. Må skylles og renses av og til, blir amoniakk fra ekskrementene våre. Lukter ikke godt, har fast hjørne, fine små skåler og eget bur. Koser meg der, bråker om natten, sover om dagen. Er med på turer, det er gøy. Klarer meg fint alene en stund også.


Helse
Press i halsen
Øm tenner/jeksler bak øvre del av munnen
Lite press i tinningen

Beate
Kjempesnill, varm og god, godt menneske. Elsker dyr, men har ikke tid eller råd til større enn meg enda. Koser meg med all oppmerksomheten. Elsker at hun koser, kiler meg, mage/hake. Liker å tusle rundt i leiligheten alene, mens hun følger med. Passer godt på meg. Det er en deilig følelse å være elsket.
(Jeg gir beskjed om at hun skal få være hos Beate hele livet).
Kjempedeilig følelse. Vi lever ikke så kjempelenge, men veldig deilig følelse uansett. Takknemlig for alt hun gjør for meg. Leser masse, tenker masse, flink jente, men litt frustrert i perioder. Lurer på om hun skal gjøre noe annet, bli noe annet – spennende uansett. Elsker å lære, lese, se på TV, prate med venninner, familien. Er sosial og trenger mennesker rundt seg også. Veldig glad i henne. Takknemlig for det hun gjør for meg.

Problemer
At jeg biter, gnager litt mye noen ganger, bråker i buret om natten, litt skeptisk til nye mennesker. Liker å holde meg til Beate – trygg på henne. Vi er så skjøre i kroppen vi rotter, skal ikke mye til før vi blir klemt, tråkket på. Litt redd når jeg er løs, vil gjerne inntil vegg, side, under noe – tryggere. (Viser meg bilde av blå duk, klatrer, kjøkken, hvit rangle?)

Annet
Deilig rotteliv, selv om jeg gjerne skulle ha streifet mere omkring inne, ute. Prøve med bånd til sommeren? Ikke lett å se meg alltid, blir lett borte, særlig nå med hvit sne. Koser oss inne, liker å ligge inntil henne, få varme, koser meg om natten, spiser, leker, bråker. Lettere å se i mørket for oss. Liker å bevege meg – viktig for blodomløp, fordøyelse.

Ønsker
Masse mat, frø, nøtter, saftige grønnsaker. Tur ute – prøve med bånd? Vente til sommeren. Sitte masse på fang, skulder inne i genser, gnage leker, gnage ting.

Passe på tennene mine – vokser hele tiden, må slipes – det gjør nok vondt, men må gjøres. Passe på lukt og luft i buret – er renslige av oss selv om vi er rotter. Liker orden rundt meg, orden og ro. Sover masse og koser meg, myk ull er deilig, saueskinn? Tygger på det meste, koser meg her og er glad jeg får være her hele tiden. Kos masse med meg, elsker at du prater til meg, forteller meg om hva som skjer i livet ditt Beate, fortsett med det.

Frihet, varme, god mat og kjærlighet er viktig for meg – og å få bevege meg, bruke hodet, leke og ha det gøy. Må kose oss så lenge vi kan, lever ikke så lenge som dere mennesker, derfor nyte livet nå. Deilig liv. Takk til Beate som gir meg et godt liv – takk til deg for å få en stemme. (Jeg takker for samtalen). Takk.”

Tilleggsspørsmål etter å ha gått igjennom samtalen med eier:
Biting, Fiona, Tuva

Biting
”Skeptisk til fingre, raske bevegelser, vil ha mat, tror det er mat. Ha på dere hansker, tykke hansker, vi må bite i ting for å finne ut hva det er. Er som sagt mer skeptisk enn de andre – vær rolig, behersket og ikke brå bevegelser med meg.

Fiona (anne rotte)
Lur dame, vi erter hverandre, men tolererer hverandre godt – trangt i matfatet noen ganger, men helt greit. Konkurrerer om oppmerksomheten til mamma – jeg er litt mer mammas pike.

Tuva (datter til Fiona)
Prøver seg, men jeg bestemmer, vi oppdrar henne sammen. Holder seg mest til moren sin, mange sinte damer sammen noen ganger. Prøver å gjøre det meste ut av den plassen og tiden vi har. Takk igjen.”


En del av det hun sier kan jeg kjenne igjen i det daglige, slik som den blå duken fant jeg ut er ett blått teppe i sofaen som hun krøller seg sammen i. Hvit rangle var veldig morro, for det var en liten ball med lyd i som jeg hadde kjøpt ett par dager før, som jeg fant inni kjøkkenbenken gnagd opp :lol:

Ett ønske fra meg: Ikke gjør denne tråden til en tråd hvor man diskuterer om dyretolking er "ekte". Jeg prøvde det på min nervøse/bitete rotte, og hun ble bedre etterpå. Er fremdeles litt skeptisk selv, men glad for at Frøken har det bra nå :konge:
Beate, Frøken, Fiona, Tuva, Rottella og Che :)

Jente, 20 år

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Hvem brukte du?

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Så utrolig bra at det fungerte da :thu:

Hvor mye betalte du?
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Post by Itchigo »

Det er spennende, men hvordan virker det egentlig? Snakker du med en annen person som liksom er stemmene til Frøken?
Det var jo veldig fint at Frøken ble mer rolig etter det. :sol:
Aurora

Ida
Betarotte
Posts: 628
Joined: 16 May 2006, 15:15
Location: Trondheim

Post by Ida »

Ååå så kult Beate! Utrolig spennende. Kan du ikke legge ut informasjon om de som gjorde det? Jeg og vil prøve!!!

prinetti
Omegarotte
Posts: 128
Joined: 25 Jan 2009, 00:29
Location: Tønsberg
Contact:

Post by prinetti »

jeg har vurdert å prøve dette selv, er ei som er dyretolk her i vestfold..

og så lenge frøken har blitt bedre, så har det jo iallfall ikke gjort noen skade..
Storm, Kaos, Lucy og Sina
http://prinettisrotter.webs.com/

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Forsøkte slik med ponnis en gang bare for morro, de gir ikke bort så altfor mye så er vanskelig å vite om det er virkelig eller tull.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Post by lucas »

Spennende!!! :D

Beate
Markeringsbehov
Posts: 276
Joined: 05 Sep 2008, 12:21
Location: Trondheim

Post by Beate »

Jeg brukte avstandssamtale, og da sender man bilde av dyret per mail, navn, alder, eier, osv. Er 1-2 mnders ventetid. Fikk tilsendt samtalen skriftlig etter 1-2 uker.
Brukte SIGRA senteret, som eies av Sissel Grana. Ei som heter Nina utførte samtalen :) Hun ringte meg rett etter hun hadde pratet med Frøken så gikk vi gjennom samtalen per telefon. Veldig god service der iallefall!

Det er litt dyrt og en avstandssamtale ligger mellom 400-600kr.
Noen dyretolker foretrekker faktisk avstandssamtale siden de da kan sitte i fred og ro uten eier tilstedet og fokusere på dyret.
Beate, Frøken, Fiona, Tuva, Rottella og Che :)

Jente, 20 år

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Og søke på nett..
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

prinetti
Omegarotte
Posts: 128
Joined: 25 Jan 2009, 00:29
Location: Tønsberg
Contact:

Post by prinetti »

skulle jeg gjort dette med noen av mine rotter, skulle dyretolken ha hatt dyret hos seg, og jeg vil også være til stede....
Storm, Kaos, Lucy og Sina
http://prinettisrotter.webs.com/

Beate
Markeringsbehov
Posts: 276
Joined: 05 Sep 2008, 12:21
Location: Trondheim

Post by Beate »

De som jobber som dyretolker har brukt mange mange tusen på utdanningen (www.flammehuset.no). Og jeg tror oppriktig ikke de er ute etter å svindle folk.
Uheldigvis så er det av og til vanskelig å finne dyretolker i sitt eget nærmiljø, men det man -kan- gjøre er å kontakte de som holder på med utdanningen så får man timen eller samtalen gratis :) De må ha 100 godkjente samtaler for å bli uteksaminert.

Ja jeg har lest en del om det, og ja det frister å ta kursene, og ja jeg tror på litt overnaturlige ting som man ikke kan bevise :geek:
Beate, Frøken, Fiona, Tuva, Rottella og Che :)

Jente, 20 år

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Post by wollf »

det er så morro dette. godt å høre at flere har sett dette, vært redd for å blitt tatt for å være teit. mamma er utdannet av sissel og har sankket med mine snå et par ganger. utrolig gøy, de er stolte dyr. nina er foresten flink, men selv er jeg sissel fan.
jeg tror på dette da mamma, sissel og mange andre bla meg selv har funnet ut ting som ikke kan være gjetting.

Post Reply