Svein og rotta

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

§ RatGirl §
Gammelrotte

Re: Svein og rotta

Post by § RatGirl § »

Rotteelsker wrote:
§ RatGirl § wrote:Fant denne siden nå. Trykk dere inn på rotteinfo. Veldig bra lagd, men syntes det var noe som manglet... Jo, at rotter ikke skal bo alene :? Syntes at det kunne vært smart å ta med.
Gruer meg også litt til den kommer ut egentlig, tenk hvis det blir sånn at alle barn skal ha rotter? Hva vil det resultere i? Mer import av rotter fra Sverige? Flere useriøe avlere? Hva tror dere?
Jeg har bare en rotte, jeg.. Det går veldig bra med henne, selv om hun er alene..
Hvordan vet du det? Rotter er flokkdyr og skal ikke bo alene. Finnes visse unntak i spesielle situasjoner. Men en alenerotte har det sjeldent så bra. Dessverre merker man ikke forskjellene før man har sett det selv, hvor trist en alenerotte har det i forhold til en flokk som kan stelle hverandre, sove tett sammen, leke sammen osv. Kan du alt det med rotta di?

Unnskyld, kanskje jeg virker veldig sur og sånt nå, vet jo ikke en gang hvorfor rotta di bor alene, men sånt irriterer meg veldig skjønner du :wink:
:)

kari mette
Omegarotte

Post by kari mette »

Brosjyren/folderen til NTF kan være en "basis",men at vi legger til opplysning om at de ikke kan forvente at rotter er som den de har sett på filmen :idea: ??
:hm: Hvordan skal vi få spredd brosjyren ??
Kari Mette
Knerten og Rikard

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Vi står utenfor iallfall på premieren? Kanskje kinoen vil sammarbeide?? Med at vi få sette frem brosjyrene et sted?? Kunne jo også hjulpet hvis man fikk flere dyrbutikker til å ha brosjyren fra mattilsynet tilgjengelig for alle som er interessert i å kjøpe rotter?? Noen som kan lage en brosjyre? Hvor lager man det? Kanskje jeg kunne prøve, men har jo ikke gjort det før :hm:

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Jeg har noen momenter som kan brukes til evt. brosjyre, dette er ting jeg synes det er viktig å få frem:

1. Voksne rotter blir mye større enn babyrotter i dyrebutikk. Rotteunger i dyrebutikk kan veie rundt 70-120 gram, mens voksne rotter vil bli hhv. 300 gram+ (hunner) og 500 gram+ (hanner). NB! Det er kjent at enkeltindivider av voksne hannrotter kan bli så store som 700- 1000 gram!
2. Rotter blir ikke tamme "av seg selv". Dette krever tålmodighet, innsats og vilje fra eiers side.
Jeg siterer fra Tropehagens sunnhetsgaranti:
"Butikken er ikke ansvarlig for dyr og fuglers adferd, samt at dyret ikke tilfredsstiller kundens forventninger eller at det oppstår allergiproblemer eller sykdommer hos kunden eller dens familie."
3. Rotter er ikke passende kjæledyr for små barn og bør bare kjøpes som kjæledyr til eldre barn dersom foreldrene godtar kjøpet og er villige til å ta vare på dyret.
4. Rotter er flokkdyr og skal leve sammen med andre rotter.
5. Rotters grunnleggende behov:
- et stort bur, gjerne med god takhøyde.
- tørrfor for rotter, fås kjøpt i dyrebutikk.
- friskt vann, helst i flaske (skåler skitnes fortere til og kan veltes).
- minst en artsfrende.
6. Av helsemessige årsaker skal rotter holdes unna trekk, kulde og spon. Rotter behøver ikke høy, i motsetning til en del andre gnagere.
7. En rotte uten alvorlige arvelige defekter kan leve i 2-3 år.
8. Vanlige helseproblmer hos tamrotter:
- luftveisinfeksjoner
- kreft (som oftest aldersbetinget)
- parasitter (midd, lus)
9. Som rotteeier påtar du deg ansvaret for dyrets liv og helse. Dette betyr at du er ansvarlig for at rotten får det den trenger for å overleve, samt at den får medisinsk behandling når dette er nødvendig. Det er også ditt ansvar som rotteeier å gi rotten et trygt miljø og et godt liv. Dersom du ikke er klar for å påta deg dette ansvaret, bør du vente med å anskaffe med rotter.
10. Alle tamrotter er av samme art: Brunrotte (rattus norvegicus). Forskjellige tegninger, farger, glatthåret/rex og toppøret/dumbo er alle varianter av denne arten og ikke egne raser.
11. Rotter som føler seg truet eller er svært territorielle, kan bite. Respekter rottens behov for en intimsfære og trygghet.
12. Sist men ikke minst: Rotter skal ALDRI løftes etter halen! Halen er en forlengelse av ryggraden; å bli løftet etter halen er svært smertefullt. Løft rotten slik: Ta tak bak forbeina med en hånd og løft, støtt bakbeina med den andre hånden.

Correct me if I'm wrong. Jeg synes det viktigste er å fortelle vordende rotteeiere at de må justere forventningene sine etter hva som er realistisk å forvente av en rotte. :sol:

Disse dyrene er så herlige og fortjener å få komme hjem til mennesker som respekterer rottene og kan glede seg over dem. :leftrat: :rightrat:
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Nemo
Alfatryne

Post by Nemo »

/cheer

Glimrende!

Kan jo nevne at det flere ganger i bøkene om SoR blir dratt i halen til rotten for å få ham ut av genserarmen.. hva med å få deg videre genserarmer, huh?

Tror nesten at jeg gruer meg litt til å se den filmen..

"/cheer"? På tide å kutte ut all World of Warcraft-spillingen.. Begynner å bruke emot-funksjoner utenfor spillet. Tsk tsk, Tonje..
Alle henvendelser til NTFs styre, skal gjøres via ntf@tamrotter.com

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

"/cheer"? På tide å kutte ut all World of Warcraft-spillingen.. Begynner å bruke emot-funksjoner utenfor spillet. Tsk tsk, Tonje..
:lol:

Hadde en lignende opplevelse i fjor høst, da jeg plutselig fikk 11 splitter nye aspiranter å undervise. Etter dag 1, med 5 timer i strekk (10 elever) med forklaring av hvordan en spiller kornett/trombone/althorn/baryton og entusiastisk, optimistisk oppmuntring, sovnet jeg utmattet...det siste jeg mumlet til Roger før jeg sluknet var "Bra spilt"... :klovn:

Nemo
Alfatryne

Post by Nemo »

Tror jeg nådde toppen den gangen jeg gikk forbi et blomsterbed og tenkte for meg selv "lurer på om jeg får skill point for å plukke de blomstene..". Karakteren jeg spiller er herbalist og alkymist og lager potions av blomster og urter. Desto flere skill points en har, desto bedre ting kan man lage.

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Da har jeg laget/skrevet en slags brosjyre. Blir ganske bra hvis man skriver ut på hver side av arket. Så blir det bare brukt et ark. Er bare et forslag. Hvordan skal jeg få lagt ut et word dokument sånn at dere kan se det? :?: Eller skal jeg bare kopiere inn hit?
Takk for malen Ingrid :wink:
:rottehode:

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Så lenge greide jeg å vente på svar... :lol:
Legger det ut her jeg :wink:

Blir litt anderledes på word. Fet skrift, størrelse osv :wink:

Ønsker du deg en Halvorsen?

Image

Du ble kanskje litt forelsket nå? Stadig flere og flere åpner øynene for rotter, og etter denne filmen har du kanskje øynene vid åpne. Men det er en del ting du skal være klar over før du eller noen i familien skaffer seg dette sjarmerende dyret.

I filmen er det 12 spesialtrente og spesialavlede rotter fra Praha som spiller rollen som ”Bjarne”. Dyretreneren er der hele tiden mens innspillingen pågår. Så rottene du eventuelt kjøper, vil ikke stå til forventningene dine hvis du tenker at du vil ha en sånn som i filmen.

Voksne hunnrotter har en vekt 300 gram +/- og hannrotter 500 gram +/-. De blir altså ganske store i forhold til det de er når du kjøper dem. Noen hannrotter kan bli så mye som 800 gram eller mer.

Rotter blir ikke tamme av seg selv. Noen rotter, spesielt fra dyrebutikker kan være redde, aggressive eller sky. Andre kan være sosiale, nysgjerrige og ganske så tamme. Man må ha tålmodighet når man skal bli bestevenn med rottene.

Rotter passer ikke til små barn, og bør bare kjøpes til eldre barn. Foreldrene må godta kjøpet og ta ansvaret og være villige til å ta hånd om dyrene hvis det trengs.

Rotter er flokkdyr, og skal leve sammen med andre rotter av samme kjønn, ellers kan det veldig fort bli mange flere rotter i buret. Hannrotter går kjempe fint sammen de også.

Rottenes grunnleggende behov:
- De trenger et så stort og høyt bur som mulig. (80x80x50cm f eks.)
- Et fòr som er tilpasset rotter. Friskt vann i flaske og gjerne litt frukt og grønt.
- Minst en artsfrend.

Rotter er svært følsomme ovenfor trekk, kulde og burstrø laget av bartrær. Trekk kan lett gjøre dem syke, samme med kulde. Strø av bartrær svekker immunforsvaret og kan lage leverskader. Rotter trenger heller ikke høy, det kan bringe med seg parasitter og irritere luftveien ved at det støver.

Rotter lever i gjennomsnitt 1,5 – 2,5 år.

Rotter har ganske stor sjanse for å få helseproblemer som luftveisinfeksjon og kreft , grunnet useriøs og feil avl i lengre tid.

Rotter som blir syke trenger ofte veterinærbehandling. Da er det du som må betale og ta ansvar for at dyret ikke lider unødvendig. Det er også ditt ansvar at rottene trives, har det bra og er friske. At de lever i et trygt miljø og lever et godt liv.

Alle tamrotter er av samme art: Brunrotte (rattus norvegicus). De kan ha forskjellige tegninger, farger, pelstype og ørefasonger, det kaller man varianter og ikke forskjellige raser da de er helt like innvendig og har samme skjelett.

Rotter som føler seg truet, er aggressive eller syke, kan bite. Du skal ikke forstyrre en rotte som sover eller steller seg.

Sist men ikke minst: Rotter skal ALDRI løftes etter halen! Halen er en forlengelse av ryggraden; å bli løftet etter halen er svært smertefullt. Løft rotten slik: Ta tak bak forbeina med en hånd og løft, støtt bakbeina med den andre hånden.
Sist, men ikke minst. Rotter er et fantastisk kjæledyr og en god venn. Du vil få mye moro og mange gode minner. Det er en stor sannsynlighet for at du vil skaffe flere og vi advarer mot ”viruset” GMR (Get More Rats) som mange rotteeiere blir rammet av.
Trenger du å vite mer, har noen spørsmål eller snakke med andre rotteeiere og oppdrettere?
Ta en titt på Norsk Tamrotteforening sine hjemmesider og forum:
www.tamrotter.com
www.tamrotter.com/forum/

Er det riktig at det er 12 stykker av "Bjarne" og ikke Halvorsen??? :?:

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

:thu: Tøft! Kanskje vi skulle kontaktet kinoene og fått til stands i forskjellige byer på premieren? Hadde det gått an? Eller kontaktet media (barne-tv, nyhetene, "Norge i Dag"?)? Jo mer publisitet rundt filmen, jo bedre for produksjonsselskapet, kanskje vi kan kontakte dem?

Elsol
Bygger bol

Post by Elsol »

Supert ratgirl :bravo: :bravo:
Ta kontakt med dyrebeskyttelsen i din by og hør om de kan være behjelpelig med utdeling av brosjyrer. Her i byen skal jeg prøve å mobilisere aktivitetsgruppa i dyrebeskyttelsen :)

Men bor du i tromsø og kunne ha tenkt deg å hjelpe til med dette ta kontakt med meg på mail eller pm :rottehode:
Mvh
Elin:o)

kari mette
Omegarotte

Post by kari mette »

Jeg har vært inne på siden til Maipo (de som produserer filmen)
Der står det at HALVORSEN spilles av 12 spesialtrenede rotter.

De fra maipo jeg snakket med nevnte alltid Bjarne ?, men det kan være en annen rotte i filmen. www.maipo.no

Dessuten var det kjempefint det du har skrevet til brosjyre :wink:
Kari Mette
Knerten og Rikard

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Takker.

Retter det om til Halvorsen jeg :wink:

Jeg tror også at det er lurt og spre det så langt som mulig.

Kan jo høre med dyrebeskyttelsen, men jeg håper jo på at det er noen frivillige her i Oslo :wink: Jeg har iallfall småsøsken :P

Nemo
Alfatryne

Post by Nemo »

Rotta Bjarne er, hvis jeg ikke husker helt feil, en av rottene som er med i Svein og Rotta går for gull-boken. Altså ikke en i den vanlige gjengen, men en som kun er med i en av historiene.

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Jeg håper det er greit at jeg vekker liv i denne tråden igjen. :leftrat:

Nå har traileren kommet, den kan du se her.

Ellers så nærmer det jo seg premieren 03.03.2006. Faktisk nøyaktig en måned til idag!

Et bilde fra traileren:
Image

N.H.F = Norsk Hetterotte Forening????? Bare noe som poppet opp i hodet mitt..

Må jo si at jeg gleder meg utrolig mye til å se filmen!! :bravo:

Er bare litt skeptisk og håper at det ikke blir sånn at "alle" vil ha én Halvorsen :?

En annen ting er jo hvis det er slik at Halvorsen er den rotte som hele tiden er på skjermen i traileren, så legger iallfall jeg merke til at det er forskjellige rotter med forskjellige tegninger :P

Dette blir en lang måned.... :rottehode:

Locked