Jeg har noen momenter som kan brukes til evt. brosjyre, dette er ting jeg synes det er viktig å få frem:
1. Voksne rotter blir
mye større enn babyrotter i dyrebutikk. Rotteunger i dyrebutikk kan veie rundt 70-120 gram, mens voksne rotter vil bli hhv. 300 gram+ (hunner) og 500 gram+ (hanner).
NB! Det er kjent at enkeltindivider av voksne hannrotter kan bli så store som 700- 1000 gram!
2. Rotter blir
ikke tamme "av seg selv". Dette krever tålmodighet, innsats og vilje fra eiers side.
Jeg siterer fra Tropehagens sunnhetsgaranti:
"Butikken er ikke ansvarlig for dyr og fuglers adferd, samt at dyret ikke tilfredsstiller kundens forventninger eller at det oppstår allergiproblemer eller sykdommer hos kunden eller dens familie."
3. Rotter er
ikke passende kjæledyr for små barn og bør bare kjøpes som kjæledyr til eldre barn dersom foreldrene godtar kjøpet og er villige til å ta vare på dyret.
4. Rotter er flokkdyr og skal leve sammen med andre rotter.
5. Rotters grunnleggende behov:
- et stort bur, gjerne med god takhøyde.
- tørrfor for rotter, fås kjøpt i dyrebutikk.
- friskt vann, helst i flaske (skåler skitnes fortere til og kan veltes).
- minst en artsfrende.
6. Av helsemessige årsaker skal rotter holdes unna trekk, kulde og spon. Rotter behøver ikke høy, i motsetning til en del andre gnagere.
7. En rotte uten alvorlige arvelige defekter kan leve i 2-3 år.
8. Vanlige helseproblmer hos tamrotter:
- luftveisinfeksjoner
- kreft (som oftest aldersbetinget)
- parasitter (midd, lus)
9. Som rotteeier påtar du deg ansvaret for dyrets liv og helse. Dette betyr at du er ansvarlig for at rotten får det den trenger for å overleve, samt at den får medisinsk behandling når dette er nødvendig. Det er også ditt ansvar som rotteeier å gi rotten et trygt miljø og et godt liv. Dersom du ikke er klar for å påta deg dette ansvaret, bør du vente med å anskaffe med rotter.
10. Alle tamrotter er av samme art: Brunrotte (rattus norvegicus). Forskjellige tegninger, farger, glatthåret/rex og toppøret/dumbo er alle varianter av denne arten og ikke egne raser.
11. Rotter som føler seg truet eller er svært territorielle, kan bite. Respekter rottens behov for en intimsfære og trygghet.
12. Sist men ikke minst:
Rotter skal ALDRI løftes etter halen! Halen er en forlengelse av ryggraden; å bli løftet etter halen er svært smertefullt. Løft rotten slik: Ta tak bak forbeina med en hånd og løft, støtt bakbeina med den andre hånden.
Correct me if I'm wrong. Jeg synes det viktigste er å fortelle vordende rotteeiere at de må justere forventningene sine etter hva som er realistisk å forvente av en rotte. :sol:
Disse dyrene er så herlige og fortjener å få komme hjem til mennesker som respekterer rottene og kan glede seg over dem.