rottehund...

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

lille lakris
Alfatryne
Posts: 1238
Joined: 31 Aug 2005, 18:34
Location: Moss
Contact:

rottehund...

Post by lille lakris »

har fått meg ny hund, og det måtte jo bare bli en rottehund! må bare omdefinere det begrepet for hunden, så den tror rotter skal passes på og ikke spises. tror det skal gå greit å få ham til å akseptere småkryp. jeg har jo tross alt to whippeter, de jager rotter...

han er kullsort, heter Ask og er en mix mellom lancashire heeler (lavbent kugjeter, rottehund, vakt og gårdshund) og Schipperke (vakthund på kanalbåtene, rottehund, gjeterhund for gjess og gårdshund).

lagt ut bilder på facebook, men har ikke fått noe ned på siden min enda da jeg har trøbbel med piczo for tia.
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: rottehund...

Post by tantepose »

Hehehe,han må jo tro han er kommet til himmelen! :lol:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Re: rottehund...

Post by Elisabeth »

I morgen tidlig skal familien vår få et nytt tilskudd, nemlig whippeten Didrik som jeg skal hente i Trondheim på flyplassen :) Vi gleder oss veldig :D Selv om rottene kanskje ikke gjør det like mye som jeg gjør :P
Planen er da at døren inn til kontoret der rottene står, skal kunne stå åpen, og kanskje etter hvert kan jeg ha en rotte på fanget eller så, men jeg har ikke tenkt å kreve at han skal la være å løpe etter små dyr på gulvet. Det er urettferdig mot en hund som er avlet ene og alene for å løpe etter små ting...
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba :)
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna :(

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: rottehund...

Post by Stine »

Åååh Didrik har jeg sett lenge til omplassering på nettet, bra at noen velger å ta seg av ham tross hans problemer :D :thu:

Vi fikk oss en labradorvalp for 1 uke siden, så her er det også full rulle i huset :lol:
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

lille lakris
Alfatryne
Posts: 1238
Joined: 31 Aug 2005, 18:34
Location: Moss
Contact:

Re: rottehund...

Post by lille lakris »

Ja, Didrik har jeg også fulgt med på. Natta til alle hunder og rottesnuter.
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Re: rottehund...

Post by Elisabeth »

Nå ligger jeg og Didrik i sofaen og slasker oss, etter å ha tatt fly og bil og gått tur og trent litt inne her. Foreløpig er han bare fantastisk :D (ikke stjele tråd, fy)
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba :)
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna :(

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Re: rottehund...

Post by renya »

Elisabeth wrote:Nå ligger jeg og Didrik i sofaen og slasker oss, etter å ha tatt fly og bil og gått tur og trent litt inne her. Foreløpig er han bare fantastisk :D (ikke stjele tråd, fy)
Da syns eg det er på tide med rottehundtreff :bravo:
Ronny er ei rotte
- det er ei dame forresten.

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Re: rottehund...

Post by Elisabeth »

Hehe. Jeg har ikke prøvd å la ham treffe rotter enda, så vet ikke helt hvordan han reagerer, men jeg vet at han ikke kan bo med katter, for å si det sånn... Og han er visstnok ikke særlig hyggelig mot andre hanhunder. Har ikke møtt noen hunder med ham enda, så jeg vet ikke selv hvordan han er, men han har gjort utfall og han har "tatt" en valp på ca 5 mnd, uten forvarsel. Så jeg tror jeg skal sjekke ham litt først før jeg inviterer hunder hit, men alle er hjertelig velkommen på nytt treff, med den unnskyldningen at jeg har en ny severdighet her ;) Selv om han ikke oppfører seg så veldig severdig, her han har lagt seg over beinet mitt og sukker og sover... Han er genrelt sett temmelig avslappet, når han ikke er på flyplass eller i bur, eller langs veien med stooore lastebiler mindre enn 2 m fra ham. Ikke vant til å gå langs moderat trafikkert vei, ser det ut som, men går bra.
Jeg er i hvert fall sjarmert helt i senk her :D

lille lakris:
Hvordan er dine whippets med rottene? (Nå snakker jeg om oppførsel utenfor lukket bur og evt hvis du har en på fanget)
Og hvordan er de med dyr ellers?
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba :)
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna :(

lille lakris
Alfatryne
Posts: 1238
Joined: 31 Aug 2005, 18:34
Location: Moss
Contact:

Re: rottehund...

Post by lille lakris »

jentene mine er helt fantastiske. jeg har aldri hatt ambisjoner om at de skal være "venner" med små byttedyr. men de skal akseptere at de er her. jeg tar ikke hundene med på kaninstell, men det har hendt at jeg har hatt kaniner inne ved karantene osv.

smådyr står i stødige store bur oppå noe. jeg har også hatt to veneziabur på stua tidligere. hundene bryr seg ikke om ørkenrotter, hamstere, mus eller rotter. de gjør ikke utfall mot dyr i bur. de er nysgjerige på en sulten måte når dyra er på fanget mitt.
hundene ligger som oftest i buret sitt "når en liten mus skal ut og gå". rolige rotter kan sitte på skulderen mens hundene er i samme rom.
kommer hundene bort og snuser, knurrer jeg. "min mat". det går helt fint. de er inneforstått med at dyrene som bor her er sjefens mat.
de ville sikkert ikke nølt hvis en liten stakkar hadde pilt over gulvet! det er mitt ansvar at det ikke skjer noen ulykker her på bruket.
så lenge smådyra er rolige i forhold til hundene, og hundene er rolige i forhold til smådyra, så går det forbausende bra.

man må bare ha respekt for jaktinstinktet:)
jeg tror risken for å utsette rotter for en farlig situasjon er større hvis man har en "hjernedød" retriever, og glemmer jaktinstinktet.

med katter er de annerledes: de synes det er gøy å jakte på dem ute, men har respekt for dem inne og leser dem godt.
hester er de alt fra rolige med til gira på, alt ettersom hvor mye de beveger seg. rolige hester og til og med sau kan snuses på, men blir det tilløp til panikk og løping tennes gnisten i de små whippet-øynene. rådyr og annet vilt ute er de helt på tuppa etter, desverre.

whippetoppdretter og hønseeier Thale Svenneby har skrevet en artikkel om whippets og andre dyr. har tenkt å lage en selv.
www.whippet.no
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Re: rottehund...

Post by Elisabeth »

Her har vi nå prøvd oss inn på rommet der rottene står, men han vil ikke inn dit. Fikk lokket ham inn bittelitt, men han bare snudde og ville ut igjen. Det er ikke at jeg vil han skal være der, men for å kunne vurdere reaksjonen hans må han nesten være i samme rom, og jeg tror han kommer til å slappe mer av etter hvert og vil være der inne, og da er det kjekt å vite om jeg bør holde døren lukket.
Planen er jo å gjøre skolearbeid der inne, og det blir jo dumt hvis døren må være lukket hvis jeg skal være der inne.
Han har problemer med andre hannhunder, og i kveld traff vi på en rottweilermix, som kom plutselig ut av intet bak en busk, løs og uten eier. Den ville hilse, etter 2 sec med hilsing glefset Didrik i luften og knurret og bjeffet kort. Den andre hunden trakk seg ca 2-3 m unna og sto der og så på. Det var veldig lett å distrahere Didrik med godbitsøk på plenen der vi sto, selv om den andre hunden sto og så på. Han oppførte seg også fint da vi gikk i bue rundt den andre hunden ut av situasjonen etterpå. Siden han blir presentert som at andre hannhunder er noe han har problemer med, og det var så lett å distrahere ham, så tror jeg det skal være håp uansett om han reagerer litt på tottene eller ikke.
Men det er veldig sant som du sier. Det er bare tull å forvente at en hund som er laget for å løpe etter små ting skal være bestevenn med en sånn liten ting. At de er MINE og IKKE LOV Å RØRE er en annen ting. Det kan jeg kreve. Jeg sier ikke at det ikke går an å ha rotter og hunder sammen, bare at man ikke kan forvente det, og man må da se an rasen, og individet.
Wippets er jo sighthounds, så de blir trigget av bevegelse. Så så lenge de ikke kan jage etter, så har de gode forutsetninger for å komme godt overens med andre dyr, da en rasetypisk whippet skal være i hvert fall middels vennlig mot andre dyr. (men tror ikke små byttedyr teller her).
Nå ligger gutten i fotenden av sofaen og boffer og knurrer så smått i søvne. Han drømmer , søtingen.
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba :)
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna :(

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Re: rottehund...

Post by Elisabeth »

I dag var rottene mye mer interessante. Siden ting som beveger seg er gøy og spennende, så gikk det fint å lukte (jeg holdt ham godt) på Jubba som sto og stakk nesen ut gjennom sprinklene. Ingen piping eller bjeffing eller hopping. Men når han, eller noen andre, kommer inn, så blir de nyssgjerrige og løper rundt litt. Da er det noe helt annet. Ble litt bjeffing og bittelitt hopping, etterfulgt av streng beskjed om å gå ut. Noe han gjorde, og så kom tilbake, og ut, og tilbake.
Har øvd litt på å være oppmerksom på meg, og ikke rottene, og være rolig der inne. Får ta tiden til hjelp. Men det er temmelig klart at hvis det løper en liten tott på gulvet nå, så tar han den. Om han dreper, vet jeg ikke, men han skal fange den i hvert fall...
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba :)
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna :(

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Re: rottehund...

Post by renya »

Dikke får gjerne oppdater meir om korleis dette går. Hundefysaken min hadde pipe/følge etter/stirre på bur/sleving den første tida.
No bryr han seg ikkje om dei når dei står i buret, anna enn når dei skiftar bur/det kjem nye inn, reknar med han kjenner det er andre lukter.

Når eg sit med dei i fanget så vert han sjalu, og kryp opp i fanget på sambo medan han stirrer på meg. Blir han for innpåsliten når eg sit med rottene så trenger han ikkje mykje hint for å gå og legge seg i senga si, og når rottene er på badet så ligg han utanfor og venter.

No er ikkje min akkurat avla for rottefangst, (Lab/b.collie/rottweiler mix) men tendensen er jo der, og eg stoler ikkje ein meter på han i lag med rottene.

Håper det går bra, det meste går seg til med tolmodighet. :)
Ronny er ei rotte
- det er ei dame forresten.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: rottehund...

Post by tantepose »

Husk å skryte og klappe når han er flink i nærheten av dem!
Min,(dog ikke rottefanger...),fikk skryt og koseprat helt fra hun var med og hentet den første rotta!
Og stas er det fortsatt!Jeg passer på,men skryter bestandig når hun er i nærheten av dem. :D
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Re: rottehund...

Post by Elisabeth »

Jada, mor sitter på gulvet og koser med hunden og belønner ham med godbit og kos for kontakt. Fikk hilse fint på rolig elvegutt gjennom sprinklene, da det gikk an, fikk skryt da også. Og hvis det blir for intens stirring krever jeg oppmerksomheten på meg igjen, mens han blir sendt rett ut hvis han begynner å bråke/hoppe.
Vi går forbi to hester når vi går ned til Vestkanten her. Vi var på dyrebutikken og kjøpte regntøy og griseører og reflexdekken og slikt. På vei tilbake var hestene spennende, og litt skumle, så de måtte han bjeffe litt på, når vi først var kommet et stykke unna vel å merke :P Han liker å late som han er tøff, selv om han virkelig ikke er det.
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba :)
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna :(

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Re: rottehund...

Post by Elisabeth »

Oppdatering på hvordan det går med "rottehund" i hus, for dem som er interesserte...

Didrik er helt fantastisk, oppfører seg så fint inne på rommet der rottene står. Og han har vist rolig interesse for rottene når de er ute, så han fikk hilse på når jeg hadde rotte på skulderen et par ganger. Og jeg har hatt rotter i fanget og på andre siden av meg, mens hunden ligger i sofaen med oss, uten at han fikk komme borti rottene. (Alltid bare en rotte om gangen)
I dag har han vært i sofaen med rotter i flere timer, en rotte om gangen, og har hatt ute 4 forskjellige. Det har gått kjempefint, han fikk hilse på rolig og forsiktig, og jeg satt hele tiden klar til å hindre ham, hvis han skulle bli for intens, og han fikk bare lov fordi han hele tiden vist masse rolige dempende signaler.
Uansett, har tatt det sakte og veldig forsiktig og vært veldig obs på kroppsspråk, og det ser veldig bra ut her :D

Ellers er han en fryd å ha i hus. Eneste er at han er hissig på andre hannhunder ute, pga usikkerhet.
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba :)
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna :(

Post Reply