Dyrevern

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

Tiannina
Tisser i køyene
Posts: 618
Joined: 09 Oct 2008, 18:03

Dyrevern

Post by Tiannina »

Hva slags tanker har dere om dette? :)

Selv har jeg vært opptatt av dyr og dyrevern siden jeg var lita.
Men med foreldre og andre slektninger som ikke er mer enn lite og middels opptatt av dyr,
så har jeg følt meg litt innestengt :P Mer en en gang har jeg fått høre ting som: "du kan ikke redde alle tina" og "noen andre tar seg av det der". Arg :P Har en tante som også er veldig glad i dyr, men det visste jeg ikke om før nylig :lol:
Da jeg tok til meg to syke rotter fra en dyrebutikk, fikk jeg streng beskjed om å levere dem tilbake,
det endte meg at jeg beholdt rottene og flyttet til faren min :P

Nå bor jeg sammen med typen min, fire rotter og en katt som løper litt mellom leiligheten vår og pappas del av huset :P
Når vi får oss hus vil jeg bli forvert for dyrebeskyttelsen og gjøre det jeg kan for de som trenger det :bravo:

Jeg er helt IMOT pels og hold av pelsdyr og er med i dyrevern alliansen.
Hadde jeg bodd i oslo, så hadde jeg nok vært veldig aktiv innenfor ting vedrørende dyr :)
Men med liten plass og så langt unna en storby, er det begrenset hvor mye jeg kan gjøre.

Når det gjelder dyremisshandling og slik så blir jeg så sint at jeg knapt klarer å holde meg i nakkeskinnet,
noe som gjør at jeg kan komme i krangel med folk, ansikt til ansikt :P

Nå babler jeg vel som vanlig, men er veldig interessert i å høre hvordan dere her inne står i forhold til dette! :D
Tina og englehalene :rottehode:

R.I.P Bailey, Oscar, Oliver, Smestad, Felix, Buster og Henry

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Re: Dyrevern

Post by heidiii »

Jeg er engasjert i dyrs rettigheter, men typisk vernsarbeid har jeg lite til overs for, fordi det ikke tar for seg den virkelige problematikken - det at vi bruker og eier andre vesener. Jeg har med vilje også holdt meg unna enkeltsaksarbeid, som anti-pelsarbeid, fordi det ofte legger opp til at pels skal være et verre bruksområde enn de andre - som bruk av dyr til skinn, ull, silke, kjøtt osv - og det er det jo ikke.

Ellers, siden jeg studerer religion, er jeg opptatt av dyreteologi, og hva menneskets forvalteransvar egentlig består i.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Dyrevern

Post by wollf »

tina kan du komme til elverum i morra? jeg har startet en underorganisajonav noah. vi skal være aktiv innen for diverse dyrerettigheter, kursing, foredrag om div dyrehold, gratis valpekurs og slike ting.... du må være med

Tiannina
Tisser i køyene
Posts: 618
Joined: 09 Oct 2008, 18:03

Re: Dyrevern

Post by Tiannina »

Skulle ønske jeg kunne! Men skal til ei venninne i oslo i morgen, vi skal være med å gå i fakkeltog mot pels :)
Men si ifra senere, vil gjerne være med!! :D
Tina og englehalene :rottehode:

R.I.P Bailey, Oscar, Oliver, Smestad, Felix, Buster og Henry

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Dyrevern

Post by Itchigo »

Jeg syns at måten mennesker behandler dyr som om de er mindre verdt en oss er forferdelig feil. Når var det vi ble skrevet ut av dyreriket egentlig? I og med at jeg faktisk har rotter så blir det jo feil å si at jeg er imot all hold av dyr. Jeg syns det er greit å holde dyr så lenge de behandles med repekt. De dyrene som blir masseprodusert til kjøtt, pels,melk eller egg blir IKKE behandlet med respekt. De dyrene som avles til å bli mat til andres kjæledyr blir IKKE behandlet med respekt. De dyrene som blir avlet frem for så å bli solgt med fortjeneste som kjæledyr blir IKKE behandlet med respekt! Det er kvalmende hvordan menneskeheten har synket så lavt at vi hver dag torturerer, ødeleger og plager de andre skapningene som lever på jorden.
Aurora

lille lakris
Alfatryne
Posts: 1238
Joined: 31 Aug 2005, 18:34
Location: Moss
Contact:

Re: Dyrevern

Post by lille lakris »

åjaaa, dette er jeg veldig engasjert i. ble bare kalt for "dyrebeskyttelsen" på jordbruksskolen, hehe.

jeg har nok en litt rar bakgrunn som kristen, jordbruksskoleelev, steinerbarn og innbit dyrevenn.
har vært opphengt i dyr fra jeg var bitteliten, gråt når noen klappet til en mygg og ville slippe løs alle dyrene i dyreparken. jeg har vært medlem i wwf og dyrebeskyttelsen, men nå er det andre foreninger som tar opp tid og penger.

var veggis fra jeg var tretten til atten-tjue, begynte så pent med fisk igjen og spiser nå kjøtt. prøver å få tak i økologiske egg i hvert fall.

jeg er sterkt imot pelsdyrbransjen, de har fått flere sjanser enn de fortjener. desuten bryter de jo dyrevernloven så det suser, hvordan oppfyller de kravene til mosjon og mulighet til å få utløp for instinkter? så ja, jeg har fått i fakkeltog mot pelsdyrbransjen, men jeg bruker selv saueskinn.
synes ikke det er galt å holde tamme dyr for kos, mat og klær. har et same/ indianer-inspirert syn på bruk at kjøtt, ull og skinn. jeg synes hele pelsdyrbreansjen kunne pakke sammen, så kunne man heller utnytte dyrene man slakter til mat bedre. bruke mindre kjøtt, og hele dyret.
fett, bein, innmat. hvorfor bruke biffkjøtt til alt mulig? grytekjøtt er helt fint. oksehalesuppe og.
det har også med vår innstilling å gjøre. det å vise måtehold og takknemlighet.

alle dyr fortjener å behandles godt. det forundrer meg spesielt når folk behandler kjæledyrene sine dårlig. ingen dyr fortjener dritt, for all del, men hva er meningen med å skaffe seg dyr fordi det er hyggelig, for så å behandle dem feil?

det er nok lett å se på næring som grovt utnytter dyr, men hva med oss som holder kjæledyr?
derfor er kunnskap så viktig, og engasjement. ofte ser an folk som er engasjert i dyrevelferd, men som mangler kunnskap. eller værre, folk som har kunnskap men mangler empati/ engasjement.

opplysende arbeid er derfor veldig viktig, både om hva dyr trenger, og for å oppdra folk til å bli mer moralske og bevisste mennesker.

jeg mener at både rescuearbeid og seriøst avlsarbeid er en del av det å drive med dyrevern.

sikkert noen brannbomber der, men det er slik jeg føler det i øyeblikket. elsker dyrene mine og prøver å forbedre meg hele tiden. savner litt pepper mot kjæledyrbransjen fra aktivistene.
uten personhets og hærverk, takk! det er viktig at ikke hensikten helliger middelet...
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

Tiannina
Tisser i køyene
Posts: 618
Joined: 09 Oct 2008, 18:03

Re: Dyrevern

Post by Tiannina »

Blir glad av å lese dette, så fint å se at folk er opptatt av dyrevern :bravo:
Tina og englehalene :rottehode:

R.I.P Bailey, Oscar, Oliver, Smestad, Felix, Buster og Henry

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Dyrevern

Post by Woodgirl »

heidiii wrote:Jeg er engasjert i dyrs rettigheter, men typisk vernsarbeid har jeg lite til overs for, fordi det ikke tar for seg den virkelige problematikken - det at vi bruker og eier andre vesener. Jeg har med vilje også holdt meg unna enkeltsaksarbeid, som anti-pelsarbeid, fordi det ofte legger opp til at pels skal være et verre bruksområde enn de andre - som bruk av dyr til skinn, ull, silke, kjøtt osv - og det er det jo ikke.

Ellers, siden jeg studerer religion, er jeg opptatt av dyreteologi, og hva menneskets forvalteransvar egentlig består i.
Ohhh Myyyy God!!!?? :roll: :roll: :roll: :hm:
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Dyrevern

Post by wollf »

tina du får bli med på gruppa vår. vi skal i første omgang innfør dyrenes dag her i hedmark og sette fokus på et sundt dyrehold:) har gruppe på fjesern. noah aktive elverum

Kirameki
Stjeler mat
Posts: 79
Joined: 24 Mar 2008, 19:27
Location: Oslo

Re: Dyrevern

Post by Kirameki »

Er ikke så aktiv nå, bare på hjemmeplan. ;)

Var veldigt aktiv når jeg var rundt 13-16, har vært med i noen reportasje og en rekke demonstrasjoner, men på videregående så ble det ikke så mye tid for det, og siden jeg fløtta til Norge har jeg ikke engang sett etter organisasjoner... MEN, dyrevern er VIKTIGT for meg, jeg brukar ikke noe pels og jeg har vært vegetarianere siden jeg var 10år, vegan (more or less) i litt over et år, bare så innmari vanskelig å slutte spist ost :roll:



Og så har jeg akkurat sendt in papir om å bli isbjørnsfadder for WWF. :thu:
Vega, Kummin, Timian og bruktrotten Stina <3

† Luna 13/11-2007 - 05/08-2009 <3
† Minerva 13/11-2008 - 05/11-2009 <3
† Manti 25/04-2008 - 19/02-2010 <3
† Karla 9/1-2008 - 5/3-2010 <3
† Bellatrix 13/11-2008 - 25/5-2010 <3

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Re: Dyrevern

Post by heidiii »

Woodgirl wrote:
heidiii wrote:Jeg er engasjert i dyrs rettigheter, men typisk vernsarbeid har jeg lite til overs for, fordi det ikke tar for seg den virkelige problematikken - det at vi bruker og eier andre vesener. Jeg har med vilje også holdt meg unna enkeltsaksarbeid, som anti-pelsarbeid, fordi det ofte legger opp til at pels skal være et verre bruksområde enn de andre - som bruk av dyr til skinn, ull, silke, kjøtt osv - og det er det jo ikke.

Ellers, siden jeg studerer religion, er jeg opptatt av dyreteologi, og hva menneskets forvalteransvar egentlig består i.
Ohhh Myyyy God!!!?? :roll: :roll: :roll: :hm:
Huh? :?: Var det noe i veien med det jeg skrev? :hm:

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Dyrevern

Post by Woodgirl »

Om det var noe i veien med du skrev? Ja, alt! Henger ikke på greip i det hele tatt.
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Dyrevern

Post by wollf »

Woodgirl: om du skriver hva du reagerte på med en gang så slipper du å lage en stor diskusjon på det. tenker heidiii gjerne vil vite hva du reagerer på. og greit om dere tar resten på pm kanskje? siden det ikke har noe med selve tema å gjøre:)

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Re: Dyrevern

Post by heidiii »

Woodgirl trenger ikke utdype dette om hun ikke ønsker. Jeg har i hvert fall ikke lyst til å ta en PM-diskusjon om dette. Jeg er vant til at folk er uenig med meg, men jeg synes det er synd at så mange tyr til sleivspark fremfor skikkelige argumenter.

Nok om det. Jeg vil høre om flere forumbrukeres engasjement :)

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Dyrevern

Post by Woodgirl »

Poenget mitt er vel heller at hvis du hadde noen saklige argumenter i utgangspunktet hadde det vært noe å diskutere. ;)
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Post Reply