Hvor empatiløs går det an å bli?

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Hvor empatiløs går det an å bli?

Post by Marit Fosen »

Hadde enda Mattilsynet gjort jobben skikkelig når de får en sak, ikke tatt på synderen med silkehansker, hadde jeg langt på vei vært fornøyd. I sommer fikk DB her på Haugalandet en stygg sak som omhandlet katter. Naboer av "synderen" tok beslag i en katt og brakte den til DB. Jeg fikk saken, og har hatt kontakten, både med Mattilsynet og eier. Dette er et av de verste tilfeller jeg har sett, der dyret fremdeles er i live. Jeg tok bilder av katten, dro umiddelbart til veterinær med den. En sjokkert veterinær tok også bilder, sammen skrev vi rapport. Katten fikk behandling og brakt til et fosterhjem som jeg hadde ordnet i forkant. Dokumentasjon fra veterinæren og meg ble sendt Mattilsynet, Mattilsynet var raskt ute med å dra på befaring, men sendte kun én nyutdannet, ung veterinær. Katteeieren hadde nemlig 2 katter til, og naboer hadde mange historier å fortelle. Til min store forbauselse bestemmer Mattilsynet at damen kunne få katten igjen, så sant hun oppfylte et krav - å ta de 2 kattene til veterinær innen en viss tid. Damen hadde bare med seg én, og en svevende forklaring. Jeg ga beskjed til Mattilsynet at det ville ikke komme på tale å levere katten tilbake, noe Mattilsynet svarte ydmykt på, at de ikke ville/kunne overkjøre oss.

Neste sak er fra samme distrikt. En tispe med 3 valper stod bundet i et uthus med våt møkk til langt oppover beina. Mattilsynets reaksjon var å ta valpene og la eier beholde tispa. Stakkaren hadde litt problemer med nervene, og de syntes synd på ham.

Liknende saker hvor reaksjonene er altfor milde eller uteblir, er mange. Det har ingenting med stort arbeidspress å gjøre. Det er på tide de begynner å konsentrere seg om dyrene, og ikke på død og liv leter etter formildende omstendigheter for eierne.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hvor empatiløs går det an å bli?

Post by wollf »

det høres jo hårreisende ut:( jeg har gode erfaringer med mattilsynet i hedmark og deres jobb for å hjelpe dyrene. men skal inrømme at mange av de som blir sendt ut ikke har peiling på dyr og at jeg mener at DB bør få det ansvaret, ikke mattilsynet

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Hvor empatiløs går det an å bli?

Post by Niana »

Hun Åsnes-damen dere snakket om tidligere i tråden har helt klart startet opp på nytt..
http://www.dagbladet.no/2012/01/07/nyhe ... /19674383/

Helt forferdelig å lese hva hun har gjort mot de stakkars dyrene.. Fy søren jeg blir sint når sånne mennesker slipper så lett unna, og bare flytter til en nytt land og starter opp igjen :mad: :mad2:
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

utmeldt

Re: Hvor empatiløs går det an å bli?

Post by utmeldt »

grrrr! dette irriterer meg grenseløst!!! :furious:

Skjønner virkelig ikke hvorfor de lar henne holde på, det er jo mange lovbrudd hun har på kappa si nå og den eneste konsekvensen er at hun ikke får ha hund i Norge. Man ser jo klart hvor milde vi er mot dyreplagere, spør du meg burde hun sperres inne på livstid der hun bare får vann og brød og hun må se på bilder av hva hun har gjort hele jævla døgnet slik at hun sakte men sikkert blir gal av dårlig samvittighet (om noe slikt finnes i dette frastøtende vesenet) og mye mer som ikke passer seg på trykk! :mad:

Men nå er det jo lite vi i Norge kan gjøre annet en å advare og informere våre naboer ang denne grusomme kvinnen!

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Hvor empatiløs går det an å bli?

Post by WillyWonka »

Det med mattilsynet varierer jo litt. Vet om situasjoner der mattilsynet har gjort en utmerket jobb, men vet også at det desverre er historier der de av ulike grunner ikke får gjort noe. Tenker det er bra vi har dem uansett :)

Er grusomt hvor onskapsfulle folk egentlig kan være. Kom over noen klipp på youtube for en tid tilbake som var mildt sagt jævlige... og jeg får så vondt i meg når jeg ser slikt...
Det var en japaner som hadde flere kaninunger og gikk rundt på rommet sitt med dem. slo di inn mot vegge, satte seg på dem.. Hadde på seg høge stilettheller og tråkket på dem... Man kunne høre bein og kranier knekke.... mildt sagt grusomt... kunne ikke se hele videoen...
Så er det en video som florerer på facebook om noen som dynker en hund i tennveske, setter fyr på den og filmer hunden til den dør av flammene..... :sadpace:

Alt for mange idioter der ute...
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Radney
Betarotte
Posts: 624
Joined: 24 Jan 2007, 00:48
Location: Løvstakksiden
Contact:

Re: Hvor empatiløs går det an å bli?

Post by Radney »

Blir så sint av slikt :mad: :mad: :mad:
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

http://www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Hvor empatiløs går det an å bli?

Post by Niana »

WillyWonka wrote: Er grusomt hvor onskapsfulle folk egentlig kan være. Kom over noen klipp på youtube for en tid tilbake som var mildt sagt jævlige... og jeg får så vondt i meg når jeg ser slikt...
Det var en japaner som hadde flere kaninunger og gikk rundt på rommet sitt med dem. slo di inn mot vegge, satte seg på dem.. Hadde på seg høge stilettheller og tråkket på dem... Man kunne høre bein og kranier knekke.... mildt sagt grusomt... kunne ikke se hele videoen...
Så er det en video som florerer på facebook om noen som dynker en hund i tennveske, setter fyr på den og filmer hunden til den dør av flammene..... :sadpace:

Alt for mange idioter der ute...
Jeg orker ikke begynne å se sånne videoer, jeg. Beskrivelsen er mer enn nok. Det å knuse små dyr med høyhelte sko er visst en slags fetisj har jeg hørt.. Folk er f**n meg syke i huet.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Hvor empatiløs går det an å bli?

Post by Marit Fosen »

Uceninde wrote:
WillyWonka wrote: Er grusomt hvor onskapsfulle folk egentlig kan være. Kom over noen klipp på youtube for en tid tilbake som var mildt sagt jævlige... og jeg får så vondt i meg når jeg ser slikt...
Det var en japaner som hadde flere kaninunger og gikk rundt på rommet sitt med dem. slo di inn mot vegge, satte seg på dem.. Hadde på seg høge stilettheller og tråkket på dem... Man kunne høre bein og kranier knekke.... mildt sagt grusomt... kunne ikke se hele videoen...
Så er det en video som florerer på facebook om noen som dynker en hund i tennveske, setter fyr på den og filmer hunden til den dør av flammene..... :sadpace:

Alt for mange idioter der ute...
Jeg orker ikke begynne å se sånne videoer, jeg. Beskrivelsen er mer enn nok. Det å knuse små dyr med høyhelte sko er visst en slags fetisj har jeg hørt.. Folk er f**n meg syke i huet.
Vi lever i en syk, syk verden :trist: Det er ufattelig hva mennesker kan finne på å gjøre.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

anni

Re: Hvor empatiløs går det an å bli?

Post by anni »

Uceninde wrote:Hun Åsnes-damen dere snakket om tidligere i tråden har helt klart startet opp på nytt..
http://www.dagbladet.no/2012/01/07/nyhe ... /19674383/

Helt forferdelig å lese hva hun har gjort mot de stakkars dyrene.. Fy søren jeg blir sint når sånne mennesker slipper så lett unna, og bare flytter til en nytt land og starter opp igjen :mad: :mad2:
Jeg blir fysisk dårlig av å lese om slike saker. :trett: :trist:
Slike mennesker burde aldri fått lov å eie et eneste dyr resten av livet.
Skammelig at de kan gå ustraffet videre.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hvor empatiløs går det an å bli?

Post by wollf »

anni wrote:
Uceninde wrote:Hun Åsnes-damen dere snakket om tidligere i tråden har helt klart startet opp på nytt..
http://www.dagbladet.no/2012/01/07/nyhe ... /19674383/

Helt forferdelig å lese hva hun har gjort mot de stakkars dyrene.. Fy søren jeg blir sint når sånne mennesker slipper så lett unna, og bare flytter til en nytt land og starter opp igjen :mad: :mad2:
Jeg blir fysisk dårlig av å lese om slike saker. :trett: :trist:
Slike mennesker burde aldri fått lov å eie et eneste dyr resten av livet.
Skammelig at de kan gå ustraffet videre.

hun gikk jo ikke ustraffet, hun fikk forbud mot å ha dyr, men i sverige gjelder ikke de samme reglene pga EUS regler eller noe slikt. husker ikke helt. men tabber hun seg ut i sverige blir saken noe annet igjen for da gjelder det for resten av eu landene også

anni

Re: Hvor empatiløs går det an å bli?

Post by anni »

Når jeg skrev straff så mente jeg fengselstraff og store bøter.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hvor empatiløs går det an å bli?

Post by wollf »

det som er trist ja.
hun fikk vel bøter, men vi har ikke et lovverk som omfatter retferdig straff for dyremisshandling enda

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Hvor empatiløs går det an å bli?

Post by Niana »

wollf wrote:det som er trist ja.
hun fikk vel bøter, men vi har ikke et lovverk som omfatter retferdig straff for dyremisshandling enda
Det er staten Norge som trenger å endre seg, ikke Mattilsynet egentlig. Vi trenger et eget dyrepoliti, og strengere straffer for dyremishandling. Og forsåvidt også strengere straffer for menneskemishandling.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hvor empatiløs går det an å bli?

Post by wollf »

helt enig...

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Hvor empatiløs går det an å bli?

Post by torasrotter »

Sånne videoer holder meg oppe hele natta :sick: Det finnes ikke ord som kan beskrive hvor mye avsky jeg kjenner for mennesker som faktisk er i stand til å skade uskyldige små dyr! Og det finnes så mange eksempler på dette, altså Ånsnes kvinnen og Japanere som tråkker på små dyr med høye heler er heldigvis ikke vanlige tilfeller.. Men når jeg ser videoer fra kyllingproduksjon i USA hvor nebbene kuttes av uten bedøvelse :sadpace: Nei det er så mye forferdelig at jeg blir litt motløs når jeg sitter og ser på slike videoer. Jeg er så glad for at Tiki ble reddet ut av det helvete hun levde i hos Aud Stockman og fikk komme til oss å være en bortskjemt soffahund :nottelling: Hun har nok blitt litt ekstra bortskjemt fordi hun har den historien hun har, men det er helt greit :cheerful:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Post Reply