Min trofaste fjærkledde venn

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Min trofaste fjærkledde venn

Post by Marit Fosen »

Sent på høsten i 2008 dukket en rødstrupe opp hos meg, og ble værende. Han ble veldig fort tam, og hadde tilhold inne i kanininnhegningen. Vinteren igjennom fikk han spesialforpleining. Han ble fôret med en blanding av eggeplomme, knuste havregryn, rosiner og litt kokt kjøttdeig. I de verste kuldeperiodene bodde han under kaninburene. Kaninene fikk lunkent vann flere ganger til dagen, og dette satte også Pip-pip pris på. Jeg satte en liten skål med vann ved siden av maten, som han fikk på taket av kaninburet, men den brukte han ikke. Det var kaninene sitt som smakte, først drakk han, og så tok han et raskt bad i det lunkne vannet.

Våren kom og jeg regnet med at han ville forsvinne og at jeg aldri ville se ham igjen. Han forsvant, men kom tilbake etter en uke - med kone. De forsvant etter noen dager, men han kom et par ganger i løpet av sommeren for å hilse på. Det ble høst igjen, og da trekkfuglene hadde forsvunnet, rødstrupen er egentlig trekkfugl, var han tilbake. En fugleekspert fortalte at rødstrupen er nederst på rangstigen blant småfuglene. Han spiste bare når jeg stod ved siden av ham og holdt de svært pågående og aggressive svarttrostene borte. Spurven var han heller ikke så glad i. Han trivdes best sammen med kaninene, som er svært fredelige og snille dyr.

Det er vinter igjen, og han er her for fjerde gang. Hver vår har det vært samme prosedyre med å finne en kone som han lot meg hilse på. Hun var alltid sky og holdt seg i bakgrunnen. Han er en gammel fugl nå, de kan bli opp til 5 år. Jeg håper han klarer seg gjennom vinteren, jeg skal iallefall gjøre hva jeg kan. Jeg føler meg så priviligert som har fått oppleve dette unike vennskapet.

Image
Image
Image
Image
Image
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

Chrizzie
Hamstrer mat
Posts: 379
Joined: 06 Mar 2010, 17:22
Kjønn: Kvinne
Location: Lillestrøm

Re: Min trofaste fjærkledde venn

Post by Chrizzie »

Åh, så koselig :cheerful:
Nydelige bilder av kjekkasen ;) Ta godt vare på han :kisses:
Harvey, Mc Dreamy og Gorm<3
Coel<3

Hvil i fred kjære Prikken,Pepsi,Streken,Chillie,Smoothie,Stian,Gizmo,Joey,Percy,Leon,Kippe,Tahiti,Snipp,Sid,Mojo,Pomelo,Bruce,Luke,Harmony,Faith,Lexus,Lucia,Chianti,Wasabi,Muskat,Timmie og LouLouWho<3

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Min trofaste fjærkledde venn

Post by Matmor »

For en nydelig liten kar!
Besteforeldrene mine matet blant annet en en-bent linerlehan som kom tilbake flere år :cheerful: Jeg regner med at etterkommerene hans synger i trærne rundt her ennå.

anni

Re: Min trofaste fjærkledde venn

Post by anni »

Flott å se at det finnes gode dyrevenner.
Fin fugl.
:cheer:

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Min trofaste fjærkledde venn

Post by sanca »

Så flott han er! Utrolig herlig historie! :happy:
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Min trofaste fjærkledde venn

Post by Larm »

Saa flott han er :cheer: og for en fin historie :cheer:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Min trofaste fjærkledde venn

Post by torasrotter »

Ja guri for en koselig historie! Du er veldig heldig som får oppleve et vilt dyr som frivillig tar kontakt med mennesker :cheerful: Jeg så en dokumentar om en mann i USA som hadde det samme forholdet til bjørner. De forsvant om vinteren for å gå i dvale, men kom tilbake om sommeren med make og avkom :cheerful:
God jul til deg og alle pels/fjærkledde venner :kisses:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Post Reply