jentene som skal på tur til meg

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

jentene som skal på tur til meg

Post by wollf »

jeg lurer på en ting... jeg har lest og satt meg mye inn i aloe vera som helse produkt hos dyr, blandt annet rotter..
jeg har gjort meget interesante funn ang virkningene av dette, både ved betennelser, infeksjoner, nyre, lever, tarm og mage..
ikke minst førstehjelp ved sår og byller, utslett, og kløe...
jeg lurte på om dere kunne være interessert i en presentasjon da dere kommer? for selv om jeg har lest, pugget og jobbet med dette en stund nå så er jeg usikker på presentasjonen min...
skal prøve å gå mest inn på det med rotter, men kan dere være interessert i å vite om aloe vera på hund, katt og hest også? hest og hund er vel mine sterkeste sider da det kommer til aloe vera.

men vil dere hjelpe meg litt?

jeg er i allefall mektig inponert alt over effekten det har på mine totter, merker stor forskjell på pels, haler, og snufsen til draxxus...

anni

Re: jentene som skal på tur til meg

Post by anni »

Alovera kan ha en legende effekt på sår er også fint å bruke om man er blitt brent av brennenesle, brennemanet, ved vepsestikk osv.
Har man en Aloveraplante så kan man knekke av et blad/stilk og smøre saften som kommer ut på såret/vepsestikket. Bruker man saften fra planten får man helt rein Alovera (ikke utvannet som man får når man kjøper produkter.
Virkning på tarm, lever og nyre er jeg skeptisk til.
Noe vidunderkur er det ikke, slikt finnes ikke.
:cheer:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: jentene som skal på tur til meg

Post by Matmor »

Husk å advare mot allergi. Mange atopikere/allergikere reagerer skikkelig på aloe vera-produkter, så vi må anta at rotter med hudproblemer kan gjøre det samme.

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: jentene som skal på tur til meg

Post by Tonje Lenore »

wollf wrote:jeg lurer på en ting... jeg har lest og satt meg mye inn i aloe vera som helse produkt hos dyr, blandt annet rotter..
jeg har gjort meget interesante funn ang virkningene av dette, både ved betennelser, infeksjoner, nyre, lever, tarm og mage..
ikke minst førstehjelp ved sår og byller, utslett, og kløe...
jeg lurte på om dere kunne være interessert i en presentasjon da dere kommer? for selv om jeg har lest, pugget og jobbet med dette en stund nå så er jeg usikker på presentasjonen min...
skal prøve å gå mest inn på det med rotter, men kan dere være interessert i å vite om aloe vera på hund, katt og hest også? hest og hund er vel mine sterkeste sider da det kommer til aloe vera.

men vil dere hjelpe meg litt?

jeg er i allefall mektig inponert alt over effekten det har på mine totter, merker stor forskjell på pels, haler, og snufsen til draxxus...
Jaa, det hadde vært interessant, vil gjerne prøve det og vite hvordan det funker på hunder også :cheerful:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: jentene som skal på tur til meg

Post by wollf »

anni wrote:Alovera kan ha en legende effekt på sår er også fint å bruke om man er blitt brent av brennenesle, brennemanet, ved vepsestikk osv.
Har man en Aloveraplante så kan man knekke av et blad/stilk og smøre saften som kommer ut på såret/vepsestikket. Bruker man saften fra planten får man helt rein Alovera (ikke utvannet som man får når man kjøper produkter.
Virkning på tarm, lever og nyre er jeg skeptisk til.
Noe vidunderkur er det ikke, slikt finnes ikke.
:cheer:
nå er det jo ikke snakk om selve planten bare, men også aloe vera produktene... som aloe vera juicen jeg tenker på

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: jentene som skal på tur til meg

Post by wollf »

Matmor wrote:Husk å advare mot allergi. Mange atopikere/allergikere reagerer skikkelig på aloe vera-produkter, så vi må anta at rotter med hudproblemer kan gjøre det samme.
ang hudproblematikk foresaket av eksem eller kløe er det sagt av vetrinær at det bør behandles innenfra og ut. men man kan også bruke vetrinary sprayen på kløområdet og aloe vera gelly blandet med propolis på hårløse områder...

er i allefall det som david urch sier i sin bok om aloe vera som behandling på dyr og som pet vet her i bergen da skulle gå helt fint

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: jentene som skal på tur til meg

Post by Marit Fosen »

Vi bør ha i bakhodet at aloe vera kan gi allergiske reaksjoner. Jeg har brukt plantesaften på brannskade, og der er den fantastisk. Men, at den er et vidunder-/universalmiddel som kurerer det meste, er jeg skeptisk til. Aloe vera står forresten på listen over planter som er giftige for katter. Sunn skepsis er alltid bra :suspicious:
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: jentene som skal på tur til meg

Post by wollf »

husk at dette ikke er snakk om ren aloe vera rett fra planten, men aloe vera i produkter som i kremer osv...
man kan være alegisk mot alt, jeg er allergisk mot støv foreksempel.
det er ikke aloe veraen i seg selv som skal hjelpe mot foreksempel magesår, nyre problematikk osv. men produktene jeg skal snakke om.
det er også andre ting i produktene enn aloe vera alene, selv om det er en av hovedingrediensene..
at det er farlig for katt alene vet jeg, men har god erfaring med aloe vera på katt gjennom mange år både gjennom min tante som er oppdretter og gjennom dyrebeskyttelsen hedmark... og ikke minst gjennom rumpa til johnny....

det jeg spørr om nå er om jentene som kommer vil ha en produktvisning slik at jeg kan få erfaring
ang hva aloe vera produktene kan og ikke kan brukes til lar jeg være opp til fagfolkene i denne biten og da snakker jeg om vetrinærene og de som har laget dem. ikke minst de som har erfaring med dem

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: jentene som skal på tur til meg

Post by wollf »

vi kan vel alle være enig i at aloe vera er noe av det mindre allergifremmkallende vi har i kremer osv..?
jeg er allergisk mot det meste, parfymer og slikt, og hydrokortison funker ikke mer enn en liten stund, men propolis kremen funker utrolig bra mot elveblesten i allefall...
jeg har ikke sagt at jeg prøver å selge produktene til de jeg skal invitere, kun at jeg vil ha mer erfaring med produktpresentasjon før jeg skal begynne å presentere de for større bedrifter. jeg har jobbet med dette i en uke nå og har enda masse og lære og mange å snakke med og ikke minst mange bøker å lese før jeg er helt trygg på alt. men en ting er jeg sikker på og det er at produktene funker, for det har jeg selv sett på mine dyr og andres.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: jentene som skal på tur til meg

Post by wollf »

aloe vera-bladene virker rensende, betennelsesdempende, lokalbedøvende og kløestillende. Den friske geleen kan derfor brukes utvortes mot psoriasis, eksem, solbrenthet, insektstikk, kviser, byller, stråleskader, brannsår og brenning fra brennmaneter og brennesle.
Det blir også solgt saft og drikke tilsatt aloe vera.
ADVARSEL: Gravide bør ikke innta Aloe Vera. Allergikere bør vise varsomhet. Plantesaften kan hos noen gi hudutslett og kløe. Spis aldri geleen direkte fra bladene. Den inneholder et sterkt tarmirriterende stoff og kan gi diare og store
smerter. Aloe Vera til innvortes bruk finnes i flere varianter, og kan kjøpes på apotek eller i helsekostbutikk
det er IKKE plantesaft direkte fra planten jeg skal fortelle om eller vise dere, men produkter hvor aloe vera er blitt tatt i bruk som en av ingrediensene

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: jentene som skal på tur til meg

Post by sanca »

Klart vi vil være prøvekaniner! :grin: (hvis jeg er en av de du sikter til :wink: , selv om vi ikke har avtalt noe besøk ennå, er det jo planen...)
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

anni

Re: jentene som skal på tur til meg

Post by anni »

wollf wrote:
anni wrote:Alovera kan ha en legende effekt på sår er også fint å bruke om man er blitt brent av brennenesle, brennemanet, ved vepsestikk osv.
Har man en Aloveraplante så kan man knekke av et blad/stilk og smøre saften som kommer ut på såret/vepsestikket. Bruker man saften fra planten får man helt rein Alovera (ikke utvannet som man får når man kjøper produkter.
Virkning på tarm, lever og nyre er jeg skeptisk til.
Noe vidunderkur er det ikke, slikt finnes ikke.
:cheer:
nå er det jo ikke snakk om selve planten bare, men også aloe vera produktene... som aloe vera juicen jeg tenker på
Aloveraprodukter er framstilt av planten, i tillegg tilsatt mye rart.
Derfor mener jeg at saft rett fra planten er å foretrekke på sår/vepsestikk osv.
Men man må ikke tro at alovera er en vidunderkur, vidunderkurer finnes ikke.
:cheer:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: jentene som skal på tur til meg

Post by wollf »

jeg vet veldig godt hva produktene inneholder, hver eneste en.
hvem har sagt at dette er en vidunder kur?

kan vi holde oss til tema?

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: jentene som skal på tur til meg

Post by wollf »

sanca wrote:Klart vi vil være prøvekaniner! :grin: (hvis jeg er en av de du sikter til :wink: , selv om vi ikke har avtalt noe besøk ennå, er det jo planen...)

det er du vettu

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: jentene som skal på tur til meg

Post by Matmor »

Du har rett i at moderne, høyrenset aloe gel er lite allergent - neppe mer enn parabenblanding (som regnes som lite allegent men likevel lager problemer for de stakkarene som ikke tåler det), muligens mindre, men dokumentasjonen er for dårlig når det gjelder aloe gel til å si det sikkert. Den opprinnelige posten din nevnte bare aloe vera uspesifisert i hvilken form. Frisk aloesaft direkte fra bladene er nemlig en av de mer allergene tingene man kan bruke på huden, så det var ikke rart jeg reagerte.

Jeg skjønner godt behovet for et "prøvepublikum" som kan vurdere foredraget ditt for presentasjon. Trening i å presentere stoff er kjempeviktig før man skal ut til kunder! Men noe av problemet ditt vil være at når du er ute hos kunder vil du sannsynligvis treffe noen - innimellom - som kan litt om krav til dokumentasjon, og som dessuten kan finne på å sjekke vitenskaplig litteratur om emnet. Da handler det ikke om hva du tror, og har sett med noen få dyr, eller om hva noen forskere har funnet ut en eller annen gang med et av virkestoffene som finnes i produktet deres i en helt annen konsentrasjon og fra en annen kilde, men om hva firmaet ditt kan vise til av solide undersøkelser som gjelder akkurat deres produkter.

Et av problemene med produkter som baserer seg på uttrekk fra plantemateriale er at man ofte ikke vet hvilke stoffer i planten som er aktive. Det gjelder i høyeste grad aloeplanten. Vi har noen ideer om hva som er allergener og hva som er virkestoff, men listen er ikke fullstendig, og de forskjellige kvalitetene i handel er ikke godt nok definert til at man vet hva man får fra gang til gang. Aloegel er svært ustabilt og har forskjellig sammensetning både ut fra hvilken plante det kommer fra, når den høstes og sannsynligvis voksested det betyr at aloegel fra én kilde kan være ubrukelig der aloegel fra en annen er effektiv på bruksområde X - og motsatt på bruksområde Y. Eller det kan være ubrukelig over hele linjen, eller bare være virksomt hvis du kasserer flasken etter en uke i steden for de månedene som står på emballasjen. Uten at firmaet som lager produktene kan si akkurat hva de skal inneholde av virkestoffer er det de selger en form for forundringspakker. Derfor er det ikke rart at vitenskaplige undersøkelser av effekten av aloegel gir helt forskjellige resultater, brukt på samme sykdommer. Én undersøkelse sier at gelen er effetiv mot psoreasis. Den neste sier: "Tja, vi ser effekt, men effekten var større i placebogruppen. Altså hadde det bedre effekt å smøre på en fuktighetskrem uten aloe gel, enn å tilsette aloe gel!" En undersøkelse sier at aloegel hjelper sårheling men ikke stråleskader. En annen sier det er effektivt mot både stråleskader og vanlige sår. En tredje sier det forsinker sårtilhelingen... Og det er mulig de har rett alle sammen, fordi de ikke har testet det samme produktet! Derfor er det ikke noe rart om folk stiller seg avventende til de fantastiske resultatene man leser om.

Post Reply