Innavl

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Innavl

Post by WillyWonka »

mhm. men budda har på farsiden.. men tenker... nå har du akkurat fått et kull. om du nå skulle satt sammen en bror og søster fra det kullt, får et nytt kull... setter sammen bror og søster og får ennå et kull..
Tenker at de er jo såpass like at det da kanskje blir raskere misdannelser.
Vel :p jeg har ikke tenkt å teste det ut, men gener og slikt er interessant :P
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Innavl

Post by torasrotter »

Det skal sjokkerende mange generasjoner med innavl til før det dukker opp missdannelser.. Matmor eller Heidi er de beste på dette :cheerful:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Innavl

Post by Matmor »

Jeg kjenner ikke til at noen har satt seg ned og laget statistikk på hvor mange fler misdannelser det blir når man parrer rotter i nær slekt i forhold til rotter som ikke er beslektet, men det finnes jo laboratorierotter som er innavlet i mange generasjoner. (De må være innavlet i 20 generasjoner eller mer for å defineres som en egen innavlet laboratoriestamme.) Det er typisk for rotter som er så innavlet at de har dårligere fertilitet og noen ganger også mindre størrelse enn sine mindre innavlede slektninger, men levetiden på rottene og forekomsten av sykdommer behøver ikke være annerledes en de mindre innavlede slektningene.

Det man gjør når man driver med systematiske innavlsparringer er å prøve å luke ut de rottene som bærer farlige/dødelige sykdomsgener. Stikkordet er systematiske: hvis man ikke følger opp resultatene blir det ikke noen særlige resultater av det.

Sett at en rotte bærer en mutasjon som gir en kraftig økning av misdannelser hvis en rotte får to kopier av mutasjonen. Man parrer den med en av sine søsken som tilfeldigvis er bærer.
Kull mellom to bærere vil gi 25% sjanse for å ha begge kopiene, 50% sjanse for å ha én kopi og 25% sjanse for å ha ingen kopier av mutasjonen. Hvis man bare foretar den ene innavlsparringen, er det eneste man har oppnådd å øke antall dyr som bærer en arvelig defekt. 2 av 3 som ikke har den synlige effekten vil jo da bære et sykdomsgen! Hvis man derimot parrer de friske men mulige bærerene tilbake til en sikker bærer, kan man finne ut hvilke av ungene som sannsynligvis IKKE er bærere. Så kan man parre to søsken som sannsynligvis ikke er bærere, og bruke ungene videre i avl. Det forutsetter at man kan kontrollere at de andre ungene ikke blir avlet på. Det kan være vanskelig å kontrollere.

Når det er sagt ser det ut som om rotter generellt bærer på færre dødelige og alvorlige sykdomsgener enn mennesker gjør. M.a. o. sjamsen for at to søsken skal ha alvorlige recessive sykdommer eller tendenser til misdannelser ser ut til å være mye mindre hos rotter enn hos mennesker. Derfor er det en del som bruker innavlsparring med ujevne mellpmrom for å forsikre seg om det at det ikke er noe spesielt galt rottene bærer på. Hvis man oppdager at det ikke er noe spesielt galt har innavlsparringen hatt sin misjon. Spørsmålet er hvordan oppdretteren takler det når/hvis det oppstår noe som kan skyldes genetisk skade. Hva gjør man med alle rotteungene som ikke bør brukes i avl?

anni

Re: Innavl

Post by anni »

Innavl er ikke ønskelig på noen dyrearter men linjeavl kan noen ganger være akseptabelt så sant man vet hva man gjør.

anni

Re: Innavl

Post by anni »

wollf wrote:det er nok ikke vist missdannelser ved førstegenerasjons innavl. i hundemiljøet er det 3. generasjons innavl som betyr stopp. buddha har feks samme far og bestefar. ved bevist avl på innavl kalles det ofte linjeavl. som om jeg parrer feks ungen til ørn med bror til ørn for å se hvilke svakheter og evt styrker som ligger i slekten. dette krever en masse planlegging og ikke peiling på hva man driver med. men jeg hadde ikke hatt noe problem med å parre feks ørn med marzipan selv om de har like slektninger langt bak på begge stamtavler.
imazoo har en lang innavls toleranse, husker ikke hva det var men jeg var rimelig sjokket da jeg hørte dette.
den som kan svare best på dette tema er nok matmor som har mest kunskap om rotter i labratorie og sykdom
Innavl er nær beslektet, feks bror søster, far datter. Linjeavl er feks kusine fetter.
Innavl er ikke ønskelig i hundemiljøet mens linjeavl er mer vanlig og akseptert.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Innavl

Post by wollf »

Innavl er nær beslektet, feks bror søster, far datter. Linjeavl er feks kusine fetter.
Innavl er ikke ønskelig i hundemiljøet mens linjeavl er mer vanlig og akseptert.
det er ikke slik vi har tenkt på det i avl på hund i allefall. innavl er fremdeles fetter og kusine, men bevist blir dette linje avl, men alt til en viss grad.

prøe å forklare. om jeg tar en fetter og kusine eller da min hunds tilfelle der far og datter har parret dette er bevist fra oppdretter. en handling bevist gjort for linje avl. dette kalles ikke innavl pga det går på %
om hun hadde fortsatt å avle på linjeavl av de ungene ville % blitt for høy. og det ville kunne kalles innavl.
skal se om jeg finner det skrivet fra nkk her hjemme hvor mange % det var snakk om. men det at alina som vi brukte i avl var på grensen til innavl. og amy kunne vi ikke avle på pga hun hadde for høy innavls %

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Innavl

Post by Matmor »

Innavl er ikke ønskelig på noen dyrearter men linjeavl kan noen ganger være akseptabelt så sant man vet hva man gjør.
Det er jeg uenig i. Skal man først prøve å luke ut feil er det mer effektivt å parre nært beslektede rotter enn mer fjernt beslektede.

Når det gjelder rotter er det naturlige parringsmønsteret deres at de søker make blant nære slektninger. Far-datterparringer, søskenparringer etc. I naturen er det bare mange flere mekanismer for å luke ut de ikke-så-vellykkede resultatene enn i fangenskap. Hvis man vet hva man gjør kan man gjenskape noen av disse mekanismene i avlen for å motvirke innavlsdepresjonen (altså de negative effektene av innavl) og derved ha større sjanse til å se de positive effektene av innavl. Det er faktisk noe som heter utavlsdepressjon også...men det er det få som snakker om, siden vi ikke har så innavlede dyr at vi ser effekten.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Innavl

Post by wollf »

tror faktisk det er 20 generasjoner jeg har hørt imazoo også ha som grense!?
om jeg skulle tatt en parring for å finne ut mer om min linje ville jeg nok tatt ungene til mika og parret med marzipan feks. bror søster enda bedre. kan ikke skylde på verken hunnen eller hannen da. og da får man dobbelt testet en linje. men jeg føler meg ikke klar for å starte der enda uten en meget god grunn til å måttet gjøre det.
problemet er at det er blitt så populært å si at noe er linjeavl i en stamtavle om to er i slekt, som feks samme far og bestefar eller kusiner. da det egentlig viste seg å være et upskull eller annet:P så man skal passe seg litt for det også. for selv om man kan finne positive ting ved en sånn parring kan man også ende på en rimelig stor smell

Post Reply